Permalänk
Medlem

Kan inte se Bios

Installerade mig ett nvida 770 GTX från Gigabyte i helgen. allt gick bra förutom att jag inte kan komma in i bios när jag kör kortet.

Allt som kommer upp under POST är en markör i vanstra övre hörnet och b2 i nedre högra hörnet. Så står den i nån minut innan man kommer in i windows.
Om man trycker DEL så får man upp meddelandet "entering setup" och efter stund så blir bilden svart. Jag misstänker att den startar upp Biosen men man får ingen bild. Dvs att kortet och bios gör inget lyckad handskak vilket resulterar i svart bild.
Jag har försökt köra en Clear Cmos, Flashat om Biosen, tagit ut kortet ett flertal gånger Samt uppdaterat ett flertal drivisar

Spec:
MSI z68a-gd55 med Bios MS-7681 (n70)
CPU Intel Core i7-2600K CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer (sandy bridge)
Grafikkort Gigabyta 770 GTX 2 Mb
RAM 8Gb

Jag har inte testat att byta PCIe då jag har för fet cpukylare.
Jag har försökt att installera en högre Bios än N70 men misslyckats då BIOSen verkar känna av att jag har en Sandy bridge CPU
http://www.msi.com/support/mb/Z68AGD55_G3.html#down-bios (jag har den version som heter 23.7)

Har någon nått förslag eller lösning på hur jag får tillbaka POST och möjlighet att komma in i BIOS vid uppstart.
Jag skulle kunna installera fastboot och hoppa över hela POST processen men det är inte lika kul.
Problem är till för att lösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondo76:

Installerade mig ett nvida 770 GTX från Gigabyte i helgen. allt gick bra förutom att jag inte kan komma in i bios när jag kör kortet.

Allt som kommer upp under POST är en markör i vanstra övre hörnet och b2 i nedre högra hörnet. Så står den i nån minut innan man kommer in i windows.
Om man trycker DEL så får man upp meddelandet "entering setup" och efter stund så blir bilden svart. Jag misstänker att den startar upp Biosen men man får ingen bild. Dvs att kortet och bios gör inget lyckad handskak vilket resulterar i svart bild.
Jag har försökt köra en Clear Cmos, Flashat om Biosen, tagit ut kortet ett flertal gånger Samt uppdaterat ett flertal drivisar

Spec:
MSI z68a-gd55 med Bios MS-7681 (n70)
CPU Intel Core i7-2600K CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer (sandy bridge)
Grafikkort Gigabyta 770 GTX 2 Mb
RAM 8Gb

Jag har inte testat att byta PCIe då jag har för fet cpukylare.
Jag har försökt att installera en högre Bios än N70 men misslyckats då BIOSen verkar känna av att jag har en Sandy bridge CPU
http://www.msi.com/support/mb/Z68AGD55_G3.html#down-bios (jag har den version som heter 23.7)

Har någon nått förslag eller lösning på hur jag får tillbaka POST och möjlighet att komma in i BIOS vid uppstart.
Jag skulle kunna installera fastboot och hoppa över hela POST processen men det är inte lika kul.
Problem är till för att lösas.

Gillar ditt Gigabyta kort med 2MB minne

Ser du BIOS om du kör integrerade grafiken?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Gillar ditt Gigabyta kort med 2MB minne

Ser du BIOS om du kör integrerade grafiken?

☺. Japp det är inga problem att se bios med integrerade grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ondo76:

☺. Japp det är inga problem att se bios med integrerade grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är möjligt att du måste aktivera grafiken från integrerat till PCI-E när du är inne i BIOS på integrerad grafik, sen testa 770'n

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Gillar ditt Gigabyta kort med 2MB minne

Ser du BIOS om du kör integrerade grafiken?

Hoppsan :).
Det fungerar utmärkt att komma åt BIOS från den integrerade grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicholazinja:

Du är möjligt att du måste aktivera grafiken från integrerat till PCI-E när du är inne i BIOS på integrerad grafik, sen testa 770'n

Tackar för tipset. ska testa detta.