Permalänk
Medlem

Statiskt ljud

Har provat att googla runt lite grand, men blir inte riktigt klok på det hela ändå, det är såhär -
Har ett trådlöst headset(corsair vengeance 2000) som man laddar via usb från datorn, när jag har de på laddning o använder det så får jag ett sjukt statiskt oljud, men såfort jag lägger handen på chassiet så försvinner det?
det är kopplat - ojordat uttag -> ojordat grenuttag -> dator

Finns det något man kan göra åt det, eller är det bara att lära sig leva med det?

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Pröva och se om du kan byta underlag där chassit står och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Pokelia - De där med att koppla kabel från chassi till element läste jag något om att det inte var så bra? Att det fanns risker att hela fastighetens vattensystem kunde bli strömförande och grejer? :S

Slap - Byta underlag? Just nu står den på sina fötter på ett trägolv, menar du att jag ska ställa den på en metallbricka eller något sådant?

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet, ja.. Precis, det var lite grand det jag hade läst mig till också. :/

Men hur ska underlaget ändra på det hela? Alltså, hur är tänket?

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

Bor i lägenhet, ja.. Precis, det var lite grand det jag hade läst mig till också. :/

Men hur ska underlaget ändra på det hela? Alltså, hur är tänket?

Nä men precis som du säger så upphör ju ljudet om du lägger handen på chassit, om du kan få något annat material istället för din hand att ta upp det "statiska" ljudet så vore det ju bättre.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Hmm, ska ta och dra en förlängningskabel från köket där det är jordade uttag först och främst. Har inte så superstor lya så får väl funka som lite nödlösning tills man undersökt vad det kan kosta att jorda lyans uttag.
Tack för tipsen dock, och för snabba svar!

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KeiNo:

Hmm, ska ta och dra en förlängningskabel från köket där det är jordade uttag först och främst. Har inte så superstor lya så får väl funka som lite nödlösning tills man undersökt vad det kan kosta att jorda lyans uttag.
Tack för tipsen dock, och för snabba svar!

Det är definitivt farligt att ansluta till elementet och att dra in jordade skarvkablar från andra rum eftersom det ökar risken att man kan skapa en krets som leder ström genom kroppen och datorlådan är som vilken diskbänk som helst i det avseendet, blir det något fel i elsystemet eller om nån granne också kopplar nått till elementet kan det gå riktigt illa så låt bli.

Ansluter man en dator i ojordat uttag har man normalt sett halva nätspänningen i chassit om man mäter mot nollan genom konstruktionen av nätfiltret, det kopplas via kondensatorer mot jord och har man inte jorden så spänningssätts allt som är anslutet till skyddsjorden, dvs lådan.

Man ska lösa jordproblem seriöst så man inte riskerar livet med fullösningar, jorda datorn rätt är boten mot grundproblemet och går inte det att ordna tex genom att installera jordade vägguttag får man åtgärda symptomen tex genom galvaniska isolatorer.
Det skulle kanske kunna fungera att ansluta headsetet via en hub med egen elerl ännu hellre en transformatorbaserad nätdel om man måste ladda och lyssna samtidigt.

Tagit bort citat (felaktigt/farligt tips)
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om jag tar en förlängningskabel från ett jordat uttag från köket och enbart kör datorn i det, hur kan det bli en fara? Det blir ju exakt samma sak som att koppla in datorn i köket?

Galvaniska isolatorer, det lät hightech?

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Sötast
Skrivet av KeiNo:

Om jag tar en förlängningskabel från ett jordat uttag från köket och enbart kör datorn i det, hur kan det bli en fara? Det blir ju exakt samma sak som att koppla in datorn i köket?

Galvaniska isolatorer, det lät hightech?

Jag tror att du missuppfattade mrqaffe's inlägg.

Det är helt klart rätt att du ska koppla på det jordade uttaget om du har möjlighet att göra så.

Gör absolut _ALDRIG_ som pokelia rekommenderat, helt galet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort farligt/felaktigt tips (fanns dock flera bra svar som fick vara kvar).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KeiNo:

Om jag tar en förlängningskabel från ett jordat uttag från köket och enbart kör datorn i det, hur kan det bli en fara? Det blir ju exakt samma sak som att koppla in datorn i köket?

Galvaniska isolatorer, det lät hightech?

Därför att du för in jord i ett i övrigt ojordat rum, det ökar alltså risken att du kan vidröra både jord och fas om någonting går sönder, därför ska allt eller inget i rummet vara skyddsjordat. Sedan 1995 ska alla nya elinstallationer vara skyddsjordade.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/...
Byt ut diskbänken mot din jordade datorlåda och diskmaskinen mot valfri apparat som saknar skyddsjord/går sönder så inser du förhoppningsvis att skaderisken ökar när du drar in en jordad skarvkabel i ett rum som i övrigt inte är anslutet med skyddsjord.

Galvanisk avskiljare/isolator är något som bryter den "metalliska" kontakten mellan 2 elsystem, en vanlig metod att överföra kraft och elektriska signaler är via en transformator och man kan överföra signaler av olika typer via optik eller radio för att isolera elsystemen från varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.