Permalänk
Medlem

Min i7 3770k visar bara 2 cores 4 threads.

Hej!

Jag har en i7 3770k . Jag provar att överklocka den lite och jag märkte nu att det står i CPU-Z att jag har "Cores 2 Threads 4" . Men borde jag inte ha 4 cores och 8 threads?

Någon som vet hur jag fixar detta isf?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Hej!

Jag har en i7 3770k . Jag provar att överklocka den lite och jag märkte nu att det står i CPU-Z att jag har "Cores 2 Threads 4" . Men borde jag inte ha 4 cores och 8 threads?

Någon som vet hur jag fixar detta isf?

Tacksam för svar!

Ja, det stämmer. Det borde vara 4 kärnor / 8 trådar.

Kolla om du har någon inställning för att aktivera/deaktivera kärnor i UEFI/BIOS Setup.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det stämmer. Det borde vara 4 kärnor / 8 trådar.

Kolla om du har någon inställning för att aktivera/deaktivera kärnor i UEFI/BIOS Setup.

Okej skall kolla det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det stämmer. Det borde vara 4 kärnor / 8 trådar.

Kolla om du har någon inställning för att aktivera/deaktivera kärnor i UEFI/BIOS Setup.

Har nu kollat min BIOS där står det
Hyper threading [enable]
Active Processor cores [all]

Men fortfarande när jag startar upp CPU-Z så står det Cores 2 och trådar 4 :S . Vad är felet?

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Har nu kollat min BIOS där står det
Hyper threading [enable]
Active Processor cores [all]

Men fortfarande när jag startar upp CPU-Z så står det Cores 2 och trådar 4 :S . Vad är felet?

Tryck på start, sök på msconfig, tryck på den, gå till systemstart, tryck på avancerade alternativ, tryck på antal processorer, och välj 8x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Tryck på start, sök på msconfig, tryck på den, gå till systemstart, tryck på avancerade alternativ, tryck på antal processorer, och välj 8x.

Min "Antal processorer" är i kryssad och jag kan max gå till 4. Vilket den är inställd på för tillfället...

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Min "Antal processorer" är i kryssad och jag kan max gå till 4. Vilket den är inställd på för tillfället...

Konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Tryck på start, sök på msconfig, tryck på den, gå till systemstart, tryck på avancerade alternativ, tryck på antal processorer, och välj 8x.

Man ska inte markera något där om jag minns rätt. Lämna urbockat.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Man ska inte markera något där om jag minns rätt. Lämna urbockat.

Mjo, men man kan kryssa i det högsta alternativet för att vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Konstigt.

Ja verkligen!

Skrivet av Superlight:

Man ska inte markera något där om jag minns rätt. Lämna urbockat.

Så om jag klickar ur den rutan. Kommer jag att få upp alla mina 4 kärnor och 8 trådar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Ja verkligen!

Så om jag klickar ur den rutan. Kommer jag att få upp alla mina 4 kärnor och 8 trådar?

Definitivt värt att testa. Att kryssa i den är vad jag förstår att lägga på en extra begränsning, iaf. Så beroende på hur man ska tolka "processorer" så kan det ju ev. förklara det hela.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Definitivt värt att testa. Att kryssa i den är vad jag förstår att lägga på en extra begränsning, iaf. Så beroende på hur man ska tolka "processorer" så kan det ju ev. förklara det hela.

Det gick inte alls, provade att klicka ur rutan o starta om. Nu startar inte min dator alls! (skrivet från surfplatta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Det gick inte alls, provade att klicka ur rutan o starta om. Nu startar inte min dator alls! (skrivet från surfplatta)

Aj då... Vad händer mer specifikt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ladda över en linux distro på en USB och kör en live boot för att se om felet är mjukvaru relaterat eller ett hårdvaru fel. (MB settings även inräknat i hardvara).

En annan sak du kan göra också är att återställa moderkortet och uppdatera det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.