AMD Summit Ridge och Bristol Ridge samsas om sockel FM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ekonomiskt för AMD ja, men med risk att det påverkar ZEN gällande minnesprestanda. Troligt är att dom håller fast vid 2 minneskanaler.

Kommer troligen inte att hända, APU är ju enligt utsagor deras bästa sälj segment genom tiderna.

Gör du inte det nu
Ja vi får hoppas att ZEN blir som hoppats, är bara rädd att den blir begränsad i minneshastighet. Då med tanke på gemensam sockel!

Ja, gemensam sockel bör ju borga för att APU och ZEN är pinnkompatibla. Även att ZEN troligen får HMA ihop med en GPU del.
Tyvärr pekar en gemensam sockel på att ZEN då endast får 2 minneskanaler, något som kanske håller den tillbaka.

Bandbredd är inte något större problem alls idag, och med DDR4 lär det det dröja innan det behövs mer än 2 kanaler. De kan dessutom utnyttja HBM för det viktigaste.

Skrivet av Broken-arrow:

Inte någon större risk att hålla cpu:n tillbaks i alla fall, Intel kör ju 2 kanaler på mainstream plattformen. Menar du GPU är inte faran alls ,för enligt rycken ska den ha internt minne i cpu:n också.

Undrar om Zen ska ha gpu alls när dom kör L3 cache i den. Vet att det inte gick plats i tidigare apuer.

Men är lite tveksam när dom skriver upp till 8 kärnor. Känns som bättre och satsa hårt på 2 och 4 kärnor först och främst. Men lär visa sig närmare lansering hur det ligger till.

Du får tänka på att 14nm är mindre än 20% av ytan mot 32nm, ytan är inte ett problem för både GPU och L3.
Jag tror de kör på en iGPU till Zen också, om än lite lägre prio i första generationen, kanske 256 shaders eller något, och lite mer uppbiffat i andra generationens FM3-APUer som antagligen kommer köra med Zen-processorer också.

Permalänk
Medlem

På tal om ingenting. Jag tycker att bilder som SweC använder är rätt läcker. Går den att få tag på i 1080p för wallpaper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ekonomiskt för AMD ja, men med risk att det påverkar ZEN gällande minnesprestanda. Troligt är att dom håller fast vid 2 minneskanaler.

Kommer troligen inte att hända, APU är ju enligt utsagor deras bästa sälj segment genom tiderna.

Gör du inte det nu
Ja vi får hoppas att ZEN blir som hoppats, är bara rädd att den blir begränsad i minneshastighet. Då med tanke på gemensam sockel!

Ja, gemensam sockel bör ju borga för att APU och ZEN är pinnkompatibla. Även att ZEN troligen får HMA ihop med en GPU del.
Tyvärr pekar en gemensam sockel på att ZEN då endast får 2 minneskanaler, något som kanske håller den tillbaka.

Nu spekulerar jag vilt här, men minneskontrollern sitter väl i processorn? Kan de inte sätta fyra kanaler på Zen då, och två på den andra?
Bara en fundering.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nu spekulerar jag vilt här, men minneskontrollern sitter väl i processorn? Kan de inte sätta fyra kanaler på Zen då, och två på den andra?
Bara en fundering.

Varför skulle de ha en sockel med stöd för båda? Skulle vara onödigt komplicerat och förmodligen betyda att du inte kan använda alla slots med den kapade varianten. 4 kanaler är nog reserverat till serverversionen och det passar väl bra. 2 kanaler DDR4 är tillräckligt för en mainstreammaskin med mid/high-range grafik. Det är inte som att den bärbara varianten kommer ha 4 kanalsminne. Det är bara den som verkligen är beroende av den integrerade grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle de ha en sockel med stöd för båda? Skulle vara onödigt komplicerat och förmodligen betyda att du inte kan använda alla slots med den kapade varianten. 4 kanaler är nog reserverat till serverversionen och det passar väl bra. 2 kanaler DDR4 är tillräckligt för en mainstreammaskin med mid/high-range grafik. Det är inte som att den bärbara varianten kommer ha 4 kanalsminne. Det är bara den som verkligen är beroende av den integrerade grafiken.

Rent spontant tänker jag "varför inte?", men du har nog rätt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomaseron:

Nu spekulerar jag vilt här, men minneskontrollern sitter väl i processorn? Kan de inte sätta fyra kanaler på Zen då, och två på den andra?
Bara en fundering.

