Kommer inget ljud ur HDMI utgången efter ny installation utav Windows 7

Permalänk

Kommer inget ljud ur HDMI utgången efter ny installation utav Windows 7

Tjena!
Igår så fick jag tummen ur... Och gjorde en välbehövlig formatering utav gamla Bettan.
Allting verkar till synes fungera som det ska, förutom att ljudet ur HDMI utgången (kopplat till min TV) inte vill fungera (har testat med hörlurar och det fungerar, ur "hörlursutgången").

Om jag spelar upp ett ljudklipp och kollar på "Kontrollpanelen -> Ljud" och väljer t.ex "Digitalt ljud (HDMI)" som standardenhet, då ser jag stapeln till höger röra sig upp och ner men det kommer inget ljud ur TVn.
Om jag däremot väljer "Högtalare" som standardenhet och kopplar in hörlurar, då kommer det ljud och stapeln rör sig också.
Det finns dock också ett tredje alternativ "NVIDIA HDMI Output", där står det "Ej inkopplad" och den kan jag ej välja som standard.
Jag har även kollat på dom vanliga ställena så att ljudet inte är avstängt

Innan jag installerade Windows 7, så fungerade ljudet som det skulle.

Komponeterna är (Enligt CPU-Z)
Moderkort: M3N78-VM (ASUS)
CPU: Athlon II X2 250 3GHz
RAM: 2 GB DDR2 400MHz

Det jag har gjort är att:

.Installerat Windows 7 Home Premium x64 Svenska (laddade ner lagligt, då alla skivor som följde med datorn är borta i flytt o.s.v.)
.Updaterat Windows
.Installerat MalwareBytes och AVG
.Installerat Java (i hop om det skulle lösa det...?)
.Installerat Combined-Community-Codec-Pack-2011-11-11
.Avinstallerat Combined-Community-Codec och testat (ingen skillnad, så jag installerade det igen)

Sedan så har jag gått till ASUS hemsida och laddat ner och installerat till moderkortet:
(Via http://www.asus.com/Motherboards/M3N78VM/HelpDesk_Download/ )
."VIA Audio Driver V6.0.1.7400 for Windows 32/64bit XP & 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7."
."NVIDIA HDMI Driver V1.0.0.55 for Windows XP 32bit/64bit, Vista 32bit/64bit, Win7 32/64bit."

Jag har testat att söka, men har inte sett någonting som verkar relevant.

Tack på förhand

Edit 1: Inne på enhetshanteraren, så visas det som om ljudenheten skulle fungera. Dock så visas "Andra enheter -> Matematikprocessor" som fel "Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)".

Edit 2: Jag såg nu att BIOSen är version 1303 och senaste är 1801, så jag ska försöka att installera den senaste...

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Hedersmedlem

Prova ladda ner Nvidias drivrutiner från deras hemsida.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Prova ladda ner Nvidias drivrutiner från deras hemsida.

Jag testade att ladda ner dom, dock så vart det ingen skillnad
Jag har även testat att installera om Windows igen, utan resultat

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem där jag måste "tima" uppstarten utav mottagaren med uppstarten utav datorn. Testa att göra det. Så att du startar mottagaren cirka 4s efter datorn. Fungerar för mig med exakt samma problem men tror helt ärligt talat det inte är det, men värt att testa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Inte för att var den men har du installerat HD ljuddrivrutinen från nvidia?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk

Sådärja!
Nu låter det igen

Det jag typ har gjort, är att installera nVidias 340.52 (för grafikkortet tror jag), NVIDIA Chipset V1545, sedan gått in och valt att automatiskt updatera mitt "geforce 8200" och sedan valt "NVIDIA HDMI ut" som standardenhet

Tackar för hjälpen, alla :)!

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS