Microsoft: "Alla universella appar kommer fungera som hologram"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Alla universella appar kommer fungera som hologram"

En viktig byggsten för Windows 10 är ett enat ekosystem, där universella appar ska fungera med persondatorer, telefoner och Xbox One. Nu framgår att detta även ska gälla glasögonen Hololens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3D pinball here i come ! haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

det kommer ju bli såhär till slut men det lär nog ta en 30 år till att bli bra

Permalänk
Medlem

Alltså, jag måste erkänna att jag känner mig sjukt skeptisk. Allt de visade var en 3D film med lite balla grejer. Hur detta ska fungera i verkligheten, vad det kommer kosta och vad det kommer stödja på ett bra sätt finns det ingen information om alls. Jag tror inte de kommer kunna lansera produkten som något som är ens i närheten av vad de visade på videon.

Permalänk
Medlem

Så länge det krävs speciella glasögon kommer detta bara att vara för speciellt intresserade.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Varför säger dom hologram? Det är ju AR..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Alltså, jag måste erkänna att jag känner mig sjukt skeptisk. Allt de visade var en 3D film med lite balla grejer. Hur detta ska fungera i verkligheten, vad det kommer kosta och vad det kommer stödja på ett bra sätt finns det ingen information om alls. Jag tror inte de kommer kunna lansera produkten som något som är ens i närheten av vad de visade på videon.

De visade ju det i praktik både för journalisterna OCH i live streamen...
Och om det stöds av universala appar, är där ju ingen gräns på vad det kan stöda.

Priset är som sagt en fråga, men alla som testat det verkar vara rätt imponerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Alltså, jag måste erkänna att jag känner mig sjukt skeptisk. Allt de visade var en 3D film med lite balla grejer. Hur detta ska fungera i verkligheten, vad det kommer kosta och vad det kommer stödja på ett bra sätt finns det ingen information om alls. Jag tror inte de kommer kunna lansera produkten som något som är ens i närheten av vad de visade på videon.

Här visar de ett live demo efter att de visade konceptvideon: https://www.youtube.com/watch?v=RCCXZ8ErVag

Permalänk
Medlem

Jag har en väldigt viktig fråga angående det här som jag måste få svar på!!! Hur kommer det funka när man vill se på porr??

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Var väl ingen högoddsare att deras universala appar koncept skulle funka även på detta. Hololens kan nog stå på egna ben, jag är mer tveksam till universala appar. Dator, telefon/platta, XBOX, hologram, jag har svårt att se vad som verkligen gör sig på det här konceptet utom de absolut mest basala apparna som finns redan nu? Vi får väl se om ett par år.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evulme:

Jag har en väldigt viktig fråga angående det här som jag måste få svar på!!! Hur kommer det funka när man vill se på porr??

Det första jag tänkte på med hehe.

Permalänk
Medlem

Rätt jävla asballt ändå.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Jag har en väldigt viktig fråga angående det här som jag måste få svar på!!! Hur kommer det funka när man vill se på porr??

Ja, vi får nog vara ärliga att inse att just porr är vad det kommer att användas till i slutändan. Brukar ju vara så.

För som UI för diverse arbetsuppgifter är det ju ganska nichat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

det kommer ju bli såhär till slut men det lär nog ta en 30 år till att bli bra

Jo det du skriver " lär nog ta en 30 år till att bli bra" exakt så tänkte jag med! Innan jag läste på lite.

Så ta dig själv i kragen och acceptera att hologram finns i tidsperspektivet 1 till 3 år, och snackar vi 5 till 10 år så kommer det finnas i många hem. Snackar vi 10 till 30år så kommer det att finnas i allas hem.

Skrivet av 2infinity:

Alltså, jag måste erkänna att jag känner mig sjukt skeptisk. Allt de visade var en 3D film med lite balla grejer. Hur detta ska fungera i verkligheten, vad det kommer kosta och vad det kommer stödja på ett bra sätt finns det ingen information om alls. Jag tror inte de kommer kunna lansera produkten som något som är ens i närheten av vad de visade på videon.

Jag tror du måste sätta dig in i tekniken först, läsa o gräva för att förstå hur detta ska fungera i verkligheten.
Och jag tror att de kommer lansera produkten, som är exakt vad de visade på videon

Dom kan var jobbiga ibland, men inte fan är dom så dumma att dom biter sig själv i röven.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denglade:

Här visar de ett live demo efter att de visade konceptvideon: https://www.youtube.com/watch?v=RCCXZ8ErVag

Sjukt imponerad av hur bra det faktiskt funkade redan nu Någon som har koll på om detta är ungefär samma teknik som de kör i hjälmarna till F-35 lightning II?

Permalänk
Medlem

Är det här verkligen så coolt och enkelt som det ser ut?

Vad är haken?

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Vad är haken?

Att det har ett väldigt nischat användningsområde, kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Jag har en väldigt viktig fråga angående det här som jag måste få svar på!!! Hur kommer det funka när man vill se på porr??

Ungefär så här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Hoppas man lever när detta kommer

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av evulme:

Jag har en väldigt viktig fråga angående det här som jag måste få svar på!!! Hur kommer det funka när man vill se på porr??

När frugan blir tråkig så tar man på glasögonen och sätter en "skin" över henne... ^^

Permalänk
Medlem

Varför tror Microsoft att allting alltid måste vara visuellt?
Många av de bästa "apparna" jag använder är kommandoradsbaserade program...
Jag tror abslolut inte på att alla "appar" kommer fungera som hologram.
Lycka till med det på en server t.ex...

Permalänk

My ass va coolt

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Fräckt som fan. Men vi är inte riktigt där än tror jag.... om några år dock, typ 20

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför tror Microsoft att allting alltid måste vara visuellt?
Många av de bästa "apparna" jag använder är kommandoradsbaserade program...
Jag tror abslolut inte på att alla "appar" kommer fungera som hologram.
Lycka till med det på en server t.ex...

"Allting" och "alla" appar?

Det du skriver är rätt grovt och enkelsidigt seende tycker jag.

Det behöver ju inte vara "Allting" och "alla" appar.

Rätt verktyg på rätt plats.

Kommandoradsbaserade program kommer med all säkerhet inte vara visuellt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför tror Microsoft att allting alltid måste vara visuellt?
Många av de bästa "apparna" jag använder är kommandoradsbaserade program...
Jag tror abslolut inte på att alla "appar" kommer fungera som hologram.
Lycka till med det på en server t.ex...

Den stora poängen är ju att du kan ha virtuella skärmar var du vill i rummet.

Så du har ditt skrivbord, med tangentbord, men istället för att ha några små futtiga 30" skämar så kan du ha skärmar precis var du vill på och över och runt skrivbordet.

Jag skulle verkligen vilja ha det när jag kodar, mer plats är allt, och 2x2560x1440 är rätt lite.

Skrivet av Gratzner:

Fräckt som fan. Men vi är inte riktigt där än tror jag.... om några år dock, typ 20

De har det ju redan nu. Eller tror du att alla journalister som prövade på ljuger?

Skrivet av Sjoooberg:

Varför säger dom hologram? Det är ju AR..

Läs på hur det fungerar, kanske? De återskapar fotonfält, ungefär som hologram. Men i realtid.

Nå. http://arstechnica.com/gadgets/2015/01/hands-on-with-hololens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

"Allting" och "alla" appar?

Det du skriver är rätt grovt och enkelsidigt seende tycker jag.

Det behöver ju inte vara "Allting" och "alla" appar.

Rätt verktyg på rätt plats.

Kommandoradsbaserade program kommer med all säkerhet inte vara visuellt.

Microsoft kallar ju program för appar numera.
Och som jag läser artikeln står det "alla universella appar".
Och universella appar beskrivs som appar till alla plattformar.

Permalänk
Medlem

Matrix världen kommer närmare med stormsteg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför tror Microsoft att allting alltid måste vara visuellt?
Många av de bästa "apparna" jag använder är kommandoradsbaserade program...
Jag tror abslolut inte på att alla "appar" kommer fungera som hologram.
Lycka till med det på en server t.ex...

Varför inte? Det är ju bara att du kommer se texten holografiskt, dvs. i luften, eller på någon "holografskärm".

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Det blir ganska tufft när alla har samma 3D värld i sina "linser" inopererade i ögonen ( eller glasögon för den som är konservativ ). För då ser alla ju samma sak och kan börja interagera med de objekt som flyger runt. Annars ser det bara töntigt ut. Jobbigt att flaxa med armarna hela tiden också.

Fast det ger ju möjlighet för helt nya fysiska e-sporter och fantastiska grupp övningar typ Cross-fit fast med 3D grafik som man skall röra vid för att genomföra träningsrörelser och så vidare. Dessutom skulle det gå att projicera sin egen avbild när man tränar så att man kan se sig själv i realtid utifrån ett tredje personsperspektiv för att exempelvis bättra på sin kroppshållning och se om man gör övningar och annan fysisk rörelse på ett korrekt sätt. Tänk Er att öva dans exempelvis.

Det som är bra är att interface och direkt information hamnar där man vill ha det och går att fixera på plats i 3D beräknat från glasögonens orientering. Det underlättar enormt mycket att slippa ha berg av papper och fysiska dataskärmar överallt. Dessutom bär man alltihop med sig var man än går.

Det jag skulle vilja ha är ett system man kan klistra fast kameror på andra glasögon eller rutor så att man kan flytta systemet mellan olika fysiska hjälpmedel. Exempelvis: Glasögon, sikten för vapen, bilrutor och fönster. På detta sätt skulle man kunna övervaka sina ägodelar och även kanske kunna kontrollera dessa med sina rörelser från någon annan fysisk position i världen. Kanske en kamera på sin lilla drönare som man kontrollerar via glasögonen i det holografiska interfacet.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Hololens använder tydligen en än inte lanserad version av Intels Cherry trail.

"Cherry Trail is a successor to Intel's current set of tablet and low-end PC chips code-named Bay Trail. Cherry Trail is smaller, has more features and is faster than Bay Trail, and is able to fit within the curved contours of the HoloLens. The chip is made using Intel's latest 14-nanometer manufacturing process, which is considered the most advanced in the semiconductor industry.
http://www.infoworld.com/article/2874374/tablets/microsofts-h...

Visa signatur

/havoc