Permalänk

Datorn använder 99% av ram minnet?

Slängde ihop några delar och byggde ihop en dator här före jul och har sedan dess haft problem med att ram minnet används till max och gör datorn hyffsat slö ?

R9 280 3GB
GA-Z97X-GAMING 3
Core i5-4690K
BallistixSport 8GB 1600MHz
840 EVO Basic 250GB
Kör win 8.1

kört memtest men det hittar inget fel, kör jag RAMmap så säger den bara att allting används till "nonpaged tool" ? har provat formatera men samma problem kvarstår..
Någon som har någon ide vad detta kan bero på ?

Permalänk
Medlem

Öppna aktivitetshanteraren och sortera på minnesanvändning så ser du vad som kräver mest minne.
Att minne används är bra, men använder du allt minne så kanske du har för många program öppna. Om inte problemet uppstår direkt efter omstart, då är det lite märkligt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Det är hybridströmsparläge som käkar RAM. Öppna kommandotolken och skriv powercfg /hibernate off

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Skrivet av adampolis:

Slängde ihop några delar och byggde ihop en dator här före jul och har sedan dess haft problem med att ram minnet används till max och gör datorn hyffsat slö ?

R9 280 3GB
GA-Z97X-GAMING 3
Core i5-4690K
BallistixSport 8GB 1600MHz
840 EVO Basic 250GB
Kör win 8.1

kört memtest men det hittar inget fel, kör jag RAMmap så säger den bara att allting används till "nonpaged tool" ? har provat formatera men samma problem kvarstår..
Någon som har någon ide vad detta kan bero på ?

Jag hade detta problemet. Jag tror det är ett problem med internet kortet då jag hittade det på Google nånstans. Man skulle gå in i regedit och göra en ändring. Det funkade för mig :). Jag kan länka det ifall du vill men innan jag börjar veta så vore det bra ifall du har ett killer nätverkskort eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Öppna aktivitetshanteraren och sortera på minnesanvändning så ser du vad som kräver mest minne.
Att minne används är bra, men använder du allt minne så kanske du har för många program öppna. Om inte problemet uppstår direkt efter omstart, då är det lite märkligt.

Problemet uppstår inte direkt vid uppstart, utan kan komma när som helst, ibland när jag startar något spel tex. Men tabbar jag då ur och kollar aktivitetshanteraren är det aldrig något spel som tar allt minne, utan något som inte syns när jag koller minnesanvändingen..

Permalänk
Skrivet av adampolis:

Problemet uppstår inte direkt vid uppstart, utan kan komma när som helst, ibland när jag startar något spel tex. Men tabbar jag då ur och kollar aktivitetshanteraren är det aldrig något spel som tar allt minne, utan något som inte syns när jag koller minnesanvändingen..

Gå in i reg edit. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu
Sen så går du och ändrar till 4 istället för 2 eller vad det står! Starta om datorn Och njut xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Avinstallera/stäng av Killer™ E2200 skiten, sämsta drivrutinen som finns, läcker minnes som ett såll.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Gå in i reg edit. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu
Sen så går du och ändrar till 4 istället för 2 eller vad det står! Starta om datorn Och njut xD

Skickades från m.sweclockers.com

ändrar 4 istället för 2 vart någonstans ? vilken fil ?

Permalänk
Skrivet av Rismik:

Avinstallera/stäng av Killer™ E2200 skiten, sämsta drivrutinen som finns, läcker minnes som ett såll.

Jag måste inte ha killer network skiten för att moderkortet ska rulla på som vanligt ?

Permalänk
Inaktiv

Har du installerat Samsung magican för ssd disken så kan det vara rekommenderat att stänga av bla rapid mode eftersom den äter minne. Dock verkar det konstigt att den skulle äta nästan 8 GB minne..

Permalänk
Skrivet av MickeMM:

Har du installerat Samsung magican för ssd disken så kan det vara rekommenderat att stänga av bla rapid mode eftersom den äter minne. Dock verkar det konstigt att den skulle äta nästan 8 GB minne..

Nae har inte det installerat

Permalänk
Skrivet av adampolis:

ändrar 4 istället för 2 vart någonstans ? vilken fil ?

Regedit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av adampolis:

Jag måste inte ha killer network skiten för att moderkortet ska rulla på som vanligt ?

Det jag menar är gå in i regedit. Kanske är för än del olycksdrabbade människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Nicholazinja:

Det är hybridströmsparläge som käkar RAM. Öppna kommandotolken och skriv powercfg /hibernate off

Jag förstår inte varför det skulle käka RAM?

Skrivet av gylldevik:

Jag hade detta problemet. Jag tror det är ett problem med internet kortet då jag hittade det på Google nånstans. Man skulle gå in i regedit och göra en ändring. Det funkade för mig :). Jag kan länka det ifall du vill men innan jag börjar veta så vore det bra ifall du har ett killer nätverkskort eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fattade inte alls vad Internetkortet skulle betyda men medan jag citerade och efter att ha läst texten om Killer NIC fattar jag.

NDU-saken förklaras här:
https://battlelog.battlefield.com/bf3/forum/threadview/295506...

Huruvida det hjälper vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av senkommare:

Jag förstår inte varför det skulle käka RAM?
Jag fattade inte alls vad Internetkortet skulle betyda men medan jag citerade och efter att ha läst texten om Killer NIC fattar jag.

NDU-saken förklaras här:
https://battlelog.battlefield.com/bf3/forum/threadview/295506...

Huruvida det hjälper vet jag inte.

min stod dock redan på 4, så kan ju inte vara det ? :/

Permalänk
Skrivet av senkommare:

Jag förstår inte varför det skulle käka RAM?

Upp med cmd sen powercfg -h off sen startar du om datorn och filen som käkar 75% ditt RAM (hiberfil.sys) äter inte längre minne.

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nicholazinja:

Upp med cmd sen powercfg -h off sen startar du om datorn och filen som käkar 75% ditt RAM (hiberfil.sys) äter inte längre minne.

Aldrig varit med om att den gör det. Däremot tar den lika mycket diskutrymme som man har RAM.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Aldrig varit med om att den gör det. Däremot tar den lika mycket diskutrymme som man har RAM.

Du tänker inte på pagefile nu?

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicholazinja:

Du tänker inte på pagefile nu?

Både pagefile.sys och hiberfil.sys tar upp diskutrymme motsvarande ditt RAMs storlek. (i Win per default)

Sedan har du helt fel i att viloläge skulle öka RAM-användningen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nicholazinja:

Du tänker inte på pagefile nu?

TS frågar för det första om RAM inte om diskutrymme, men hibernationsfilen är till för att lagra innehållet från ram på disk för att man ska kunna stänga av strömmen och sedan starta med datorn på samma ställe som man stoppade den, hibernationsfilen tar inte upp något ram, det vore ju helt orimligt/ologiskt att lagra "ram i ram" för att sedan bryta strömmen och radera det.
Däremot använder hibernationsfilen lika mycket diskutrymme som ramet är stort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej! Jag har Gigabyte Z97 Gaming 7 och hade samma problem som dig men jag löste det med den här:

http://www.techpowerup.com/forums/threads/guide-turn-your-kil...

Problemet beror på som sagt tidigare memory leak. Worked for me!

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det kan vara så enkelt att du behöver uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet. Äldre drivare till killernic kunde "läcka " och ta upp allt minne. Hibernate tar upp diskutrymme inte ramminne så han är helt ute och cyklar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Det är alltså problem med Killer E2200 drivrutiner och inget annat. Gör som länken ovan och problemet kommer aldrig tillbaka

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nicholazinja:

Du tänker inte på pagefile nu?

Nej, hiberfil.sys. Den är lika stor som RAM just för att Windows ska kunna dumpa RAM till den när Hibernate efterfrågas.

Skrivet av LemonIllusion:

Både pagefile.sys och hiberfil.sys tar upp diskutrymme motsvarande ditt RAMs storlek. (i Win per default)

Det vet jag inte om jag kan hålla med om. Isåfall skulle min Windowsinstallation ha varit minst 80 GiB, och det var den inte. Dessutom vore en pagefile på 32 GiB när man har 32 GiB RAM totalt dumt i huvudet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeybikey:

Hej! Jag har Gigabyte Z97 Gaming 7 och hade samma problem som dig men jag löste det med den här:

http://www.techpowerup.com/forums/threads/guide-turn-your-kil...

Problemet beror på som sagt tidigare memory leak. Worked for me!

Skrivet av Mikeybikey:

Det är alltså problem med Killer E2200 drivrutiner och inget annat. Gör som länken ovan och problemet kommer aldrig tillbaka

This ^

Hade samma problem på min laptop innan jag sålde den. Synd då jag älskar Killer NICs mjukvaru QoS. Men tyvärr så fungerar den inte så bra i W8/8.1 :/
Vad jag förstått så fungerar den utan problem till W7.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Mikeybikey:

Det är alltså problem med Killer E2200 drivrutiner och inget annat. Gör som länken ovan och problemet kommer aldrig tillbaka

Ja!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Mikeybikey:

Hej! Jag har Gigabyte Z97 Gaming 7 och hade samma problem som dig men jag löste det med den här:

http://www.techpowerup.com/forums/threads/guide-turn-your-kil...

Problemet beror på som sagt tidigare memory leak. Worked for me!

Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av senkommare:

Jag förstår inte varför det skulle käka RAM?
Jag fattade inte alls vad Internetkortet skulle betyda men medan jag citerade och efter att ha läst texten om Killer NIC fattar jag.

NDU-saken förklaras här:
https://battlelog.battlefield.com/bf3/forum/threadview/295506...

Huruvida det hjälper vet jag inte.

Det gjorde inte jag heller men det var nån slags memory leak. Innan jag editade i regedit behövde jag starta om datorn tre gånger på en dag om jag spelade hela dan pga brist av ram. Notera att 8 gb ska räcka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Tack för era svar, allting fungerar nu utan problem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adampolis:

Tack för era svar, allting fungerar nu utan problem

Hur löste du det, var det nått med Killernic ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.