AMD släpper Kaveri Refresh till sommaren – Carrizo för FM2+ stryks från planerna

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Där ser man, men men, så länge AMD inte sagt officiellt att Carrizo ska komma till FM2+ så får man väl anta att det inte är hugget i sten.

Givetvis går AMD inte ut med någonting officiellt om de inte är helt säkra på att så blir fallet. Men det råder hur som helst inga tvivel om att Carrizo var tänkt att användas tillsammans med FM2+. Förutom roadmapen är det något som hintats av moderkortstillverkares representanter när vi träffat dem.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pellepelikan:

En inte allt för dålig gissning skulle väl vara ddr3 minnen som redan begränsar gpu-delen ganska mycket. Ska de slåss mot intel är det inte lite snabbare cpu utan gpun som är ässet i rockärmen därav meningslöst att jobba vidare på plattformen...

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte förvåna mig om vi får se någon lösning som inkluderar stackade minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skulle inte förvåna mig om vi får se någon lösning som inkluderar stackade minnen.

Vet någon hur latenserna på dessa är? Kanske är de inte bara bättre för GPU, utan även för CPU, vore ju inte fel i så fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daark:

Tror inte det kommer sälja speciellt bra, tråkigt nog :c

AMD har ju slutat upp helt.

Den sista arkitekturen var en halvfail när den kom många år sedan. Sedan dess är allt man har gjort att boosta frekvenser, antal kärnor och sänka priset.

En APU med inbyggd grafik som är mening att spelas med kan aldrig i livet klara sig på en dualchannel DDR3, det säger sig självt...

Permalänk
Medlem

Att de ens orkar lägga pengar på att släppa en "refresh" finns ingen mening med det för den plattformen alls i min mening.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

AMD har ju slutat upp helt.

Den sista arkitekturen var en halvfail när den kom många år sedan. Sedan dess är allt man har gjort att boosta frekvenser, antal kärnor och sänka priset.

En APU med inbyggd grafik som är mening att spelas med kan aldrig i livet klara sig på en dualchannel DDR3, det säger sig självt...

Visst, deras senaste från grunden nya arkitektur för performance-segemntet kom för flera år sedan, men å andra sidan så var det ännu längre sedan Intel gjorde något liknande. Om du inte missat det så har AMD släppt nya arkitekturer varje år. Inte direkt småskillnader mellan Bulldozer, Piledriver, Steamroller och Excavator.

Permalänk
Medlem

Känns som de skulle vart smartare att lägga tid och pengar på annat istället för denna "refresh".

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Känns som de skulle vart smartare att lägga tid och pengar på annat istället för denna "refresh".

Är det? Hur mycket kostar det att släppa en redan befintlig processor på högre frekvenser när yieldsen gått upp?

Förr när det var frekvenser som var drivande så släppte man sådan här "refreshes" många gånger om året. Var bara några månader mellan varje höjning i frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är det? Hur mycket kostar det att släppa en redan befintlig processor på högre frekvenser när yieldsen gått upp?

Förr när det var frekvenser som var drivande så släppte man sådan här "refreshes" många gånger om året. Var bara några månader mellan varje höjning i frekvens.

Om de ska ha en chans att komma ikapp Intel får de nog lägga allt krut på rätt ställe.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Kaveri Refresh känns tyvärr som konstgjord andning på en patient i koma ifrån AMD:s sida.
Var är Excavator kärnan?

FTFY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om de ska ha en chans att komma ikapp Intel får de nog lägga allt krut på rätt ställe.

Eller tjäna pengar. Kan de få 15% högre prestanda genom att släppa nya frekvenser på en befintlig arkitektur så är det mer eller mindre ett gratis sätt att boosta försäljningen innan Zen kommer.
Skulle de lägga dessa korvören på Zen skulle det inte ändra ett skit i utvecklingstakten. Däremot skulle de ha sämre intäkter under tiden. 10-15% är i nivå med förbättringarna Intel gjort med IB och Haswell och större än de Intel gjorde med Haswell Refresh. I och med att det mer eller mindre är gratis så är det en mycket god investering. Finns inget bättre de kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Eller tjäna pengar. Kan de få 15% högre prestanda genom att släppa nya frekvenser på en befintlig arkitektur så är det mer eller mindre ett gratis sätt att boosta försäljningen innan Zen kommer.
Skulle de lägga dessa korvören på Zen skulle det inte ändra ett skit i utvecklingstakten. Däremot skulle de ha sämre intäkter under tiden. 10-15% är i nivå med förbättringarna Intel gjort med IB och Haswell och större än de Intel gjorde med Haswell Refresh. I och med att det mer eller mindre är gratis så är det en mycket god investering. Finns inget bättre de kan göra.

Det tar såklart både tid/resurser och pengar att släppa denna, men om den nu säljer bra (tveksamt) och de går så pass mycket plus så det även är värt tiden/resurser de lägger på den så visst, kör på.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har Carrizo någonsin stått med på någon desktop-roadmap för FM2+? Jag letar och letar men hittar det inte. Om Carrizo aldrig varit menad för FM2+ så är det ju rent vilseledante och svartmålande att säga att de lägger ner Carrizo för FM2+ eller hur?

Hur ska AMD göra istället tycker du?

Släppa en helt ny generation CPU som fullkomligt krossar Intels CPUs för bra pris.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Det tar såklart både tid/resurser och pengar att släppa denna, men om den nu säljer bra (tveksamt) och de går så pass mycket plus så det även är värt tiden/resurser de lägger på den så visst, kör på.

Det tar inte tid, de stannar inte all utveckling medan det släpper denna, tidsplanen för andra produkter lär vara oförändrad. Inte riktigt samma personer som arbetar med att designa CPU:er som arbetar med märkning av CPU:er. Och det är inte för att den ska sälja bra de släpper den, utan för att den ska sälja bättre än gamla Kaveri, oavsett om det innebär att den säljer bra eller inte så är det bättre för ekonomin.

Skrivet av Cooling23:

Släppa en helt ny generation CPU som fullkomligt krossar Intels CPUs för bra pris.

Du borde bli strateg hos AMD eller något. Någon borde liksom förklara för dem att det bara är att dra ut magiska grejer ur röven hela dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Släppa en helt ny generation CPU som fullkomligt krossar Intels CPUs för bra pris.

Och hur skall man göra det? Om det vore så enkelt att designa högpresterande kretsar skulle inte då alla hålla på med det?
AMD har förhållandevis små resurser, man har heller inte någon egen tillverkning utan är hänvisad till den tillverkningsteknik som finns tillgänglig på marknaden.

Skall man dra en parallell till Intel så kan man fråga sig varför inte Intel med en mångdubbelt högre budget för FoU samt marknadens mest avancerade tillverkningsteknologi inte klarar av att göra grafikdelar som konkurrerar med AMD och Nvidias.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skulle inte förvåna mig om vi får se någon lösning som inkluderar stackade minnen.

Var även min tanke, är kanske så enkelt att dom ser DDR3 som en för stor begränsning för både CPU och GPU. Då är ju HBM en väg att gå!
Är kanske så enkelt att dom vill ta vara på erfarenhet från R9 380X innan dom går vidare, men med HBM tror jag inte att det kommer någon Carrizo i lägre segmentet som A4 eller A6 variant. Är ju då bättre att fylla på med Carrizo över Kaveri Refresh...

Skrivet av Aleshi:

Vet någon hur latenserna på dessa är? Kanske är de inte bara bättre för GPU, utan även för CPU, vore ju inte fel i så fall.

Den ska bli rätt bra enligt Hynix
HBM1 ska ligga på 50% mot DDR3
HBM2 ska ligga på 40% mot DDR4
DDR3 - 1.00
DDR4 - 0.75
HBM1 - 0.50
HBM2 - 0.30

Källa, sidan 13 : http://www.memcon.com/pdfs/proceedings2014/NET104.pdf

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Detta var trist men antar att AMD vill lägga krutet på bärbara datorer fram till Zen kommer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det tar inte tid, de stannar inte all utveckling medan det släpper denna, tidsplanen för andra produkter lär vara oförändrad. Inte riktigt samma personer som arbetar med att designa CPU:er som arbetar med märkning av CPU:er. Och det är inte för att den ska sälja bra de släpper den, utan för att den ska sälja bättre än gamla Kaveri, oavsett om det innebär att den säljer bra eller inte så är det bättre för ekonomin.

Så du menar att de som nu jobbar med denna skulle i annat fall bara sitta och rulla tummarna? Knappast.

Och du menar även att om deras utgifter för denna överstiger deras inkomster så är det bra för deras ekonomin? Hmm...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Så du menar att de som nu jobbar med denna skulle i annat fall bara sitta och rulla tummarna? Knappast.

Och du menar även att om deras utgifter för denna överstiger deras inkomster så är det bra för deras ekonomin? Hmm...

Nej, de kan såklart göra annat. Men det är knappast att den minimala tid det tar att släppa en befintlig processor med nytt namn och frekvens påverkar de som utvecklar nya arkitekturer.

Och vad är det för trams? Var har jag påstått att det är bra för ekonomin om utgifter överstiger intäkter? Jag sa att eftersom det är en mer eller mindre gratis åtgärd för dem så är det värt det då Kaveri Refresh lär sälja bättre än gamla Kaveri. Oavsett om man anser att det är att sälja bra eller inte så är varje åtgärd som är gratis eller näst intill gratis som leder till att de säljer bättre värt det.

Du tycks tro att det kostar massa stora pengar och att det urholkar utvecklingen av Zen, det är inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, de kan såklart göra annat. Men det är knappast att den minimala tid det tar att släppa en befintlig processor med nytt namn och frekvens påverkar de som utvecklar nya arkitekturer.

Och vad är det för trams? Var har jag påstått att det är bra för ekonomin om utgifter överstiger intäkter? Jag sa att eftersom det är en mer eller mindre gratis åtgärd för dem så är det värt det då Kaveri Refresh lär sälja bättre än gamla Kaveri. Oavsett om man anser att det är att sälja bra eller inte så är varje åtgärd som är gratis eller näst intill gratis som leder till att de säljer bättre värt det.

Du tycks tro att det kostar massa stora pengar och att det urholkar utvecklingen av Zen, det är inte fallet.

Hur mycket tid och resurser som exkat slösas på detta vet jag inte och jag gissar att du inte heller har någon insiderinformation.

"oavsett om det innebär att den säljer bra eller inte så är det bättre för ekonomin"

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Hur mycket tid och resurser som exkat slösas på detta vet jag inte och jag gissar att du inte heller har någon insiderinformation.

Det slösas ingenting, för att det ska vara slöseri så får det inte ge avkastning, ger det avkastning är det en investering. Du vill bara envist käfta om något du inte vet något om. Alltid roligare att "veta bättre" än multinationella bolag. Du vet att det påverkar deras utveckling av Zen negativt utan att ha en aning om hur.

Skrivet av xpanterx:

"oavsett om det innebär att den säljer bra eller inte så är det bättre för ekonomin"

Vet inte om du tror du är smart som försöker dig på quotemining, men inte ens ur sitt sammanhang betyder den meningen det du tycks tro den betyder. Jag vet inte vilken nivå jag ska lägga detta på för att du ska förstå. Men även om produkt B inte säljer direkt bra, så är det mer värt att sälja produkt B än vad det är att sälja produkt A om produkt A säljer ännu sämre. Kaveri Refresh kanske inte säljer bra, men så länge de säljer mer än om de bara haft gamla Kaveri så säljer de - just det - mer, sälja mer är bra för ekonomin. Hänger du med eller ska jag förklara med äpplen som jag hade gjort för en femåring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det slösas ingenting, för att det ska vara slöseri så får det inte ge avkastning, ger det avkastning är det en investering. Du vill bara envist käfta om något du inte vet något om. Alltid roligare att "veta bättre" än multinationella bolag. Du vet att det påverkar deras utveckling av Zen negativt utan att ha en aning om hur.

Vet inte om du tror du är smart som försöker dig på quotemining, men inte ens ur sitt sammanhang betyder den meningen det du tycks tro den betyder. Jag vet inte vilken nivå jag ska lägga detta på för att du ska förstå. Men även om produkt B inte säljer direkt bra, så är det mer värt att sälja produkt B än vad det är att sälja produkt A om produkt A säljer ännu sämre. Kaveri Refresh kanske inte säljer bra, men så länge de säljer mer av den än gamla Kaveri så säljer de mer, sälja mer är bra för ekonomin. Hänger du med eller ska jag förklara med äpplen som jag hade gjort för en femåring?

Självklart är det en investering om det ger avkastning, något som du verkar veta att det gör med din insiderinformation, om nu AMD gjorde allt så bra, varför har de halkat så långt efter? Vore det inte bättre att utveckla en produkt som säljer bra istället för en som säljer sådär?

Tänker nu släppa denna meningslösa diskussion istället för att sjunka till din nivå, adjöss!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Självklart är det en investering om det ger avkastning, något som du verkar veta att det gör med din insiderinformation, om nu AMD gjorde allt så bra, varför har de halkat så långt efter? Vore det inte bättre att utveckla en produkt som säljer bra istället för en som säljer sådär?

Tänker nu släppa denna meningslösa diskussion istället för att sjunka till din nivå, adjöss!

Det är du som kommer med påståendet att det är resurskrävande, du får peka ut vad som är så resurskrävande i så fall. Den som gör påståendet får komma med bevisen. Att skriva ett nytt namn i mikrokod med frekvenser och skicka ut information till moderkortstillverkare om detta är inte det minsta krävande. Om du inte missat det så släpper de alltid en och samma krets under olika namn med olika inställningar. Så, återigen. Förklara varför det just i detta fallet skulle vara resurskrävande.

Och utveckla en produkt som säljer bättre? Det där är tramserier. Du vet mer än väl att det tar tid och resurser och är precis vad de håller på med med bland annat Zen, den blir inte klar i ett nafs och det är oändligt mycket svårare att göra för dem än vad det är för dig att så smart kläcka ur dig hemma på datorstolen. Du vet detta, men du spelar dum för att sedan anklaga mig för att inte hålla nivån. Det är en skitstövels beteende.

Om du nu ska påstå att det tar mycket mer tid att släppa nya namn med en åtta som första värdesiffra istället för en sjua så får du allt ta och förklara hur, och även förklara hur detta påverkar utvecklingen av annat, istället för att komma med respektlöst flams. Det blir extra korkat när du samtidigt tycker att de ska trolla fram nya arkitekturer ur intet.