Permalänk
Medlem

Skumma temps - Corsair H80i [Solved]

Hej Sweclockers!

Har suttit på en Cooler Master Seidon 120v i ett år och har egentligen inte haft några problem med den förutom att "bracket;en" sprack två gånger och pumpen gick i graven.
Idag inhandlade jag mig en H80i i hopp om att få grovt mycket bättre temperaturer, åtminstonde lite.

*STOCK CLOCK* *STOCK CLOCK* *STOCK CLOCK* *STOCK CLOCK* *STOCK CLOCK* *STOCK CLOCK*
Idle temps är identiska med Seidon 120v, 33c, 35c, 38c , 32c hoppandes upp och ned på varje kärna. Mer än den vanlige användaren av H80i har jag googlat mig fram till dock.
I load, program som Prime 95 uppnår jag nu med H80i temperaturer som 80-85 när jag innan, med Seidon 120v, endast uppnådde 60, knappt.
I Intel Burn Test med H80i uppnår jag temperaturer som tvingar mig att stänga av testet, uppnår över 90c om jag inte avbryter. Med Seidon 120v kunde jag köra 20 runs med 1.225v och en klocka på 4.4ghz.

Nu kan jag inte ens köra 3 rundor Intel Burn test i Stock utan att behöva stänga av.

Vad har jag gjort för fel?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Kolla om du monterat den fel, låter som det. Iofs brukar det ge höga idle med, men idle är ointressant i de flesta fall. Hur lång tid tar överhettningen? Tar det mer än någon enstaka sekund så borde du titta om pumpen är korrekt ikopplad.

Permalänk
Medlem

Har fundetat på det faktiskt.
Överhettningen tar bara någon enstaka sekund, så att det vore ett monteringsfel som du påstår är väl troligast i sådant fall.

Att pumpen är korrekt ikopplad kan jag bara förmoda, i och med att jag ser dens varvtal och kan konfigurera i både Bios och Corsair Link.

Något jag märkte nu är att pumpen sitter en aning på sniskan, en liten bit snett. Kan detta påverka temperaturen?

Tvingas jag att montera om den så byter jag även pasta till Arctic Silver 5.

Tack för ett snabbt svar.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Psyc:

Hej Sweclockers!

Har suttit på en Cooler Master Seidon 120v i ett år och har egentligen inte haft några problem med den förutom att "bracket;en" sprack två gånger och pumpen gick i graven.
Idag inhandlade jag mig en H80i i hopp om att få grovt mycket bättre temperaturer, åtminstonde lite.

*STOCK CLOCK* *STOCK CLOCK* *STOCK CLOCK* *STOCK CLOCK* *STOCK CLOCK* *STOCK CLOCK*
Idle temps är identiska med Seidon 120v, 33c, 35c, 38c , 32c hoppandes upp och ned på varje kärna. Mer än den vanlige användaren av H80i har jag googlat mig fram till dock.
I load, program som Prime 95 uppnår jag nu med H80i temperaturer som 80-85 när jag innan, med Seidon 120v, endast uppnådde 60, knappt.
I Intel Burn Test med H80i uppnår jag temperaturer som tvingar mig att stänga av testet, uppnår över 90c om jag inte avbryter. Med Seidon 120v kunde jag köra 20 runs med 1.225v och en klocka på 4.4ghz.

Nu kan jag inte ens köra 3 rundor Intel Burn test i Stock utan att behöva stänga av.

Vad har jag gjort för fel?

Tacksam för svar.

Skrivet av Psyc:

Har fundetat på det faktiskt.
Överhettningen tar bara någon enstaka sekund, så att det vore ett monteringsfel som du påstår är väl troligast i sådant fall.

Att pumpen är korrekt ikopplad kan jag bara förmoda, i och med att jag ser dens varvtal och kan konfigurera i både Bios och Corsair Link.

Något jag märkte nu är att pumpen sitter en aning på sniskan, en liten bit snett. Kan detta påverka temperaturen?

Tvingas jag att montera om den så byter jag även pasta till Arctic Silver 5.

Tack för ett snabbt svar.

Hej,

Dubbelkolla att du monterat kylaren rätt, speciellt backplaten, kommer den lite snett så kan man dra pumpen snett. Om du monterar ner den så kolla på kylpastan så ser du om den haft kontakt med hela CPUn.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej,

Dubbelkolla att du monterat kylaren rätt, speciellt backplaten, kommer den lite snett så kan man dra pumpen snett. Om du monterar ner den så kolla på kylpastan så ser du om den haft kontakt med hela CPUn.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Jag avmonterade pumpen och radiatorn samt dess fläktar och gjorde allt från grunden. Jag var noga att korsdra skruvarna så att inget blev draget snett. Tempsen håller sig precis som innan jag monterade om den.

(Detta är temps under idle och precis startat windows)
Då ska vi inte prata om temps under load.

Jag blir lite orolig när till och med Intels referensfläkt presterar bättre än aftermarket kylare.

Det började med att jag först skulle byta ut mitt Seidon 120v. Rengjorde processorn noga med sprit och tops. Installerade den nya Seidon 120v och temps var bortom normalt. Då tänkte jag att jag slänger på ett par extra hunkor och köper en bättre kylare. Köpte min H80i och rengjorde processorn extra noga med massa tops och sprit, monterade kylaren och tempsen är fortfarande dåliga.

Det är precis som att min 4670k inte gillar att bli kyld med vatten :(.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyc:

Rengjorde processorn noga med sprit och tops. Installerade den nya Seidon 120v och temps var bortom normalt. Då tänkte jag att jag slänger på ett par extra hunkor och köper en bättre kylare. Köpte min H80i och rengjorde processorn extra noga med massa tops och sprit, monterade kylaren och tempsen är fortfarande dåliga.

Det är precis som att min 4670k inte gillar att bli kyld med vatten :(.

Tacksam för svar.

Rätt mängd kylpasta?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Rätt mängd kylpasta?

Pastan brukar jag lägga på exemplariskt rätt mängd, för att inte skryta allt för mycket. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyc:

Pastan brukar jag lägga på exemplariskt rätt mängd, för att inte skryta allt för mycket. :/

Prova med mindre. Funkar det inte, dra på lite extra. Så kan vi åtminstone utesluta kylpastan på problemlistan.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Snurrar pumpen ? Man hör i och för sig en corsair-pump ifrån 10 meter(satan vad dom låter mycket).

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Backplaten på H80 monterad rätt?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Sätt distanser på piggarna på backplaten, det har hjälpt många. Ta bort dom svarta plupparna först, sen bricka o sen tillbaka med den svarata pluppen.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Sätt distanser på piggarna på backplaten, det har hjälpt många. Ta bort dom svarta plupparna först, sen bricka o sen tillbaka med den svarata pluppen.

Är detta distanser som medföljer i paketet?

PS.
3 sekunder i Prime95 orsakade denna hetta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Snurrar pumpen ? Man hör i och för sig en corsair-pump ifrån 10 meter(satan vad dom låter mycket).

Det antar jag att den gör, står så på all mjukvara. Jag har nämligen svårt att höra pumpar efter att ha haft en defekt Cooler Master pump som tjöt som bara attans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Sätt distanser på piggarna på backplaten, det har hjälpt många. Ta bort dom svarta plupparna först, sen bricka o sen tillbaka med den svarata pluppen.

Tack så himla mycket. Satte ett par "washers" på backplaten och *wips* så har jag normala värden som inte överstiger 60 i Intel Burn Test i stock. Tack så himla mycket.

Tack alla andra för era insatser också. Nu ska det spelas.

PS. Att temperatur skiljer sig från t.ex Core #1, 77c och Core #3, 67c beror på vad? Bara naturliga faktorer eller t.ex att pastan inte är optimal över just ett område?

Tack.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Psyc:

Tack så himla mycket. Satte ett par "washers" på backplaten och *wips* så har jag normala värden som inte överstiger 60 i Intel Burn Test i stock. Tack så himla mycket.

Tack alla andra för era insatser också. Nu ska det spelas.

PS. Att temperatur skiljer sig från t.ex Core #1, 77c och Core #3, 67c beror på vad? Bara naturliga faktorer eller t.ex att pastan inte är optimal över just ett område?

Tack.

Tänkte precis komma fram till att du skulle testa detta men andra hann före. Varför detta behövs är pga av att vi designat monteringsanordningen efter Intels specifikationer, men vissa moderkorts-tillverkare har gått ifrån den specifikationen på hur tjock PCB de använder, därför kan man ibland behöva en bricka mellan backplaten och moderkortet, men skönt att de löste sig för dig.

Att temperaturer skiljer sig mellan olika kärnor är ganska vanligt tycker jag, gjort så på alla mina med några grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Tänkte precis komma fram till att du skulle testa detta men andra hann före. Varför detta behövs är pga av att vi designat monteringsanordningen efter Intels specifikationer, men vissa moderkorts-tillverkare har gått ifrån den specifikationen på hur tjock PCB de använder, därför kan man ibland behöva en bricka mellan backplaten och moderkortet, men skönt att de löste sig för dig.

Att temperaturer skiljer sig mellan olika kärnor är ganska vanligt tycker jag, gjort så på alla mina med några grader.

Ja, väldigt skönt att det löste sig! Var ganska enkelt att fixa som tur var också.

Har gjort det för mig med men aldrig riktigt brytt mig om det fören inte så länge sen, då de nästan skiljer 10grader, vilket är rätt mycket ändå.

Men tack så hemskt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyc:

Tack så himla mycket. Satte ett par "washers" på backplaten och *wips* så har jag normala värden som inte överstiger 60 i Intel Burn Test i stock. Tack så himla mycket.

Tack alla andra för era insatser också. Nu ska det spelas.

PS. Att temperatur skiljer sig från t.ex Core #1, 77c och Core #3, 67c beror på vad? Bara naturliga faktorer eller t.ex att pastan inte är optimal över just ett område?

Tack.

Np, jag har gjort den lösningen själv o fann den här på forat.

*edit*
Kolla efter så fläktarna styrs av cpu_temp för deafult är temp på vattnet. Fläktarna reagerar bra mycket snabbare då.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Np, jag har gjort den lösningen själv o fann den här på forat.

*edit*
Kolla efter så fläktarna styrs av cpu_temp för deafult är temp på vattnet. Fläktarna reagerar bra mycket snabbare då.

Tack, jag gjorde det direkt! Vart en aning bättre!