AMD retar Nvidia för Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Så funkar inte business. Om AMD accepterar utan att bemöta det på något endaste sätt kommer de få en konstant konkurrensnackdel. Det finns ganska många kronor att spara på att snåla på minneskonfigurationen på detta vis. Efterhand kommer de släpa efter i utvecklingen då marginalerna för dem blir mindre för samma arbete och kompetens.

Såna här saker är knappast något man glömmer påvägen mellan utveckling och marknadsföring, det är väldigt medvetna beslut som tas hela vägen för att tjäna några kronor, och så hoppas man att ingen märker något. Det är knappast unikt för elektronikbranchen eller något ö.h.t., men osedvanligt sniket då det påverkar funktionen markant. I andra fall handlar det kanske om en billigare färgblandning som blir uttjänt efter 5 istället för 15 år, men sådant brukar oftast vara underförstått genom ett lägre pris.

Min översta mening var inte riktad till någon specifik och var ingen inledning till efterföljande citat, vilket jag borde ha markerat tydligare. Men med tanke på ditt resonemang att du anser detta inte är bevis nog för att vara mörkning och att det är värre att AMD gör en ganska harmlös reklam där de helt enkelt påpekar det faktum att deras 4GB håller samma specs hela vägen till skillnad från "andra", så får du nog utstå epitetet fanboy.

Nu ska jag inte påstå mig ha någon omfattande kunskap om "business". Men som du skriver så låter det ju rimligt att Amd svarar, de kan dock vara taktfulla om det hela. Vilket jag anser vara det rätta, men det är ju min åsikt som sagt.

Sen så måste Nvidia i det fall dessa "medvetna beslut" finns, ta i beräkning hur mycket pengar som kan tänkas förloras om man blir avslöjad. Nu har jag inte siffror på hur mycket Nvidia har sparat på detta & jag kan omöjligen svara på vad kostnader för skadestånd/stämningar kan bli om det kommer fram bevis för att Nvidia gjort detta medvetet. Det hade varit intressant om någon kunde svara på dessa frågor så man kunde göra en analys av situationen.

Subjektivt så känns det som att Nvidia sannolikt borde inse att folk kommer hitta ett sånt här medvetet sparande, därav är risken hög. Nu vet jag inte hur mycket de sparade per kort på detta som sagt. Men om de inte tjänade relativt mycket pengar så känns resonemanget om att detta är ett beslut som tagits osannolikt. Men man kan ju spekulera hur mycket som helst & jag väntar hellre på att det hela ska spela ut än att gissa för mycket.

Sen har jag faktiskt inte jämfört icke beviset för att Nvidia medvetet gjort något & detta uttalande/reklam. Det enda jag skrivit eller & menat är att jag anser dessa typer av svar oprofessionella, återigen min personliga åsikt. Detta är uppenbart en pik mot Nvidia, denna timing är i princip helt omöjlig annars. Det är ok att pika Nvidia om detta, men är man direkt konkurrent så bör man inte svara på detta sätt. Det får i vart fall mig att ta Amd mindre seriöst.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

En annan lösning för detta i framtiden är att de bara tillåter SLI på 980 eller motsvarande, och att möjligheten försvinner helt på 960/970 eller motsvarande. Större skillnad mellan topp- och mellanklass-/budgetkort vore trevligt.

Permalänk
Avstängd

AMD får stryk gång på gång även om Nvidia kör 3,5 gb ram, så varför retar dom Nvidia? Vad tjänar de på det?

https://www.youtube.com/watch?v=S5aPkZFnVYU

Permalänk

Intel i7 5960X - 8 cores means 8 cores

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En annan lösning för detta i framtiden är att de bara tillåter SLI på 980 eller motsvarande, och att möjligheten försvinner helt på 960/970 eller motsvarande. Större skillnad mellan topp- och mellanklass-/budgetkort vore trevligt.

Strålande idé!
Minimera all funktionalitet och låt grafikkortsägarna betala multum för allt utöver basic.

Varför inte införa en licensavgift på 300/mån,
för de som vill använda högre upplösning än 800x600?

"The way it's meant to be played"

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ni har sett interjvun med Nvidia angående 970!

https://www.youtube.com/watch?v=spZJrsssPA0

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Minimera all funktionalitet och låt grafikkortsägarna betala multum för allt utöver basic.

Om vi låtsas att 960 i SLI skulle bräda ett 980 singelkort till ett lägre pris, skulle det då finnas någon anledning att sälja ett 980 överhuvudtaget? Nu är ju tydligen 960 såpass gimpat att det inte har någon chans att komma ifatt, men möjligheten att köra SLI så 970 kanske borde tagits bort eller begränsats, alternativ så skulle man minskat mängden VRAM till 3 GB. Naturligtvis inbillar sig många mindre livserfarna snåljåpar att de har rätt att få mer än de betalt för, men i verkligheten är det inte så det funkar med några kommersiellt gångbara produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

1. Nja, det verkar som det var dåligt kommunikation mellan avdelningar, vem vet?.
2. nVIDIA funkar iaf bättre än AMD i Linux.
3. AMD har haft liknande incidenter. t.ex Tomb Raider
4. Det är väl roligt att det blir bättre?
5. Olyckligt men det är så länge sedan och en sådant litet problem att det inte gör något i dagsläget.

Vi får se om freesync funkar men vi vet att G-Sync fungerar utmärkt.

AMD är alltid spydiga och barnsliga i sina reklamer, det ger ett dåligt intryck att ett företag som jag antar i alla fall "försöker" vara seriösa.

1, Dålig kommunikation i flera månader? Lika troligt som Kent Ekeroth inte mindes när han sprang runt med järnrör. nVidia visste mycket väl om det.
2, Så om nVidia stänger av DSR, Shadowplay eftersom Linux drivrutinen inte har det du kommer ta det helt lungt antar jag då eftersom de har fortfarande bättre drivrutiner än röda laget?
4, Roligt att det blir bättre vadå att nVidia är snabba med att utnyttja OpenSource men när användare och utvecklare frågar efter dokumentation så är det stonewall då det inte finns med i deras planer?
5, mm lika olyckligt som allt detta ovan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tack, du är säkert den tionde personen idag som länkar detta klipp.
Bland annat bara 3 inlägg ovanför ditt blir det länkat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om vi låtsas att 960 i SLI skulle bräda ett 980 singelkort till ett lägre pris, skulle det då finnas någon anledning att sälja ett 980 överhuvudtaget? Nu är ju tydligen 960 såpass gimpat att det inte har någon chans att komma ifatt, men möjligheten att köra SLI så 970 kanske borde tagits bort eller begränsats, alternativ så skulle man minskat mängden VRAM till 3 GB. Naturligtvis inbillar sig många mindre livserfarna snåljåpar att de har rätt att få mer än de betalt för, men i verkligheten är det inte så det funkar med några kommersiellt gångbara produkter.

Kan ju vara så att man inte har plats för mer än ett kort i sin rigg? Eller att man vill minimera strömförbrukningen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RaBlack:

AMD får stryk gång på gång även om Nvidia kör 3,5 gb ram, så varför retar dom Nvidia? Vad tjänar de på det?

https://www.youtube.com/watch?v=S5aPkZFnVYU

Medial uppmärksamhet. Det är vad allt detta handlar om.
Om det går dåligt för en konkurrent, är det ju självklart att man snor rampljuset och flexar lite med musklerna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av RaBlack:

AMD får stryk gång på gång även om Nvidia kör 3,5 gb ram, så varför retar dom Nvidia? Vad tjänar de på det?

https://www.youtube.com/watch?v=S5aPkZFnVYU

Det är felaktig information.

R9 290x och GTX 970 är jämnt skägg.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt