Permalänk

Kylning till AMD FX-9590

Hej!

Jag kom nyligen över en AMD fx-9590 processor, och då jag även hade en vattenkylare (Corsair H60) till hands trodde jag inte detta skulle bli ett jätteproblem att kyla. Det var det visst det.

Om jag kör något lite tyngre så under en lite längre period så hänger sig datorn, det vill säga att den överhettats.

Jag såg att Maxfps sålde den här http://www.maxfps.se/cpu-kylning/antec/kuhler-h2o-1220-gen-4-... som ska ge kylning i typ klass med de större i corsairs h-serire.

Kan den kyla min processor?

Edit:

Hej och tack för alla svar!

Jag har även kikat runt en del själv och sett att den här, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=960281 , ska klara att kyla min processor, den kanske även hjälper lite med vrm-kylningen?

Enligt speccsen så ska den dock inte passa i mitt chassi, men som syns här, http://www.custompcreview.com/reviews/cm-storm-scout-2-review..., Så passar den faktiskt, även om det är snålt med plats.

Är det värt att prova?

Permalänk
Medlem

kelvin s36 annars

Permalänk

Lite dyrare än vad jag hade tänkt mig, men tack för tipset!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZanganHunt:

Hej!

Jag kom nyligen över en AMD fx-9590 processor, och då jag även hade en vattenkylare (Corsair H60) till hands trodde jag inte detta skulle bli ett jätteproblem att kyla. Det var det visst det.

Om jag kör något lite tyngre så under en lite längre period så hänger sig datorn, det vill säga att den överhettats.

Jag såg att Maxfps sålde den här http://www.maxfps.se/cpu-kylning/antec/kuhler-h2o-1220-gen-4-... som ska ge kylning i typ klass med de större i corsairs h-serire.

Kan den kyla min processor?

Den du länkar måste ju duga.Tänk dock på att mängden kylpasta är A Och O.Som ett riskorn i mitten och lyft ej kylaren sen du lagt den mot prollen.Då bildas luftbubblor i pastan.Isåfall blir det till att rengöra börja om.Sen ett välventilerat chassi Är ju med en stor fördel.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Den du länkar måste ju duga.Tänk dock på att mängden kylpasta är A Och O.Som ett riskorn i mitten och lyft ej kylaren sen du lagt den mot prollen.Då bildas luftbubblor i pastan.Isåfall blir det till att rengöra börja om.Sen ett välventilerat chassi Är ju med en stor fördel.

Har du ett rejält stort chassi hade jag kört på denna istället för vattenvarianten.Tycker det är relativt ofta man läser om problem med vattenkylarna.Hög ljudnivå och att dom funkar typ ett tag.Men är min högst personliga åsikt.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/noctua-n...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZanganHunt:

Hej!

Jag kom nyligen över en AMD fx-9590 processor, och då jag även hade en vattenkylare (Corsair H60) till hands trodde jag inte detta skulle bli ett jätteproblem att kyla. Det var det visst det.

Om jag kör något lite tyngre så under en lite längre period så hänger sig datorn, det vill säga att den överhettats.

Jag såg att Maxfps sålde den här http://www.maxfps.se/cpu-kylning/antec/kuhler-h2o-1220-gen-4-... som ska ge kylning i typ klass med de större i corsairs h-serire.

Kan den kyla min processor?

Har svårt och tro att en H60 inte orkar med en 9590.

Hur är ventilationen för övrigt i lådan?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Har svårt och tro att en H60 inte orkar med en 9590.

Hur är ventilationen för övrigt i lådan?

Ventilationen kan säkert bli bättre, men det är många sidor som säger att en h60 inte klarar att kyla en 9590, så jag tänkte att det var bättre att köpa en bättre kylare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZanganHunt:

Hej!

Jag kom nyligen över en AMD fx-9590 processor, och då jag även hade en vattenkylare (Corsair H60) till hands trodde jag inte detta skulle bli ett jätteproblem att kyla. Det var det visst det.

Om jag kör något lite tyngre så under en lite längre period så hänger sig datorn, det vill säga att den överhettats.

Jag såg att Maxfps sålde den här http://www.maxfps.se/cpu-kylning/antec/kuhler-h2o-1220-gen-4-... som ska ge kylning i typ klass med de större i corsairs h-serire.

Kan den kyla min processor?

Problemet är självklart. Du kyler inte VRM:erna runt processorn sockeln ordentligt. Samma sak med alla AIO-vattenkylare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har svårt och tro att en H60 inte orkar med en 9590.

Hur är ventilationen för övrigt i lådan?

har inte jag, försöker kyla 220w tdp med en tunn 120mm.

