5.1-ljud till hörlurar via förstärkare

Permalänk
Medlem

5.1-ljud till hörlurar via förstärkare

Har en Onkyo TX-RN509 förstärkare där jag vi HDMI kopplat, PS4, Xbox One och snart en stationär dator.

Kan man på något sätt få ut surround-ljud till ett par kompatibla hörlurar via förstärkaren? Jag vill ju helst slippa flytta runt hörlurarna mellan de olika enheterna.

För den vanliga hörlursutgången ger väl bara stereo?

Permalänk
Medlem

Man kan väl inte få riktigt surround-ljud i hörlurar. Inte ens med 5.1 eller 7.1 lurar. Det man kan få kallas väl virtuell-surround. Vilket ofta används till lurar till PC. Det lilla jag läst angående detta är att det går lika bra med Stereo hörlurar och så fixar hjärnan resten. Annars så aktiverar man Dolby Headphones/CMSS3D på ljudkortet, men sånt har du väl inte på din Onkyo stärkare.

Här kan du läsa lite åsikter om surround-ljud i hörlurar.

http://www.overclock.net/t/1045554/whats-your-opinion-on-fake...

Som Randallrocks skriver i länken ovan "That's not real surround sound. Sure there's 5 speakers, but surround sound works because of positioning. 5 drivers crammed up right next to your ear drum won't help you at all".

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Du kan ju få ut simulerad 5.1 även om det bara är stereo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Man kan väl inte få riktigt surround-ljud i hörlurar. Inte ens med 5.1 eller 7.1 lurar. Det man kan få kallas väl virtuell-surround. Vilket ofta används till lurar till PC. Det lilla jag läst angående detta är att det går lika bra med Stereo hörlurar och så fixar hjärnan resten. Annars så aktiverar man Dolby Headphones/CMSS3D på ljudkortet, men sånt har du väl inte på din Onkyo stärkare.

Här kan du läsa lite åsikter om surround-ljud i hörlurar.

http://www.overclock.net/t/1045554/whats-your-opinion-on-fake...

Som Randallrocks skriver i länken ovan "That's not real surround sound. Sure there's 5 speakers, but surround sound works because of positioning. 5 drivers crammed up right next to your ear drum won't help you at all".

Ok där ser man, får jag läsa lite om. Tack för info!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blackis:

Man kan väl inte få riktigt surround-ljud i hörlurar. Inte ens med 5.1 eller 7.1 lurar.

Man kan få riktig surround via hörlurar, däremot fungerar det inte med så kallade 5.1 och 7.1 surroundhörlurar, de kan aldrig ge riktigt surround eftersom de inte tar hänsyn till hrtf http://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function och de brukar ha alldeles för dålig kvalitet för att klara att återge ljudet korrekt om man använder konsthuvudsinspelningar eller Dolby headphone.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så kontentan är att för "bästa" möjliga ljud så ska man satsa på ett par bra stereo-hörlurar, även för spelande?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Koefoed:

Så kontentan är att för "bästa" möjliga ljud så ska man satsa på ett par bra stereo-hörlurar, även för spelande?

Ja, eller kanske ett headset om du ska kommunicera med andra och inte vill/kan ha en separat mikrofon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, eller kanske ett headset om du ska kommunicera med andra och inte vill/kan ha en separat mikrofon.

Sant, fast de flesta skulle nog uppskatta om jag inte hade någon mikrofon, hiskeligt humör när jag spelar. Man borde lärt sig med åren men icke

Tack för svaren och hjälpen.