Har AMD gett upp processorer?? Dom har ju ingenting som kan mäta sig med Intel.

Permalänk

Har AMD gett upp processorer?? Dom har ju ingenting som kan mäta sig med Intel.

Jag tänkte köpa en ny dator och blev besviken på att Intels 5820k bara har 28 PCI lanes, den som har mer kostar nästan 6000kr.
Så jag tänkte äsch jag kollar vad AMD har att erbjuda, det var trots allt 6 år sedan jag senast kollade vad dom hade..
Jag går igenom deras utbud och ja..
Vad är det som har hänt med AMD, dom har ju ingenting!

Jag menar nästan 25-50% bättre prestanda på Intels 5820K processor mot AMDs värsta FX-9590.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-5820K-vs-A...

Det går ju inte att köpa något som ska hålla inför framtiden när dom redan ligger efter 1-2 år.
Har AMD något nytt på gång eller är det Intel som gäller?

Permalänk
Medlem

amd ska släppa sin "zen"-arkitektur år 2016. vi får hoppas att den blir bra. i dagsläget har amd inget att erbjuda för någon som kikar på en 5820k, nej, så det blir intel.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

AMDs nästa arkitektur 'Zen' kommer Q3 2016. Vill du ha prestanda så e det Intel som gäller idag :/

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

stämmer mycket väl ska man upp i dem prestanda klasserna är det intel som gäller, inte helt oförväntat då amd slängde in den handduken för rätt många år sedan,

Det jag blir orolig över är att folk kanske har lite förvrängda förväntningar på zen då många verkar tro att den ska upp i nivå med intels i7or på en gång, och medans jag skulle bli glad om så var fallet så betvivlar jag det,

intel har förfinat samma typ av teknologi och gjort mindre förändringar Sedan sandy bridge men då har de haft en solid grund att stå på med den arkitekturen, medans amd hade sin bulldozer vilket arkitekturellt var en miss då de inte kunde förfina den att bli speciellt mycket bättre, så amd med så Sjukt mycket mindre R&d budget skulle släppa en intel killer i sin första revision av zen?

jag är försiktigt positiv till zen så att jag kan uppskatta den för vad den nog kommer bli vilket i bästa fall är en cpu som inte faller efter alltför mycket upp till 2 K men är förhoppningsvis en arkitektur de har en solid grund att bygga vidare på då den förhoppningsvis kan dra nytta av amds grafikkorts teknologi som compute untis då gcn arkitekturen blir mer och mer beräkningskraftig, ungefär tvärtemot vad nvidia gjorde med sin 600 - 700 serie, då gtx 580 fortfarande stod sig bra mot dessa kort vu vet jag inte hur gtx 580 står sig mot maxwell då jag inte sett några beräknings test där än, Men det är en utav anledningarna amd plötsligt blev strömtörstigare och nvidia kort blev strömsnålare:),

så jag hoppas att GCN atkitekturen avslöjar på framtida användande i zen efter AMDs HSA tänk:) för kan dem lyckas uttnyttja den enorma fördelen de har inom sin gpu division och utnyttja den så de kan använda dess styrkor i zen då kan det verkligen bli något:D

Permalänk
Medlem

Precis som dom andra säger så är det Intel som är ditt enda alternativ just nu.
Tyvärr så ligger ju deras topp-proppar på 6-10 000:-
Åandra sidan så kan man se det som så, att dom flesta som köper en prestandarigg, kanske lägger mellan 8-50 000:- på grafikkort.
Helt plötsligt blev processorn ganska billig i jämförelse. 5820K har väl största konkurrens hos 4770/90K.
Medans 4960K och 4960X ligger och konkurrerar med 5960K och 5960X.
Skillnaden mellan (K) och (X) är att multiplen är begränsad på K, medans det inte finns någon begränsning på (X).
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Det jag blir orolig över är att folk kanske har lite förvrängda förväntningar på zen då många verkar tro att den ska upp i nivå med Intels i7or på en gång, och medans jag skulle bli glad om så var fallet så betvivlar jag det,

Nja, inte I7 direkt. Men I5 4670K hade iallfall varit trevligt. Redan där hade AMD lyckats göra det största av Intels sortiment jämlikt.
Krävs dock smart prissättning av AMD isådanafall, för skall man kolla på pris/prestanda på deras processorer idag, så är dom dyrare än Intels motsvarande.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nja, inte I7 direkt. Men I5 4670K hade iallfall varit trevligt. Redan där hade AMD lyckats göra det största av Intels sortiment jämlikt.
/Lifooz

Jo det är därför jag skrev något i stil med att jag hoppas bara i början att det åtminstone kan hänga med i upp till 2 k kr klassen:)

Permalänk
Medlem

AMD har medvetet och planerat valt att inte satsa på Bulldozer efter det blev klart hur trasig den var i grunden. De pratar själva om ett gap på 4 år. Ska du handla nu, köp Intel och var nöjd. Priserna är lägre än under P4-dagarna. Nytt kommer med Zen och längre fram.

Mer "big core" och "performance" kommer. Bulldozer t.o.m. i fjärde generationen matchar inte ens Nehalem från 2008, så det vore ingen större vits med Excavator på AM3+ eller liknande. Samtidigt lade de ner de närmsta planerna på nya serverprocessorer, nya socklar och nya chipsets vilket är varför det stora gapet finns. AMD valde att lägga ner arbete på ny teknik och ny arkitektur istället. Samt har valt att jobba med t.ex. deras customgrejer och small cores som återfinns i konsolerna. Sen ska man inte vänta sig überprestanda och att de spöar LGA2011-3 med Broadwell-E eller liknande. Bästa är om de får en bra arkitektur som de kan förbättra varje år än en jättesnabb som snabbt blir omsprungen. AMD måste också in på bärbara på riktigt, där de flesta arbetsstationerna finns idag. Halvledarkrympningarna är dessutom på väg bort, att Excavator inte kom till FM2+ bör nog ha att göra med att det inte blev någon 20 nm process. Efter 14 nm finns det inte mycket mer kvar. Straxt under 10 nm tar det stopp.

Permalänk
Medlem

AMD duger om du inte behöver über prestanda. FX-9590 är helt okey till spel för gemene man, men den blir varm som fan tyvärr.

Men som sagt.. verkligheten är så att just nu är det väldigt svårt att rekommendera AMD till någon som vill spela i hög upplösning och har råd med Intel.

Jag har spånat på detta själv. Jag skulle helst uppgraderat min dator med en ny cpu enbart. Men gissar att prestandan jag får av en FX-9590 mot min nuvarande 1090T inte är värt pengarna (iaf inte nypris) samt att det förmodligen behövs köpas ny kylning med.

Alla, precis alla skulle tjäna på om AMD kunde konkurrera med Intel med attraktiva processorer för spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jo det är därför jag skrev något i stil med att jag hoppas bara i början att det åtminstone kan hänga med i upp till 2 k kr klassen:)

Precis, jag tror att det var mitt huvud som inte var med på hela dansen i ditt förra inlägg.:P
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Intel är ditt enda val om du är ute efter maxpresterande CPUer.
Är inte säker på att Haswell-E är bättre än vissa Xeons (E5-2699 v3)
Är du ute efter en "schysst spelpropp" finns det intressanta alternativ inom både AMD och Intel. Överlag kan man säga att Intel är effektivare och dyrare.
Lite förenklat kan man säga att GPU är viktigare än CPUn i en spelburk
Är det en "vanlig hemdator" alternativt "surfdator" är det bara att välja och vraka.