Fredagspanelen 87: Minneshanteringen i Geforce GTX 970 och mängder av AMD-läckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag vet att du fiskar efter liknelse med GTX 970 men det är på ett annat sätt med R9 285. Jag tror inte att någon (ingen vettig) har rekommenderat någon att köpa R9 285 medan GTX 970 faktiskt är ett toppkort i prestanda, popularitet och antal försäljningar. Som dessutom sålts med felaktiga hårdvaruspecifikationer vilket inte R9 285 gjort.

Men för att rätt ska vara rätt, de problem R9 285 hade vid lansering (och delvis fortfarande har) är way beyond de problem GTX 970 har. Men med ett R9 285 kunde man testa det, se att det sög, reklamera det (om man bor i land med ok rättigheter) och köpa något annat likvärdigt kort i samma prisklass med samma egenskaper. Det går inte med GTX 970, det närmsta som finns är AMD-kort och i den prestandaklass det gäller är Nvidia sjukt mycket bättre som kort om man räknar in ljud och värme, bara inte mängden minne

Så skillnaden är helt enkelt att den totala katastrofen R9 285 inte drabbat så många och var ändå bara ett kort i mängden medan GTX 970 inte har någon motsvarighet och dessutom har stor spridning. Men jag skulle själv aldrig köpa ett R9 285 och tycker synd om de som köpte det vid lansering (om de inte bara spelade de få titlar som fungerade bra förstås)

Sen angående denna fredagspanelen, riktigt bra avsnitt. Långt, innehållsrikt och GTX 970-diskussion var riktigt bra, balanserad och djuplodande. Grattis till oss alla som såg den (allt annat i panelen också så klart)

EDIT: Sen angående R9 285, hade det bara varit ett buggfritt R9 280X med stöd för Freesync kanske det haft ett existensberättigande, men inte nu..

Du antog helt rätt. Och jag är egentligen medveten om varför 285 inte fått någon "skit" i större utsträckning iallafall. Men det är lustigt hur det inte alltid går åt båda hållen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

"GTX Ola" Ja varför inte xD

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Ja orgin förtjänar bajshögen. BF4 och lite andra spel har försvunnit från min sambos orginkonto. Det är min son som använder kontot och han spelar inte BF4 längre så jag vet inte om jag orkar börja bråka om det ens, men man blir ju irriterad.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Men är det inte en princip sak? Att släppa ett grafikkort som är buggigt och inte fungerar som det marknadsförs?

Fast nja, så vitt jag vet finns det inget grafikkort som fungerar "felfritt" med alla spel, det är därför drivrutiner måste uppdateras. Skillnaden är att ett visst annat kort (som jag antar att du försöker referera till) dock sålts med specifikationer som inte är korrekta, något som självklart inte bör ses som OK oavsett hur prestandan påverkas av det.

Därmed inte sagt att 285 är ett bra kort. Det är det verkligen inte, speciellt inte för priset det ligger på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Fan, ni är så sköna o avslappnade i dessa fredagspaneler. Sjukt trevligt att kolla på!

Bra innehåll också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Gällande Dell XPS 13 är det en riktigt imponerande maskin, jag ringde faktiskt direkt från Las Vegas till Dell Sverige när jag såg nyheten och bad om ett testexemplar. Dessvärre ser det ut att dröja till ~mitten av februari då Dell sedan det blev privat genomfört en del ändringar i organisationen, vissa mindre bra än andra...

Perfekt! Väntar med spänning på den recensionen.

Tanten behöver en ny hemdator (Vaio-maskinen har gjort sitt...) och funderar på att köpa just nya XPS13 då jag själv varit så nöjd med min nuvarande 2014 års XPS15, hon tycker 15" är för klumpigt.

Är ju en ny touchpad i XPS13 som, om jag förstår rätt, Microsoft har varit med på något sätt i att designa så den ska fungera optimalt för Windows. Just den komponenten är något som många PC-laptops inte alls fått till, 2014 års XPS var en av de första jag testat som kunde matcha MBP/MBA (när dessa kör OSX) på den punkten. Så ska bli kul att höra vad du tycker om touchpad:en på XPS13 och skulle vara riktigt intressant om du har möjlighet att jämföra den mot dagens XPS13/15 eller någon av Lenovos toppmodeller som också har riktigt bra touchpad.

Man får inte klaga så mycket på Dells förändringar. Deras laptops var inte roliga skapelser för en tid sedan, men efter att de avnoterades på börsen tycker jag de har tagit enorma kliv i design och kvalitetskänsla på de lite dyrare modellerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu när man förstår problemet känns det som det hade varit lika bra att helt skita i de sista 512MB GDDR5 RAM, man hade ju kunnat göra en liten besparing då de inte ens behövts då GDDR5 kretsarna sitter bakom separata 32-bitars bussar som parallellt kombineras till önskad bredd på bussen, man skulle helt enkelt kunna skita i att sätta dit en GDDR5 kapsel. Det saknas ju ändå separat L2-cache och separat koppling till crossbaren.

Problemet för Nvidia är väl att man inte i förväg vet vilket L2-cache segment som kommer saknas och därmed vet man inte heller vilken kapsel som inte ska lödas dit, så i slutändan måste man stoppa dit 4GB RAM och då kan man lika gärna göra något tricks för att också kunna använda alltihop på något sätt då de sista 0.5GB (om det fungerar som avsett) ändå är bättre än tvingas dra alltihop genom PCIe.

