Permalänk
Medlem

bas låter konstigt

Tjena!
Haft min baslåda i ett år nu och nu börjar det låta konstigt om den
Det är en Mds fanatic eagle eg12w 2x4 ohm

Har hittat något utifrån den normala när jag undersökte den.

Finns det någon förklaring till detta?
O kan man göra något åt det?

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB

Permalänk
Medlem

Kort sagt, du har kört basen i botten och stukat talspolen ordentligt..
Inte så mkt. att göra, ingen ide att lämna på lagning för det kostar mer än elementet.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Då vet jag att man inte ska köpa budget iaf.
för hårt har jag inte kört...

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMange:

Då vet jag att man inte ska köpa budget iaf.

En lärdom som allt för få lär sig inom ljudvärlden...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är lådan sluten eller portad?

En snabb chansning är att den är portad och du har spelat utan subsonic/hpf inställt på steget?

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

den lärdomet struntade man i när man levde fattigt

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Är lådan sluten eller portad?

En snabb chansning är att den är portad och du har spelat utan subsonic/hpf inställt på steget?

Portad.
Har kört utan några filter, men du menar väl Lpf?
Hpf tar ju allt över 50hz
Subsonic vet jag inte vad det är.

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMange:

Portad.
Har kört utan några filter, men du menar väl Lpf?
Hpf tar ju allt över 50hz
Subsonic vet jag inte vad det är.

Heter oftast subsonic på bilsteg men är ett highpass i lägsta registret som du kör samtidigt som lågpassfiltret (blir ett bandpass).
Detta för att skydda baselementet från frekvenser det i kombination med lådan inte kan spela.
Om vi säger att lådan du har är avstämd ~35Hz så skulle subsonic ha varit inställt på runt 30Hz (~32) för att minska risken för att bottna.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMange:

Portad.
Har kört utan några filter, men du menar väl Lpf?
Hpf tar ju allt över 50hz
Subsonic vet jag inte vad det är.

Sub = under
Sonic = hörbart

Ett filter som tar bort icke-hörbart ljud (under 20 Hz eller liknande), detta filter sätts i samband med din portfrekvens så att inte elementet "härjar fritt" inom det område där förstärkningen från lådan är som störst och det är störst risk att elementet går sönder när det blir "lätt att driva".

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihopa, idag har man blivit klokare på ljud.
Nu ska jag köpa en ny o det får bli kicker eller rockford.

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB

Permalänk
Medlem

Kom ihåg subsonic dock, spelar ingen roll vilken bas du har om du går för långt under avstämning med en del effekt i ryggen.

En 12" som ser jävligt vettig ut är denna:
http://www.rsaudio.se/bashogtalare/12/skar-audio-vvx-12d2

Har trippelstackade magneter vilket får ses som väldigt ovanligt i prisklassen.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Kom ihåg subsonic dock, spelar ingen roll vilken bas du har om du går för långt under avstämning med en del effekt i ryggen.

En 12" som ser jävligt vettig ut är denna:
http://www.rsaudio.se/bashogtalare/12/skar-audio-vvx-12d2

Har trippelstackade magneter vilket får ses som väldigt ovanligt i prisklassen.

ser riktigt bra ut men vet ej hur det är med skar audio.
Vad är detta för mått ''Vas 35.42L''?

fast vad tycker du om denna?
http://www.rsaudio.se/bashogtalare/12/rockford-fosgate-punch-...

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB

Permalänk

Skitlätt att fixa det där, vanligtvis. Greppa tag i "silverringen" (spolen) och dra den uppåt, utåt, så att du kan se gapet där under. Jämna sedan ut spolen med fingret så att det känns och ser runt ut igen. Släpp därefter ner den och se om den går ner i gapet utan att det skrapar. Prova att trycka ner högtalarkonen (via spolens kanter där i mitten) och lyssna efter missljud. Hör du inget skrapljud så är högtalaren reparerad.

Permalänk

jag skulle vilja tillägga att det ofta är för LITE effekt och kontroll från förstärkaren som kan ligga bakom problemet du stött på. När förstärkaren jobbar nära, eller över, sin kapacitet kan likströmsspikar uppstå, och elementet bottnar obönhörligen... Se till att din förstärkare får gott om ström, och framförallt se till att inte spela över förstärkarens kapacitet. Dåliga förstärkare är minst lika skyldiga till haverier som dåliga element. Gör om, gör rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMange:

ser riktigt bra ut men vet ej hur det är med skar audio.
Vad är detta för mått ''Vas 35.42L''?

fast vad tycker du om denna?
http://www.rsaudio.se/bashogtalare/12/rockford-fosgate-punch-...

Vas är förhållandet mellan elementets fysiska storlek, hårdheten på upphängningen samt vikten i den rörliga massan.

Kort sagt så har skulle jag säga att Rockforden inte har nånting att hämta på Skar elementet!

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Skitlätt att fixa det där, vanligtvis. Greppa tag i "silverringen" (spolen) och dra den uppåt, utåt, så att du kan se gapet där under. Jämna sedan ut spolen med fingret så att det känns och ser runt ut igen. Släpp därefter ner den och se om den går ner i gapet utan att det skrapar. Prova att trycka ner högtalarkonen (via spolens kanter där i mitten) och lyssna efter missljud. Hör du inget skrapljud så är högtalaren reparerad.

Förutsatt att han skär bort dammkåpan, har talspolen kroknat hela vägen upp till kanten som det ser ut på bilden så skulle jag tro att det är rätt "mysigt" ner i gapet.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

Kan ju säga att scar audio är riktigt bra märke som många jänkare har! Dock är dem ganska ny inom sverige vad jag har sett och den lär spela på bra mycket mer än MDS basen du hade innan om du gör en ordentlig låda till den

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av Blommenstorvik:

jag skulle vilja tillägga att det ofta är för LITE effekt och kontroll från förstärkaren som kan ligga bakom problemet du stött på. När förstärkaren jobbar nära, eller över, sin kapacitet kan likströmsspikar uppstå, och elementet bottnar obönhörligen... Se till att din förstärkare får gott om ström, och framförallt se till att inte spela över förstärkarens kapacitet. Dåliga förstärkare är minst lika skyldiga till haverier som dåliga element. Gör om, gör rätt!

Agreed. För lite effekt eller för dålig strömförsörjning till steget är största boven. Man kan inte skylla på att man köpt billig bas om man har gett basen dåliga förutsättningar att prestera. Dvs en bra byggd låda med rätt avstämning för tänkt användning, tillräckligt med effekt och tillräckligt med ström och spänning till steget, rätt inställt samt vett innanför pannbenet. En riktigt budget-bas kan spela satan om man ger den möjlighet till det. Oftast är det skit bakom spakarna när högtalare spelas sönder.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Får satsa på bra skit då jag har läst på bätrre då.
Men vill ju inte överdriva med externa batterier o överdrivet stora kondensatorer.
Nytt batteri från tudor på 77ah o grova kablar borde funka bra tycker jag.

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Agreed. För lite effekt eller för dålig strömförsörjning till steget är största boven. Man kan inte skylla på att man köpt billig bas om man har gett basen dåliga förutsättningar att prestera. Dvs en bra byggd låda med rätt avstämning för tänkt användning, tillräckligt med effekt och tillräckligt med ström och spänning till steget, rätt inställt samt vett innanför pannbenet. En riktigt budget-bas kan spela satan om man ger den möjlighet till det. Oftast är det skit bakom spakarna när högtalare spelas sönder.

I just detta fall lägger jag dock mina pengar på avsaknaden av subsonic och en låda avstämt högt.
Min erfarenhet är också att för lite ström dödar steg och inte basar.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

I just detta fall lägger jag dock mina pengar på avsaknaden av subsonic och en låda avstämt högt.
Min erfarenhet är också att för lite ström dödar steg och inte basar.

Mitt inlägg var väldigt "generellt", lite för mycket kanske. Tänkte på alltihop, både bas och steg, och inte bara det här fallet med meningen att göra TS uppmärksam på de punkterna. Du har rätt yes (:

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Mitt inlägg var väldigt "generellt", lite för mycket kanske. Tänkte på alltihop, både bas och steg, och inte bara det här fallet med meningen att göra TS uppmärksam på de punkterna. Du har rätt yes (:

Ok ok, jag är världens snällaste människa så no hurt taken.....

Däremot kan jag väl kliva in och säga att:
Steg på framsystem gör en skillnad som inte går att förstå innan du provat, framförallt om systemet är 6,5".
Tänker du dej runt eller strax över 1KW så är det två batterier som gäller.
Googla var du ska stämma av din bil och kolla inte så mkt. på tillverkarens spec, funkar men cupen är inte att leka med.
50mm2 ifall du tänker behålla bilen för annars kommer du senare tänka att "du har ju + kabel".

Resten får du räkna dej fram till, vill du bara spela högt så googla peak + bil och lägg dej en 3 hz under med rejäl port och peak.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Ok ok, jag är världens snällaste människa så no hurt taken.....

Däremot kan jag väl kliva in och säga att:
Steg på framsystem gör en skillnad som inte går att förstå innan du provat, framförallt om systemet är 6,5".
Tänker du dej runt eller strax över 1KW så är det två batterier som gäller.
Googla var du ska stämma av din bil och kolla inte så mkt. på tillverkarens spec, funkar men cupen är inte att leka med.
50mm2 ifall du tänker behålla bilen för annars kommer du senare tänka att "du har ju + kabel".

Resten får du räkna dej fram till, vill du bara spela högt så googla peak + bil och lägg dej en 3 hz under med rejäl port och peak.

hhehe ja tack för hjälpen men som du ser så har jag en mds, så det var ju ingen tanke på att börja köra pro-style nu
Men visst, det e bra att du tipsar om nu jag vill ha högre.

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB

Permalänk
Medlem

För lite effekt lär väl knappast buckla till en talspole. För lite effekt gör att steget klipper, ger likström och talspolen brinner upp för den får ström men ingen ventilation eftersom den inte rör sig. Jag tror ts spelade på för hårt under portens avstämningsfrekvens vilket gjorde att basen bottnade, alltså talspolen slog i bakstycket och bucklades därför till.

Har man en portad låda så BÖR man ha något slags högpassfilter (subsonic-filter) för att skydda elementet, speciellt om man har en högt avstämd låda.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

För lite effekt lär väl knappast buckla till en talspole. För lite effekt gör att steget klipper, ger likström och talspolen brinner upp för den får ström men ingen ventilation eftersom den inte rör sig. Jag tror ts spelade på för hårt under portens avstämningsfrekvens vilket gjorde att basen bottnade, alltså talspolen slog i bakstycket och bucklades därför till.

Har man en portad låda så BÖR man ha något slags högpassfilter (subsonic-filter) för att skydda elementet, speciellt om man har en högt avstämd låda.

Vad är det som händer med signalen under kraftig distorsion? Jo den får komponenter med högre och lägre frekvens än ursprungssignalen, det är inte endast klippning som är distorsion utan all avvikelse från ursprungssignalen annat än förstärkning är distorsion.

Att spela för hårt under avstämningsfrekvensen kan mycket väl vara resultatet av kraftig distorsion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IMange:

Då vet jag att man inte ska köpa budget iaf.
för hårt har jag inte kört...

räcker med att du kört i dist så slår konen igenom så du får nog börja höra när du kör sakerna i clip. menar jag har lysnat på många som spelar o dom kör till det rent scorrar i högalarna och i mina öron låter detta förjävligt.

Permalänk
Medlem

Hade visst subsonic filter o det stod på 30Hz.
Blir o köpa nytt slutsteg o byta till 20mm2 kabel.

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB