Nytt ljudkort eller behålla det gamla till AKG K701?

Permalänk
Medlem

Nytt ljudkort eller behålla det gamla till AKG K701?

Hej!
Har lite ljudkortsfrågor.

Efter mycket pill och testande så tror jag att jag får nog låta bli att använda min Focusrite Saffire som ljudkort till Windows 8.1 Det är för mycket inkompatibilitetsproblem. Så jag är ute efter lite rekommendationer.

Tidigare har jag kört på ett Creative Soundblaster ZS Gold kort med Kxdriver. Har det kvar fortfarande, och det funkar till Win 8.1

Men till AKG 701, vad rekommenderas egentligen för att det verkligen skall komma till rätta?

Har sett att ASUS Essence kort dyker upp här med jämna mellanrum. Vad är grejen med dem?
Är det värt att skaffa en rörförstärkare tex tillsammans med ett externt ljudkort?

Jag spelar mest upp material, lyssnar på musik i flac, cd etc.
Edit: Vill gärna att det är en EQ med i drivern till ljudkortet, för olika musik brukar behöva det.
Mvh
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Heed Can Amp ska vara perfekt tillsammans med k701.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Heed Can Amp ska vara perfekt tillsammans med k701.

Oj. De var väldigt dyra. Är det verkligen värt det? Dessutom är det där inte ett ljudkort.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Oj. De var väldigt dyra. Är det verkligen värt det? Dessutom är det där inte ett ljudkort.

Näpp det får man köpa separat.
http://www.headnhifi.com/amplifiers/objective2 ska också vara bra och kan köpas billigt som byggsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Men till AKG 701, vad rekommenderas egentligen för att det verkligen skall komma till rätta?

Jag sitter själv med Heed Canamp och k701 och de funkar mycket bra ihop. Man ska komma ihåg att k701 är ett par mycket kompetenta hörlurar, men kräver mycket av kringutrustningen för få ut full potential.
Tidigare körde jag lurarna tillfälligt med en Nuforce udac och det fungerade helt ok faktiskt. Mycket bättre än de ljudkort och hembioreceivers jag testat med så det kanske kan vara ett alternativ. Udacen har usb-port och inbyggd DA-omvandlare så den är på sätt och vis ett ljudkort fast med bantad funktionalitet.

Om du vill fortsätta använda ditt nuvarande ljudkort kan du annars komplettera med en Pro-Ject Head Box II vilket borde ge lite bättre krut än ljudkortet till en rimlig peng. Vill du däremot att lurarna verkligen ska komma till sin rätta får du nog vara beredd att lägga flera tusenlappar på både hörlursförstärkare och bra D/A-omvandlare, därmed inte sagt att billigare lösningar är dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Näpp det får man köpa separat.
http://www.headnhifi.com/amplifiers/objective2 ska också vara bra och kan köpas billigt som byggsats.

OK. De såg inte illa ut.

Skrivet av M4RTiN:

Jag sitter själv med Heed Canamp och k701 och de funkar mycket bra ihop. Man ska komma ihåg att k701 är ett par mycket kompetenta hörlurar, men kräver mycket av kringutrustningen för få ut full potential.
Tidigare körde jag lurarna tillfälligt med en Nuforce udac och det fungerade helt ok faktiskt. Mycket bättre än de ljudkort och hembioreceivers jag testat med så det kanske kan vara ett alternativ. Udacen har usb-port och inbyggd DA-omvandlare så den är på sätt och vis ett ljudkort fast med bantad funktionalitet.

Om du vill fortsätta använda ditt nuvarande ljudkort kan du annars komplettera med en Pro-Ject Head Box II vilket borde ge lite bättre krut än ljudkortet till en rimlig peng. Vill du däremot att lurarna verkligen ska komma till sin rätta får du nog vara beredd att lägga flera tusenlappar på både hörlursförstärkare och bra D/A-omvandlare, därmed inte sagt att billigare lösningar är dåliga.

OK.
Om jag förstår rätt så är det så är tanken med att använda en förstärkare att ljudkortet står för omvandlingen till analogsignal, skall göra det så rent som möjligt, och sen skall förstärkaren förstärka så rent som möjligt?

Skulle man köra på Heed Canamp + något nyare ljudkort/DAC så skulle det fortfarande landa på typ minst 5 tusen. Men hur länge håller ett par K701 månntro? Har haft mina nu i 4 år.

För min del så vill jag gärna både kunna lyssna rent, dvs så som musiken är tänkt av dem som gjorde det, men även ha EQ som tillval när man känner för det. Jag känner till att K701 är bra på att ta fram fel i musik.

Tillägg: Jag har inget emot att fortsätta använda Sounblastern med KxDrivers. Även om man funderar på om det inte vid det här laget borde finnas något bättre rent hårdvarumässigt. Har kört på den kombinationen sen 2003 mer eller mindre så det är ju ett tag.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Man använder samma DAC:ar i dag som man gjorde på 90 (och i viss mån 80)-talet. Det har inte hänt mycket på den fronten, eftersom det inte finns något att vidareutveckla. Bara att köra på det gamla ljudkortet så länge det fungerar. Imaginära förbättringar finns alltid, och oftast i relation till priset. Äkta förbättringar dock? Nejdå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Man använder samma DAC:ar i dag som man gjorde på 90 (och i viss mån 80)-talet. Det har inte hänt mycket på den fronten, eftersom det inte finns något att vidareutveckla. Bara att köra på det gamla ljudkortet så länge det fungerar. Imaginära förbättringar finns alltid, och oftast i relation till priset. Äkta förbättringar dock? Nejdå.

Det var intressant. Vad har man ägnat tiden åt då? Förutom minityarisering och solid state caps? T ex gör inte bättre SNR viss skillnad? Eller är skillnaden knappt hörbar?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Essence STX och K701 är väldigt bra kombination, har inget alls att klaga på efter 3 år.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Om jag förstår rätt så är det så är tanken med att använda en förstärkare att ljudkortet står för omvandlingen till analogsignal, skall göra det så rent som möjligt, och sen skall förstärkaren förstärka så rent som möjligt?

Skulle man köra på Heed Canamp + något nyare ljudkort/DAC så skulle det fortfarande landa på typ minst 5 tusen. Men hur länge håller ett par K701 månntro? Har haft mina nu i 4 år.

För min del så vill jag gärna både kunna lyssna rent, dvs så som musiken är tänkt av dem som gjorde det, men även ha EQ som tillval när man känner för det. Jag känner till att K701 är bra på att ta fram fel i musik.

Korrekt angående ljudkort och förstärkare. Just k701: orna är ganska knepig last även om de är hyfsat hög känslighet, därför tjänar de på en bra förstärkare.
Jag köpte mitt par 2009 och fungerar fint fortfarande, dock är de inte så mycket använda. Konstruktionen känns ganska stabil så det som går sönder först är nog kabeln skulle jag tro, men den går att byta om man är lite händig.
Du har helt rätt i att k701 är bra på att ta fram fel i musik. Samtidigt upplever jag att problemet blev mindre ju bättre kringutrustning jag har. Man hör bristerna tydligt fortfarande i dålig musik, men jag störs inte av det på samma sätt. Tidigare kunde t.ex. s-ljud bli väldigt vassa och påträngande.
Jag förstår om du inte är så sugen på att lägga 5 tusen på kringutrustning, men även billigare lösningar tror jag skulle lyfta hörlurarna. Det som är positivt iaf med hifi-grejor är att de håller länge och inte blir omoderna lika snabbt som datorgrejor.

Skrivet av Obligatorisk:

Man använder samma DAC:ar i dag som man gjorde på 90 (och i viss mån 80)-talet. Det har inte hänt mycket på den fronten, eftersom det inte finns något att vidareutveckla. Bara att köra på det gamla ljudkortet så länge det fungerar. Imaginära förbättringar finns alltid, och oftast i relation till priset. Äkta förbättringar dock? Nejdå.

Jag anser att det har hänt mycket med DAC:arna. Jag har två DAC:ar som skiljer runt 10 år i lanseringsdatum och det är stor skillnad i upplösning och driv, så det är inga låtsasförbättringar det handlar om. Sen kan man förstås diskutera hur betydande man upplever de är. Det märks också genom att ljudkort idag låter bättre än de tidiga cd-spelarna som tillverkades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Essence STX och K701 är väldigt bra kombination, har inget alls att klaga på efter 3 år.

Har kört denna kombon fast med Q varianten i snart tre år med och kan inte annat än hålla med!
Hörlurarna är relativt enkla och lättdrivna så en helt okej DAC/hörlursförstärkare i rimlig prisklass duger fint.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Heed Can Amp ska vara perfekt tillsammans med k701.

Det är ju bara en vanlig standard opamp med en emitterföljare i sin feedback loop. Standardkomponenter rakt igenom, NE5532, BD139/140.... Du bygger ihop en sån konstruktion för 5-600kr från elfa inkl chassi och trafo! Helt galet att betala sånna pengar för en sån konstruktion. Det finns mycket bättre saker för de pengarna...
Kan lika gärna köpa ett kit på kjell för det är i samma liga...

T.o.m. Asus Essence STX använder sig av en riktig drivare i form av en TPA6120!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Det är ju bara en vanlig standard opamp med en emitterföljare i sin feedback loop. Standardkomponenter rakt igenom, NE5532, BD139/140.... Du bygger ihop en sån konstruktion för 5-600kr från elfa inkl chassi och trafo! Helt galet att betala sånna pengar för en sån konstruktion. Det finns mycket bättre saker för de pengarna...
Kan lika gärna köpa ett kit på kjell för det är i samma liga...

T.o.m. Asus Essence STX använder sig av en riktig drivare i form av en TPA6120!

Vill du vara vänlig och förklara skillnaden? Jag skulle kunna tänka mig att för experimentets skull och för att hålla kostnaden nere löda ihop något själv. Kan ju vara att det är en bra ihopsatt produkt med rätt vanliga delar.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Vill du vara vänlig och förklara skillnaden? Jag skulle kunna tänka mig att för experimentets skull och för att hålla kostnaden nere löda ihop något själv. Kan ju vara att det är en bra ihopsatt produkt med rätt vanliga delar.

Jag skulle rekommendera att köpa något på ebay för att slippa för mycket. Här är en bättre variant av kopplingen som Heed använde. Det du behöver till den är en trafo på 2x15vac och en låda att ha det i.
http://www.ebay.com/itm/Headphone-Amplifier-kit-Diy-AMP-Circu...

Edit: Det finns många kit. Jag valde bara det som spontant såg vettigt ut i listan. Sök på "Headphone amp Lehmann DIY" eller liknande så får du fler träffar. Lehmann är originalförstärkaren som blivit klonat.

Permalänk
Medlem

Nu provade jag att sätta tillbaka mitt Audigy 2 ZS. Det blir installerat, men varken Kx eller Creative drivrutinen verkar fungera ordentligt, eller så är kortet trasigt. Så det verkar som det kortet kommer inte heller fungera i Win 8.1

Således återstår det att skaffa nytt eller nyare.

Är Asus Xonar U7 något kanske?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M4RTiN:

Jag anser att det har hänt mycket med DAC:arna. Jag har två DAC:ar som skiljer runt 10 år i lanseringsdatum och det är stor skillnad i upplösning och driv, så det är inga låtsasförbättringar det handlar om. Sen kan man förstås diskutera hur betydande man upplever de är. Det märks också genom att ljudkort idag låter bättre än de tidiga cd-spelarna som tillverkades.

