Permalänk
Medlem

Byta ut AMD 8350 mot i5 4690k?

Tjenare.

Jag går i tankarna om att byta ut min amd 8350 processor till en i5 4690k. Är det värt? Jag spelar spel, bf4 och wow mest.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

för pengarna som du lägger ut och prestandan som du vinner på att byta till intel så är det inte värt. vänta tills sky lake kommer ut istället. den kommer i Q3.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Som sagt inte värt, måste byta mobo etc då med. Köp en vettig kylare om du inte har det och klocka 8350in de skall gå att klocka rätt duktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Permalänk
Medlem

viktigare med ett bättre grafikkort skulle jag säga isf..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd

i bf4 är det ingen större skillnad utan ska flyta på bra med båda cpu i wow får du ett fps lyft på men skulle säga bytet inte är värt det egentligen skulle vara om man sitter med flera grafikkort för en 8350 är en bra cpu med bra oc potensial men är lite klen i spel som inte kan hantera många kärnor bra som wow - day-z - starcraft - guildwars 2 så jag hade satsat på lite oc som lyter singeltråd prestandan ...en 212 eller bättre och du har nog 4300 mhz + ...bättre kylning än så = mer mhz och 4600 är fullt möjligt utan det är speciellt dyrt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI gtx 970. Jo jag har den klockad till 4.5 GHz, dock får den varm med mitt corsair H80. Har inte plats för H100 tyvärr.
Har även ett Gigabyte 990FXA UD5 som jag upplever suger har 2133 mhz minne som inte stöds, kommer som bäst upp i 1800 mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

viktigare med ett bättre grafikkort skulle jag säga isf..

Hur kan du säga det utan att veta vad han har för kort?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Jag har ett MSI gtx 970. Jo jag har den klockad till 4.5 GHz, dock får den varm med mitt corsair H80. Har inte plats för H100 tyvärr.
Har även ett Gigabyte 990FXA UD5 som jag upplever suger har 2133 mhz minne som inte stöds, kommer som bäst upp i 1800 mhz.

För varm med en h80? Vilket program kollar du tempen med?
Hw monitor och en hel del andra visar för hög temp på amd processorer. Kolla med amds egna amd overdrive det visar rätt:
http://www.amd.com/en-us/markets/game/downloads/overdrive

OBS amd overdrive mäter thermal margin. Dvs hur mycket du har kvar till maxtemp på din processor. Så den räknar ner till 0 grader. Vid 0 grader har du ingen mer temperaturmarginal utan har nått maxtempen.
Exempel, visar thermal margin 20c så betyder det du har 20c till maxtempen för processorn.

HW monitor visar helt manjana, på min prolle visar den typ 95grader när maxtempen är 74grader för min prolle. I amd overdrive visar den typ 20 grader thermal margin dvs prollen är ca 55 grader varm (74-20=54)

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

För varm med en h80? Vilket program kollar du tempen med?
Hw monitor och en hel del andra visar för hög temp på amd processorer. Kolla med amds egna amd overdrive det visar rätt:
http://www.amd.com/en-us/markets/game/downloads/overdrive

OBS amd overdrive mäter thermal margin. Dvs hur mycket du har kvar till maxtemp på din processor. Så den räknar ner till 0 grader. Vid 0 grader har du ingen mer temperaturmarginal utan har nått maxtempen.
Exempel, visar thermal margin 20c så betyder det du har 20c till maxtempen för processorn.

Har kört med HWmonitor och coretemp, ligger runt 60 grader när jag lirar wow på ultraljudet settings. Efter 1 timme eller 2 så fryser datorn, då ser jag i mitt G15 tangentbord att coretemp ligger på ca 62 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Har kört med HWmonitor och coretemp, ligger runt 60 grader när jag lirar wow på ultraljudet settings. Efter 1 timme eller 2 så fryser datorn, då ser jag i mitt G15 tangentbord att coretemp ligger på ca 62 grader.

Hmm kolla med amd overdrive för säkerhets skull. Men annars är 62 grader max för din prolle och den kan börja steppa ner där för att inte skadas och det stämmer överens med när du får problem. Men både hw monitor och jag har för mig jag testat core temp med har visat för högra temps.
Men har du kollat med prime etc så den är stabil så du inte behöver mer spänning om nu tempen i amd overdrive tillåter lr gå ner till 4,4ghz.

Hur har du kopplat h80in? Du kör pumpen på max hastighet och har fläkten kopplad till cpu fläktutgången va?
Så du inte har pumpen kopplad till cpufan och sen kanske fläkten till sysfan lr ngt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hmm kolla med amd overdrive för säkerhets skull. Men annars är 62 grader max för din prolle och den kan börja steppa ner där för att inte skadas och det stämmer överens med när du får problem. Men både hw monitor och jag har för mig jag testat core temp med har visat för högra temps.
Men har du kollat med prime etc så den är stabil så du inte behöver mer spänning om nu tempen i amd overdrive tillåter lr gå ner till 4,4ghz

Skrev fel H60 skall det stå, har push and pull med 2 st noc fläktar. Ja jag har läst någonstans att runt 60 grader så kan den börja tappa prestanda alternativt stänga ner. Pumpen går för fyllt och fläkten är inkopplad på cpu Fan, kör högsta slopen i bios per grad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Skrev fel H60 skall det stå, har push and pull med 2 st noc fläktar. Ja jag har läst någonstans att runt 60 grader så kan den börja tappa prestanda alternativt stänga ner. Pumpen går för fyllt och fläkten är inkopplad på cpu Fan, kör högsta slopen i bios per grad

Jepp 62 grader tror jag det är för 8350 innan den steppar ner. Men om den går upp dit hade jag nog stegat tillbaka lite på överklocken.
Klockat själv eller autoclock? Autoclock har tendens att dra på rejält med spänningen som får den att gå onödigt varmt.

Kör själv en h60 men min är en quadcore så mindre värme men kör den i 4,7ghz och då är där god marginal till maxtempen. Men gissar h60 inte orkar kyla en 8350 lika bra som en quadcore 760

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Kan vara värt att tillägga att windows 10 som förmodligen släpps 2 kvartalet som gratis uppgradering kommer att hantera fler kärnor bättre än idag i bla spel.
Kan som sagt vara bra att ha is i magen då mycket händer 2015 både med nya processorer o nytt operativsystem.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

70 grader är max för Piledriver enligt AMD. 62 grader var taget ifrån Phenom serien men var aldrig bekräftad för FX-xxxx.
Min 8320 kan sitta på 4.6 utan att överhetta med en Seidon 120V. Att din skulle med en bättre kylare ha problem med lägre klock är förundrande. Då är det nog installationen av kylaren som gick fel eller så har du bara väldigt dåligt med luftflöde för din VRM osv.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Nej den är manuellt klockad, volten ligger på 1.416v. Jag lurar lite på om mitt mobo spökar lite. Man kanske bara skulle köpa ett nytt mobo? Ligger på 120 fps i wow i raids. Installerade faktiskt om kylaren häromdagen med Arctic pasta, Lade en klick lite mindre än en ärta i mitten och monterade sedan kylaren. Har ett Nzxt classic H2 chassi, har 2 st 120mm fläktar fram som blåser in, en i botten som blåser in och en 140mm uppe som blåser ut. Borde vara bra luftflås i burken, kör alltid på högsta hastighet då jag har headset och inte hör datorn då

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite, skulle jag byta ut moderkortet till ett Asus sabertooth kostar det 1600 kr, vill jag även ha en annan kylare tex Noctua NH-D15 900kr. Totalt typ 2500 kr. Då känns det mer värt att köpa Intel i5 4690K + Gigabyte GA-Z97X för 3300 kr. Jag kanske får 1000 - 1500 kr för mitt mobo och processor. eller tänker jag helt fel?

Permalänk
Medlem

En bra kylare i klass med Noctuan du tittar på är ju alltid bra att ha, kan hänga med i många kommande datoruppgraderingar både för överklockningspotential och ljudnivå.

Så ett möjligt första steg är ju att köpa den för att se om det hjälper dig att få lite mer ut av din nuvarande processor, om du fortfarande inte blir nöjd med prestandan är det ju inte ett bortkastat köp på något sätt.

Permalänk

Du tror inte du kan sänka vcoren lite om du oroar dig för tempsen?
Sitter på en 8320 och kör i 4.5 ghz just nu med 1.368 vcore med en Noctua nh-u12 och kommer upp i 50~ grader när jag kör bf4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Nej den är manuellt klockad, volten ligger på 1.416v. Jag lurar lite på om mitt mobo spökar lite. Man kanske bara skulle köpa ett nytt mobo? Ligger på 120 fps i wow i raids. Installerade faktiskt om kylaren häromdagen med Arctic pasta, Lade en klick lite mindre än en ärta i mitten och monterade sedan kylaren. Har ett Nzxt classic H2 chassi, har 2 st 120mm fläktar fram som blåser in, en i botten som blåser in och en 140mm uppe som blåser ut. Borde vara bra luftflås i burken, kör alltid på högsta hastighet då jag har headset och inte hör datorn då

Hmm lite mindre än en ärta låter spontant lite för mycket. Vet ej hur mycket det påverkar men kör man en klick i mitten brukar max vara ett okokt risgryn. Och det är max så man skall nog ta lite mindre.
Jag tänker volymen på en ärta är rätt mycket större än ett risgryn.