Måste finnas pinnar i sockeln, så man måste ha tagit höjd för 4-kanaler där om det ska vara möjligt överhuvudtaget. Tveksamt att det är 4-kanaler, är både dyrt och relativt strömslukande att ha så pass bred buss mot RAM. Men 8 kärnor + HT borde nog ha 4-kanaler om kraften per kärna överhuvudtaget ligger nära Haswell.

Sedan ska nog ha realistiska förväntningar på hur pass bra Zen kan bli. Tittar på 7-Zip LZMA, i.o.f.s bara en benchmark men den är intressant då så många olika CPU-modeller finns men, så kan man konstatera att för något som kräver en typisk "desktop-design" av CPU-kärnan så är Haswell rejält mycket snabbare än till och med POWER8 räknat per CPU-kärna, faktum är att Piledriver inte ligger så långt från POWER8 medan andra CPU-designer inte är i närheten av dessa 3. (Nu säger jag inte att Haswell är snabbare/bättre än POWER8, den är det på just detta men POWER8 har en absolut brutal bandbredd mot RAM och är klart snabbare än någon x86 på laster som begränsas av bandbredd mot RAM).

Poängen är att AMD må ligga efter Intel i prestanda för laster man kör på skrivbordet, men AMD/IBM/Intel ligger fortfarande långt före alla andra CPU-tillverkare räknat i rå prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Bandbredd är inte något större problem alls idag, och med DDR4 lär det det dröja innan det behövs mer än 2 kanaler. De kan dessutom utnyttja HBM för det viktigaste.

Du får tänka på att 14nm är mindre än 20% av ytan mot 32nm, ytan är inte ett problem för både GPU och L3.
Jag tror de kör på en iGPU till Zen också, om än lite lägre prio i första generationen, kanske 256 shaders eller något, och lite mer uppbiffat i andra generationens FM3-APUer som antagligen kommer köra med Zen-processorer också.

I för sig, dock ska dom få plats med ett staplat minne i kretsen också (om ryktet stämmer). Kan bli riktigt fin HTPC, vill helst inte ha bulldozer arkitekturen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Rent spontant tänker jag "varför inte?", men du har nog rätt.

De ska dessutom konkurrera med Skylake som lär ha två kanaler (med stöd för både) DDR3/DDR4. På bärbara där de verkligen måste få en plats finns det dessutom inte utrymme för 4 kanaler. Det är inte uppenbart att det skulle hjälpa till så mycket vid t.ex. användningen av diskret grafikkort och vid spelande. Skillnaden mellan LGA1150 och LGA2013/-3 är t.ex. inte så stor i den typen av tillämpning.

Sen nej, AMD är inte starka på integrerad grafik, de levererar på tok för nerskalade varianter som ofta är nerklockade med enheter avstängda och även toppvarianten är lönlös och har på sin höjd samma teoretiska kraft som Intels lösningar. De kommer inte leverera 1152 SPs som på konsolerna. Så jag vet inte riktigt vad bandbredden ska vara till för. AMD behöver vara bra nog, utan att förnedras så fort Intels tick eller tock slår in. Ett jättebra, jättestort, jättebrett chip med massor bandbredd som spöar Intel – men får stryk 6 månader senare och inte kan utvecklas vidare vore allt annat än bra. Det är heller inget man ska förvänta sig bara för att det är nytt. BD kunde efter fyra generationer inte spöa Nehalem (början till "Core") från 2008 heller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte någon större risk att hålla cpu:n tillbaks i alla fall, Intel kör ju 2 kanaler på mainstream plattformen. Menar du GPU är inte faran alls ,för enligt rycken ska den ha internt minne i cpu:n också.

Undrar om Zen ska ha gpu alls när dom kör L3 cache i den. Vet att det inte gick plats i tidigare apuer.

Men är lite tveksam när dom skriver upp till 8 kärnor. Känns som bättre och satsa hårt på 2 och 4 kärnor först och främst. Men lär visa sig närmare lansering hur det ligger till.

Intel har unde lång tid haft en starkare cache och minneskontroller, något jag inte räknar med ändrar sig. Det var något som redan dom första Athlon led av, redan det gav då en bättre vinst att lägga mesta överklockningen på minnet än på cpu'n.
Ser inte att man ska räkna med extrema underverk bara för att Jim Keller kommit tillbaka, han har kunskap med sig men inte patenten. Däremot så är det nog troligt att dom väljer att använda staplat minne för nivå 3 cache, det ger ju direkt mer utrymme för annat på chipet. Dom får ju då även den bandbredd som dom skulle behöva för att tampas med Intel i det övre segmentet. Och 2 minneskanaler borde då inte vara någon begränsande faktor.

Men samtidigt så får man inte glömma att även Intel tittar på staplat minne.

Man kan nog förutsätta att det blir någon form av grafik även på ZEN, av tre orsaker. Den ena är att det blir en gemensam sockel, den andra är att AMD länge pratat om "compute units" och "gpgpu" även på serversidan. Däremot så kanske det inte blir mer än 2/4 st compute unit, bör ju räcka för vanligt skrivbordsbruk.
Tredje orsaken är att även Intel idag har grafik på i princip alla cpu'er.

Två kärnor låter nog lite futtigt om man siktar på övre prestandasegmentet, men håller till viss del med. Där finns fortfarande många tillämpningar som inte drar nytta av många kärnor, med dessa så vore det bättre med ett få antal kärnor och en hög klockfrekvens. På Intelsidan så trivs dessa applikationer bäst utan HT...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nu spekulerar jag vilt här, men minneskontrollern sitter väl i processorn? Kan de inte sätta fyra kanaler på Zen då, och två på den andra?
Bara en fundering.

Varje 64 bitars minneskanal kräver runt 100 fler kontaktpunkter i socklen, en ökning av minneskanalerna skulle då troligen bli från 2 till 4. Det ger ca: 200 kontaktpunkter som blir outnyttjade med APU'n, såvida inte APU'n även den får 4 kanaler. Varje minneskanal tar även upp mellan 4 och 7 kvadratmillimeter på en 28 nm process.
Men om dom valt två olika socklar så vore det ju helt möjligt

Kan även vara så att dom ändå lägger in 4 kanaler i en full variant för serverbruk (med en specifik serversockel), och sen helt sonika stänger av dessa för oss vanliga. Men ändå så känns det som ett slöseri av kisel...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Jag hoppas verkligen det blir ett KLIV framåt på CPU fronten, inte dessa krypsteg som skett senaste åren.

Då kommer du få vänta länge. I bästa fall kan Zen prestera ungefär likvärdigt med Intel. Om inte AMD tänker trolla fram grafenprocessorer eller någon annan halvledare från ingenstans som klarar betydligt högre frekvenser. Vi kommer nämligen inte så mycket längre på kisel som det ser ut idag. Frekvenserna har stannat på 4-5 GHz för annars sticker strömförbrukningen. Vi har inte sett några direkt högre frekvenser på 10 år. Nästa steg var att testa fler kärnor och det verkar som att mer än fyra är rätt meningslöst för det mesta på desktop. Nu har Intel fixat med mycket annat smått och gott som Yoshman kan gå in närmare på om du frågar snällt. Just nu verkar det vara dedikerat kisel som gäller för att få någon märkbar prestandaökning. Typ Intels Quicksync som skickar över mycket video, speciellt h.264 till dedikerad hårdvara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Måste finnas pinnar i sockeln, så man måste ha tagit höjd för 4-kanaler där om det ska vara möjligt överhuvudtaget. Tveksamt att det är 4-kanaler, är både dyrt och relativt strömslukande att ha så pass bred buss mot RAM. Men 8 kärnor + HT borde nog ha 4-kanaler om kraften per kärna överhuvudtaget ligger nära Haswell.

Sedan ska nog ha realistiska förväntningar på hur pass bra Zen kan bli. Tittar på 7-Zip LZMA, i.o.f.s bara en benchmark men den är intressant då så många olika CPU-modeller finns men, så kan man konstatera att för något som kräver en typisk "desktop-design" av CPU-kärnan så är Haswell rejält mycket snabbare än till och med POWER8 räknat per CPU-kärna, faktum är att Piledriver inte ligger så långt från POWER8 medan andra CPU-designer inte är i närheten av dessa 3. (Nu säger jag inte att Haswell är snabbare/bättre än POWER8, den är det på just detta men POWER8 har en absolut brutal bandbredd mot RAM och är klart snabbare än någon x86 på laster som begränsas av bandbredd mot RAM).

Poängen är att AMD må ligga efter Intel i prestanda för laster man kör på skrivbordet, men AMD/IBM/Intel ligger fortfarande långt före alla andra CPU-tillverkare räknat i rå prestanda.

Vet inte hur mycket du känner till om dessa på andra sidan
http://en.wikipedia.org/wiki/Elbrus_%28computer%29

Inte för att jag tänker införskaffa någon, men ser dom ändå som intressanta...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Intel har unde lång tid haft en starkare cache och minneskontroller, något jag inte räknar med ändrar sig. Det var något som redan dom första Athlon led av, redan det gav då en bättre vinst att lägga mesta överklockningen på minnet än på cpu'n.
Ser inte att man ska räkna med extrema underverk bara för att Jim Keller kommit tillbaka, han har kunskap med sig men inte patenten. Däremot så är det nog troligt att dom väljer att använda staplat minne för nivå 3 cache, det ger ju direkt mer utrymme för annat på chipet. Dom får ju då även den bandbredd som dom skulle behöva för att tampas med Intel i det övre segmentet. Och 2 minneskanaler borde då inte vara någon begränsande faktor.

Men samtidigt så får man inte glömma att även Intel tittar på staplat minne.

Man kan nog förutsätta att det blir någon form av grafik även på ZEN, av tre orsaker. Den ena är att det blir en gemensam sockel, den andra är att AMD länge pratat om "compute units" och "gpgpu" även på serversidan. Däremot så kanske det inte blir mer än 2/4 st compute unit, bör ju räcka för vanligt skrivbordsbruk.
Tredje orsaken är att även Intel idag har grafik på i princip alla cpu'er.

Två kärnor låter nog lite futtigt om man siktar på övre prestandasegmentet, men håller till viss del med. Där finns fortfarande många tillämpningar som inte drar nytta av många kärnor, med dessa så vore det bättre med ett få antal kärnor och en hög klockfrekvens. På Intelsidan så trivs dessa applikationer bäst utan HT...

När jag prata om staplat minne i cpu:n var det till gpun som snabb cache (det är i alla fall jag hört rykten om). Hur som att dom plockar in L3 igen är ett riktigt bra lyft (vet inte exakt vad skillnaden på dessa tre L är förutom ett snabb minne för cpu typ), Men klagas en del på tidigare apuer att dom bara kör L1 och L2. Men i alla fall stappla dom låter inte dumt, lite kul att stapla kretsar har inte gjorts tidigare (vad jag vet), börja ju i slutet av 2014 som första konsument produkter med staplat minne (SSD), i för sig kanske inte behovet att klämma in så mycket som det görs idag på så liten yta. Förr var det ju både syd, nord brygga på moderkorten och gpu på vissa. Nu bakas allt in i stället under samma skal, är ju både för och nackdelar med det.

Edit just det, det med kärnor, program har svårt att använda även två stycken bra. Se bara på I3 och I5/I7, är bara extrem cpuer från intel som klättrar till 8 kärnor och det känns inte som rätta vägen för AMD, dels värme och sen att det inte får bli ny bulldozer tack. Se bara på mobiler, är svårt med prestanda/strömförbrukning och nu köra big/littel är ju smart, men inte pressa in 8 kärnor (vist lär ju överhetta om det teoretiskt skulle gå att använda alla samtligt), hade varit smartare med 1 svag kärna för Os (som PS4 körde med om jag inte har fel) och 2 starkare och törstigare för spel och appar. Om man programmerar smart nog, lär både os och appar flyta bättre och inte ta lika mycket resurser av varandra och även utöka batteritiden i samma veva.

Vis surf kan man ju så långt som det är möjligt köra den svagare och slå in en starkare om det är en tung sida t.ex (görs så klart automatiskt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vet inte hur mycket du känner till om dessa på andra sidan
http://en.wikipedia.org/wiki/Elbrus_%28computer%29

Inte för att jag tänker införskaffa någon, men ser dom ändå som intressanta...

De är intressanta i militära sammanhang, akademiskt (folk som jobbar med detta får jobb hos Intel osv) och när det gäller kärnvapen. När det gäller system som kan använda sig av kommersiella komponenter så är det inget de ens försöker konkurrera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

När jag prata om staplat minne i cpu:n var det till gpun som snabb cache (det är i alla fall jag hört rykten om). Hur som att dom plockar in L3 igen är ett riktigt bra lyft (vet inte exakt vad skillnaden på dessa tre L är förutom ett snabb minne för cpu typ), Men klagas en del på tidigare apuer att dom bara kör L1 och L2. Men i alla fall stappla dom låter inte dumt, lite kul att stapla kretsar har inte gjorts tidigare (vad jag vet), börja ju i slutet av 2014 som första konsument produkter med staplat minne (SSD), i för sig kanske inte behovet att klämma in så mycket som det görs idag på så liten yta. Förr var det ju både syd, nord brygga på moderkorten och gpu på vissa. Nu bakas allt in i stället under samma skal, är ju både för och nackdelar med det.

Cache-minnen är on-die eller i Intels fall en stor extern eDRAM, inte staplade wafers vid sidan av. Finns ingen anledning till sådan teknik för ett minnen i MiB-storleken.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Cache-minnen är on-die eller i Intels fall en stor extern eDRAM, inte staplade wafers vid sidan av. Finns ingen anledning till sådan teknik för ett minnen i MiB-storleken.

Jo:) det är möjligt, Funderar mest på om ryktet kan stämma om intern cache till gpu, sen om det är staplat eller ej är ju bara lösa ryckten, var Bengt-Arne som tog upp L3 cache och staplat minne, jag menade snarare till gpu:n (som det ryktades om) och jag spann bara vidare på det där på staplat

Hur som kom på när jag skrev att det vore häftigt med staplade kärnor= mer plats dock blir det i stället problem med värme kom jag sen på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Staplat DRAM har funnits i många år för övrigt, HBM är en standard kring just detta. Nya standarden drar med sig några fördelar tidigare teknik inte direkt haft och är anpassad efter tekniken. Du får inte mer plats med staplat eller package on package här. Förpackningen (och sockeln) är större än vad som är ekonomiskt försvarbart att tillverka. Går det åt så mycket kisel att det inte får plats så går det heller inte att sälja och det kommer dessutom vara för varmt. Extern cache är av naturliga skäl mycket slöare än intern.

På 300W GPUer är det en annan fråga. Det är heller inte till för cache.

Det finns ett gäng patent som pratar om stackat DRAM i 3D som L3, men det är ingen ritning över hur AMD-kretsar ser ut. 380X ser t.ex. ut att bli en 2.5D lösning. Det är dessutom SK Hynix som står för minneslösningen till 300-serien. Off-die L3/L4 skulle leverantören förmodligen utveckla själv. Både Intel och IBM kör eDRAM för detta, och med storlek upp till 128MiB så behövs ju inte en stackad krets. Det är inte riktigt aktuellt att börja tala om APUs med flera GiB minne heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

När jag prata om staplat minne i cpu:n var det till gpun som snabb cache (det är i alla fall jag hört rykten om). Hur som att dom plockar in L3 igen är ett riktigt bra lyft (vet inte exakt vad skillnaden på dessa tre L är förutom ett snabb minne för cpu typ), Men klagas en del på tidigare apuer att dom bara kör L1 och L2. Men i alla fall stappla dom låter inte dumt, lite kul att stapla kretsar har inte gjorts tidigare (vad jag vet), börja ju i slutet av 2014 som första konsument produkter med staplat minne (SSD), i för sig kanske inte behovet att klämma in så mycket som det görs idag på så liten yta. Förr var det ju både syd, nord brygga på moderkorten och gpu på vissa. Nu bakas allt in i stället under samma skal, är ju både för och nackdelar med det.

Edit just det, det med kärnor, program har svårt att använda även två stycken bra. Se bara på I3 och I5/I7, är bara extrem cpuer från intel som klättrar till 8 kärnor och det känns inte som rätta vägen för AMD, dels värme och sen att det inte får bli ny bulldozer tack. Se bara på mobiler, är svårt med prestanda/strömförbrukning och nu köra big/littel är ju smart, men inte pressa in 8 kärnor (vist lär ju överhetta om det teoretiskt skulle gå att använda alla samtligt), hade varit smartare med 1 svag kärna för Os (som PS4 körde med om jag inte har fel) och 2 starkare och törstigare för spel och appar. Om man programmerar smart nog, lär både os och appar flyta bättre och inte ta lika mycket resurser av varandra och även utöka batteritiden i samma veva.

Vis surf kan man ju så långt som det är möjligt köra den svagare och slå in en starkare om det är en tung sida t.ex (görs så klart automatiskt).

Staplat minne har fler datalinjer och därmed högre bandbredd, en av applikationerna som är nämnda från minnestillverkare är just L3 cache.
Skillnaden på L1, L2 och L3 är i första hand var det sitter och dess hastighet. L1 är närmast kärnan och häller normalt samma hastighet som kärnan och L3 är närmast minnet, L2 sitter där imellan och ligger i hastighet någonstans mellan L1 och L3. Sen brukar även L1 delas upp i en Data Cache och en Instruktions Cache.

Är som du skriver att det är både fördelar och nackdelar med att allt bakas in, men uppriktigt så är det mest fördelar. Mindre störkänsligt, drar mindre effekt, enklare moderkort osv.

8 kärnor är rätta vägen för AMD då ZEN egentligen i första hand utvecklas för serversidan, troligen så kommer den även att på serversidan packas med dubbla substrat för 16 kärnor och 4 minneskanaler. Detta är inget nytt som skett nu från AMD's sida, var så redan på Athlon tiden...

Big/little ja, är ju en specifik sak för ARM. Big är där i princip en cpu med allt godis men i första hand Out of Order hantering, Little är en bra bantad cpu som saknar Out of Order.
Kan kanske göras på x86/x64 sidan, enda vinsten vore dock i mobila enheter. Är sen inte helt säker på hur beroende av OS'et big/little är för att fungera.

Sen vet jag inte hur du tänker med en svag för att driva OS och ett par starka för applikationer. Inget är starkare än den svagaste länken, ett OS sköter för det mesta ALL husgöra för applikationerna. Det innebär tilldelning av minne, hantering av swap, fördelningen ac cpu resurser, task switchning, I/O hantering såsom kommunikation mot internet, sparande och hämtande av fil på Hårddisk och/eller SSD m.m.
Med andra ord så skulle den lösningen bada i bromsvätska!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De är intressanta i militära sammanhang, akademiskt (folk som jobbar med detta får jobb hos Intel osv) och när det gäller kärnvapen. När det gäller system som kan använda sig av kommersiella komponenter så är det inget de ens försöker konkurrera med.

Dom kör med dom på den interna marknaden, och efter oroligheterna i Ukraina med västvärldens blokader så är Elbrus-4C tänkt för allmänt bruk.
Visst den startade en gång med militärt bruk, men där är Elbrus ersatt med andra arkitekturer idag...

en Elbrus-4C på 800MHz sägs vara i klass med en i5'a, har inte kontrollerat det. Men stämmer det så är det kraftfullt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Cache-minnen är on-die eller i Intels fall en stor extern eDRAM, inte staplade wafers vid sidan av. Finns ingen anledning till sådan teknik för ett minnen i MiB-storleken.

AMD har redan den tanken att använda just HBM som L3 cache i Fastforward Projekt : http://cdn3.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/07/AMD-Carri...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dom kör med dom på den interna marknaden, och efter oroligheterna i Ukraina med västvärldens blokader så är Elbrus-4C tänkt för allmänt bruk.
Visst den startade en gång med militärt bruk, men där är Elbrus ersatt med andra arkitekturer idag...

en Elbrus-4C på 800MHz sägs vara i klass med en i5'a, har inte kontrollerat det. Men stämmer det så är det kraftfullt...

Det finns inga sådana sanktioner med världsmakten Ryssland. Det alldeles oavsett hur inblandade omvärlden vill vara i inbördeskrig i närområdet. Det finns heller inga Elbrus i konsumentprodukter. Comecon finns inte idag. MCSTs kretsar tillverkades (och tillverkas) tidigare hos TSMC, att de skiftar till inhemska tillverkare för en militär produkt som riskerar att hamna under sanktioner är inga konstigheter, det betyder också pengar som inte flyr landet. De har heller ingen grafikprocessor och så bra är inte kretsarna i x86-läget.

Iran har sanktioner som i praktiken betyder att alla företag som har kopplingar till USA inte kan handla med dem, men datortillverkare säljer direkt (de som inte är baserade i USA) eller via distributörer hur trevligt som helst. Det som inte går att köpa direkt går via tredje part. De har inga problem att få tag i Intel-kretsar.

Elbrus-4C är ungefär 50 GFLOPS 32-bit SP. 25 GFLOPS 64-bit DP. Detta gäller under Elbrus-ISA. Den tillverkas också hos TSMC i Taiwan. Det är mycket mycket mycket svagare än en modern x86-64-processor. En vanlig quad-core Intel är minst 4 gånger starkare och i vissa fall 10 gånger starkare eller mer.

Det är inte kretsar tänkt till allmänt bruk och i prylar allmänheten använder. Som kretsar att byggas in i vapensystem är de utmärkta däremot. Vapen är fortfarande en stor exportinkomst för landet dessutom.

Permalänk
Inaktiv

AMD måste få ner TDP-värdet på sina processorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns inga sådana sanktioner med världsmakten Ryssland. Det alldeles oavsett hur inblandade omvärlden vill vara i inbördeskrig i närområdet. Det finns heller inga Elbrus i konsumentprodukter. Comecon finns inte idag. MCSTs kretsar tillverkades (och tillverkas) tidigare hos TSMC, att de skiftar till inhemska tillverkare för en militär produkt som riskerar att hamna under sanktioner är inga konstigheter, det betyder också pengar som inte flyr landet. De har heller ingen grafikprocessor och så bra är inte kretsarna i x86-läget.

Iran har sanktioner som i praktiken betyder att alla företag som har kopplingar till USA inte kan handla med dem, men datortillverkare säljer direkt (de som inte är baserade i USA) eller via distributörer hur trevligt som helst. Det som inte går att köpa direkt går via tredje part. De har inga problem att få tag i Intel-kretsar.

Elbrus-4C är ungefär 50 GFLOPS 32-bit SP. 25 GFLOPS 64-bit DP. Detta gäller under Elbrus-ISA. Den tillverkas också hos TSMC i Taiwan. Det är mycket mycket mycket svagare än en modern x86-64-processor. En vanlig quad-core Intel är minst 4 gånger starkare och i vissa fall 10 gånger starkare eller mer.

Det är inte kretsar tänkt till allmänt bruk och i prylar allmänheten använder. Som kretsar att byggas in i vapensystem är de utmärkta däremot. Vapen är fortfarande en stor exportinkomst för landet dessutom.

OK!

Då vet jag inte vad detta låter som "Russian private microchip manufacturer MCST has announced the launch of the production of Russian eight-core microprocessors, which, the manufacturers hope, will replace Intel and AMD processors on the domestic market. However, some experts are skeptical about the market prospects of Russian microprocessors."
http://rbth.co.uk/science_and_tech/2014/07/10/russian_micropr...
eller Elbrus-8C
http://www.pocket-lint.com/news/129862-new-elbrus-8c-processo...

Här är lite GFLOPS för intel: http://www.overclock.net/t/947312/how-many-gflops-does-your-p...

Omräknat från Elbrus 800MHz så ligger den rätt bra till MHz till MHz.
~95 GFLOPs Link:http://tiny.cc/ab866
Core i7-930 @4.2GHz(1.24v)
Vid 4.2Ghz så skulle Elbrus ha 131 GFLOPS @64bit och 262 GFLOPS @32bit

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det är inte så relevant att räkna om det, då processorn inte skalar så högt och tillverkas på 65 nm TSMC.

En vanlig Haswell med 4 kärnor har vid 3.5GHz 448 GFLOPS SP, 224 GFLOPS DP. Hade den körts i 800MHz hade det varit 102.4 GFLOPS SP och 51.2 GFLOPS DP. Eller dubbelt så stark som en 800MHz fyrkärnor Elbrus, och inte ha något straff för att köra x86. De hade fortfarande haft en modern sydbrygga och integrerad grafik om du klockar ner en Haswell dessutom. Det har inte MCST. Sedan finns Haswell-E (6 till 8-kärnor) och EP med upp till 18 kärnor. En Xeon E5 v3 kan alltså ha upp till 1324.8 GFLOPS SP och 662.4 GFLOPS DP. Du kan köra två av dem. -EX kommer komma med stöd upp till 8 socklar. 250 GFLOPS SP, 125 GFLOPS DP på 28nm TSMC på 1.3GHz med 8 kärnor låter inte bra om du ska konkurrera. Den stödjer bara upp till 4P och är inte tänkt för klienter.

OK!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Varje 64 bitars minneskanal kräver runt 100 fler kontaktpunkter i socklen, en ökning av minneskanalerna skulle då troligen bli från 2 till 4. Det ger ca: 200 kontaktpunkter som blir outnyttjade med APU'n, såvida inte APU'n även den får 4 kanaler. Varje minneskanal tar även upp mellan 4 och 7 kvadratmillimeter på en 28 nm process.
Men om dom valt två olika socklar så vore det ju helt möjligt

Kan även vara så att dom ändå lägger in 4 kanaler i en full variant för serverbruk (med en specifik serversockel), och sen helt sonika stänger av dessa för oss vanliga. Men ändå så känns det som ett slöseri av kisel...

Kanske blir MCM på serversidan. Då blir det fyra kanaler isf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte så relevant att räkna om det, då processorn inte skalar så högt och tillverkas på 65 nm TSMC.

En vanlig Haswell med 4 kärnor har vid 3.5GHz 448 GFLOPS SP, 224 GFLOPS DP. Hade den körts i 800MHz hade det varit 102.4 GFLOPS SP och 51.2 GFLOPS DP. Eller dubbelt så stark som en 800MHz fyrkärnor Elbrus, och inte ha något straff för att köra x86. De hade fortfarande haft en modern sydbrygga och integrerad grafik om du klockar ner en Haswell dessutom. Det har inte MCST. Sedan finns Haswell-E (6 till 8-kärnor) och EP med upp till 18 kärnor. En Xeon E5 v3 kan alltså ha upp till 1324.8 GFLOPS SP och 662.4 GFLOPS DP. Du kan köra två av dem. -EX kommer komma med stöd upp till 8 socklar. 250 GFLOPS SP, 125 GFLOPS DP på 28nm TSMC på 1.3GHz med 8 kärnor låter inte bra om du ska konkurrera. Den stödjer bara upp till 4P och är inte tänkt för klienter.

OK!?


Vem har sagt konkurera? Och vi vet om ett bord med 4 st 8C, vet vi att det är max?
Förstår inte vad du menar med "låter inte bra om du ska konkurrera", är det energiförbrukningen?
Tycker nog att det låter som att där är en nagel i ögat, Intel måste ju vara värst. Men nu var inte det vad jag ville få fram, utan snarare att det fanns allternativa produkter. Rätt okända, avvikande teknik och lösningar som ändå presterar.
Dom processorer från Intel som du tar upp är ju verkligen inte för klienter, utan för server. Något som även Elbrus sitter i, Kraftwa gör ju sådana. Och PC bland annat...

Räknade väll inte med att det skulle bli en störst, bäst och vackrast av det, me visst det går ju att göra allt till något sådant

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Kanske blir MCM på serversidan. Då blir det fyra kanaler isf.

Inte bara kanske, räknar med det

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Inte bara kanske, räknar med det

Sant...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bengt-Arne:

Intel har unde lång tid haft en starkare cache och minneskontroller, något jag inte räknar med ändrar sig. Det var något som redan dom första Athlon led av, redan det gav då en bättre vinst att lägga mesta överklockningen på minnet än på cpu'n.
Ser inte att man ska räkna med extrema underverk bara för att Jim Keller kommit tillbaka, han har kunskap med sig men inte patenten. Däremot så är det nog troligt att dom väljer att använda staplat minne för nivå 3 cache, det ger ju direkt mer utrymme för annat på chipet. Dom får ju då även den bandbredd som dom skulle behöva för att tampas med Intel i det övre segmentet. Och 2 minneskanaler borde då inte vara någon begränsande faktor.

När de designade Athlon fanns två andra väldigt viktiga aspekter att ta med

  1. På den tiden var inte x86 CPUer i absoluta prestandatoppen, det fanns helt enkelt redan känd teknik för att göra ännu snabbare designer. Finns idag ingen CPU-kärna som spöar Broadwell i heltalsprestanda per CPU-tråd, den som ska lyckas med det måste bryta ny mark. I fallet Athlon hade ju Keller tidigare jobbat på DEC Alpha som fick samtida x86 att framstå som leksaker.

  2. Intel lyckades ge sig in på ett spår som i efterhand kan te sig totalt dömt att misslyckas, men hade man nått målet på 8-10GHz med NetBurst så hade det varit riktigt bra design. Nu visade sig att man helt missbedömt hur pass mycket effekten ökar med frekvens givet de material dagens CPUer använder när man når ~4GHz. Intel, AMD, IBM, SUN/Oracle är alla exempel på att det går att göra felbeslut i processor design och alla är exempel på hur lång tid det tar att inse sitt problem, acceptera att det inte är lösbart, designa något nytt och slutligen få ut produkter på den nya designen (som kan ha andra problem...).

Man måste också inse att en modern big-core design i stort sätt är en relativt lättdesignad beräkningsdel (back-end) vars praktiska prestanda är extremt hårt knuten till sin cache/minnesdesign/branchpredictor (front-end) som visat sig vara betydligt mycket svårare att designa väl. Går inte att underskatta hur värdefullt det är för Intel att man just nu har ledartröjan på just den punkten, vinsten i en bra cache-design blir bara större ju fler CPU-kärnor man har.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag skulle (förmodligen) bli nöjd ifall de kunde konkurrera med Intels I3:or eller möjligen I5:or (lite beroende på), på den bärbara sidan. Dock är jag osäker på ifall de ändå kommer att göra en processor i min smak, de verkar mer inne på grafik än jag.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305