När det gäller dackvalitet har det både hänt mycket och inget, det som var bra förr är bra idag också men däremot finns det mycket billigare bra dackretsar och kretsar för att driva utgångar än det gjorde för 10-20-30 år sedan, ljudkvaliten har alltså inte förbättrats särskilt mycket ( om ens något ) om man ser till det som ligger i "segmentet bra" men det har hänt otroligt mycket i budgetklassen iom utvecklingen och prispressen av bra ickretsar, man kommer alltså väldigt nära prestandan hos det som är absolut bäst för 1% av priset för det som är bäst idag.
När cd kom på allvar kommersiellt för 30 år sedan och drog igång digitalljudsvågen för normala konsumenter var skillnaderna stora mellan en budget cd för 1500kr och standard cd för 4-5 000kr och en bra för 50-100 000 kr, idag får man väl egentligen inget som direkt utklassar en gammal cd i >100 000kr klassen (förutsatt att man spelar cd och inte dvd audio ( 24/96 i datorvärlden) ) men en modern, bra och billig dac typ Odac för några hundra kronor ger ungefär samma prestanda för mindre än 1% av priset.

Hörlurar håller normalt sett till du förstör dem, byter du bara öronmuffarna vid behov och låter bli att misshandla dem lär du dö själv innan luren är uttjänt, man sliter inte ut en kvalitetshörlur utan byter för att det finns bättre, nu har ju iofs Sennheiser släppt HD 800 och den är så oerhört bra till ett överkomligt pris så skaffar man den så är jag inte säker på att det kommer att finnas ett behov av att byta hörlur heller för det går helt enkelt inte att göra det så mycket bättre när det gäller ljudkvalitet innan hörselsinnet ändras. Hd 800 är så pass bra att jag inte tror att det kommer att finnas något som helst behov av att byta för jag har inte hört några direkta fel i den ljudmässigt när jag lyssnat, jag har däremot inte jämfört många olika så jag vet inte hur mycket de sprider i kvalitet mellan olika exemplar.

Det kanske kommer andra konstruktioner och blir billigare men så mycket bättre rent ljudmässigt går det helt enkelt inte att göra en lur som ska återge musik. Däremot kanske det går att åstadkomma samma ljudkvalitet i en lur som dämpar omgivningsljud osv...

Skrivet av Regert:

Vill du vara vänlig och förklara skillnaden? Jag skulle kunna tänka mig att för experimentets skull och för att hålla kostnaden nere löda ihop något själv. Kan ju vara att det är en bra ihopsatt produkt med rätt vanliga delar.

Bygg en O2, den är mycket bra och det är svårt att göra det bättre oavsett budgeten så länge det handlar om att driva hörlurar på ett ofärgat sätt, vill du ha ett färgat ljud så finns det annat tex om du vill ha lite varmare ljud så kan du köra med rör för att ändra övertonsspektrat, men man bör ju ändå helt undvika allt som färgar kraftigt eller är direkt olämpligt konstruerat typ väldigt hög utgångsimpedans eller konstruktioner som är direkt felaktiga som Nuforce udac som klipper innan den ska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

[...]nu har ju iofs Sennheiser släppt HD 800 och den är så oerhört bra till ett överkomligt pris så skaffar man den så är jag inte säker på att det kommer att finnas ett behov av att byta hörlur heller för det går helt enkelt inte att göra det så mycket bättre när det gäller ljudkvalitet innan hörselsinnet ändras.
[..]Det kanske kommer andra konstruktioner och blir billigare men så mycket bättre rent ljudmässigt går det helt enkelt inte att göra en lur som ska återge musik.

Bygg en O2[...]

HD800 är verkligen inte top of the line i ljudkvalite. Problemet med HD800 är just konstruktionen, ett dynamiskt element klarar bara så mycket(idag). Andra tillverkare som användre sig av elektrostater eller magnetostater är "bättre", framförallt i upplösning som är lite av en akilleshäl för HD800.

