Permalänk
Medlem

Tips och råd gällande moderkort

Hallå!

Jag har tänkt att köpa helt nya komponenter till min dator då det mestadels är strunt i den nu.
Så nu behöver jag er hjälp att välja moderkort då det finns en uppsjö av sådana där ute.

Jag ska även köpa en 4690K så en 1150 socket är ett måste.
Det jag pysslar med på datorn är spel, film och surf.

Tips?!

Permalänk
Medlem

ASUS Z97-A

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

ASUS Z97-A

Något speciellt med den som gör att den är bättre än något annat kort?

Permalänk
Medlem

MSI Z97 G43 och Gigabytes brädor är riktigt bra.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gullhen:

Något speciellt med den som gör att den är bättre än något annat kort?

http://www.sweclockers.com/recension/18750-intel-z97-fyra-mod...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Asus är nog det mest vettiga valet, särskilt med tanke på 5 vägs optimiseringen som är till bra hjälp vid överklockning. Vad jag sett & hört verkar ingen av dem övriga ha en liknande medföljande mjukvara som per automatik kan känna av och beräkna likadant hur högt varje kärna i processorn kan klockas. Vanligtvis är man utlämnad till göra hela den proceduren på egen hand och på egen risk, med blåskärmar etc som följd.

Z87 kom ut under 2013, Z97 under förgående året.

ROG serien sägs ha något fler utökade funktioner med något mer inställningar i uefi än t.ex A versionen och andra som hör till mer konsument inriktad mainstream. Fr.o.m Z87 så var ju Asus även ensamma om erbjuda tillbehör för kunna köra NFC, alltså near fields utrustning liknande det som finns inbyggt i vissa mobiler och surfplattor. Känner inte till om man fortsatte med dem här grejerna också till Z97 korten?

Ser man till gränssnittet i dess design när man manövrerar inuti uefit så har ju även detta tagit ett ordentligt kliv framåt i den senaste Z97 serien jämfört med hur det såg ut tidigare. Ska bli intressant och se vad Asus har att komma med här under året En del snackar om LGA1150 kommer leva kvar en runda till, andra att det blir nått helt nytt.

Skylake lär vi kanske inte få se än på ett tag, mer troligt Broadwell verkar det som. Frågan är bara hur Devil's canyon (4690K, 4790K) kommer kunna stödjas på dem här nya korten som är på väg, återstår att se om det blir nån bakåtkompatibel historia. Tippar på det kommer lösa sig bara dem behåller 1150 vid nästa lansering. Och det lär väl kanske inte dröja sådär jättelänge heller tills dem släpps, våren sommaren?

Om det inte är i brådrasket så hade jag nog väntat ett par månader tills jag hade haft lite mer info & utgå ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullhen:

Något speciellt med den som gör att den är bättre än något annat kort?

Beprövad stabilitet och kompabilitet. Mest sålda Z97 kortet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell