Permalänk

Hur länge är en cpu-sockel aktiv?

Hej!
Kanske dum fråga men jag har inte varit intresserad länge nog av datorkomponenter för att veta hur länge en cpu-sockel kan hålla sig aktiv?

Det är så att min mamma är strålningskänslig och klarar inte ens av att moderkortet har inbyggt trådlöst nätverk, om jag då skulle köpa ett par moderkort idag med nyaste inte-sockeln för att framtidssäkra skulle framtidens processorer passa om ca 5-10 år? Jag vet att det är flummig fråga men någon kanske har koll på hur historian ser ut. Alla svar och åsikter är varmt välkomna!

/Fredrik

Permalänk
Mattecoach

Hur många nya socklar som kommer är svårt att svara på. Om du däremot köper något hyfsat nytt idag med hyfsad prestanda så kommer du säkert klara dig för vardagliga saker (undantaget spel) om 5-10 år.

Permalänk

Det kommer komma en ny intel-socket i slutet av året när skylake lanseras så framtidens processorer kommer inte funka på ett moderkort du köper idag.

Permalänk
Rekordmedlem

Intel byter väldigt ofta sockel för att tvinga folk att byta moderkort så att de tjänar mer pengar ....
Det är dessutom tämligen ovanligt att trådlöst nätverk är integrerat om du köper ett normalt moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/El%C3%B6verk%C3%A4nslighet
Be din mor söka hjälp hos en psykiatriker. Det är lösningen, snarare än att köpa särskild elektronik.

Vanligtvis 1 år (ibland mer men inte mycket mer) efter en ny Intel-sockel kommer så kan man köpa ny CPU och uppgradera, men efter det kommer inga nya processorer. 5-10 år kommer definitivt inte att hända. Det kommer vara massiva skillnader på sån tid. Och Intel värderar inte bakåtkompatibilitet så högt, det är mycket jobb med det, och de säljer färre styrkretsar till moderkort om de hade gjort det.

Permalänk
Medlem

Hejsan FredrikSi,

Skrivet av FredrikSi:

Hej!
Kanske dum fråga men jag har inte varit intresserad länge nog av datorkomponenter för att veta hur länge en cpu-sockel kan hålla sig aktiv?

Det är så att min mamma är strålningskänslig och klarar inte ens av att moderkortet har inbyggt trådlöst nätverk, om jag då skulle köpa ett par moderkort idag med nyaste inte-sockeln för att framtidssäkra skulle framtidens processorer passa om ca 5-10 år? Jag vet att det är flummig fråga men någon kanske har koll på hur historian ser ut. Alla svar och åsikter är varmt välkomna!

/Fredrik

Jag tror att din fråga kan formuleras om till, "hur länge tillverkas CPUer för en viss sockel?"
Svaret på din fråga blir givetvis en motfråga: "Vad skall du använda din dator till?"

Dagens CPUer är mycket kraftfulla. Skall du använda datorn till "vardagsaktiviteter" och lite spelande bör en någorlunda ny i5:a duga till dig.
Jag har själv en 2500K och den duger till "prestandakrävande spel" tex BF4. 2500K är "gammal", den släpptes i slutet av 2011.
Den kommer att hålla i några år till, och när den blir för slö för mig kommer jag att köpa en i7, 3770K då jag har socket 1155.

Samma sak kan man inte säga om grafikorten. Det är större förändringar mellan två generationer GPUer är det är mellan CPUer.

Så...
Mitt råd till dig är köp ett moderkort av senaste sockel 1150 och köp en i5 om du spelar. Det kommer att räcka till dig ett tag.
Sedan, när den blir "trött" byt till en i7.

Räkna däremot att du kommer att behöva uppgradera ditt grafikkort till en nyare generation under samma tid.

Permalänk
Medlem

Det enklaste vore ju att helt enkelt inte berätta att datorn har trådlöst, eftersom elöverkänslighet är helt psykosomatiskt.

Om det inte är ett alternativ, se till att köpa ett moderkort med löstagbara antenner och bara skruva loss dem. En antennkontakt strålar väldigt dåligt utan antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

http://sv.wikipedia.org/wiki/El%C3%B6verk%C3%A4nslighet
Be din mor söka hjälp hos en psykiatriker. Det är lösningen, snarare än att köpa särskild elektronik.

Detta är förmodligen inte ett svar man vill ha, men det är ändå ett gott råd. Eller ja. Jag vet inte om just psykiater är rätt. Men någonting i vårdkedjan i alla fall.
Obs att ingen - ingen vettig - förnekar att de som tror sig vara el-/strålningskänsliga har verkliga besvär. Det är inte fråga om att beskylla någon för att bluffa. Men faktum kvarstår att det inte är den elektromagnetiska strålningen som orsakar besvären, och det är kontraproduktivt att låsa fast sig vid den förklaringen.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

http://sv.wikipedia.org/wiki/El%C3%B6verk%C3%A4nslighet
Be din mor söka hjälp hos en psykiatriker. Det är lösningen, snarare än att köpa särskild elektronik.

Elller en homeopat, bota nocebo med placebo

Visa signatur

ggmu

Permalänk

Jag tackar för svaren, känner att jag har mer koll på hur det ser ut med hårdvaran nu!

Tack MVH Fredrik

Permalänk
Medlem

Även om du köper ett moderkort med inbyggd WiFi så finns det ju inget som säger att du måste använda det? Är ju bara att disable:a i bios så används det inte. Kan du köra med kabel isf.

Alternativt är ju att du har burken i ett annat rum om det är möjligt... men då får du dra lite sladdar