Permalänk

Oljud i mick vid spelande

Tjena någon som vet vad man kan göra om man får oljud i micken vid spelande?
Det är ett konstant brummande som verkar bli högre ju mer grafikkortet jobbar.

Här ett exempel på hur det kan låta:

Ljudkortet är ett ASUS Xonar DX.
Har hört att man kan göra en egen EMI sköld av aluminiumfolie runt ljudkortet men vettefan om jag vill hålla på och pilla med det.

Det inbyggda ljudkortet har inte detta problem dock brusar det som fan.

Vad jag testat:
- Olika drivrutiner (även UNi Xonar)
- Bytt plats på grafikkort och ljudkort utan någon direkt förbättring (blir dock ett konstant pipande om grafikkort och ljudkort är nära)
- Testat ett annat ljudkort (samma problem där)
- Uppdaterat BIOS
- Testat disabla inbygga ljudkortet i BIOS
- Ändrat olika inställningar i BIOS
- Kopplat bort Front Panel Microhpone
- Testat olika nätagg
- Kopplat ur olika komponenter
- Dragit om kablar
- Satt annat kort mellan grafikkort och ljudkort

Inget har i stort sett gjort någon märkbar skillnad så jag är i desperat behov av hjälp att lösa detta.

Finns det något mer man kan testa?
Tips på bättre/annat ljudkort?

Permalänk
Medlem

Själv har jag beställt ett externt ljudkort (Xonar U7) för att slippa dylika problem, provat det?

Permalänk
Medlem

Samma problem som du, ingen aning om hur man kan lösa det. Å andra sidan har jag liknande problem med mitt inbyggda ljudkort även när jag bytt chassi. Tror det är något med jordad el-kontakt, saknar nämligen sådan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Åhfan! mjo vi har samma ljudkort och grafikkort också ser jag.
Bor i lägenhet och allt är jordat här. Kabeln till nätagget är jordad den med.

Tror vi kan fastslå att det är GTX 970 som orsakar detta då jag inte hade det här problemet med GTX 460.

Permalänk

Skaffa ett usb ljudkort.

finns från 30kr och uppåt, beroende på hur audiofil du är.

(för mig funkar de billigaste utmärkt för skype osv)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Mauk:

Själv har jag beställt ett externt ljudkort (Xonar U7) för att slippa dylika problem, provat det?

Tänkte köra det som sista utväg.
Känns så onödigt att lägga flera 100 på ett nytt ljudkort när det funkar prima i övrigt.
Det är som sagt bara micken som plockar upp det här ljudet, så det är dom man Skypar med som får lida

Hör absolut ingenting själv i lurarna.

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Skaffa ett usb ljudkort.

finns från 30kr och uppåt, beroende på hur audiofil du är.

(för mig funkar de billigaste utmärkt för skype osv)

Är väl nära på extrem audiofil tyvärr =P därav att jag håller på att bli tokig över det här problemet.
Ett billigt USB ljudkort för Skype skulle man iof kunda investera i så länge kvallen är bra och det är inte något jobbigt brus.

Vilket kör du? haru länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXfarsan:

Tänkte köra det som sista utväg.
Känns så onödigt att lägga flera 100 på ett nytt ljudkort när det funkar prima i övrigt.
Det är som sagt bara micken som plockar upp det här ljudet, så det är dom man Skypar med som får lida

Hör absolut ingenting själv i lurarna.

Precis som hos mig, jag har samma grafikkort och köpte mig ett Xonar Pheobus. Blev ramaskri i skypen, dock så hade jag ett USB-headset som lät kristallklart från micen men hörlurarna är miserabla. Nu kunde jag skicka tillbaka ljudkortet och byta till ett externt så det tillförde inga extrakostnader för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXfarsan:

Är väl nära på extrem audiofil tyvärr =P därav att jag håller på att bli tokig över det här problemet.
Ett billigt USB ljudkort för Skype skulle man iof kunda investera i så länge kvallen är bra och det är inte något jobbigt brus.

Vilket kör du? haru länk?

Du kan köra Xonar U3 till micen enbart.

Permalänk
Skrivet av GTXfarsan:

Är väl nära på extrem audiofil tyvärr =P därav att jag håller på att bli tokig över det här problemet.
Ett billigt USB ljudkort för Skype skulle man iof kunda investera i så länge kvallen är bra och det är inte något jobbigt brus.

Vilket kör du? haru länk?

Jag tjuvade faktiskt ett från ett gammalt logitech headset, som i princip bara är usb -> 2st 3,5mm för mic och hörlur. Till det kör jag ett gammalt koss headset som jag borde byta ut Men har ojordat i lägenheten, och det framkallade ett ljud (på micen) som närmast kan beskrivas som vassa naglar som (snabbt) river över nylon.

Tydligen var de inte så billiga som jag trodde (billigaste låg runt 130kr) tydligen. Då kanske det är lika bra att fläska på direkt eftersom du är audiofil.
typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859682

Lite tråkigt när ditt nuvarande ljudkort kostar lika mkt nytt, men "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/