2.0 köpråd med förstärkare, låg-budget, max 5000 kr

Permalänk
Medlem

2.0 köpråd med förstärkare, låg-budget, max 5000 kr

Hej,

Kan någon föreslå ett 2.0 system med förstärkare för max 5 000 kr. Jag ska enbart använda det för att lyssna på musik från datorn. Vill gärna att förstärkaren är så liten som möjligt så att den inte tar så mycket plats dessutom.

Har fått upp intresset för dessa högtalare:

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Har dock inte hittat en tillräckligt liten förstärkare och är heller inte insatt i vad som krävs för att driva Dali Zensor 1 högtalarna.

Bör jag även skaffa en DAC-omvandlare för att förbättra ljudkvalitén?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att leta efter ett par aktiva högtalare istället? Då får du ju det du söker fast i ett paket istället för en separat förstärkare som tar upp mer plats nu när du ändå letar efter en "liten" förstärkare.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

NAD D 3020 kanske? Liten, inbyggd DAC och lär låta helt OK.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Argon DA2v2 för cirka 2000 kr är väldigt prisvärd men är utgående .Finns bara i vissa hifiklubbens butiker :)!
Har testat Argon DA2v2 med Dali zenzor 3 på hifiklubben idag och lätt väldigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Argon DA2v2 för cirka 2000 kr är väldigt prisvärd men är utgående .Finns bara i vissa hifiklubbens butiker :)!
Har testat Argon DA2v2 med Dali zenzor 3 på hifiklubben idag och lätt väldigt bra

Hittar tyvärr inga sådana :/

Skrivet av FlyingFinn:

NAD D 3020 kanske? Liten, inbyggd DAC och lär låta helt OK.

Den hamnar nog något ovanför min budget :/

Skrivet av Zippeer:

Är det inte bättre att leta efter ett par aktiva högtalare istället? Då får du ju det du söker fast i ett paket istället för en separat förstärkare som tar upp mer plats nu när du ändå letar efter en "liten" förstärkare.

Jag tänkte på det faktiskt men blir inte det en rejäl nedgradering ljudmässigt sett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Hittar tyvärr inga sådana :/

Den hamnar nog något ovanför min budget :/

Jag tänkte på det faktiskt men blir inte det en rejäl nedgradering ljudmässigt sett?

Faktiskt ingen aning, la mer ut det som ett förslag då vad jag sett så är stereo förstärkare ganska dyra?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Om han ska ha stereoförstärkare får han nog koppla analogt till datorn och man ska koppla optisk måste han köpa den här https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/argon-minidac... :).

Den här förstärkaren kan vara nått att kika på https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/argon-d... :)!

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore nog bäst om du köpte ett par aktiva monitorer om du ska köpa nått nytt, är det tvunget att det måste vara så litet som 5,25" eller är det 5000kr som gäller ?
Det blir ju ganska mycket bättre bas om du kan gå upp till 6½ eller 8"
Jag föreslår de jag själv använder till datorn, Behringer 3031or är väldigt prisvärda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av dessa förstärkare?

http://www.electronic-star.se/HiFi-Foerstaerkare_c303.htm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gzor:

Någon som har erfarenhet av dessa förstärkare?

http://www.electronic-star.se/HiFi-Foerstaerkare_c303.htm

Kan du vara lite mer specifik än att länka en affär ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du vara lite mer specifik än att länka en affär ?

Om man säger såhär; finns någon billig där som är av något OK märke och kvalitet?

Permalänk
Medlem

Vad finns det för argument emot en bra t amp, t ex http://m.ebay.com/itm/201276995315?nav=SEARCH och resterande 4,5k på högtalare? För 4,5k högtalare, 1 par får man rätt skapliga för. Speciellt passiva.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vad finns det för argument emot en bra t amp, t ex http://m.ebay.com/itm/201276995315?nav=SEARCH och resterande 4,5k på högtalare? För 4,5k högtalare, 1 par får man rätt skapliga för. Speciellt passiva.

Okej jag kollade faktiskt på den dör samt topping t2020; klarar dessa av att driva dali zensor 1 väl? Är dem inte för klena?

Permalänk
Medlem

Den här stereoförstärkare är rätt intressant som kan även kopplas med coxial eller optiskt in och har inbyggd omvandlare .
http://www.amazon.com/Onkyo--9050-Integrated-Stereo-Amplifier... 2746 kr på amazon och i sverige kostar den 4990 kr :P.

Permalänk
Medlem

Begagnad Harman Kardon HK670, borde gå att få för runt 1000kr. Bra med effekt och strömstyrka.
Kan du hoppa upp till ZENSOR 3 och fortfarande vara inom budget.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

KRK Rokit 6 eller 8
Aktiva studiomonitorer är nog iallafall vägen att gå, med ett externt ljudkort får du även möjligheten att använda balanserade xlr-kablar vilket knappast är en nackdel i miljlön runt en dator jämfört med att dra runt vanlig högtalarkabel etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Okej jag kollade faktiskt på den dör samt topping t2020; klarar dessa av att driva dali zensor 1 väl? Är dem inte för klena?

Zensor 1 har inte jättehög känslighet så de behöver lite effekt om man vill kunna spela högt och även om TP20 (utgår från att du menar det) låter bra så har den inte jättemycket effekt och man vill nog ha högtalare som ligger på 90dB+, iaf om man vill kunna ha möjligheten att dra på litegrann ibland, men det beror på avstånd till högtalarna och storlek på samt akustik i rummet de ska spela i åxå.
Det finns TAMP:ar som har lite mer effekt åxå, tex Topping TP60 samt HLLY TAMP-90.

Sedan finns det ju en uppsjö av andra högtalara med, man MÅSTE inte låsa sig vid Zansor 1.

Kolla för all del på Behringer Truth-serien åxå. Framför allt 2031 är väl kanske intressant, men behöver du något mindre så finns ju även 2030.
Fördelen med studiomonitorer att använda när man sitter vid datorn är att de är tillverkade för närfältslyssning, vilket de flesta "vanliga" högtalare inte är och kan tex vara väldigt känsliga för att man hamnar off axis.
Med aktiva högtalare slipper du ju även en extra låda för förstärkaren.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av gzor:

Hittar tyvärr inga sådana :/

Argon DA2v2 finns på Hifi-Klubbens fyndmarknad. https://www.hifiklubben.se/fyndmarknad/
Stockholm Sveavägen hade idag för 1598:-

Nedan övriga butiker som ska ha i lager enligt hemsidan.

ARGON DA2v2 Digital förstärkare
Ny i kartong
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Kristianstad
1 198:- /ST.

ARGON DA2v2 Digital förstärkare
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Göteborg Skånegatan
1 298:- /ST.

ARGON DA2v2 Digital förstärkare
Butikens demo ex i bra skick, finns ingen kartong till.
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Stockholm Kungens Kurva
1 298:- /ST.

ARGON DA2v2 Digital förstärkare
VIsningsexemplar
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Stockholm Söder
1 398:- /ST.

ARGON DA2v2 Digital förstärkare
Nya exemplar i kartong!
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Göteborg Frölunda Torg
1 598:- /ST.

ARGON DA2v2 Digital förstärkare
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Sundsvall
1 598:- /ST.

ARGON DA2v2 Digital förstärkare
Nya i kartong
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Gävle
1 598:- /ST.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera Zensor 3 och sedan köper du en begagnad förstärkare.

Permalänk
Medlem

Driver mina Zensor 1 med en Denon RCD-M39 vilket funkar utmärkt, dock är det ett kompaktsystem men den har både analog samt digital ingång.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.