Microsoft: "Windows 10-plattor under 8 tum blir utan skrivbord"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo! Hu många gånger ska man behöva upprepa sig? Det är ju precis det jag pratar om! Hjälpte det inte ens med en bild alltså? Tänk dig en Lenovo K900, med Windows 10 och HDMI-utgång. Det är allt som behövs! Inget mer! Man kopplar i den i skärm och tangentbord så har man en lättare dator, bara dra igång klassiska Windows-gränssnittet och få lite enklare jobb gjort. Då självklart kopplar man i strömförsörjning vilket man gör med vilken bärbar eller tablet som helst när man kopplar i den till skärm. Jag förklarade ju precis tydligt att jag bara använde plattor som ett exempel för att bevisa för dig att Windows inte drar mer än Android. Och att mitt koncept är en telefon. Jag vet inte hur många gånger jag ska upprepa mig. Återigen känns det som att du spelar dum.
Ja vill ha en telefonjävel säger jag! Sluta ändra på det jag säger. Det kallas halmgubbeargument när man förvrider något någon säger till en nidbild av vad som faktiskt sagts för att sedan argumentera mot nidbilden istället för vad som sagts.
Nä precis, programutbudet och funktionalitet är för dåligt. Vill man få bredare programutbud är det fullversion av Windows som gäller.
Det är falskt och fult att förvrida allt jag säger hela tiden. Jag har inte sagt att det är falskt och fult att vilja ha en dators kapacitet i en telefon. Men det är falskt och fult att applicera massa egna krav på någon annans koncept och sedan säga att det inte fungerar.

"Lamborghini Avantador kommer aldrig att fungera eftersom jag vill ha en tvåvånings husvagn på, därför bör de inte släppa den! Själv kör jag Ferrari och en pickup vid sidan av för husvagnen, men för Lamborghini begär jag att den ska klara båda, hurrdurr!"

Applicera inte högre krav och tyngre hårdvara på mitt telefonkoncept än vad du gör på din vanliga telefon för att sedan säga att mitt koncept inte fungerar, det är för att du GÖR så att det inte fungerar!

ÅTERIGEN
Tänk en Lenovo K900 (OBS TELEFON), fast med HDMI och fullversion av windows 10, inget mer, inget mindre! Tänk nu att vi snart har airmont, 2,7GHz Quadcore för telefoner. Fördärva inte det konceptet med BF4 och i5. Det är inte vad en frisk människa hade begärt av en telefon.

Du tycker jag spelar dum eftersom vi pratar om olika saker, därför jag ville avsluta för vi kommer ingen vart då Vi pratar förbi varann.

Och nej, mina krav på en telefon, som jag vet inte infriar sig än, är inte konstigt. Skulle inte du vilja lira GTA V på din mobiltelefon om du kunde? Koppla in skärm, tangentbord och mus och lira GTA V? Jag skulle säga att du är inte en frisk människa som inte ens kan tänka dig det scenariot.

Jag vill även att min bil ska köra mig överallt, inte att jag ska köra den. Sen vill jag ha horisontella hissar, precis som i Star Trek.
Samt kläder som alltid passar, skor som knyter sig osv. Om det gör mig sjuk i dina ögon, då är jag mer än gärna väldigt sjuk i huvudet, för det vill jag ha

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Du tycker jag spelar dum eftersom vi pratar om olika saker, därför jag ville avsluta för vi kommer ingen vart då Vi pratar förbi varann.

Och nej, mina krav på en telefon, som jag vet inte infriar sig än, är inte konstigt. Skulle inte du vilja lira GTA V på din mobiltelefon om du kunde? Koppla in skärm, tangentbord och mus och lira GTA V? Jag skulle säga att du är inte en frisk människa som inte ens kan tänka dig det scenariot.

Jag vill även att min bil ska köra mig överallt, inte att jag ska köra den. Sen vill jag ha horisontella hissar, precis som i Star Trek.
Samt kläder som alltid passar, skor som knyter sig osv. Om det gör mig sjuk i dina ögon, då är jag mer än gärna väldigt sjuk i huvudet, för det vill jag ha

Men säg då inte att Volvos nästa bil inte kommer fungera och inte bör släppas för att du kräver saker av den som den inte är menad att göra. Jag har jordnära önskemål på en telefon, de behöver bara tillåta riktiga Windows med skrivbord, hårdvaran klarar det och operativsystemet klarar det. Du säger att de inte går för att du lägger in helt egna krav som inte har med mitt önskemål att göra. Eller så försöker du släta över det faktum att du trodde att Windows i sig krävde mer än Android genom att låtsas som att du pratade om annan hårdvara än jag.

Du har gång på gång sagt att mitt önskemål inte fungerar, du har misslyckats med att förklara hur det inte fungerar och du har istället tagit till krumbukter för att försöka argumentera runt detta.

Om du vill kan du lägga ner här, eller så kan du få en chans att förklara hur en Airmont quadcore och Windows 10 inte skulle fungera i enheter mellan 5"-7,9" med ringfunktion. Windows 10 lär inte dra mer än Android, hårdvaran drar inte mer än någon annan hårdvara. Prestandan duger med råge till mobiltelefon och är mångdubbel den hos min fullt dugliga Brazos-netbook. Många andra i tråden har önskat denna funktionaliteten också, ingen har förväntat sig att spela BF4 på den utan förväntar sig en enklare dator i stil med netbook. Har du invändningar mot varför det inte skulle fungera?

EDIT: Och jag tycker att du spelar dum för att jag varit övertydlig med vad jag menar, jag har ägnat spaltmeter åt att förklara det gång på gång. Du "råkar" prata förbi det. Det är inget man gör av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men säg då inte att Volvos nästa bil inte kommer fungera och inte bör släppas för att du kräver saker av den som den inte är menad att göra. Jag har jordnära önskemål på en telefon, de behöver bara tillåta riktiga Windows med skrivbord, hårdvaran klarar det och operativsystemet klarar det. Du säger att de inte går för att du lägger in helt egna krav som inte har med mitt önskemål att göra. Eller så försöker du släta över det faktum att du trodde att Windows i sig krävde mer än Android genom att låtsas som att du pratade om annan hårdvara än jag.

Du har gång på gång sagt att mitt önskemål inte fungerar, du har misslyckats med att förklara hur det inte fungerar och du har istället tagit till krumbukter för att försöka argumentera runt detta.

Om du vill kan du lägga ner här, eller så kan du få en chans att förklara hur en Airmont quadcore och Windows 10 inte skulle fungera i enheter mellan 5"-7,9" med ringfunktion. Windows 10 lär inte dra mer än Android, hårdvaran drar inte mer än någon annan hårdvara. Prestandan duger med råge till mobiltelefon och är mångdubbel den hos min fullt dugliga Brazos-netbook. Många andra i tråden har önskat denna funktionaliteten också, ingen har förväntat sig att spela BF4 på den utan förväntar sig en enklare dator i stil med netbook. Har du invändningar mot varför det inte skulle fungera?

Jag har inte ens sagt det heller, att saker inte bör släppas bara för att dom inte uppfyller mina krav.
Och nej, jag utgår från din bild.

Min anledning till hur det inte fungerar är för att dagens batterier inte klarar av att driva en sån enhet en hel dag, men den anledningen köpte du inte utan började då gå in och snacka om att det inte är någon skillnad mellan operativsystemen när det handlar om batteritid, vilket jag inte ens har sagt något om. Pratade bara om hårdvaran.

Anledningen till att det inte fungerar för mig är för att jag vill ha kraften av Surface Pro 3, eller någon nuvarnade hybriddator med likvärdig hårdvara, helst fetare än så (jag vill ju kunna lira GTA V eller Battlefield 4 på språng) men i ett format som inte överstiger min Lumia 1020. Så jag kan göra mig av med telefoner och datorer och bara ha en dator som min huvudburk för allt vardagligt skit man gör.

Jag tolkade din bild som att du ville ha en full komplett dator i en mobiltelefons storlek. Tydligen så räcker en Atom-cpu för dig (vilket för mig är för klent), eftersom vi är på SweClockers så antog jag att folk här vill ha så fet dator som möjligt. Varför nöja sig?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag har inte ens sagt det heller, att saker inte bör släppas bara för att dom inte uppfyller mina krav.
Och nej, jag utgår från din bild.

Du sa att produkten var en omöjlighet att tillverka. Man har redan hårdvaran tillverkad sedan ett par år, gäller bara att kombinera med rätt OS.

Skrivet av car2ns:

Min anledning till hur det inte fungerar är för att dagens batterier inte klarar av att driva en sån enhet en hel dag, men den anledningen köpte du inte utan började då gå in och snacka om att det inte är någon skillnad mellan operativsystemen när det handlar om batteritid, vilket jag inte ens har sagt något om. Pratade bara om hårdvaran.

Men jag har tagit upp ungefär 638 gånger att operativsystemen drar lika mycket, kan du förklara för mig då hur hårdvaran ska dra mer när man kör Windows 10 än vad EXAKT samma hårdvara drar i telefoner utvecklade 2013? Om hårdvaran klarade av telefoner redan 2013, varför gör då att man kastar in Windows 10 att hårdvaran plötsligt magiskt drar mer om vi är överens om att operativen drar lika?

Skrivet av car2ns:

Anledningen till att det inte fungerar för mig är för att jag vill ha kraften av Surface Pro 3, eller någon nuvarnade hybriddator med likvärdig hårdvara, helst fetare än så (jag vill ju kunna lira GTA V eller Battlefield 4 på språng) men i ett format som inte överstiger min Lumia 1020. Så jag kan göra mig av med telefoner och datorer och bara ha en dator som min huvudburk för allt vardagligt skit man gör.

Förklara för mig varför det är relevant till varför mitt koncept inte fungerar? Dina extrema krav har inget med mitt koncept att göra. Hur snyggt är det att säga att mitt koncept inte fungerar för att en rad inlägg senare säga att du menade ett helt annat koncept?

Skrivet av car2ns:

Jag tolkade din bild som att du ville ha en full komplett dator i en mobiltelefons storlek. Tydligen så räcker en Atom-cpu för dig (vilket för mig är för klent), eftersom vi är på SweClockers så antog jag att folk här vill ha så fet dator som möjligt. Varför nöja sig?

Jag vill ha komplett funktionalitet från en Windowsdator i en mobiltelefons storlek. Och det går. GTA V är int ett krav för att köra skrivbordet som min illustration visade. Du låtsades bara att du pratade om annan hårdvara långt senare när du insåg att du snackat in dig i ett hörn angående om batterierna klarar mitt koncept eller inte. Precis som du försöker släta över att du trodde skrivbordsfunktionaliteten skulle komma automatiskt så fort man kopplade i en extern skärm. Jag angav specifikationer tidigt.

Permalänk
Medlem

Enda problemet det Aleshi pratat om har är lagring – komplett Windows och riktiga applikationssviter tar upp mycket lagringsutrymme. Annars är det ju ingen skillnad på 8-tum plattorna och hårdvaran i telefonerna då nästa Atom-variant täcker det gapet som fanns, de kommer ha samma funktioner, samma gpu i grunden. De har faktiskt exakt samma problem med de små plattorna, lagringen. Det gick ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Enda problemet det Aleshi pratat om har är lagring – komplett Windows och riktiga applikationssviter tar upp mycket lagringsutrymme. Annars är det ju ingen skillnad på 8-tum plattorna och hårdvaran i telefonerna då nästa Atom-variant täcker det gapet som fanns, de kommer ha samma funktioner, samma gpu i grunden. De har faktiskt exakt samma problem med de små plattorna, lagringen. Det gick ändå.

Ja även om det går på 16GB så lär ju det vara extremaste laget, man får nog kosta på sig 32-64GB C:\ för att det ska vara smidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Enda problemet det Aleshi pratat om har är lagring – komplett Windows och riktiga applikationssviter tar upp mycket lagringsutrymme. Annars är det ju ingen skillnad på 8-tum plattorna och hårdvaran i telefonerna då nästa Atom-variant täcker det gapet som fanns, de kommer ha samma funktioner, samma gpu i grunden. De har faktiskt exakt samma problem med de små plattorna, lagringen. Det gick ändå.

Skrivet av Aleshi:

Ja även om det går på 16GB så lär ju det vara extremaste laget, man får nog kosta på sig 32-64GB C:\ för att det ska vara smidigt.

Det behöver inte var något större problem med WIMboot: http://blogs.windows.com/itpro/2014/04/10/what-is-windows-ima...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det behöver inte var något större problem med WIMboot: http://blogs.windows.com/itpro/2014/04/10/what-is-windows-ima...

Jag är medveten om det, men det var med den typen av installation i åtanke som jag sa att 16GB skulle kunna funka. Hade det inte varit för det där så hade 16GB varit dårskap.

Bra att du informerar iaf, hade jag inte redan vetat så hade det där varit nyttig info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det behöver inte var något större problem med WIMboot: http://blogs.windows.com/itpro/2014/04/10/what-is-windows-ima...

Fast det är ju inte problemet utan hur det växer med Windows Update (det går visserligen att rensa – men behöver ofta lite extra plats under installation/nedladdning) och hur Office 2013 själv tar upp nästan 16 GiB med uppdateringar om man ska vara krass. Du behöver åtminstone 3GiB plus ett par GiB för uppdateringar om du ska ha hela Office-paketet. Sen alla andra uppdateringar och program. På plattorna får de in Windows och Office (personal) på 16GiB, men sen är det fullt. Dessa använder redan Wimboot. Den komprimerade återställningspartitionen går att flytta ut, men det blir ändå ett par GiB ledigt från start som snabbt tar slut. Dessutom påverkar prestandan av eMMC-minnet en hel del, men stoppar man in 64 eller 128GiB eMMC är det ju inga problem – filmer och sånt får du väl lagra på microSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Jag är medveten om det, men det var med den typen av installation i åtanke som jag sa att 16GB skulle kunna funka. Hade det inte varit för det där så hade 16GB varit dårskap.

Bra att du informerar iaf, hade jag inte redan vetat så hade det där varit nyttig info!

Ah bra. Jo en vanlig installation blir ju nästan omöjligt med den minnesmängden. Själv har jag en Toshiba Encore med 32GB lagring som har en vanlig Windows 8.1-installation. Någon dag när jag har lite extra ork ska jag nog trycka in WIMboot även på den.

Det är en bra funktion som jag upplever många inte vara bekant med så jag tycker den är värd att nämna en gång för mycket. Även med en vanlig bärbar eller stationär finns det ju fördelar då speciellt lagringen på SSD'er kan användas till roligare saker.

Skrivet av Petterk:

Fast det är ju inte problemet utan hur det växer med Windows Update (det går visserligen att rensa – men behöver ofta lite extra plats under installation/nedladdning) och hur Office 2013 själv tar upp nästan 16 GiB med uppdateringar om man ska vara krass. Du behöver åtminstone 3GiB plus ett par GiB för uppdateringar om du ska ha hela Office-paketet. Sen alla andra uppdateringar och program. På plattorna får de in Windows och Office (personal) på 16GiB, men sen är det fullt. Dessa använder redan Wimboot. Den komprimerade återställningspartitionen går att flytta ut, men det blir ändå ett par GiB ledigt från start som snabbt tar slut. Dessutom påverkar prestandan av eMMC-minnet en hel del, men stoppar man in 64 eller 128GiB eMMC är det ju inga problem – filmer och sånt får du väl lagra på microSD.

Jo, som ovan har jag en Toshiba Encore med 32GB lagring så det där är rätt bekant. Men jag tycker inte att storleken för Office 2013 stämmer helt. Oavsett är det ju lite väl trångt med 16GB, egentligen 32GB med. Tacksamt nog finns ju microSD-platsen (har ett 64GB minneskort i min egna, just för saker som inte behöver ligga på eMMC-minnet.

Permalänk

Hoppas 10an snart kan installerat med komprimerade Windows installationer, som på min Micro HTPC.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Har du länk till den där 7" tablet med 1080p som kör Windows 8.1? En 8" skulle fungera också!

Jag letar febrilt efter en och har inte kunnat hitta något någonstans. Alla under 8" kör med 1280x800 eller något annat fjuttig upplösning. Skittråkigt.

Jag funderar själv på någon av dessa:

http://shop.lenovo.com/se/sv/tablets/thinkpad/thinkpad-8/
8.3" WUXGA 1920x1200 (16:10 ) IPS LED Backlight

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/