Ljuddämpning av mick / mini recording booth

Permalänk
Medlem

Ljuddämpning av mick / mini recording booth

Har en liten kondensormick, en Samson Go Mic. Jag har funderat på att bygga ett litet ljuddämpande bås åt den, men kan inget om ämnet.
Rummet jag spelar in i ekar rätt mycket, finns inte så stort utrymme att göra något åt det heller. Har ingen aning om ett minibås är tillräckligt eller om man får tänka om.

Frågor:

1. Micken är väldigt liten. Är det ett problem om även båset är väldigt litet, eller vill man att utrymmet ska vara stort ändå? För att få en bild av hur liten den är (random bild på Internet):

Jag funderade på något i stil med en matlåda eller kartong som inte är så mycket större än vad micken är, som man kan ha lock på också.

2. Vilket material lämpar sig att dämpa med? Var hittar man till exempel skumgummi med utstickande koner? Sökt efter ljuddämpande mattor och man hittar jättestora mattor på exempelvis Biltema men dom ser platta ut på ytan och jag behöver egentligen inte så mycket (de säljer i typ 1x2 meter och liknande).

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har en liten kondensormick, en Samson Go Mic. Jag har funderat på att bygga ett litet ljuddämpande bås åt den, men kan inget om ämnet.
Rummet jag spelar in i ekar rätt mycket, finns inte så stort utrymme att göra något åt det heller. Har ingen aning om ett minibås är tillräckligt eller om man får tänka om.

Frågor:

1. Micken är väldigt liten. Är det ett problem om även båset är väldigt litet, eller vill man att utrymmet ska vara stort ändå? För att få en bild av hur liten den är (random bild på Internet):

http://stimulatedboredom.com/wp-content/uploads/2012/09/Go_Mi...

Jag funderade på något i stil med en matlåda eller kartong som inte är så mycket större än vad micken är, som man kan ha lock på också.

2. Vilket material lämpar sig att dämpa med? Var hittar man till exempel skumgummi med utstickande koner? Sökt efter ljuddämpande mattor och man hittar jättestora mattor på exempelvis Biltema men dom ser platta ut på ytan och jag behöver egentligen inte så mycket (de säljer i typ 1x2 meter och liknande).

Tack på förhand.

Släng en filt/täcke över huvet och micken när du spelar in - win

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har en liten kondensormick, en Samson Go Mic. Jag har funderat på att bygga ett litet ljuddämpande bås åt den, men kan inget om ämnet.
Rummet jag spelar in i ekar rätt mycket, finns inte så stort utrymme att göra något åt det heller. Har ingen aning om ett minibås är tillräckligt eller om man får tänka om.

Frågor:

1. Micken är väldigt liten. Är det ett problem om även båset är väldigt litet, eller vill man att utrymmet ska vara stort ändå? För att få en bild av hur liten den är (random bild på Internet):

http://stimulatedboredom.com/wp-content/uploads/2012/09/Go_Mi...

Jag funderade på något i stil med en matlåda eller kartong som inte är så mycket större än vad micken är, som man kan ha lock på också.

2. Vilket material lämpar sig att dämpa med? Var hittar man till exempel skumgummi med utstickande koner? Sökt efter ljuddämpande mattor och man hittar jättestora mattor på exempelvis Biltema men dom ser platta ut på ytan och jag behöver egentligen inte så mycket (de säljer i typ 1x2 meter och liknande).

Tack på förhand.

Ustickande koner eller nåt annat mönster påverkar inte något alls om det inte är ett hårt material typ trä men då snackar vi om att diffusera ljudet istället för att dämpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Släng en filt/täcke över huvet och micken när du spelar in - win

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har faktiskt testat nåt åt det hållet, fast det blev inte så bra och är opraktiskt. Vill till exempel även kunna sitta vid datorn med den utan att det ser ut som att jag försöker maska nån obskyr porrsurfning.

Skrivet av oyegie:

Ustickande koner eller nåt annat mönster påverkar inte något alls om det inte är ett hårt material typ trä men då snackar vi om att diffusera ljudet istället för att dämpa.

Jag är inte så haj på terminologin, men det är ett visst eko och "skorrande" i rummet som behöver bort. Det skulle alltså räcka med nån mjuk, platt yta? Och om man nu ändå ska diffusera ljudet, vad det nu innebär, var finns sådana mattor att tillgå?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur litet rummet är, men har du testat typ lägga in mattor och gardiner? Brukar få bort ekot rätt mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag har faktiskt testat nåt åt det hållet, fast det blev inte så bra och är opraktiskt. Vill till exempel även kunna sitta vid datorn med den utan att det ser ut som att jag försöker maska nån obskyr porrsurfning.

Jag är inte så haj på terminologin, men det är ett visst eko och "skorrande" i rummet som behöver bort. Det skulle alltså räcka med nån mjuk, platt yta? Och om man nu ändå ska diffusera ljudet, vad det nu innebär, var finns sådana mattor att tillgå?

Gå till nån bygghandel där finns isolering att köpa dock så är glassfiberull inte så hälsosamt,finns ju dock andra material,vill man ha riktiga studiogrejer så kolla på thomann.de de säljer en del olika dämppaneler osv.
Diffusera innebär att ljudvågorna kommer splittras,man kan uppleva det som att rummet känns större.

Permalänk
Medlem

Gardiner och mattor finns, så jag vet inte riktigt vad det faller på.

Testade hursom att skära hål i en liten plastburk, trycka ner en frottéhandduk i den och sen i med mikrofonen. Ljudet blev dock sämre, typ dämpat och avlägset. Kanske behövs en större burk då, om det inte är nåt annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju bygga nått själv tex av markskiva som är hårdare än normal isolering, du kan ju inspireras av tex

Du kan ju söka runt efter vocal screen diy så får du se lite olika varianter.

Biltema har nog ungefär den matta du frågar om också, du kan ju ha det materialet ovanpå isolering om du vill ha bättre effekt och dölja mineralullen.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.