Permalänk

Processor värmeskada?

tja!
nu är det så att min orginal intel Processor kylare gått sönder för ett halvår sedan och inte orkat fixa problemet.
och ja såg förres nu att processorn ligger på 89-92 grader konstant, och har nog gjort det ganska länge. (sedan fläkten gick sönder)

datorn har blivit relativt seg när jag spelar eller öppnar upp ett par rutor och gadgets. har jag två spel eller ett fler tal bakgrunds apps så blir det snigel fart och allt slutar att fungera >.<

frågan är då. är det värt att köpa en ny fräsch kylare till till processorn eller är det dags för en ny processor.

har en intel core i5 2500k aldrig varit överclockad eller ngt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole94:

tja!
nu är det så att min orginal intel Processor kylare gått sönder för ett halvår sedan och inte orkat fixa problemet.
och ja såg förres nu att processorn ligger på 89-92 grader konstant, och har nog gjort det ganska länge. (sedan fläkten gick sönder)

datorn har blivit relativt seg när jag spelar eller öppnar upp ett par rutor och gadgets. har jag två spel eller ett fler tal bakgrunds apps så blir det snigel fart och allt slutar att fungera >.<

frågan är då. är det värt att köpa en ny fräsch kylare till till processorn eller är det dags för en ny processor.

har en intel core i5 2500k aldrig varit överclockad eller ngt.

Går cpun sönder så lägger den av mest troligt, men du har sannolikt förkortat livslängden på den en del genom att ligga på max temp så länge.
En ny kylare är alltid värt att skaffa då det är billigare än att byta cpu och kylaren lär passa på nyare moderkort om du beslutar dig för att byta senare.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

tackar spelar inga grafik krävande spel direkt så är inte så hypad på att lägga ut en massa sedlar. gick dock up i 102 grader när ja körde dota 2 precis >.< men tackar för svaret!

Permalänk
Skrivet av liquisole94:

tja!
nu är det så att min orginal intel Processor kylare gått sönder för ett halvår sedan och inte orkat fixa problemet.
och ja såg förres nu att processorn ligger på 89-92 grader konstant, och har nog gjort det ganska länge. (sedan fläkten gick sönder)

datorn har blivit relativt seg när jag spelar eller öppnar upp ett par rutor och gadgets. har jag två spel eller ett fler tal bakgrunds apps så blir det snigel fart och allt slutar att fungera >.<

frågan är då. är det värt att köpa en ny fräsch kylare till till processorn eller är det dags för en ny processor.

har en intel core i5 2500k aldrig varit överclockad eller ngt.

varför använder du en dator med trasig kylare ? CM 212 evo kostar väl runt 2-300kr
alla dom cpu-kylare som säljs idag klarar av både gamla & nya sockets / processorer, du kan flytta din nyköpta kylare till nästa dator (du måste ju givetvis rengöra den från gamla kylpastan)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

tack för snabba svar blir en ny kylare imorgon dåra!

Permalänk
Entusiast

Svar nej: Din processor har inte blivit "långsammare" av värmen permanent utan det är bara det att när den är så varm som den är för dig just nu så klockar den ner sig mycket vilket medför att allt går långsamt som sirap för dig.
Med en ny kylare så slipper du detta omedelbart och en ny processor tycker jag inte att du behöver köpa men det skall ju också nämnas att du troligen har degraderat livslängden på din processor avsevärt genom att ignorera detta i ett halvår.

Cooler Master Hyper 212 EVO som tidigare nämnts är en riktigt bra budget-processor som jag skulle rekommendera, det blir som natt och dag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