Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Visa _jättegärna_ i ett konkret exempel alltså ett spel. Så försöker jag producera det själv.
Snart vet vi.

Fast å andra sidan beror det väl mycket å binningen på ditt gtx 970? såsom jag förstått det utan att nvidia visar hur de binnat sina gtx 970 kretsar så kan ju konfigurationen i hur de stängt av de olika klustren i kretsen vara det som orsakar att vissa klarar sig fint och andra inte, och att dra slutsatser från ett enda kort är galet, jag skulle fortfarande vilja se sidor som sweclockers, tomshardware, anandtech, hardocp MM, sampla 10 - 20 kort i ett tests eller ja till och med 5 - 10 i värsta fall för att se om alla fungerar perfekt. för ingen vetenskaplig undersökning skulle någonsin acceptera en studie med 1 patient eller 1 experiment,

Detta skulle bli ganska slut diskuterat om nvidia bara släppte hur de deaktiverade kretsarna eller hur de "trasiga" 980 kretsernas distrubition ser ut på de avstängda klustren.

Permalänk
Medlem

http://www.tweaktown.com/news/43151/nvidia-gtx-970-suffers-me...

Citat:

The problem is most likely a firmware bug, in light of the fact that these memory subsystems are almost identical on the GTX 970 and GTX 980.

Citat:

Expect NVIDIA to issue a fix soon.

Verkar vara många olika bud i frågan vad som är fel och vad som kan lösa det...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-Discloses-...

Som jag sa, GTX 970 har segare bandwidth och det är nu officiellt, antar det här räcker?

Edit : GTX 970 har också 256kb mindre cache och (12)! mindre ROPS.

Här kommer dom (officiella) numren och det var falsk marknadsföring men dom skyller på deras PR Lag och länken mellan reviewers och laget var bristande.

Citat:

"First, despite initial reviews and information from NVIDIA, the GTX 970 actually has fewer ROPs and less L2 cache than the GTX 980. NVIDIA says this was an error in the reviewer’s guide and a misunderstanding between the engineering team and the technical PR team on how the architecture itself functioned"

Officiella hastigheten av sista 512Mb GDDR5 vRAMen är 1/8 hastigheten av originella (224gb/s)

Du har rätt att lämna tillbaka korten om du bor i EU då konsumentslagen räcker.

tl;dr : GTX 970 är ett 3.5GB Kort med reserverad 512Mb vRAM i 1/8 hastigheten, samtidigt så har GTX 970 Mindre cache och ROPS.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-Discloses-...

Som jag sa, GTX 970 har segare bandwidth och det är nu officiellt räcker det här tillräckligt eller behöver jag demonstrera på en video?

Edit : GTX 970 har också 256kb mindre cache och 8 mindre ROPS.

Här kommer dom (officiella) numren och det var falsk marknadsföring men dom skyller på deras PR Lag och länken mellan reviewers och laget var bristande.

Officiella hastigheten av sista 512Mb GDDR5 vRAMen är 1/8 hastigheten av originella (224gb/s)

Du har rätt att lämna tillbaka korten om du bor i EU då konsumentslagen räcker.

tl;dr : GTX 970 är ett 3.5GB Kort med reserverad 512Mb vRAM i 1/8 hastigheten, samtidigt så har GTX 970 Mindre cache och ROPS.

http://i.imgur.com/AF7sRl5.png

Segare bandbredd på 500MB segmentet antog nog de flesta, hur mycket var oklart. Frågan hur det faktiskt påverkar när du väl spelar återstår ju. Vilket fortfarande är att det inte verkar göra det alls. Det minnet i 500MB segmentet är som konstaterats i artikeln fortfarande 4x gånger snabbare än minneshastigheten ledigt genom pci-express och systemminnet. Och i samma artikel rekommenderar redaktören GTX 970 precis som innan.

Att spelen hackar för dig när det drar mer än 3.5GB vill jag gärna fortfarande se då jag verkligen inte kan producera dessa fel, och inte många andra heller som laddat upp en video.

Hur jag personligen gör vet jag inte. Testa mer? Om så ens ett litet hint om hack, blir det att lämna tillbaka, butiken får säga vad de vill.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ok. Jag skall vara ärlig här....

Jag är GRYMT nöjd med mitt gtx 970. Grymt. Men detta svider i mig på en principiell basis. Att ett sådant stort företag, marknadsfört en produkt med rent felaktiga grunder (faktiskt) är störande, ja t om idiotiskt slarvigt.
Detta lär skapa många ringar på vattnet. Folk som hävdar detta måste ju kunna få köpen hävda t ex? Då man köpt en produkt som ej stämmer med tillverkarens egna specifikationer?

Tror huvuden kommer rulla på Nvidia!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

First, despite initial reviews and information from NVIDIA, the GTX 970 actually has fewer ROPs and less L2 cache than the GTX 980. NVIDIA says this was an error in the reviewer’s guide and a misunderstanding between the engineering team and the technical PR team on how the architecture itself functioned. That means the GTX 970 has 56 ROPs and 1792 KB of L2 cache compared to 64 ROPs and 2048 KB of L2 cache for the GTX 980.

Står 52 ROP units i den uppdaterade specifikationen. Kanske ännu ett missförstånd mellan ingenjörerna och PR folket, eller så har PCper skrivit fel?

Dassig minneshantering också. Magplask.

Är glad att jag aldrig köpte ett. Var riktigt köpsugen vid lansering.

Permalänk
Medlem

Första nya "testet" ang detta:

http://www.extremetech.com/extreme/198223-investigating-the-g...

Verkar lugnt (förutom Nvidas fadäs med speccen då som jag ej kommer över riktigt än )

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Första nya "testet" ang detta:

http://www.extremetech.com/extreme/198223-investigating-the-g...

Verkar lugnt (förutom Nvidas fadäs med speccen då som jag ej kommer över riktigt än )

Ingen SLI test så räknas inte enligt mig.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Entusiast

http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...

Anandtech har en riktig djupdykning i problemet för den som är intresserad.

Kortfattat handlar det om att marknadsföringsfolket inte pratat med ingenjörerna som i sin tur missade att korrekturläsa. 970 har 1,75 MB L2 och 56 ROPs istället för 2 MB och 64 ROPs. Någon hade glömt säga till PR-folket att det gick att stänga av individuella ROPs i Maxwell så de utgick från att det var som vanligt.

Antar att vi kommer få se lite prestandatester framöver som undersöker hur och när prestandan påverkas. Kommer väl ta ett par dagars pillande i diverse testlab världen över.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-Discloses-...

Som jag sa, GTX 970 har segare bandwidth och det är nu officiellt, antar det här räcker?

Edit : GTX 970 har också 256kb mindre cache och (12)! mindre ROPS.

Här kommer dom (officiella) numren och det var falsk marknadsföring men dom skyller på deras PR Lag och länken mellan reviewers och laget var bristande.

Officiella hastigheten av sista 512Mb GDDR5 vRAMen är 1/8 hastigheten av originella (224gb/s)

Du har rätt att lämna tillbaka korten om du bor i EU då konsumentslagen räcker.

tl;dr : GTX 970 är ett 3.5GB Kort med reserverad 512Mb vRAM i 1/8 hastigheten, samtidigt så har GTX 970 Mindre cache och ROPS.

http://i.imgur.com/AF7sRl5.png

Jisses det var till och med värre än jag förväntat mig, Jag håller inte med hans slutsats i artikeln, Faktumet att 970t till och med har ett mindre antal ROPS och L2 cahce är ju nästan värre!, även om jag fortfarande gillar kortet ur en prestanda synpukt så är detta falskt Marknadsföring över specifikationer, INTE någon fel communicering mellan ingenjörerna och pr folket för då skulle de ha gått ut med detta innan folk upptäckte det!,

För jag menar någon av de på andrasidan PR folket måste ju ha läst tester om kortet online och sett de felaktiga specifikationerna, fortfarande ett underbart kort men detta är mer än principsak för mig sim gör mig rasande tur att jag aldrig köpte två gtx 970 i sli som var tanken när det kom ut, jag menar God damn, prestanda mässigt är det samma kort som innan, men hur hade Gtx 970 presterat om det hade haft de utlovade specifikationerna?

Permalänk

Har inte testat eye infinity i 144mhz än, men vill göra det i framtiden när jag skaffat ett större skrivbord. Ska man dumpa 3 gtx 970 och köpa två gtx 980? Man kanske inte använder allt vRAM nu men det känns dåligt att grunda om ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Skrivet av Bumbi85:

Så om jag förstår det rätt så har du problem med suttering när du "sitter utanför", men inga problem när du är i cockpit vy?
Vad för upplösning kör du på?

Om jag kommer bara köra i 1080p tror ni det kommer vara lugnt att använda kortet 2-3 år framöver, eller är det värt att lägga de extra för ett 980 ändå?
Jag har precis skaffat en ny dator, så behöver ett kort som kommer hålla ett bra tag.
Vad rekommenderar ni?

144hz skärm
1920x1080
Ett par saker på ultra typ textures o mesh. Resten low/mid/off
Jag fick stutter även i 1080 plus att det ser förjävligt ut kan inte svara för hur den blir på 60hz dock. Jag har inga problem som inf eller heli. Men plan byter riktning snabbare.

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Ingen SLI test så räknas inte enligt mig.

Håller med dig. Jag har kört crossfire tidigare, sli, 2, 3-, 4- way sli, och aldrig haft samma strul som nu.

Ett genomarbetat test med singelkort, sli i olika former, olika spel och även med 4k upplösning, och '1440'.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem

Så hur ska lurade kunder kompenseras nudå?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Buio:

Undrar om vi inte kommer se kort i framtiden med 3,5GB RAM etc, där de på mindre modeller stänger av en del av minnet på grund av begränsningar som i GTX 970. Svagt av Nvidia att inte gå ut med detta från början. Kortet är marknadsfört som 4GB med 224GB/s, vilket nu visar sig vara falskt.
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/...

Man kände sig nog helt enkelt tvungna att ha 4GB för att det inte skulle se sämre ut gentemot sin konkurrent. Väldigt svagt i vilket fall.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hur mycket påverkar val av processor de förlorade 0,5gb?

Jag kör msi gtx 970 och intel 4970k jag kan köra local folding, dra ner torrents och spela i ultra samtidigt utan lagg

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ozeroun:

Hur mycket påverkar val av processor de förlorade 0,5gb?

Jag kör msi gtx 970 och intel 4970k jag kan köra local folding, dra ner torrents och spela i ultra samtidigt utan lagg

Du behöver MOAR CORES, minst åtta! Nejdå, för att vara seriös påverkar processorvalet inget alls. Inte relaterat för fem öre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se vad Nvidia gör för att skadereglera detta nu. Något lär de ju göra! Bara det inte blir ett till Ubisoft spel. Då går jag fan bananas!

Hade de erbjudit en uppgradering till gtx 980 för en rimlig slant hade jag åtminstone hoppat på!

Dock skall det sägas att jag är grymt nöjd med mitt kort och har faktiskt inga problem alls med det än så länge. Fast Nvidia har verkligen gjort bort sig med detta. Som en entusiast spelar faktiskt specifikationer roll för mig och jag avskyr att känna mig lurad. Men men. Denna saga är nog inte över än!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

Det är en principsak för oss med principer! Är jvligt nöjd med mitt kort men eftersom jag nu inte fått det jag trodde jag betalade för så blir det en principsak, förstår ni....p-r-i-n-c-i-p-s-a-k.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i5 2500k @ 4,2GHz | Samsung EVO 512GB SSD | Coolermaster v8 | Corsair 16GB | MSI GTX970 G4 | Corsair TX750W | NZXT Phantom 410 RED | ASUS VG248QE | Steelseries APEX M800 | Roccat Kone Pure Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Hade de erbjudit en uppgradering till gtx 980 för en rimlig slant hade jag åtminstone hoppat på!

Det kommer aldrig att hända.

Skrivet av Haibane:

Du får exakt 4 GB om står i specifikationern med 224 GB/sec i 90% (give or take) av användar senariorna. Det är enbart när du överskrider 3.5GB som den totala bandbredden tillsynes går ned till x GB/sec vilket påverkar prestandan med cirka 3% enligt Nvidia. Stutterings är något som vi inte kan tillskriva detta "problem" än.

Kan någon PR människa föreslå EXAKT hur kortet skulle ha marknadsförts utan att gå in på detaljer som inte den genomsnittlige konsumenten hade begripit?
Att antge bandbredd x GB/sec hade varit att underskatta produkten, att ange 224GB/sec är att överskatta den men är kanske mest sanningsenligt?

"4GB with 224GB/sec but with fewer crossbar switches which results in x GB/sec when 3.5GB VRAM is exceeded", är alla nöjda nu?

Faktum kvarstår att det fortfarande är ett riktigt bra grafikkort? Eller har jag missat något?

Om vi tar dom spec som är på denna bild

så är dessa mer rätt men det finns saker kvar att fila på enligt mig.
En sak som absolut bör ändras är Memory Bandwidth från 224 GB/s till
3,5GB runs at 224GB/s + 0,5GB runs at 75GB/s (heller vad det nu var det slöa minnet klarade av) alternativt att det står 7/8 memory runs at 224GB/s 1/8 runs at 75GB/s.
Detta för att det är ju 100% omöjligt att köra alla 4GB i 224GB/s samtidigt och därmed så är enbart Memory Bandwidth 224 GB/s felvisande.

Sen skulle jag helst även se att dom ändrade Memory 4GB till 3,5GB + 0,5GB visserligen är 4GB inte missvisande, men det blir mer rätt med 3,5GB +0,5GB då det handlar om drastiska skillnader i hastigheter som dessa två siffror syftar till.

Sen tror jag inte ett skit på att det var en miss mellan avdelningar inom nvidia som var orsaken bakom detta visst det kan kanske ha varit det när reklam nissarna snodde ihop det första utlägget men OM så var fallet så hade det upptäckts låååååångt innan ett enda pip hade slunkit ut ifrån nvidia om just 970.
Anledningen var att dom helt enkelt inte ville ståta med ett 3,5GB kort brevid AMD kort med 4GB heller mer på hyllan brevid, dom trodde att det skulle sälja sämre helt enkelt.
Dvs dom försökte sig på en fuling då kortet har 4GB men att kortet ej kan utnyttja det i full hastighet gör ju att det inte är helt klart och därmed hoppades dom på att det aldrig skulle upptäckas.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Med facit nu.
en som jag som är inför grafikkortsbyte från ett GTX 570 som jag varit nöjd med men nya spelen nu kräver bättre kort bla Dying light osv.
har tittat och fundera mycket att skaffa mig ett GTX 970.
Kan man räkna med nå prissänkningar på detta? det känns iaf som man kan avvakta lite.
Sen tror jag GTX 970 är mycket dyrare än vad jag betalade för GTX 570 då det begav sig och det tillhör väll som samma "mellanklass" i generationen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herp Derp:

Har inte testat eye infinity i 144mhz än, men vill göra det i framtiden när jag skaffat ett större skrivbord. Ska man dumpa 3 gtx 970 och köpa två gtx 980? Man kanske inte använder allt vRAM nu men det känns dåligt att grunda om ni förstår vad jag menar.

Eyefinity kör du knappast på ett nvidiakort,möjligen nvidia surround:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Molotov:

;15194148']Med facit nu.
en som jag som är inför grafikkortsbyte från ett GTX 570 som jag varit nöjd med men nya spelen nu kräver bättre kort bla Dying light osv.
har tittat och fundera mycket att skaffa mig ett GTX 970.
Kan man räkna med nå prissänkningar på detta? det känns iaf som man kan avvakta lite.
Sen tror jag GTX 970 är mycket dyrare än vad jag betalade för GTX 570 då det begav sig och det tillhör väll som samma "mellanklass" i generationen.

nja, jag vet inte vad den extra prishöjningen beror på om det är längre R&D mer avancerade kretsar, Mer GDDR5 minne, eller att nvidia höjt priserna så att de ska kännas mer premium vet jag inte, en del av priserna beror säkert på att kronan är svag just nu och säkert att vissa åf smyghöjt lite men mycket riktigt som du säger så passar inte prissättningen med det vi vant oss vid men de har också sakta men säkert krypit uppåt i flera år nu, Gtx 970 gick väl emot strömmen och lanserades väldigt prisvärt med tanke på prestandan och specifikationerna vi fick,

Nu är gtx 970 ett bra kort men det är innan jag ser tester på att det verkligen kan uttnyttja sina 4 gb felfritt och problemfritt så kallar jag det ett 3.5 gb kort, då även bandbredden är fel och de första 3.5 gb går i 196 GB/s

Men kan man svälja att nvidia betett sig oetiskt, vara beredd på att det kan bli problem med stuttering och frametimes när kortet går över 3.5 gb i användning, för innan jag sett utförliga oberoende tester från flera håll som bevisar att det inte blir problem så kommer jag säga att risken finns där, då nvidias pressmedelande om att man bara förlorade upp til 3 % prestanda genom att visa average fps siffror i sina tester imponerar mig inte då det inte visar om hack eller stutter exister, det man skulle vilja sett är att de inkluderade minimum fps och frametimes, vilket de med all enkelhet skulle kunna ha gjort,

idag kanske man inte märker problem med att spelen inte kräver ram användningen i 4 GB men nu när de nya konsollerna är ute och körs för fullt så kommer även vårat minnes användande öka.

så Kortet är fortfarande ett kalas kort i 1080p, och har bra bang for the buck men då får man som sagt vara beredd på att det kan bli problem längre fram.

Nvidia kommer nog inte göra så mycket med gtx 970 då nvidia inte anser att det är något "fel" på kortet utan det är by design,
så ska du köra sli i framtiden skippa kortet iaf tills vi vet vilka problem som kommer eller inte kommer komma av deras By design beslut, ska du endast köra ett kort i 1080p då kortet helt plötsligt marknadsförs som ett 1080p kort så kommer du nog klara dig alldeles utmärkt med väldigt trevlig prestanda för kronan:)

Men som sagt vi vet inte mycket förutom att vissa användare rapporterar problem framförallt i sli då det finns mer beräkningskraft att unyttja höga inställningar, det lär dock dyka upp en ännu mer gimpad version av GM 204 kretsen då de inte har ett kort mellan gtx 960 med 1024 kärnor och gtx 970 1664 cuda kärnor så det finns plats för ett kort med runt 1300 cuda kärnor och 3 gb minne, då hoppet emellan dessa är massivt just nu.

så vill du köpa och köra ett ensamt GTX 970 trots allt detta så kör på!:) det är ett väldigt trevligt kort i pris/prestanda:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

nja, jag vet inte vad den extra prishöjningen beror på om det är längre R&D mer avancerade kretsar, Mer GDDR5 minne, eller att nvidia höjt priserna så att de ska kännas mer premium vet jag inte, en del av priserna beror säkert på att kronan är svag just nu och säkert att vissa åf smyghöjt lite men mycket riktigt som du säger så passar inte prissättningen med det vi vant oss vid men de har också sakta men säkert krypit uppåt i flera år nu, Gtx 970 gick väl emot strömmen och lanserades väldigt prisvärt med tanke på prestandan och specifikationerna vi fick,

Nu är gtx 970 ett bra kort men det är innan jag ser tester på att det verkligen kan uttnyttja sina 4 gb felfritt och problemfritt så kallar jag det ett 3.5 gb kort, då även bandbredden är fel och de första 3.5 gb går i 196 GB/s

Men kan man svälja att nvidia betett sig oetiskt, vara beredd på att det kan bli problem med stuttering och frametimes när kortet går över 3.5 gb i användning, för innan jag sett utförliga oberoende tester från flera håll som bevisar att det inte blir problem så kommer jag säga att risken finns där, då nvidias pressmedelande om att man bara förlorade upp til 3 % prestanda genom att visa average fps siffror i sina tester imponerar mig inte då det inte visar om hack eller stutter exister, det man skulle vilja sett är att de inkluderade minimum fps och frametimes, vilket de med all enkelhet skulle kunna ha gjort,

idag kanske man inte märker problem med att spelen inte kräver ram användningen i 4 GB men nu när de nya konsollerna är ute och körs för fullt så kommer även vårat minnes användande öka.

så Kortet är fortfarande ett kalas kort i 1080p, och har bra bang for the buck men då får man som sagt vara beredd på att det kan bli problem längre fram.

Nvidia kommer nog inte göra så mycket med gtx 970 då nvidia inte anser att det är något "fel" på kortet utan det är by design,
så ska du köra sli i framtiden skippa kortet iaf tills vi vet vilka problem som kommer eller inte kommer komma av deras By design beslut, ska du endast köra ett kort i 1080p då kortet helt plötsligt marknadsförs som ett 1080p kort så kommer du nog klara dig alldeles utmärkt med väldigt trevlig prestanda för kronan:)

Men som sagt vi vet inte mycket förutom att vissa användare rapporterar problem framförallt i sli då det finns mer beräkningskraft att unyttja höga inställningar, det lär dock dyka upp en ännu mer gimpad version av GM 204 kretsen då de inte har ett kort mellan gtx 960 med 1024 kärnor och gtx 970 1664 cuda kärnor så det finns plats för ett kort med runt 1300 cuda kärnor och 3 gb minne, då hoppet emellan dessa är massivt just nu.

så vill du köpa och köra ett ensamt GTX 970 trots allt detta så kör på!:) det är ett väldigt trevligt kort i pris/prestanda:)

Tack för ditt utförliga svar, kalas

Ska bara köra singel dvs i ge sli och det blir Max 1080 då det är vad projektor stöder och datorskärmen bara är 1050.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Läst detta? Om detta stämmer så verkar de sista 0.5Gb tas från ram minnet?

http://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/2uco43/boris_voront...

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Läst detta? Om detta stämmer så verkar de sista 0.5Gb tas från ram minnet?

http://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/2uco43/boris_voront...

Intressant men det verkar ju sjukt att ta 0.5 GB från ram minnet för att använda som grafikkortsminne om det dessutom finns fysiskt 4 GB GDDR5 minne på grafikortet men då delar av krestarna är inaktiverade (strypta) funkar inte det.

Det är vaäl som vanligt att nvidia stryper fullt fungerade hårdvara på för att kunna sälja dyrare kort med "bättre!" prestanda till ett avserärt högre pris.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon200632:

Läst detta? Om detta stämmer så verkar de sista 0.5Gb tas från ram minnet?

http://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/2uco43/boris_voront...

Är detta sant så blir jag väldigt besviken på Nvidia.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Molotov:

;15194832']Tack för ditt utförliga svar, kalas

Ska bara köra singel dvs i ge sli och det blir Max 1080 då det är vad projektor stöder och datorskärmen bara är 1050.

Skickades från m.sweclockers.com

som någon annan påpekade, var väldigt noga när du packar upp kortet och se så du inte har fått ett returnerat, för om nvidia inte stödjer alla dessa refunds till ÅF så kommer återförsäljare att putsa upp korten och sälja de som "nya" för att få igen sina pengar, det är därför du förmodligen inte sett speciellt många som "Demovaror"

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt tråkigt att man köpt något som inte presterar som annonserat. Köpte mitt från Webhallen som var riktigt dryga via mail, det var bara rent försvar hela tiden. Så jag tröttnade och anmälde till Allmänna Reklamationsnämnden, det borde fler göra, kostar ingenting.

http://www.arn.se/Konsument/Hur-jag-anmaler/