Skrivet av DavidtheDoom:

Problemet är självklart. Du kyler inte VRM:erna runt processorn sockeln ordentligt. Samma sak med alla AIO-vattenkylare.

låter rimligt

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Problemet är självklart. Du kyler inte VRM:erna runt processorn sockeln ordentligt. Samma sak med alla AIO-vattenkylare.

Hur ska man fixa det då?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZanganHunt:

Hur ska man fixa det då?

Vilket moderkort har du till att börja med?

Vanligast är att skapa ett luftflöde över sockeln och VRM-flänsarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilket moderkort har du till att börja med?

Vanligast är att skapa ett luftflöde över sockeln och VRM-flänsarna.

Jag har asus sabertooth 990fx r2.0, vad är bästa sättet att göra det på.

Som kanske märks är jag väl inte super insatt i datorbyggandets värld...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZanganHunt:

Jag har asus sabertooth 990fx r2.0, vad är bästa sättet att göra det på.

Som kanske märks är jag väl inte super insatt i datorbyggandets värld...

En fläkt som blåser riktat mot VRM-kylflänsarna nära CPU:n bör lösa det. Behöver inte vara några stora grejer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

En fläkt som blåser riktat mot VRM-kylflänsarna nära CPU:n bör lösa det. Behöver inte vara några stora grejer.

Kanske har en liten fläkt som sitter i ett gammalt chassi, kan en sådan monteras in på frivilligt sätt och lösa eller åtminstone hjälpa med problemen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZanganHunt:

Kanske har en liten fläkt som sitter i ett gammalt chassi, kan en sådan monteras in på frivilligt sätt och lösa eller åtminstone hjälpa med problemen?

En liten skitfläkt för bara en massa oljud och flyttar ej mycket luft.Nu vet jag ju ej dina ekonomiska tillgångar.Men ska det bli riktigt bra,Ska du ha ett lite större chassi,Med så stora fäktar som möjligt som flyttar på mycket luft.Typ Noctua,Bequiet fläktar.Det finns tyvärr inga bra gratis genvägar,om det ska bli riktigt bra.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mange43:

En liten skitfläkt för bara en massa oljud och flyttar ej mycket luft.Nu vet jag ju ej dina ekonomiska tillgångar.Men ska det bli riktigt bra,Ska du ha ett lite större chassi,Med så stora fäktar som möjligt som flyttar på mycket luft.Typ Noctua,Bequiet fläktar.Det finns tyvärr inga bra gratis genvägar,om det ska bli riktigt bra.

Normalt sett kyls VRM:erna av indirekt luftflöde från kylaren. Nu finns iof ingen stockkylare till toppmodellen som TS har men att kräva en stor dyr fläkt hoppas jag kommer från avsaknad av erfarenhet.

Skrivet av ZanganHunt:

Kanske har en liten fläkt som sitter i ett gammalt chassi, kan en sådan monteras in på frivilligt sätt och lösa eller åtminstone hjälpa med problemen?

Egentligen vilken 92mm PC fläkt borde fungera. De billigaste som går att köpa borde kosta runt 40kr här i Sverige. Om du ska envisas med AIO-vattenkylare så rekommenderas du starkt köpa en fläkt som du permanent kan ha som är behaglig att ha igång. Mange har helt rätt i att den gamla fläkten troligen kommer låta en massa. Det fungerar absolut fint att köra med den, avgör själv om du värderar ljudnivån så pass att det är värt att lägga en hundring på en schysst fläkt.

Kan rekommendera BeQuiets 92mm, mycket bättre än Noctuas diton. Kostar dock strax över en hundring styck.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kör med Corsair Hydro H110 för att hålla temperaturen nere på 61 grader vid fulltryck på cpu fx9590 dom blir heta 😂
Har sen en 200 mm fläkt på sida som luftar bryggorna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Kör med kylaren du länkat och den fungerar jättebra. Vad bör nämnas är att jag bytt ut standardfläktarna mot andra bättre

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag tog 200 mm för den var billig den går på halvfart viktiga är att ersätta luft kylningen som normalt cpu fläkten ger när man kör vatten kylning.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

kylningen har inte jag upplevt som det stora problemet men att det är ostabilt skräp har jag lärt mig. om du inte har löst det med att det fryser kan jag ge dig lite tips på hur jag har gjort.

Permalänk
Medlem

Corsair dominator fläktarna till RAM passar utmärkt på VRM på vänster sida. Problemet är dock VRM på baksidan av moderkortet. Dock skall du inte behöva något större flöde för Sabertooth om du kör stock.

9590 kör ~1.35-1.4V ~1.5 vid Turbo.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Sätt ut lådan på balkongen vintertid. Problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.