Men har du kollat thermal marginal i AMD overdrive? Då vet man svart på vitt om den blir för varm eller inte. Så nu inte de andra programmen strular. Så man vet om det är tempen lr ngt annat som strular.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har nu införskaffat mej en Noctua NH-D15 och det blev skillnad, Dock Blir jag lite förvirrad. Kör AMD overdrive temp övervakningen, då säger den att jag har 3,5 grader till godo, HWmonitor säger CPU 57 grader TMPIN2 67. Vilken av dom ska jag kolla på? enligt vissa forum är TMPIN2 på gigabyte mobo korten nordbryggan... hur eller hur, kör jag stock klockning så ligger den på 11 grader i idle och ca 40-45 i load i prime.
har klockat den till 4,7 ghz och kört prime i 1h och tempen ligger på CPU 57, TMPIN2 67 och AMD Overdrive 3,5 grader till godo.... den klockar inte ner sej enligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Kollade runt lite, skulle jag byta ut moderkortet till ett Asus sabertooth kostar det 1600 kr, vill jag även ha en annan kylare tex Noctua NH-D15 900kr. Totalt typ 2500 kr. Då känns det mer värt att köpa Intel i5 4690K + Gigabyte GA-Z97X för 3300 kr. Jag kanske får 1000 - 1500 kr för mitt mobo och processor. eller tänker jag helt fel?

jag har själv haft ett 990FXA UD5 och att ställa in alla ram minnes inställningar är jätte viktigt annars kan burken hänga sig i spel.
(Måste göras manuellt)
Sen kan cpun vilja ha lite mer i V för att bli stabil. min cpu vill ha 1.548 V i 4.8 GHz för att vara 100% stabil i flera timmars spelande.

Sen för 5.06 GHz vill cpun ha ca 1.65 för att bli stabil för spel.

men det är olika för varje cpu tyvärr.

Min max gräns innan datorn stänger av sig är 89+ på cpun mätt med AMD OverDrive och CPUID HWMonitor.
har testat flera gånger med moderkort 990FXA UD5 och CROSSHAIR V FORMULA-Z var gränsen är innan datorn stängde av sig när jag har max klocka cpun.
men det är inget att rekommendera att göra.

hur varmt är moderkortet?
Och hur varm blir kylarna på moderkortet?
Jag fick sätta extra fläkt på North Bridge för den blev för varm.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av Taskolle:

Har nu införskaffat mej en Noctua NH-D15 och det blev skillnad, Dock Blir jag lite förvirrad. Kör AMD overdrive temp övervakningen, då säger den att jag har 3,5 grader till godo, HWmonitor säger CPU 57 grader TMPIN2 67. Vilken av dom ska jag kolla på? enligt vissa forum är TMPIN2 på gigabyte mobo korten nordbryggan... hur eller hur, kör jag stock klockning så ligger den på 11 grader i idle och ca 40-45 i load i prime.
har klockat den till 4,7 ghz och kört prime i 1h och tempen ligger på CPU 57, TMPIN2 67 och AMD Overdrive 3,5 grader till godo.... den klockar inte ner sej enligt...

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/uauqnzggsvuvus/

Din cpu ligger på 67 grader, du skall kolla på Package

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkanfilen:

Din cpu ligger på 67 grader, du skall kolla på Package

Är package själva sockeln? Hittade att kärnorna får bli max 62grader o sockeln max 72grader. Kanske därför vissa säger 62 och vissa säger 72 e max.
Är då CPU kärnorna och tmpin2 package i hw monitor?

Iaf du ligger precis under maxtemp enl AMD overdrive och när det gäller AMD processorer skall man kunna lite på det. Så om processorn går iaf 3,5c svalare med din nya kylare så kom du innan upp i maxtemp o risk för nedstepping etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Är package själva sockeln?

Nej sockeln är under CPU, tar man en närmare titt på HW monitor ser man att "CPU" är listat under temperatuerna som moderkoretet känner av.
När man ditt på själva cpun och inte moderkortets sensroer står det package, vilket är temperaturen på kärnorna

Permalänk
Medlem

Maxtemp för AMD processorer om man går på deras thermal margin är runt 70c.
Maxtemp för socket är 70c för många tillverkare.

Har du problem med temperatur ta en titt på dina VRM och kolla om du kan kyla dessa en mindre fläkt kommer sänka dina temperaturer avsevärt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.