Permalänk

Galen fläkt!

En helt vanlig fläkt, 9cm diameter. Begagnad, men hade inte testat den innan. Stoppar in den på CHA_FAN3 i burken bara för att testa, håller den mellan fingrarna. Några sekunder efter att man satt i gång datorn går den upp i ett sådant hiskligt varvtal att det hörs nästan ända ut till köket. Testade även CHA_FAN2-porten som jag vet fungerar men fick samma resultat där. Kunde inte se den i HWmonitor (då den var inkopplad på CHA_FAN3).

Något måste väl vara allvarligt fel med den??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är det en PWM-fläkt du satt på en icke-PWM-kontakt så den kör maxfart hela tiden kanske?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

är det en PWM-fläkt du satt på en icke-PWM-kontakt så den kör maxfart hela tiden kanske?

Vad är PWM? Den kommer från en gammal Fujitsudator

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Vad är PWM? Den kommer från en gammal Fujitsudator

Pulse-width modulation, man skickar en signal till fläkten hur fort den ska snurra, istället för att tvinga fläkten att snurra olika hastigheter genom att höja och sänka spänningen. Många CHA_fan connectors har inte PWM utan det är främst CPU_fan som brukar ha det. Sätter man då en fläkt som väntar på en signal hur fort den ska snurra, på en connector som inte skickar någon signal så kommer den alltid snurra så snabbt den kan. Och det kan låta en hel del, speciellt på små och dåliga fläktar.

PWM fläktar har en kontakt med 4 hål, medan icke-pwm har 3 hål på kontakten.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Är den 3pinnars är det en vanlig fläkt 4pinnars är PWM...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Naga:

Pulse-width modulation, man skickar en signal till fläkten hur fort den ska snurra, istället för att tvinga fläkten att snurra olika hastigheter genom att höja och sänka spänningen. Många CHA_fan connectors har inte PWM utan det är främst CPU_fan som brukar ha det. Sätter man då en fläkt som väntar på en signal hur fort den ska snurra, på en connector som inte skickar någon signal så kommer den alltid snurra så snabbt den kan. Och det kan låta en hel del, speciellt på små och dåliga fläktar.

PWM fläktar har en kontakt med 4 hål, medan icke-pwm har 3 hål på kontakten.

Japp den har 4 hål. Men kontakten i datorn har ju också 4 pinnar. Om det inte är en pwm-kontakt, varför har den då 4 pinnar?
De andra fläktarna i datorn har tre.

EDIT: Hål alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Japp den har 4 hål. Men kontakten i datorn har ju också 4 pinnar. Om det inte är en pwm-kontakt, varför har den då 4 pinnar?
De andra fläktarna i datorn har tre.

EDIT: Hål alltså.

för att man även ska kunna göra som du gjorde, om man nu vill annars passar inte en 4pin i kontakten alls, nu funkar den iaf att använda

EDIT: det är inte ovanlig att det är så iaf.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

för att man även ska kunna göra som du gjorde, om man nu vill annars passar inte en 4pin i kontakten alls, nu funkar den iaf att använda

Nuvarande testmobo: Asus M5-A97R2.0
Tänkt mobo till fläkten i slutändan: Asus FM2-A85M-LE (ej tillgängligt nu)

Finns det nåt sätt jag kan testa fläkten nu, och finns det några sånna PWM-kontakter på mobot jag ska ha till fläkten sedan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt manualen ska ditt nuvarande mobo ha pwm på alla kontakter http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A97_R2.0/E80...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Enligt manualen ska ditt nuvarande mobo ha pwm på alla kontakter http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A97_R2.0/E80...

Såå... då är det nåt annat som är fel eller?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

En helt vanlig fläkt, 9cm diameter. Begagnad, men hade inte testat den innan. Stoppar in den på CHA_FAN3 i burken bara för att testa, håller den mellan fingrarna. Några sekunder efter att man satt i gång datorn går den upp i ett sådant hiskligt varvtal att det hörs nästan ända ut till köket. Testade även CHA_FAN2-porten som jag vet fungerar men fick samma resultat där. Kunde inte se den i HWmonitor (då den var inkopplad på CHA_FAN3).

Något måste väl vara allvarligt fel med den??

Är det denna fläkten du har https://www.youtube.com/watch?v=amp7fw3WsRY

Hu som har den tre kablar har den bara plus, minus och PWM alltså du kan se varvtalet på fläkten. Det du får göra är att ställa ner volten på fläkten, aningen i bios eller strypa strömmen till fläkten med motstånd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är det denna fläkten du har https://www.youtube.com/watch?v=amp7fw3WsRY

Hu som har den tre kablar har den bara plus, minus och PWM alltså du kan se varvtalet på fläkten. Det du får göra är att ställa ner volten på fläkten, aningen i bios eller strypa strömmen till fläkten med motstånd.

Njaej, inte riktigt den, och min har som sagt fyra pins/hål.
Det kan väl inte vara meningen att man ska behöva justera en fläkt i bios?

Visa signatur
Permalänk

90-92mm fläkten du har tagit är nog en med 5200-5600rpm. Inge fel, ovanligt ju. Bra att ställa ner den via moderkort/motstånd ju

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Njaej, inte riktigt den, och min har som sagt fyra pins/hål.
Det kan väl inte vara meningen att man ska behöva justera en fläkt i bios?

Har fläktkontakten fyra pinnar (inte moderkortet)? Använder denna fläkt alla hål med en kabel?

Ja enklast att ställa in en fläktprofil i bios eller så går det ladda hem ett program på moderkortstillverkarens hemsida.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Brallan_86:

90-92mm fläkten du har tagit är nog en med 5200-5600rpm. Inge fel, ovanligt ju. Bra att ställa ner den via moderkort/motstånd ju

Skrivet av Broken-arrow:

Har fläktkontakten fyra pinnar (inte moderkortet)? Använder denna fläkt alla hål med en kabel?

Ja enklast att ställa in en fläktprofil i bios eller så går det ladda hem ett program på moderkortstillverkarens hemsida.

Tja, var nog lite otydlig. Fläkten har fyra hål (PWM) och moderkortet har fyra pins, per kontakt.
Gillar inte bios, kan ingenting om sånt, känner mig helt handikappad även om man kan använda musen i denna biosen..
Laddade hem SpeedFan, och det verkar fungera bra, nu hör jag mig själv tänka igen

Tack för hjälpen allesammans!

Visa signatur