Ah, jag funderade just på det och tänkte först att dom inte kan lansera ett kort med 3.5GB minne när konkurrenten har 4.
Men sättet som dom kommunicerar på så hade det som du säger blivit svårt att veta vilken minnesmodul som skulle tas bort.

Men rent tekniskt tror jag saker och ting hade blivit så mycket tydligare och enklare utan dom där sista 512MB, och dom fall där den halvgiggen faktiskt kommer till praktisk användning tror jag är färre än dom fall där det mest ställer till problem.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Perfekt! Väntar med spänning på den recensionen.

Tanten behöver en ny hemdator (Vaio-maskinen har gjort sitt...) och funderar på att köpa just nya XPS13 då jag själv varit så nöjd med min nuvarande 2014 års XPS15, hon tycker 15" är för klumpigt.

Är ju en ny touchpad i XPS13 som, om jag förstår rätt, Microsoft har varit med på något sätt i att designa så den ska fungera optimalt för Windows. Just den komponenten är något som många PC-laptops inte alls fått till, 2014 års XPS var en av de första jag testat som kunde matcha MBP/MBA (när dessa kör OSX) på den punkten. Så ska bli kul att höra vad du tycker om touchpad:en på XPS13 och skulle vara riktigt intressant om du har möjlighet att jämföra den mot dagens XPS13/15 eller någon av Lenovos toppmodeller som också har riktigt bra touchpad.

Man får inte klaga så mycket på Dells förändringar. Deras laptops var inte roliga skapelser för en tid sedan, men efter att de avnoterades på börsen tycker jag de har tagit enorma kliv i design och kvalitetskänsla på de lite dyrare modellerna.

Det du tänker på är Microsoft Precision Touchpad. Jag har inte satt mig in helt i vad det innebär, men vad jag förstått har Microsoft och Intel gett tillverkare av pekplattor (ex. Synaptics och Elan) riktlinjer för hårdvaran och Microsoft står senare för drivrutiner. Vill du grotta ned dig i det ordentligt verkar det finnas en öppet tillgänglig guide för hur det ska implementeras: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/dn4...

Jag håller med på alla punkter rörande Dell sedan det avnoterades från börsen! Det som påverkar mig och andra recensenter i Norden är att det numera inte är möjligt att få tidiga testexemplar, vi får helt enkelt snällt vänta på att datorn blir butikstillgänglig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Haha svart på vitt,nvidia valde att inte berätta om den fulla specen och blev rejält busted.Så enkelt var det.Dom gjorde en fuling och trodde att ingen skulle märka det:-)Dåligt av ett så stort företag:-)

Dock kommer de komma undan med det, utan problem. För det är i grund och botten ett bra "3,5GB VRAM" kort. Och med ett kort och normal användning fungerar det bra. Man kan inte få tusentals personer att lämna tillbaka ett kort pga 10 av dessa 1000 pers har upptäckt Nvidias ful-manöver.

Tråkiga blir att när dessa personer om 1-2 år väljer att sätta in ett till för att köra SLI, kommer de bli otroligt besvikna. Och det ENDA Nvidia behövt göra, är att låsa så att kortet helt stänger av de sista 0,5GB, blir ett fullfjädrat 3,5GB kort, med den bandbredd som den har då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Dock kommer de komma undan med det, utan problem. För det är i grund och botten ett bra "3,5GB VRAM" kort. Och med ett kort och normal användning fungerar det bra. Man kan inte få tusentals personer att lämna tillbaka ett kort pga 10 av dessa 1000 pers har upptäckt Nvidias ful-manöver.

Tråkiga blir att när dessa personer om 1-2 år väljer att sätta in ett till för att köra SLI, kommer de bli otroligt besvikna. Och det ENDA Nvidia behövt göra, är att låsa så att kortet helt stänger av de sista 0,5GB, blir ett fullfjädrat 3,5GB kort, med den bandbredd som den har då.

Jag håller helt med dig.-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig fredags panel. Väntat länge på bra info om GTX 970´s problem med minnet. Bra förklaring. Tack.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

09:04 <3

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Roligt att se att ni är tillbaka! Ni var saknade!

Tyckte med att Emil såg smal ut Inga bevis på julmat där inte..
Imponerande att man kan tycka över en timmes snack av två snubbar är så värt det! Men det är det! Keep it comming!

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk
Medlem

Man börjar vänja sig vid bakgrunden nu. Såpass...!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Härligt att ni är tillbaka, ser pigga och krya ut efter "semestern".

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Kom igen SWC.
Ge oss åtminstånde en länk till youtube videon för oss som inte vill installera flash.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag undrar varför Nvidia inte skulle marknadsföra 960 som ett "MOBA"-kort? Varför är det så dumt?

Det måste ju vara en marknad som fullständigt exploderat det senaste året (åren?)...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag undrar varför Nvidia inte skulle marknadsföra 960 som ett "MOBA"-kort? Varför är det så dumt?

Det måste ju vara en marknad som fullständigt exploderat det senaste året (åren?)...

Nu har jag säkert missat något, men kan någon förklara vad förkortningen MOBA är för något ??

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Alpha77:

Nu har jag säkert missat något, men kan någon förklara vad förkortningen MOBA är för något ??

Det är, felaktigt, termen som ska omfatta spel som LoL, DotA och HoN. Den mer korrekta termen är ARTS (Action Real-Time Strategy).

Dessa är inte jättekrävande så man behöver inget avancerat grafikkort, vilket gör att ett 960 passar in ganska bra med sin låga prislapp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

"en speed bump helt enkelt", ska man tolka det som att dom har sänkt farten Godavari?