Permalänk
Medlem

Hjälp med temperatur

Hejsan!

Nu är det så att jag tror jag har temperatur fel, ger lite information under som jag hoppas hjälper!

Setup:
CPU: Intel Core i7-4790K @ 4.0GHz
Motherboard: Gigabyte GA-Z97X-GAMING 5
Video Card: NVIDIA GeForce GTX 760 2GB X2 (SLI)
RAM: 8GB
OS: Windows 7 64-bit
Case: Fractal Design Define R4 Black Pearl
Kylning: Corsair Hydro H60 (v2) med en Corsair Air series SP120 High Performance
har även 3-4 andra fläktar som är Corsair Air series SP120 Quiet edition och inet egna.

T.ex när jag spelar counter strike global offensive så ligger den såfort jag tabbar upp spelet på 60grader när jag tabbar ner så går den ner till 35-39grader

Kör även med 3st skärmar (om det har någon betydelse)
Program: Core Temp

CPU TEMPS
Idle temp: 30-35
Under spelande: 50-70
När jag streamar samtidigt eller spelar lite mer krävande spel: 70-86 (kan komma till 86)
Datorn är inte överklockad eller något sådant

Är detta något fel eller ska den ligga så högt?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är inget fel med det, processorn behöver arbeta betydligt mer när du ska streama samtidigt som du spelar. dock blir processorn rätt så varm, 86 grader är högt och något som kan vara bra att hålla koll på så att den inte stiger upp emot 90 grader.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

det är inget fel med det, processorn behöver arbeta betydligt mer när du ska streama samtidigt som du spelar.

Men den kan ligga uppåt 90 grader är inte det farligt för datorn? Det blir ju gul text på core temp

(Är inte så grym på sådant här)

Finns det något man kan göra åt det?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av katai:

Men den kan ligga uppåt 90 grader är inte det farligt för datorn? Det blir ju gul text på core temp

(Är inte så grym på sådant här)

Finns det något man kan göra åt det?

processorn kan börja ta skada vid så hög temperatur. det som du kan göra är att blåsa rent kylaren på damm, byta kylpasta och ha bra fläktar som kyler ner vattnet bra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av ka[U:

[/U]tai;15191229]Men den kan ligga uppåt 90 grader är inte det farligt för datorn? Det blir ju gul text på core temp

(Är inte så grym på sådant här)

Finns det något man kan göra åt det?

90c på kärnorna är inte direkt farligt, men inget man vill att den blir mer eller mindre konstant.

Skulle dock undersöka montering av kylaren, man kan nog misstänka att den inte sitter riktigt som den ska.

Även om det inte är akut för varm nu, så Kommer den då och då överhetta när sommaren kommer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack så mycket folket, ska kolla fall den är rätt monterad kommer tillbaks med svar

Permalänk
Medlem

Hejsan igen, har gjort som ni sagt.

När jag öppnade upp för första gången så såg det ut såhär: http://imgur.com/nXFYNWR,heK9A6w,boyYcdB#0

Sedan så gjorde jag rent satte på allt: http://imgur.com/nXFYNWR,heK9A6w,boyYcdB#2 Fast det blev bättre
Startade upp två spel för att testa och kom upp i: http://i.imgur.com/heK9A6w.png hade till och med 99, 96 på ena.
Inget lagg eller ens kände att det skulle vara i dom graderna.

Tack för snabba svar

Permalänk
Medlem

Du ser ut att ha alldeles för mycket kylpasta på.
Lyfte du dessutom kylaren för att kolla, och sen satte på den igen utan att göra rent och så?

En liten klick kylpasta i mitten på processorn ska räcka. Se sen till att originalkylaren sitter på ordentligt, ibland är den inte helt lätt att få dit. (Därför det såg ut som det gjorde på första bilden, kylaren har inte haft kontakt nere till höger)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Gjorde om allt, kollade allt. Vet inte fall det är bios eller något men ingen skillnad va det iallafall.

Permalänk
Medlem

Om du lyfter processorkylaren för att kolla så måste du göra om rengöring och ny kylpasta. Annars får du luftbubblor som hindrar kylningen.

Permalänk
Medlem

wow låter väldigt varm för en ocklockad cpu kylare, är pumpen igång? säker på att du fäst den ordentligt?

Permalänk
Medlem

God dag alla pepps, det är löst med lite om och men, hade vänt fästet bak på moderkortet fel så kylaren satt aldrig rakt på processorn. Nu idlar jag 25 och stresstest på max 60!