Svenskt gymnasium startar e-sportutbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

sluta hitta på!
Det är i samma hus som Arlandagymnasiet och det är nu på lördag, dessutom är det inte säkert Haitham al-Haddad får tala (vilket jag hoppas han inte får)
sedan är det "Märsta unga muslimer" som bjudit dit honom

Jag bor inte där så kan inte exakt vad som tillhör vad, men på inbjudan stod det "Plats: Kulturum, Arlandagymnasiet". Så jag hittar inte på någonting, det är vad som angavs i inbjudan, man tror ju att arrangörerna själva ska veta. Om det var en felaktig angivelse från deras håll så var det väl det. Men OM det hade varit så att det var i Arlandagymnasiets lokal så hade det ju självklart varit bekymmersamt då evenemanget i så fall hade behövt godkännas av skolledningen. Nu är ju det ansvaret någon annans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Min första tanke var samma som de flestas: att det är idioti och slöseri med tid. Konkurrensen är enorm och det är löjligt jobbigt att bara bli semi-elit. MEN sen kom jag att tänka på hur många värdelösa inriktningar som redan existerar i gymnasiet därför accepterar jag det ändå.

Sminka barn? Vilket hemskt straff, vi vill inte tvinga på dem vuxnas skönhetsideal!

Hahaha! Smiska ska det såklart vara. Vem är vaken kl 0450 egentligen?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Det finns väl ingen i hela landet som får ett jobb baserat på sina gymnasiemeriter.

PISA-undersökningarna genomförs bland 15-åringar. Medan man förväntas vara 16 år när gymnasiet påbörjas.

Jag vet mycket väl att PISA resultaten genomförs i år 9, eftersom jag själv är utbildad gymnasielärare i matematik och fysik.

Mitt inlägg gjordes för att belysa att idéer som denna knappast är något som hjälper de svenska eleverna i den internationella konkurrensen. Den pågår hela tiden och är inte begränsad vid ett prov i år 9.

Skolan har blivit en marknad där huvudmännen (skolorna) tar till alla möjliga olika metoder (Matkuponger, bra datorer, spela dator etc...) för att locka elever. Synd bara att skolmarknaden inte är såpass uppstyrd att man enbart kan konkurrera om att ha bäst skola där flest elever lär sig så mycket som möjligt och kommer in på de utbildningar som de vill efter gymnasiet.

Jag älskar att titta på E-sport vill jag tillägga, men jag tror att man gör dessa elever en väldigt stor oförtjänst. Det är åtminstone min erfarenhet av elever som spelar för mycket dator vid sidan om undervisningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag läste som sagt natur med musikinriktning. I praktiken bytte de ut mina valbara kurser mot specifika musikkurser och bytte ut några andra meningslösa kurser. Jag hade ungefär lika mycket nytta av 50 poäng musikteori och gehörslära som jag hade haft av datorkunskap A. Skillnaden var att musikteori var roligt. Jag valde inte musikinriktning för att bli musiker. Det fanns aldrig på kartan att jobba med musik utan det var och är en hobby. Nu är jag civilingenjör och har för säkerhets skull läst ytterligare 22,5 hp musik på universitetsnivå plus att jag väntar på besked om att få läsa 15 hp till. Detta helt utan att vilja bli något mer än hobbymusiker.

Så varför valde jag då musikinriktning istället för ett rent naturprogram? För att det var roligt. Jag hade helt galet kul i gymnasiet. Men det ska visst inte vara roligt att gå till skolan. Ska man sen se det lite praktiskt så lärde jag mig mycket om gruppdynamik och hur man arbetar i projekt, både stora och små. Det hade jag inte fått i samma utsträckning på en ren naturutbildning. Jag blev också av med min scenskräck vilket betyder att jag numera inte har några problem med att stå och prata inför folk. Även om jag känner mig mer bekväm om jag får ett instrument att gömma mig bakom. På ett personligt plan var det väldigt nyttigt för mig av många anledningar.

Visst, men folk som går estetiska programmet med musikinriktning blir oftast inte ingengörer. Gillar du att läsa musik så läs på, det jag ställer mig emot är två saker; att folk tror att bli zlatan är ett hållbart karriärval och att det på något sätt skulle vara sämre att utbilda sig till heaton. Men några skoltimmar per vecka är inte en så stor grej. Man läser fortfarande lika mycket matematik och svenska som de flesta yrkesfärberedande linjer och går man de linjerna så lägger man antagligen redan tio gånger den tiden på sitt intresse hemma.

Natur med musikinriktning har jag inte hört talas om, men det låter som något jag skulle gillat Klart som fan det ska vara kul att gå till skolan, men eftersom vi pratar om skattepengar måste man någonstans dra en gräns för vad som är samhällsnytta och vad som är självförverkligande. Det jag reagerade på var att ingen kommer på tanken att kritisera estetprogram men när det talas om e-sportgymnasium så blir man helt plötsligt skitarg över att ens skattepengar går till att ungdomar spelar på skoltid. Jag respekterar de flesta åsikter så länge de är genomtänkta och konsekventa.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Haha, dåligt val att slösa sin gymnasieår på.
Vi har ju fotbollsgymnasium runt om i landet så varför skulle inte detta funka också?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur de kan garantera en bra kvalité på utbildningen. Kommer före detta proffs att undervisa eller är det ytterligare någon lärare som tröttnat på att undervisa som utnämnt sig själv till e-sport proffs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard_J:

Jag vet mycket väl att PISA resultaten genomförs i år 9, eftersom jag själv är utbildad gymnasielärare i matematik och fysik.

Mitt inlägg gjordes för att belysa att idéer som denna knappast är något som hjälper de svenska eleverna i den internationella konkurrensen. Den pågår hela tiden och är inte begränsad vid ett prov i år 9.

Skolan har blivit en marknad där huvudmännen (skolorna) tar till alla möjliga olika metoder (Matkuponger, bra datorer, spela dator etc...) för att locka elever. Synd bara att skolmarknaden inte är såpass uppstyrd att man enbart kan konkurrera om att ha bäst skola där flest elever lär sig så mycket som möjligt och kommer in på de utbildningar som de vill efter gymnasiet.

Jag älskar att titta på E-sport vill jag tillägga, men jag tror att man gör dessa elever en väldigt stor oförtjänst. Det är åtminstone min erfarenhet av elever som spelar för mycket dator vid sidan om undervisningen.

PISA-undersökningarna är ju rätt värdelösa överlag.
Med det tunga fokuset på betyg i allting som görs i skolan så är det väl klart att svenska elever skiter i att skriva PISA-proven när de vet att deras insats på provet inte påverkar deras egna, privata betyg. Kanske finns det en korrelation mellan PISA-undersökningarnas resultat och elevernas kunskap, men prov som inte bidrar med några fördelar för eleverna kommer ju inte heller tas på allvar.

Vilket också är ett problem som genomsyrar hela skolsystemet. Där betyg väger tyngre än uppvisad kunskap.

Permalänk
Skrivet av Wenger:

Poängen är väl att man får lärarledd utbildning i e-sport och sitter inte bara hemma och spelar. Man kanske lär sig teoretiskt hur man ska bemöta ett nytt spel, ungefär som studieteknik, så att man inte spiller tid när man spelar. Om man resonerar som du gör så finns det ju inte någon funktion med skola överhuvudtaget.

Men det är helt onödigt, leder inte till jobb överhuvudtaget eller vidare studier. Man kommer bara sitta och spela Starcraft i 3 år och tävla om vem som är den största nörden i klassen, great.

Permalänk

Undrar om man kommer att få välja vilket spel man vill ha, och i så fall vilka... kommer det bli speciella klasser då där man bara går med dem som lirar samma spel?

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Fast nu pratar vi om ett få antal, om man har problem och inte mår bra i skolan ska man säga till om det. Min nuvarande mentor är väldigt vaken i det att ingen ska må dåligt osv. Lagsport och samarbete lär man sig väldigt bra i grupparbeten och t.ex fotboll osv, det är något man gör i vanliga ämnen och Idrotten, om du inte gör/gjorde det så tror jag att dina lärare missat ganska mycket.

Nu vet jag inte hur många timmar han arbetar eller så vilket gör att man inte kan veta timlönen, men jag har då aldrig hört talas om någon med ett jobb med sådan låg lön ens för minderåriga

Finns olika sätt för olika personer att bli mer produktiva i skolan, jag jobbade bättre överlag om jag hade någon rolig kurs vi sidan av mina vanliga, om den var nyttig för samhället eller ej var inte relevant, jag hade kul och det underlättade mina studier, om det inte är positivt så vette fan. Sen tror jag knappast är ensam om det. Då hade den "onödiga" kursen en samhälles nytta i alla fall.

Det finns inga lagar om minimilön i Sverige, det är bara facket som har det och de företag som har avtal med facket, allt utanför det är "fair game", inte så mycket som skyddar då, gillar inte det systemet då det enda sättet att skydda sig på är att enbart välja anställning hos ett bolag som är med i facket fast kan säga att det är inte det lättaste att hitta när man är ung då många småföretag inte vill vara med då det är billigare av flera anledningar att stå utanför.

Permalänk
Skrivet av Loupin4567:

Men det är helt onödigt, leder inte till jobb överhuvudtaget eller vidare studier. Man kommer bara sitta och spela Starcraft i 3 år och tävla om vem som är den största nörden i klassen, great.

Nepp Natur linjer leder aldrig till vidare studier....

Hade du läst igenom hela artikeln så hade du sätt att det handla om en kurs i en annan vanlig högskoleförberedande linje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Finns olika sätt för olika personer att bli mer produktiva i skolan, jag jobbade bättre överlag om jag hade någon rolig kurs vi sidan av mina vanliga, om den var nyttig för samhället eller ej var inte relevant, jag hade kul och det underlättade mina studier, om det inte är positivt så vette fan. Sen tror jag knappast är ensam om det. Då hade den "onödiga" kursen en samhälles nytta i alla fall.

Det finns inga lagar om minimilön i Sverige, det är bara facket som har det och de företag som har avtal med facket, allt utanför det är "fair game", inte så mycket som skyddar då, gillar inte det systemet då det enda sättet att skydda sig på är att enbart välja anställning hos ett bolag som är med i facket fast kan säga att det är inte det lättaste att hitta när man är ung då många småföretag inte vill vara med då det är billigare av flera anledningar att stå utanför.

Precis, därför är det bättre att man pratar med sina lärare om saken, det ska inte behövas finnas massa kurser istället då många som inte behöver denna hjälpen kommer komma in och många som har såna problem kanske inte kommer in.

Permalänk
Medlem

Skolan "investerar" i 5 platser lyckas denna team vinna några matcher i stora tävlingar. Så kommer skolan att tjäna pengar på det också som "e-sport manager".

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Loupin4567:

Men det är helt onödigt, leder inte till jobb överhuvudtaget eller vidare studier. Man kommer bara sitta och spela Starcraft i 3 år och tävla om vem som är den största nörden i klassen, great.

Kul med folk som kommer med negativa åsikter utan att ha läst artikeln eller har någon aning om vad det handar om, eller vad det innebär.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Som säkert flera tänkte, gjorde även jag det - Varför en linje eller utbildning i E-sport. Men efter att tänkt tillbaka på sin egna utbildning och de flera 1000-timmar som jag själv lagt ner i Counter-Strike , har jag kommit fram till att detta troligen inte är en så pass tokig idé ändå.

När jag gick i gymnasiet fanns det flera tillval som borde ifrågasättas exempel, Bollsport A/B, Specialidrott med sin egna sport som inriktning (golf,fotboll,hockey,dans mfl) etc. Alla de timmar som jag själv lagt ner på bollsport kan jag inte speciellt säga att jag har något för idag. Att ha ett betyg i Bollsport är inte precis en merit i sitt betyg...

Det finns väldigt många som generaliserar alla "gamers" till "finniga" tonåringar som sitter och skriker och spelar dygnet runt och som aldrig går ut i friska luften och rör på sig. Jag skulle vilja påstå att de flesta som är duktiga och har talang för e-sport rätt snabbt inser att precis som i vilken annan sport som helst inte bara går att sitta och skrika och klaga utan bita ihop och arbeta hår för att bli bättre.
Precis som i fotboll, om ett lag är eller spelare är bättre så ger inte personen eller kollektivet upp utan försöker lägga i en högre växel/ tränar hårdare för att bli bättre. Samma gäller alla andra sporter, mentalitet är det som skiljer de bra från de dåliga.

Jag har som sagt lagt ner väldigt mycket tid på spelandet i många år och kan ärligt säga att det finns olika sätt att se på det. Har under många år spelat med engelsktalande spelare och min engelska har aldrig varit så bra som på den tiden vi spelade tillsammans. Min hälsa var den bästa under de åren som vi spelade aktivt, för precis som andra idrotter krävs det en grundkondition och en förmåga att kunna kontrollera sin kropp och sina sinnen.
Har träffat vänner både via nätet och "i verkligheten" genom spelandet, vänner jag anser stå mig närmare än de barndomsvänner man växt upp med.

Det viktiga jag tycker man ska lära ut till dem som funderar på att hoppa på ett specialinriktad gymnasium oavsett sport är att lära ut förståelsen mellan hobby och professionell. Så länge de inte tjänar några pengar är det enbart en hobby och en hobby betalar inga räkningar.

Jag hade förmånen att träffa ett av världslagen under ett LAN i England och de berättade hur en typisk arbetsdag såg ut för dem.

Frukost
Fysisk träning
Lunch
Umgås med vänner
Middag
E-sport träning

Hur skiljer detta sig från en "vanlig" idrottare?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet Pro 900: CPU: Intel Core i7-4790K@ 4.0GHz GPU: ASUS GTX Geforce 1070 @ 1178 MHz MoBo: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 PSU: Be quiet dark power pro 1000w: Lagring 1: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB: Lagring 2:Kingston SSD V300 120GB: Lagring 3: 1 TB WD Green Lagring 4: 2 TB WD Green: Lagring 5 M2 Intel 512 GB: Kylning CPUCorsair Hydro H60 (v2): Skärm: Acer 24" Predator 144Hz Gaming: Tangentbord: Corsair Strafe: Mus: Roccat Kone XTD; Musmatta: Roccat Taito: Headset: Steelseries Artic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

förr var det ju så att alla linjer hade grundbehörighet till högskola men så är det inte längre och det kan vi tacka alliansen för.
men vad jag fattar kommer det funka som vilken profil som helst, så man kan välja vilken linje man vill helt enkelt

Ja, den förra regeringen ska ha stort tack för sina starka försök till att återskapa ett klass-samhälle där vissa går direkt till jobb och de med lite mer kan gå till högskola.

Hursom, så verkar ju denna utbildning inte vara yrkesförberedande ändå, så allt snack om att den är "för lata ungdomar som kommer bli arbetslösa" verkar ju vara rent skitsnack, eftersom det endast är en profil som läggs över en natur-eller samhällsvetenskaplig högskoleförberedande linje.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hursom, så verkar ju denna utbildning inte vara yrkesförberedande ändå, så allt snack om att den är "för lata ungdomar som kommer bli arbetslösa" verkar ju vara rent skitsnack, eftersom det endast är en profil som läggs över en natur-eller samhällsvetenskaplig högskoleförberedande linje.

Självklart, för ingen som går natur- eller samhällsvetenskaplig linje blir arbetslös efter att ha gått ut. /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maistho:

Självklart, för ingen som går natur- eller samhällsvetenskaplig linje blir arbetslös efter att ha gått ut. /s

Men suck... Hur svårt ska det vara att förstå innebörden av högskoleförberedande linjer....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Skillnaden med fotboll/handbolls gymnasium mot ett e-sport gymnasium är att det OFTAST finns en eller flera STORA etablerade klubbar / föreningar bakom skolan som är väl insatta och vet vem och vilka spelare dom ska leta efter. Så frågan är: Har e-sport skolor samma support folk med sig, eller är det bara för att locka studenter för att få mer pengar från staten?

Enkelt svar: Ja det har dom.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Maistho:

Självklart, för ingen som går natur- eller samhällsvetenskaplig linje blir arbetslös efter att ha gått ut. /s

Nja handlar nog inte riktigt om det. Förvisso är inte de som går högskoleförberedande utbildningar garanterade något jobb i jämförelse med de som läser industri, fordon och snickeri men en annan stor faktor är nog för att de flesta arbeten försvinner. Finns många i Sverige som studerat till något och sedan när de väl blivit klara inte lyckats finna ett jobb eftersom jobbet i praktiken försvunnit ifrån arbetsmarknaden eller hamnat i typ Kina/Indien.

Läkarsekreterare är väl emellertid ett långsökt exempel. Dessa hade hand om patienternas journaler och den administrativa delen av sjukhuset, informerade läkare och kirurger om läget, sedan kunde läkare/kirurger bara göra sitt. Nu är den här tjänsten på tillbakavägen men sedan 90-talet har läkare fått göra betydligt mer pappersarbete idag än vad som har tidigare varit, lika så gäller det i läraryrket.

ONT;

Jag tycker att den här idén låter extremt oseriös. Om jag tänker efter lite så kan jag ju däremot nästan ha sympati men först skulle jag vilja se läroplanen.

Vad som är positivt är att E-sport får större acceptans och inflytande i samhället. Hur många av oss alla gamers här inne har inte vuxit upp med vänner och familj som ser ned på en bara för att man roar sig med datorspel?

Skulle bli intressant att se läroplanen för jag undrar verkligen hur den här utbildningen skall appliceras och i vilket urval man bedömer ansökande elever. Betyg? Meriter inom gaming? Jag tror inte vem som helst kan bli en professionell gamer. Det är väl däremot trevligt om de som verkligen har talang för gaming får den hjälp som krävs för att hamna rätt. Ta t.ex. alla som praktiserar någon större idrott, om någon är riktigt professionell så får vederbörande oftast hjälp att hamna i en högre division/genre/klubb. Man brukar säga att Sverige inte har många bra fotbollsspelare men det beror ju lite på att klubbar i typ Italien/Frankrike är snabba på att rekrytera våra unga talanger. Det har man iallafall nämnt på P3 när programledarna undrade var Sveriges bästa fotbollsspelare höll hus (exkl. Zlatan).

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk

dubbelpost

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Ett par år sedan i teknikprogrammet så fick vi uppdrag utav läraren på kursen "Datorkunskap" att bygga banor anpassade till cs 1.6.
Därefter i kanske 3 veckor så spelade vi på allas fulländade banor och alla som klarade det fick i princip dåtidens VG - MVG.

Sen ska ni veta att det är väldigt nyttigt för Sverige som land att vi är mest framstående inom esport över världen, ni kan vänta er en massa satsningar från investerare världen över, då esport blir mer aktuellt och mer "its just business" som fotbollen är idag. Kommer bara gynna Sverige och om 10 år kommer alla som var emot det säga, "Jaha men det blev ju bra utav det".

Är själv inte en gamer och har jag tur spelar jag gta 1 gång varannan månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Så det är därför som dom INTE är med i riksidrottsförbundet?
Alltså inte sport.

Sent svar, men det är skillnad på idrott och sport...
I och med att schack är en sport så måste väl e-sport också få vara en sport

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck