Hjälp med kablar till RCA kontakt

Permalänk
Medlem

Hjälp med kablar till RCA kontakt

Hej!

Mina högtalare har börjat glappa nere vid RCA kontakten och jag tänkte byta ut mot nya för att se om det fungerar. Såg att det var två små kablar inuti isoleringen. Antar att en är typ jord/avskärmning eller liknande, men hur vet man vilken som är vilken?

Högtalarna är: Logitech Z4

Båda högtalarna har en kabel som är grön och en som är vit. Någon som vet vilken som är vilken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Båda högtalarna har en kabel som är grön och en som är vit. Någon som vet vilken som är vilken?

Antar att du menar att en är röd och en vit?
Förstår inte riktigt vad du vill veta, men den röda kontakten är till höger högtalare och den vita till vänster högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinx95:

Antar att du menar att en är röd och en vit?
Förstår inte riktigt vad du vill veta, men den röda kontakten är till höger högtalare och den vita till vänster högtalare.

Nej. Varje högtalare har en kabel som innehåller två mindre. Dom mindre är vita och gröna i båda högtalarna. Jag undrade vilken som är själva högtalarkabeln och vilken som är till shielden på RCA kontakten.

Permalänk
Medlem

Har ingen större betydelse hur du kopplar. Blir det fel så blir högtalaren fasvänd. Symptom på fasvänd högtalare kan du läsa om här http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1154074-fasvanda-hog...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har ingen större betydelse hur du kopplar. Blir det fel så blir högtalaren fasvänd. Symptom på fasvänd högtalare kan du läsa om här http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1154074-fasvanda-hog...

jo. det spelar roll. vänder man plus och minus på högtalare så låter det illa.

EDIT: eller jag kanske fått det om bakfoten. det kan nog vara så att om högtalarna är kopplade olika så låter det illa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Är det signalkabeln eller kabeln till topparna ? Har du en bild ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så länge du gör kopplar lika dant på båda högtalarna borde det inte låta illa. Om du har en multimeter hemma är det bara att mäta vilken kabel som är vilken.