AMD A10-8850K lyfter grafikfrekvenserna med 19 procent mot A10-7850K

Permalänk
Melding Plague

AMD A10-8850K lyfter grafikfrekvenserna med 19 procent mot A10-7850K

Det blir ingen processorfamilj Carrizo för stationära datorer. Istället förbereds Kaveri "Godavari", där nyheterna består av högre klockfrekvenser mot nuvarande 7000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jisses AMD kom igen nu, gör ni detta så ni kan hanka er fram 2015.
Så ni istället kan peta in Zen direkt i era apuer 2016??

Edit rättstavning

Permalänk
Medlem

Hmmm, 15% ökning, nja Sweclockers överklockade GPU'n till 1028Mhz och det gav 10-14% ökning och då klockades även minnet till 2400Mhz.
Sweclockers test

AMD behöver komma igen nu.

Permalänk
Medlem

AMD vill helst glömma Bulldozer. Vem kan klandra dem?

De fick nog helt enkelt inte Excevator att klocka tillräckligt högt för att det skulle vara någon idé att slänga in den på FM2+.

Det kommer bli bra sen när de har ny CPU arkitektur. Deras APU upplägg är ju annars väldigt bra, om man bortser från att det är Bulldozer i.

Permalänk
Avstängd

Skönt med mer FM2+!

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande dualchannel ddr3 på cpu med inbyggd gpu... förra versionen flaskade där, den här kommer flaska ännu mer. Är det verkligen så svårt att utöka minnesbandbredden? Intel kör ju redan med quadchannel ddr4 utan integrerad gpu.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rätt val att öka GPU frekvenserna, CPU frekvenserna är inte direkt superintressanta på denna plattformen. Köper man en APU så vill man ju ha grafisk-kraft. Annars kan man köpa en i3:a.

Skrivet av anon56869:

Fortfarande dualchannel ddr3 på cpu med inbyggd gpu... förra versionen flaskade där, den här kommer flaska ännu mer. Är det verkligen så svårt att utöka minnesbandbredden? Intel kör ju redan med quadchannel ddr4 utan integrerad gpu.

Kompabiliteten försvinner om man byter sydbrygga mellan Dessa och FM2+. Blir ny plattform då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Känns inte rätt att sparka på någon som uppenbarligen redan ligger halvt medvetslös...

Men det är tragiskt att AMD inte introducerar sin (enda?) intressanta nyutveckling på åratal (carrizo) på någon desktop-plattform, och istället lanserar denna sk "refresh".
(Som uppskattningsvis måste hålla sig "fresh" till minst 2017)

Hoppas carrizo är någorlunda konkurrenskraftig på laptop, och att AMD har tillräckligt med pengar att muta sig in hos tillverkarna...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Det verkar som AMD lägger MER tid på att hitta på olika namn på minimalt ändrade produkter än de ägnar åt att ge Intel en match.

Visa signatur
Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Alltså detta var den mest meningslösa refresh jag nånsin sett! 19% högre grafikfrekvenser....! Vem fan kommer köpa denna serie??

Känns som AMDs öde hänger på Zen. Misslyckas den så e det fanimej kört!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fortfarande dualchannel ddr3 på cpu med inbyggd gpu... förra versionen flaskade där, den här kommer flaska ännu mer. Är det verkligen så svårt att utöka minnesbandbredden? Intel kör ju redan med quadchannel ddr4 utan integrerad gpu.

Skrivet av DavidtheDoom:

Kompabiliteten försvinner om man byter sydbrygga mellan Dessa och FM2+. Blir ny plattform då.

De kunde ju gjort som XBox eller Intels 5200. Lägg till ett snabbt cache, vilket skulle avlastat DDR3n, UTAN att nödvändigtvis förstöra kompatibiliteten. Om de nu får staplade minnen i 380X så hoppas jag de tar det till APUerna, för det är där det verkligen behövs.

Skrivet av Campaigner:

Känns som AMDs öde hänger på Zen. Misslyckas den så e det fanimej kört!

Jo, det hänger på 2 saker, 380x och Zen. Deras sista chans, annars tror jag vi kommer få 5000kr+ i3or i framtiden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Campaigner:

Alltså detta var den mest meningslösa refresh jag nånsin sett! 19% högre grafikfrekvenser....! Vem fan kommer köpa denna serie??

Känns som AMDs öde hänger på Zen. Misslyckas den så e det fanimej kört!

Kanske någon som inte kan lägga ut 10k till en gamingrigg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Paddanx:

De kunde ju gjort som XBox eller Intels 5200. Lägg till ett snabbt cache, vilket skulle avlastat DDR3n, UTAN att nödvändigtvis förstöra kompatibiliteten. Om de nu får staplade minnen i 380X så hoppas jag de tar det till APUerna, för det är där det verkligen behövs.

Jo, det hänger på 2 saker, 380x och Zen. Deras sista chans, annars tror jag vi kommer få 5000kr+ i3or i framtiden.

Kaveri/Godvari är definitivt inte designat för SoC. Skulle behövas en omdesign av IMC eller åtminstone kraftig modifiering av Mikrokoden, något AMD varken har mantimmar eller pengar till. Bättre att de ökar frekvenserna pga Yield förbättringar hos GloFo då detta jobbar för sig själv.

Håller dock med att det hade varit väldigt trevligt med en eDRAM på APU:er.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Alltså detta var den mest meningslösa refresh jag nånsin sett!

Haswell Refresh?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ratatosk:

Kanske någon som inte kan lägga ut 10k till en gamingrigg.

Visst blir 8850K billigare än i5-4690K men SÅ himla stor skillnad kan det ju inte vara. Sen får man ju prestanda därefter....

Skrivet av Knightmare:

Haswell Refresh?

Den var inte nån höjdare den heller men där fick man ju iaf 10-15% högre IPC.
Här får man 100Mhz turboclock o 10-15% bättre grafikprestanda.

Jag hade valt Haswell Refresh.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Den var inte nån höjdare den heller men där fick man ju iaf 10-15% högre IPC.
Här får man 100Mhz turboclock o 10-15% bättre grafikprestanda.

Jag hade valt Haswell Refresh.

Jag visste inte att Haswell Refresh hade 10-15% högre IPC än Haswell. Det är ju rätt bra faktiskt.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Campaigner:

Visst blir 8850K billigare än i5-4690K men SÅ himla stor skillnad kan det ju inte vara. Sen får man ju prestanda därefter....

Den var inte nån höjdare den heller men där fick man ju iaf 10-15% högre IPC.
Här får man 100Mhz turboclock o 10-15% bättre grafikprestanda.

Jag hade valt Haswell Refresh.

Haswell Refresh hade 0% högre IPC.

Skrivet av Knightmare:

Jag visste inte att Haswell Refresh hade 10-15% högre IPC än Haswell. Det är ju rätt bra faktiskt.

Lögn och Båg, ingen IPC skillnad då det är identisk arkitektur i funktionalitet. I Devils Canyon är endast lite hotspots förflyttade men IPC är densamma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin