AMD sänker priset för Radeon R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Om ni fick valet att köpa ett 970 eller ett 290x i dags läget med de nya priset för 290x och de nya specsen för 970 vad hade ni köpt??

GTX 970 ELLER R9 290X...!

290X med Omega drivers > 970

+ du kan faktiskt använda 4GB

Nackdelen är väl Värmen men räcker din PSU så 290X efter price cut no doubt.

3XX Serien kan vara värd att vänta på ändå.

Refundade mina 970s då vRAMen flaskar konstant med SLI och får galna stutters :/

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobbeH94:

Saken är ju den att AMD:s enda argument just nu för att man ska köpa deras kort är att konkurrenten tabbat sig. Inte att deras kort på något vis skulle vara bättre. Är just det jag vänder mig emot. Om AMD hade ansett att de faktiskt hade kunnat konkurrera med 970 på ett bra sätt genom att sänka priset på 290x till 3000kr vid lanseringen så kunde de ha gjort det. Det gjorde de inte. Istället försöker de bara utnyttja det faktumet att många konsumenter är förbannade på Nvidia genom att försöka kränga billiga AMD-kort till de. Det tycker inte jag känns som ett adekvat sätt och ganska löjligt. Det betyder inte att jag är en Nvidia fanboy - sedan jag själv nästan alltid haft AMD - utan bara att jag subjektivt tycker det är löjligt. Precis på samma sätt som jag många gånger har tyckt att Nvidia har agerat på ett ganska löjligt sätt när de har hunsat AMD.

Prissättning är komplicerat. Det är inte så enkelt som att en tillverkare bara har bestämt sig för ett pris och sedan kör man på det.
Prissättning behöver konstant revideras utifrån en rad förutsättningar.
Tanken är att få ut flest slantar i vinst i slutändan och ibland innebär det försäljning av många enheter med liten marginal och ibland få enheter med stor marginal.
Hur man värderar detta beror bland annat på marknadens intresse för respektive produkt (men även resursläge, konjunkturläget och massa andra faktorer).
AMD har givetvis räknat på ett optimalt försäljningspris för att få ut mest slantar i vinst i förhållande till konkurrens och intresse för deras egna produkter. Detta räknas säkerligen om väldigt ofta. Sker det något oväntat på marknaden så kommer den här kalkylen se annorlunda ut. Priset kan gå upp på produkten, men det kan också gå ner beroende på ett helt gäng faktorer. I det här fallet är det högst troligt att situationen inte tillät lägre försäljningspris förrän 290 X blev hetare på marknaden (vilket då hände när GTX 970 hamnat i blåsväder).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Synd att kronan är så svag just nu. Jag kommer hålla i min plånbok ett tag framöver.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

290 presterar bättre än 970 över 3.5gb vram?

Hur många använder mer än 3.5GB dock om man bara kör ett kort? Ingen idé att köra i 4K eller liknande med ett singel 970 eller 290X IMO

Skrivet av Sulle82:

Om ni fick valet att köpa ett 970 eller ett 290x i dags läget med de nya priset för 290x och de nya specsen för 970 vad hade ni köpt??

GTX 970 ELLER R9 290X...!

Hade köpt det som jag kan få billigast då jag spelar på 1 skärm i 1080p bara, köpte ju ett 970 eftersom det var kampanj (fick det för 2800kr+spel) utan kampanjen kunde man ju få ett 290X för 250kr mindre.

Permalänk

Kan man inte göra nån slags kombo mellan vattenblock och heatsink att man tar två vattenblock till grafikkort (utan luftutrymme inuti såklart) och sen leder heatpipes igenom till heatsinken med fläktar? Detta med block på baksidan också

.
Nu menar jag inte en sån här vanlig tunn skräp bakplate utan ett riktigt vattenblock anpassat för baksidan!
Ni som förstår min tanke, är den genomförbar i praktiken :)?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Om ni fick valet att köpa ett 970 eller ett 290x i dags läget med de nya priset för 290x och de nya specsen för 970 vad hade ni köpt??

GTX 970 ELLER R9 290X...!

290X, på grund av Mantlestöd, och på grund av nVidias tveksamma förflutna (som att komma med antydningar att spel- och recensionssiter inte skulle få fler gratiskort om de inte använde nVidia-utvecklade titlar i sina benchmarks). Därför kommer jag aldrig att köpa nVidia-produkter, om inte AMD gör något ännu värre.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

I och med att en av de stora grejerna med 900 lanseringan var att kunna rendera spelet i högre upplösning och sedan downsampla det till 1080p så det blir snyggare så tycker jag att frågan om vram blev ännu mer relevant deras DSR teknik,

edit: rättstavande

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ju fler kort du lägger till desto mer relevant blir dock skillnaden i strömförbrukning.

r9 290x blir bara bättre och bättre ju högre upplösning du går upp i. i 4k är det det näst snabbaste grafikkortet efter 980, en bra bit före 970. att det presterar så bra i crossfire förvånar mig inte alls.

http://tpucdn.com/reviews/ASUS/GTX_960_STRIX_OC/images/perfre...

Strömförbrukningen är förvisso relevant men bör sättas i relation till vad du betalar för korten och hur länge du planerar att ha dessa kvar.
Skillnad i genomsnittlig förbrukning för 290X CF Vs 980 SLI är väl i runda slängar 2x120=240W mera för 290X i CF. Detta gör väl att den genomsnittliga förbrukningen för en person som spelar ca 5 timmar om dagen 365 dagar om året landar på 568kr extra per år, räknat på 1,3kr/kWh.
Billigaste 290X CF alternativet hamnar på 6598:-, medan du får betala en 10980:- för det billigaste alternativet om du vill ha 980 SLI från svensk återförsäljare. Väljer du det gröna alternativet så får du i dagsläget lägga ut 4382 kr mer än om du skulle välja det röda alternativet. Om vi för enkelhetens skull leker med tanken att elpriset ligger fast så skulle du vara tvungen att nöta på 290X CF konfigurationen i nästan 8 år innan du kommer upp i "break even" gentemot vad du lade ut för det gröna alternativet vid nuvarande prissättning.

Sedan är ju bra prestanda i de högre upplösningarna i allra högsta grad relevant i dagsläget med tanke på intåget av 1440p/120hz IPS skärmar, samt skärmar med upplösningen 3840x2160. Då känns det ju inte så roligt att eventuellt tvingas sitta kvar med en upplösning på 1080p för att man råkade köpa 970 och blev blåst på konfekten.

Permalänk
Medlem

AMD går bara med förlust hela tiden, så klart dom får kasta lite paj
Dom säljer ju urdåligt så, att få några potentiella 970 köpare kommer dock inte vända deras sjunkande skepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Bra förklaring ^^ Det är väldigt många som hatar på strömförbrukning och menar att det är DYRT. Jag hatar mer på strömförbrukning eftersom det utelämnar rum för överklockning och man kan få thermal throttling. (Dessutom i din ekvation måste du ju jämföra förbrukningen mellan GTX 980 SLI och se när korten går jämt, för det blir inte på 8 år haha. Det vore en intressant jämförelse som jag inte har tid att räkna på just nu!).

Min kusin hade en pojkvän som frågade mig om råd då det kom till att köpa datordelar. Detta var då AMD's 7000-serie var ute, och Nvidias 600-serie var ute. Han vägrade köpa AMD på grund av att han hade haft en processor av dom (Phenom 1) som presterade dåligt, samt att han hade hört att AMD's grafikkort var sådana strömslukare. Exakt samma som deras processorer (FX). Det slutade med att han delvis lyssnade på mig, och i alla fall köpte från Asus. Dock så tog han ett tripple slot GTX 580..

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

hahahah jag avlider. jag har inte skrattat så här mycket på bra länge!
tack så mycket du!

Bästa är när han driver med de som testat korten och sen med dem som byter in sina 970 mot 980. Grundlurade!

Permalänk
Avstängd

Kronans relation till dollarn idag gör att allt kostar runt 20% mer jämfört med ett par månader sedan.

De riktiga vinnarna är de som köpt sina kort innan jul när 970 vare nere mot 2500kr på erbjudande men idag ligger runt 3500-3800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Bra förklaring ^^ Det är väldigt många som hatar på strömförbrukning och menar att det är DYRT. Jag hatar mer på strömförbrukning eftersom det utelämnar rum för överklockning och man kan få thermal throttling. (Dessutom i din ekvation måste du ju jämföra förbrukningen mellan GTX 980 SLI och se när korten går jämt, för det blir inte på 8 år haha. Det vore en intressant jämförelse som jag inte har tid att räkna på just nu!).

Nej, visst finns det mer komplicerade variabler att ta hänsyn till om du skall göra en korrekt mättning mellan dessa två exempel jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Dock ville jag förenkla det en smula för att få fram mitt budskap gällande det här med att jämföra elkostnad kontra totalkostnad för korten, som jag ofta tycker förbises. Däremot är det ju inget att snacka om att lägre strömförbrukning ger mera svängrum för den som är sugen på att överklocka sitt/sina kort, och där har ju onekligen det gröna laget en fördel i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Och väljer man att köra 290X CF i 3840x2160 så går denna lösning ut som vinnare i en övervägande del av fallen när HardOCP testade det mot 980 SLI.

http://www.overclock.net/t/1538565/tpu-amd-cashes-in-on-gtx-970-drama-cuts-r9-290x-price/240#post_23477956

http://www.hardocp.com/article/2014/10/27/nvidia_geforce_gtx_980_sli_4k_video_card_review/6#.VMuMRS5SKHh

Prick 300W mer för 290X vs GTX980. Varmt och gosigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Strömförbrukningen är förvisso relevant men bör sättas i relation till vad du betalar för korten och hur länge du planerar att ha dessa kvar.
Skillnad i genomsnittlig förbrukning för 290X CF Vs 980 SLI är väl i runda slängar 2x120=240W mera för 290X i CF. Detta gör väl att den genomsnittliga förbrukningen för en person som spelar ca 5 timmar om dagen 365 dagar om året landar på 568kr extra per år, räknat på 1,3kr/kWh.
Billigaste 290X CF alternativet hamnar på 6598:-, medan du får betala en 10980:- för det billigaste alternativet om du vill ha 980 SLI från svensk återförsäljare. Väljer du det gröna alternativet så får du i dagsläget lägga ut 4382 kr mer än om du skulle välja det röda alternativet. Om vi för enkelhetens skull leker med tanken att elpriset ligger fast så skulle du vara tvungen att nöta på 290X CF konfigurationen i nästan 8 år innan du kommer upp i "break even" gentemot vad du lade ut för det gröna alternativet vid nuvarande prissättning.

Sedan är ju bra prestanda i de högre upplösningarna i allra högsta grad relevant i dagsläget med tanke på intåget av 1440p/120hz IPS skärmar, samt skärmar med upplösningen 3840x2160. Då känns det ju inte så roligt att eventuellt tvingas sitta kvar med en upplösning på 1080p för att man råkade köpa 970 och blev blåst på konfekten.

Då snackar vi ändå 100% load i 5 timmar om dagen, varje dag. Ett realistisk scenario vore kanske 1/5 av skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Då snackar vi ändå 100% load i 5 timmar om dagen, varje dag. Ett realistisk scenario vore kanske 1/5 av skillnaden.

Det är väldigt svårt att få fram ett "realistiskt" scenario där du skall ta hänsyn till alla skillnader i elförbrukning som kan uppstå vid normalt användande såsom surfande och ordinärt spelande under ett års tid. Därför valde jag att gardera mig genom att i mitt räkneexempel enbart fokusera på skillnaden under tung GPU-belastning för båda alternativen, 5 timmar om dagen under ett års tid. Oavsett vilket exempel du använder dig av så kommer du inte ifrån att du sparar över 4000kr på det röda alternativet, vilket du aldrig kommer hinna med att förbruka i högre elkostnad innan det är dags att uppgradera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Det är väldigt svårt att få fram ett "realistiskt" scenario där du skall ta hänsyn till alla skillnader i elförbrukning som kan uppstå vid normalt användande såsom surfande och ordinärt spelande under ett års tid. Därför valde jag att gardera mig genom att i mitt räkneexempel enbart fokusera på skillnaden under tung GPU-belastning för båda alternativen, 5 timmar om dagen under ett års tid. Oavsett vilket exempel du använder dig av så kommer du inte ifrån att du sparar över 4000kr på det röda alternativet, vilket du aldrig kommer hinna med att förbruka i högre elkostnad innan det är dags att uppgradera igen.

Helt sant. Jag ville bara tillägga att ditt exempel är ganska rejält i överkant och att man i normala fall tjänar mycket mer än så

Strömeffektivitet är mest en värme och eventuell batteri-fråga. Annars är det en ganska nedprioriterad sak, något som är trevligt men inte avgörande. Vi snackar ändå om några hundra watt i maxeffekt. Några glödlampor av äldre typ eller ett otätat fönster drar mer el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Helt sant. Jag ville bara tillägga att ditt exempel är ganska rejält i överkant och att man i normala fall tjänar mycket mer än så

Strömeffektivitet är mest en värme och eventuell batteri-fråga. Annars är det en ganska nedprioriterad sak, något som är trevligt men inte avgörande. Vi snackar ändå om några hundra watt i maxeffekt. Några glödlampor av äldre typ eller ett otätat fönster drar mer el.

Håller helt med dig i vad du skriver, tyckte dock det var lika bra att överdriva mitt exempel för att vara på den säkra sidan.

Permalänk

Kul

Hur roligt som helst med AMD's video. Kul när Storföretag pucklar på varandra. Ser fram emot kommande videor och diverse prissänkningar!

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk

Alltid trevligt med prissänkningar! Gillar att folk lipa över detta och inte tänker på vad som egentligen händer. AMD tar just i detta nu marknadsandelar från nVidia och trycker samtidigt ner priserna! Fattar inte folk vad bra detta är för oss? Pressade priser och en av två tillverkare som straffas för att luras! Mycket bättre saker kunde inte hända grafikkortsmarknaden just nu för våran del. Utöver de som givetvis nu inte kan få sina kort utbytta och de skulle vilja.

AMD gör rätt drag i rätt tid! Hoppas på ett BRA år för AMD! Jag själv kommer dock inte köpa något kort nu då prioriteringarna ligger på annat just nu, tyvärr :/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

AMD går bara med förlust hela tiden, så klart dom får kasta lite paj
Dom säljer ju urdåligt så, att få några potentiella 970 köpare kommer dock inte vända deras sjunkande skepp.

Skrivet av Sulle82:

Om ni fick valet att köpa ett 970 eller ett 290x i dags läget med de nya priset för 290x och de nya specsen för 970 vad hade ni köpt??

GTX 970 ELLER R9 290X...!

Enkelt val. 290X.
Varför?

Därför jag vill inte behöva betala 10kkr för nästa Nvidias midrange GPU när AMD packat ihop.
Ni kan argumentera allt ni vill vilka som är bäst, men konkurrens är det ENDA som håller Nvidia från att totalt köra över sina kunder. Deras dual Titan-kort visar ju bara hur ego-trippade de är när de inte har konkurrens, 30kkr för något som ändå blev sådär.

Sen förstår jag att 970 är ett mycket prisvärt kort, och definitivt är ett bra ex. Men ni tror väl inte att det kostar som det gör pga Nvida ville skänka bort det? Det gör det för att de har chansen att sätta spiken i kistan inom 2 år.
Så alla Nvidia 980/970 ägare... Tacka AMD ägarna för att de "offrar sig" för att ni ska kunna handla era kort så billigt, annars hade ni lätt kunnat dubbla det priset, utan konkurrens.

Permalänk
Medlem

"AMD utnyttjar kontroversen kring Geforce GTX 970 för att stjäla kunder från Nvidia."

Är det så att artikelförfattaren är lite av en nvidia-fanboy?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av fisk:

"AMD utnyttjar kontroversen kring Geforce GTX 970 för att stjäla kunder från Nvidia."

Är det så att artikelförfattaren är lite av en nvidia-fanboy?

Tack, ordningen är nu återställd!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Vad som dock vädrar lite Nvidia-fanboyism är att Sweclockers testar dussintals olika eftermarknads Nvidia-kort men nästintill inga AMD kort. Ni har t.ex. fortfarande referenskylar 290 och 290x i tabellerna och eftermarknadsvarianterna lyser med sin frånvaro. Extremt missvisande.

Eftermarknadsvarianterna låter mindre, presterar bättre och är i runda slängar 20 grader svalare. Hur i hela friden skulle ni låta bli att testa det som teknikrecensenter? Använt sökfunktionen här och det enda som dök upp var små artiklar om att den och den ska lansera det och det men inga utförliga prestandatest.

Ni kan ju inte ha missat att det dykt upp eftermarknadskylare som skulle vara bra att trycka in i tabellerna.

Skitkonstigt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Vad som dock vädrar lite Nvidia-fanboyism är att Sweclockers testar dussintals olika eftermarknads Nvidia-kort men nästintill inga AMD kort. Ni har t.ex. fortfarande referenskylar 290 och 290x i tabellerna och eftermarknadsvarianterna lyser med sin frånvaro. Extremt missvisande.

Eftermarknadsvarianterna låter mindre, presterar bättre och är i runda slängar 20 grader svalare. Hur i hela friden skulle ni låta bli att testa det som teknikrecensenter? Använt sökfunktionen här och det enda som dök upp var små artiklar om att den och den ska lansera det och det men inga utförliga prestandatest.

Ni kan ju inte ha missat att det dykt upp eftermarknadskylare som skulle vara bra att trycka in i tabellerna.

Skitkonstigt.

http://www.sweclockers.com/recension/17729-radeon-r9-280x-fra...
http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...
http://www.sweclockers.com/recension/19940-sapphire-radeon-r9...
http://www.sweclockers.com/recension/18202-radeon-r9-290x-med...
http://www.sweclockers.com/recension/18345-radeon-r9-290x-med...

Permalänk
Avstängd

Ok, då är jag dålig på att söka. Letade recensioner i veckan och hittade ingenting.

Finns bara referens 290 och 290x i temperatur, ljudnivå och effektmätning tabellen (den nyaste iaf). Det är missvisande.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek