Permalänk

Köra 1,5V minnen på 1,35V

Köpte precis ett nytrt modedrkort till min HTPC. Ett ASUS J1900I-C blev det. Minneskortet sedan tidigare är ett ADATA 4GB SODIMM 1333MHz 204-pin 1,5V. Problemet jag har stött på nu är att Moderkortet kräver minnen med max 1,35V. I instruktionsboken står det "Memory modules with a voltage higher than 1,35V will run at 1,35V". När jag startar datorn så får jag en varning att minnena har för hög volt och jag blir inskickad i BIOS. Jag hittar dock ingen inställning i BIOS för att ändra strömmstyrkan på minnet.

Går det att köra mitt minneskort på 1,35V?
Måste jag köpa nytt minnerskort?

Bonusfråga: Mitt nätagg är på 300W och moderkortet vill ha 350W. Kan jag skada grejerna om jag kör på mitt 300W nätagg? Vad kan hända?

Permalänk
Medlem

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/Intel_CPU_Onboard/J1900I-...
Bläddra till chapter 2/bootmenu.

Displays a warning message during the system startup when an 1.5V DRAM is installed.
1.5V DRAM Warning Message [Enabled]. Ändra till Disabled.

Permalänk
Medlem

1: Inte lämpligt
2: Ja det bör du göra

3: Deras rekommendation är där av en anledning. Det minsta som kan hända är att du maskinen beter sig väldigt konstigt vid högre belastningar (FullHD avkodning?). Det värsta, nätagget blir överbelastat och går sönder, och det drar med sig någon/några komponenter på ditt nya fina SoC-moderkort.

Men vill du chansa så köp en effektmätare att koppla in i eluttaget. Håll koll på förbrukningen vartefter du startar processer. Närmar du dig 300W i förbrukning så...

EDIT typo

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Under menyn "Boot Menu" går det att stänga av den varningen.

Visa signatur

DFI LP UT Nforce4 SLI-D | AMD 64 3700+ San Diego @ 2600 Mhz | 120 GB Seagate | 74 GB Raptor | 2x 512 MB Corsair TWINX XL PRO | Asus EN6800GT @ 440 1100 | 2x Lacie Extern 250 GB | Plextor PX-708UF |

Permalänk
Skrivet av Superlight:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/Intel_CPU_Onboard/J1900I-...
Bläddra till chapter 2/bootmenu.

Displays a warning message during the system startup when an 1.5V DRAM is installed.
1.5V DRAM Warning Message [Enabled]. Ändra till Disabled.

Har provat detta och det medförde bara att jag hamnade i BIOS utan att få varningen.

Jag köper nya minnen och ett nytt nätagg.

Tack för svaren!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DunderWikingen:

Har provat detta och det medförde bara att jag hamnade i BIOS utan att få varningen.

Jag köper nya minnen och ett nytt nätagg.

Tack för svaren!

Ska du ha ett nätaggregat som är på mer än 300w till ASUS J1900I-C ? eller menar du nån helt annan dator ? Jag skulle bli förvånad om du ens kan pressa den maskinen att nå 100w, har du kollat hur mycket effekt moderna datorer drar ? Själv skulle jag inte bygga en htpc som drar över 30w, 350 w är vad en stor spelmaskin drar tex:
http://www.sweclockers.com/recension/19726-evga-geforce-gtx-9...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det står ganska tydligt att Celeron J1900 bara stödjer DDR3L alltså 1.35V som högst.
Bara läsa specefikationerna för moderkorten.
Var glad att det bootar över huvud taget. Vet sådana som inte ens fått post med 1.5V minnen.

Bästa är att ångra köpet på minnena och köpa DDR3L.

Har själv en Celeron J1900 fast gigabyte planka med COrsair 2x4Gb DDR3L.

Celeron J1900 stödjer inte DDR3 bara DDR3L då Bay-trail D enbart stödjer DDR3L enligt intel.

Permalänk

Köpet på minnena gjordes för ganska länge sedan till ett annat moderkort så det va därför det blev galet. Nu har jag beställt ett nytt minneskort: Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1600MHz SO-DIMM 1.35V. Det hoppas jag ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du ha ett nätaggregat som är på mer än 300w till ASUS J1900I-C ? eller menar du nån helt annan dator ? Jag skulle bli förvånad om du ens kan pressa den maskinen att nå 100w, har du kollat hur mycket effekt moderna datorer drar ? Själv skulle jag inte bygga en htpc som drar över 30w, 350 w är vad en stor spelmaskin drar tex:
http://www.sweclockers.com/recension/19726-evga-geforce-gtx-9...

Dold text

Hittar inget j1900 i Asus PSU uträknare, I manualen står det visserligen bara att ett 350w agg är rekommenderat. Men vad kan vara orsaken till att dom tagit i sin in i h****e? Ingen PCI-E plats och begränsat med SATA-portar ger ju begränsningar i hur mycket prylar det går att hänga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Cerleron J1900 drar 10W står i intels spec. Extra bröte drar inte många watt. Körde min lilla ITX låda utan en enda fläkt i flera månader då min 60mm chassifläkt var kass. Gick aldrig över 65C load på alla kärnor med full trubo boost.

Mitt agg är nog på en 80W eller nåt mer än tillräckligt.

Den här saken drar inte mer kräm än ett par surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Cerleron J1900 drar 10W står i intels spec. Extra bröte drar inte många watt. Körde min lilla ITX låda utan en enda fläkt i flera månader då min 60mm chassifläkt var kass. Gick aldrig över 65C load på alla kärnor med full trubo boost.

Mitt agg är nog på en 80W eller nåt mer än tillräckligt.

Den här saken drar inte mer kräm än ett par surfplattor.

Min initsiella tanke va också att det lät mycket. Men när jag i manualen kan konstatera att där står 350W börjar jag fundera...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |