Windows 10 gratis uppdatering för Windows 7 och senare

Permalänk
Medlem

Gissningar till höger och vänster men inget betyder något då det går inte säga säkert vad exakt Microsoft menar. Utan mer konkret och detaljerad info så har vi bara spekulering.

Skrivet av cresoll:

Detta vill Microsoft ändra på och nu lockar man med gratiserbjudande, och vem gillar inte gratis ????? Microsoft hittar säkert på nya vägar att tjäna pengar. Ta betalt för appar, eller provision på appar från andra tillverkare. Sedan kan de alltid försvara provisionen för konkurrensmyndigheterna, att den behövs för att granska appar och se att de inte innehåller skadlig kod.

Varför drar du fram nån konspirationsteori ur röven om provision? Klart som fan att dom ska ha en andel för att hålla tjänsten som säljer apparna. Tror du Steam och andra digitala distributörer jobbar ideellt eller?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd

Okej att det är gratis för Windows 8 kunder med tanke på dess svala mottagande och vilken miss det var.

Men att det ska vara gratis för Windows 7 användare också?
wtf?
Windows 10 är inget service pack eller någon patch, det är ny produkt i Windows iterationen.
Det borde inte vara gratis för Windows 7 användare, dom borde ta betalt för Windows 10!

Dumt att dom inte tar betalt för det.
Microsoft borde antingen släppa Windows 10 som open source eller ta betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Okej att det är gratis för Windows 8 kunder med tanke på dess svala mottagande och vilken miss det var.

Men att det ska vara gratis för Windows 7 användare också?
wtf?
Windows 10 är inget service pack eller någon patch, det är ny produkt i Windows iterationen.
Det borde inte vara gratis för Windows 7 användare, dom borde ta betalt för Windows 10!

Dumt att dom inte tar betalt för det.
Microsoft borde antingen släppa Windows 10 som open source eller ta betalt för det.

Någon som köpt Windows 8 och är lite sur?
Har själv köpt men gick tillbaka till 7:an. Får om dem lyckas bättre med detta.

"Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge."

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Microsoft kommer tvingas backa. Vad tycker deras partnerstillverkare om att de ska ge bort W10 gratis? Kommer ju bli svårt att sälja nya datorer med det ny OS'et om kunden kan uppgradera hemma.

Det här kanske är en icke-fråga. Har trots allt inte hittat någon artikel som gjort liknande invändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabz:

Jag undrar om Microsoft kommer tvingas backa. Vad tycker deras partnerstillverkare om att de ska ge bort W10 gratis? Kommer ju bli svårt att sälja nya datorer med det ny OS'et om kunden kan uppgradera hemma.

Det här kanske är en icke-fråga. Har trots allt inte hittat någon artikel som gjort liknande invändning.

Dom behöver inte backa, lol. Om du läser nogrannt...

*It is our intent that most of these devices will qualify, but some hardware/software requirements apply and feature availability may vary by device. Devices must be connected to the internet and have Windows Update enabled. ISP fees may apply. Windows 7 SP1 and Windows 8.1 Update required. Some editions are excluded: Windows 7 Enterprise, Windows 8/8.1 Enterprise, and Windows RT/RT 8.1. Active Software Assurance customers in volume licensing have the benefit to upgrade to Windows 10 Enterprise outside of this offer. We will be sharing more information and additional offer terms in coming months.

"additional offer terms" dvs innan vi får se det slutgiltiga erbjudandet kan dom göra vilka ändringar dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dom behöver inte backa, lol. Om du läser nogrannt...

*It is our intent that most of these devices will qualify, but some hardware/software requirements apply and feature availability may vary by device. Devices must be connected to the internet and have Windows Update enabled. ISP fees may apply. Windows 7 SP1 and Windows 8.1 Update required. Some editions are excluded: Windows 7 Enterprise, Windows 8/8.1 Enterprise, and Windows RT/RT 8.1. Active Software Assurance customers in volume licensing have the benefit to upgrade to Windows 10 Enterprise outside of this offer. We will be sharing more information and additional offer terms in coming months.

"additional offer terms" dvs innan vi får se det slutgiltiga erbjudandet kan dom göra vilka ändringar dom vill.

Enligt texten framgår det att företag får Enterprise versionen i en uppgörelse annan än den som ger de flesta gratis uppgradering. Det är de som kommer få "more information and additional offer terms on coming months." Jag pratar om vanliga konsumenter som går till närmaste el-kedja och vill köpa en ny laptop. Varför skulle de om de kan få senaste OS gratis?

Permalänk
Medlem

Personligen är jag försiktigt positiv. Dels på hur W10 fungerar och dels vad motkravet är för "gratis". W7 är jäkligt trevligt och det krävs nått bättre för att få bort mig från det...

"There is no such thing as a free lunch."
"If it's free, you're the product."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Okej att det är gratis för Windows 8 kunder med tanke på dess svala mottagande och vilken miss det var.

Men att det ska vara gratis för Windows 7 användare också?
wtf?
Windows 10 är inget service pack eller någon patch, det är ny produkt i Windows iterationen.
Det borde inte vara gratis för Windows 7 användare, dom borde ta betalt för Windows 10!

Dumt att dom inte tar betalt för det.
Microsoft borde antingen släppa Windows 10 som open source eller ta betalt för det.

Det är gratis med största sannolikhet för att man vill undvika en ny XP. Alltså att folk stannar för många år på ett "gammalt" OS.
De vill nog få med sig så många de kan till Win 10 snabbt och därför kör hårt med test och TP.

Så gratis för att hoppas att många hoppar över till W10. Enterprisekunder har oftast VLK så de kan ju bara ladda ner och är därför inte inräknade enligt MS egen klausul.
Om det är om Win 8 så får man en ISO och en nyckel gratis under första året som du kan använda så långe du vill.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Giuffria:

Någon som köpt Windows 8 och är lite sur?
Har själv köpt men gick tillbaka till 7:an. Får om dem lyckas bättre med detta.

"Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge."

Nej, jag använder inte Windows så mycket, jag kör mest Linux.
Som MSDN-utvecklare har jag dock både gratis Windows 7 och Windows 8 licenser.
Så jag får snart en gratis Windows 10 licens också.

Skrivet av Taskman:

Det är gratis med största sannolikhet för att man vill undvika en ny XP. Alltså att folk stannar för många år på ett "gammalt" OS.
De vill nog få med sig så många de kan till Win 10 snabbt och därför kör hårt med test och TP.

Så gratis för att hoppas att många hoppar över till W10. Enterprisekunder har oftast VLK så de kan ju bara ladda ner och är därför inte inräknade enligt MS egen klausul.
Om det är om Win 8 så får man en ISO och en nyckel gratis under första året som du kan använda så långe du vill.

Men då ska dom släppa Windows 11 gratis också, annars riskerar dom att folk stannar för många år på Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabz:

Enligt texten framgår det att företag får Enterprise versionen i en uppgörelse annan än den som ger de flesta gratis uppgradering. Det är de som kommer få "more information and additional offer terms on coming months." Jag pratar om vanliga konsumenter som går till närmaste el-kedja och vill köpa en ny laptop. Varför skulle de om de kan få senaste OS gratis?

Sen när säljer retailers Windows med tillbehör (en dator)? Folk köper datorer för att dom vill ha en ny dator. Inte för att dom vill ha ett nytt OS. Men den logiken skulle ju Apple totalfaila o gå i konkurs. Varför köpa en ny iMac? Den har ju samma OS som din tidigare iMac! Som du fått gratis uppdaterad!

Dessutom så är det ju liksom Microsoft som sätter spelreglerna. Vad ska retailers göra? Sälja datorer med Linux? Lycka till att få köpare. 9 av 10 som strökollar på Elgiganten vet förmodligen inte ens om vad Linux är. Folk kommer vilja ha just Windows 10 på sin nya dator om detta ger den dominans som Microsoft siktar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Som MSDN-utvecklare har jag dock både gratis Windows 7 och Windows 8 licenser.

Fast MSDN licenserna är väll avsedda för testplattformar, och inte för kontinuerligt bruk? Med andra ord, avtalsbrott, och dyra böter om man blir "påkommen" med att ha använt de nycklarna till driftsatta system.

Ett tag sedan jag höll på med MSDN, så jag tänker inte påstå att det ÄR så, utan formulerade mig i stället som en fråga, för det var så förr.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Har ett gäng win 7 Pro nycklar som används inom familjen. Hoppas att man kan "byta" eller omvandla dessa mot/till nya Windows 10 nycklar på något sätt. Vore ju trist ifall man måste installera om datorn efter gratisperioden har gått ut och upptäcker att man måste pröjsa för att uppgradera från Win 7 till 10 då. Vore också trevligt ifall de nya nycklarna fungerar utan att man måste uppgradera en tidigare win-installation - utan att man kan använda en "vanlig" Win10-ISO och installera det nya operativsystemet direkt med den nya win10-nyckeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast MSDN licenserna är väll avsedda för testplattformar, och inte för kontinuerligt bruk? Med andra ord, avtalsbrott, och dyra böter om man blir "påkommen" med att ha använt de nycklarna till driftsatta system.

Ett tag sedan jag höll på med MSDN, så jag tänker inte påstå att det ÄR så, utan formulerade mig i stället som en fråga, för det var så förr.
B!

Jag vet inte riktigt reglerna, men där jag jobbar så är vi Microsoft Business Partner eller nåt sådant.
Så jag fick licens av min chef för att jag är utvecklare.

Permalänk
Medlem

Jädrar vad nice detta kommer bli. Frågan är bara hur man ska lösa ominstallationer framöver när man uppgraderat.?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Håller mig till 7an tills antigen supporten går ut som Windows XP eller tills jag tycker dom jobbat ut buggarna.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Läste förut att de i betan loggar knapptryckningar. Har inte hört något om hur det blir i den slutgiltiga versionen. Ganska så avgörande för hur min syn på win 10 kommer bli antar jag.

Permalänk

Har ni sett denna videon?

http://youtu.be/teoZk3QEc40

Otroligt cheezy Fånga oss som fiskar på kroken.
Poängterar att jag inte är bakåtsträvare.
Kommer väl bli en hel del sådana påhopp i och med min kommentar här.
Men det riskerar jag.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

two thumbs up!! sitter på 2st win7 licenser och 1st win8.1 licens. då jag behöver 2st själv så kanske man kan tjäna en liten slant på en gammal licens som jag inte trodde skulle komma till användning igen. ever!!!

Visa signatur

Carbide 540 - Formula VI - i7 4790K - Dominator Platinum - 780Ti SLi - AX860

Permalänk
Medlem

Jag kör med Win 10 Beta och det är ganska trevligt! "fonten" är ju liknande 8,1 men startmenyn och desktopen är ju där i alla fall. Jag säger Win 10 FTW

Dessutom funkar drivisarna från 8.1

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

Snygt

Microsoft hänger med fortfarande fast lite sent ute med funktioner som har funnits väldigt länge i Linux och Mac OS X

Jag har kört Windows 10 från första början Virtuellt i VMware Workstation
och jämfört denna med tidigare Windows versioner och de populäraste Linux Distributioner
jag har svårt att tro företag på Windows 7 installerar om hela systemet en gång till
som de var tvungna efter Windows Xp med alla program och inställningar
för någon sömlös uppgradering blir det väl inte tal om ? rätta mig om detta är helt fel.

Där finns ju mycket snygga och kraftfulla alternativ till Windows 10 lite väl färgstarka (för min smak) i dag
Det enklaste är att testa systemen Virtuellt.
En Virtuell Linuxinstallation tar 3-5 minuter på en kraftfull dator
man raderar hela installationen med 2 musklick så det är bara att prova på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Okej att det är gratis för Windows 8 kunder med tanke på dess svala mottagande och vilken miss det var.

Men att det ska vara gratis för Windows 7 användare också?
wtf?
Windows 10 är inget service pack eller någon patch, det är ny produkt i Windows iterationen.
Det borde inte vara gratis för Windows 7 användare, dom borde ta betalt för Windows 10!

Dumt att dom inte tar betalt för det.
Microsoft borde antingen släppa Windows 10 som open source eller ta betalt för det.

Det är nog gratis för dem då många nergraderade till W7 efter att ha köpt W8/W8.1, sen var det extremt många som inte har några planer på att uppgradera sina W7 då dem fungerar i stort sett felfritt för allt man behöver. Jag har inga planer på att betala för en uppgradering av min W7 laptop då den är inne på sitt fjärde år, men om MS ger mig W10 gratis så får dem i alla fall större antal användare vilket ökar supporten för W10 och dess popularitet, vilket dem i längden tjänar pengar på, W8.1 har varit en förlust för dem då inte många vill använda det och i sin tur inte många utvecklare ville lägga ner mycket energi för sina tjänster på det.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Det är nog gratis för dem då många nergraderade till W7 efter att ha köpt W8/W8.1, sen var det extremt många som inte har några planer på att uppgradera sina W7 då dem fungerar i stort sett felfritt för allt man behöver. Jag har inga planer på att betala för en uppgradering av min W7 laptop då den är inne på sitt fjärde år, men om MS ger mig W10 gratis så får dem i alla fall större antal användare vilket ökar supporten för W10 och dess popularitet, vilket dem i längden tjänar pengar på, W8.1 har varit en förlust för dem då inte många vill använda det och i sin tur inte många utvecklare ville lägga ner mycket energi för sina tjänster på det.

En stor poäng med Windows 10 är ju att ta bort fenomenet med att utvecklare måste anpassa sig efter flera olika versioner av Windows. Då många inte uppgraderar så länge deras version fungerar bra så måste ju MS locka så många som möjligt att uppgradera ändå, annars har ju ovanstående mål inte fått tillräcklig effekt.

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande XP pro på min släptop jag skriver med. Vet inte ens om det finns drivisar till den för ett nyare OS.
Allt funkar än så länge. Behov att nedgradera till win 8.1 har jag inte.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Precis vad jag kom för.

Har W7Ultimate på skiva och sitter nu på Win10 preview och de måste fixa så admin faktiskt är admin utan att man måste stänga av massa OS funktioner för att få ett praktiskt OS.
Drag&Drop funkar FORTFARANDE inte med UAC igång och sånna här saker ska inte inträffa då man är inne som Administratör.

http://cdn.ghacks.net/wp-content/uploads/2012/02/windows-prot...

http://4.bp.blogspot.com/-J8MbLofJ8t4/UdhOwuHBpqI/AAAAAAAAA5Y...

https://www.youtube.com/watch?v=FOmEGk2mLRk

I nyare än Windows 7 gör det inte samma sak att dra ner UAC i botten. Då hamnar man i nåt mellanläge där man inte riktigt är admin.

Skrivet av Traumklang:

Jag kör fortfarande XP pro på min släptop jag skriver med. Vet inte ens om det finns drivisar till den för ett nyare OS.
Allt funkar än så länge. Behov att nedgradera till win 8.1 har jag inte.

Ja, varför ska man använda nåt som är nyare och bättre när man kan köra gammal opålitlig mjukvara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Okej att det är gratis för Windows 8 kunder med tanke på dess svala mottagande och vilken miss det var.

Men att det ska vara gratis för Windows 7 användare också?
wtf?
Windows 10 är inget service pack eller någon patch, det är ny produkt i Windows iterationen.
Det borde inte vara gratis för Windows 7 användare, dom borde ta betalt för Windows 10!

Dumt att dom inte tar betalt för det.
Microsoft borde antingen släppa Windows 10 som open source eller ta betalt för det.

win 8 är en så otrolig jävla fail så det är klart som skäms lite

Permalänk

Jag tycker att dom gör till viss del rätt i att göra uppgaderingen gratis första året, just för att folk ska byta. MEN man måste oxå då ta hänsyn till att alla "barn sjukdommar" i operativsystemet kommer att vara förjävliga rent ut sagt (ursäktar språket) samt att man kanske borde ha något steg där man kan stänga av all "över känslig" säkerhet med typ UAC och SmartScreen, för det är ju hur jobbigt som helst...

Permalänk
Avstängd

Det här missade jag totalt.. Kommer förmodligen uppdatera! Kanske inte under de första månaderna, men definitivt inom 1 år!

Permalänk
Medlem

Är skitnöjd med w7 ser ingen anledning att byta. Jag pallar inte att bli påtvingad hela microsoft live/office/outlook/explorer ekosystemet bara genom vanlig användning av mitt OS.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Live, office, outlook, explorer, kommer även fortsättningsvis gå att undvika. Jag kommer "antagligen" uppgradera, men sent, mot slutet av gratisperioden, och bara om förutsättningarna inte förändras. Det kommer inte bli något med abonnemangsavgifter osv för mig, det är inte aktuellt. Men i grund och botten är det ren vinst att uppgradera, eftersom supporten för Windows 7 kommer ta slut långt tidigare än för Windows 10. Men i stor utsträckning beror det på hur gimpad Windows 10 versionen man får tillgång till är. Jag sitter på en Windows 7 pro, och en del av den funktionaliteten kommer fortsätta vara ett minimikrav för mig. Slopar de till exempel remote desktop funktionen vid en uppgradering till 10'an, (för att de ger en grundversionen och inte pro) så är det ju helt plötsligt fullständigt ointressant.
Men erbjudandet är bra. Både för kunder, och företaget. Och sen är det fritt fram att välja om man vill ta del av det eller inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bsk!:

Är skitnöjd med w7 ser ingen anledning att byta. Jag pallar inte att bli påtvingad hela microsoft live/office/outlook/explorer ekosystemet bara genom vanlig användning av mitt OS.

Vilken tur att du slipper då. Även om du uppgraderar menar jag.