Jag kan hålla med om att bygga en O2. Det är en sund konstruktion men den är avsevärt mycket mera avancerad att löda ihop själv så ett färdigmonterat kort är att föredra iomed att TS inte verkar ha vana av att löda därför föreslår jag en konstruktion med "throug hole"-komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

[...]vill du ha ett färgat ljud så finns det annat tex om du vill ha lite varmare ljud så kan du köra med rör för att ändra övertonsspektrat[...]

Tekniskt sett är det ju inte röret utan konstruktionen som förändrar övertonsspektrat. Du kan lika gärna använda dig av transistorer i en single end konstruktion för att få mera andratonsdistortion t.ex. Bara en parantes dock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lovan:

HD800 är verkligen inte top of the line i ljudkvalite. Problemet med HD800 är just konstruktionen, ett dynamiskt element klarar bara så mycket(idag). Andra tillverkare som användre sig av elektrostater eller magnetostater är "bättre", framförallt i upplösning som är lite av en akilleshäl för HD800.

Jag kan hålla med om att bygga en O2. Det är en sund konstruktion men den är avsevärt mycket mera avancerad att löda ihop själv så ett färdigmonterat kort är att föredra iomed att TS inte verkar ha vana av att löda därför föreslår jag en konstruktion med "throug hole"-komponenter.

Jag har lyssnat en del på elektrostatlurar eftersom jag har vänner med både Koss och Stax och jag har själv AKG K 1000, detaljerna kan vara mer framträdande på vissa men frågan är om de inte är överdetaljerade snarare än neutrala, däremot K 1000 med subbasar låter otroligt bra men de flesta kör ju inte med subbar till hörlurar.

O2 är en ganska lätt hålmonterad konstruktion där man tom har socklade ic, det är Odacen som är ytmonterad och Odac säljs därför bara som färdigt kretskort där man bara kopplar in anslutningarna i diy versionen.

http://nwavguy.blogspot.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Har kört denna kombon fast med Q varianten i snart tre år med och kan inte annat än hålla med!
Hörlurarna är relativt enkla och lättdrivna så en helt okej DAC/hörlursförstärkare i rimlig prisklass duger fint.

Skrivet av M4RTiN:

text text...

Skrivet av mrqaffe:

text text... .

Skrivet av Lovan:

text text... .

Skrivet av mrqaffe:

text text..

Det var rätt intressanta svar.

Jag kollade lite på O2 och tror nästan att i förstärkarväg är det nog det som oyegie rekommenderade först och ni har följt upp som nog är mest värt.

När det gäller ljudkort är jag dock osäker på vad det blir.
En fråga där.
Om ljudkortet har lägre SNR (dvs högre nominell siffra i dB) än förstärkaren är det OK?
Dvs säg det är kopplat:
ASUS ngt med en SNR på 120 dB och sen en O2 med 105 dB?

I övrigt skall jag se om jag kan buda på denna auktion: http://www.sweclockers.com/annons/108622-horlursforstarkare-o.... Men sannolikt går priset upp där.

Så jag funderar på att börja med ljudkort.
En ASUS Essence STX verkar de flesta vara överens om är rätt bra. Men om den skulle vara för dyr, är de lägre modellerna inget att rekommendera här?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Regert:

Det var rätt intressanta svar.

Jag kollade lite på O2 och tror nästan att i förstärkarväg är det nog det som oyegie rekommenderade först och ni har följt upp som nog är mest värt.

När det gäller ljudkort är jag dock osäker på vad det blir.
En fråga där.
Om ljudkortet har lägre SNR (dvs högre nominell siffra i dB) än förstärkaren är det OK?
Dvs säg det är kopplat:
ASUS ngt med en SNR på 120 dB och sen en O2 med 105 dB?

I övrigt skall jag se om jag kan buda på denna auktion: http://www.sweclockers.com/annons/108622-horlursforstarkare-o.... Men sannolikt går priset upp där.

Så jag funderar på att börja med ljudkort.
En ASUS Essence STX verkar de flesta vara överens om är rätt bra. Men om den skulle vara för dyr, är de lägre modellerna inget att rekommendera här?

SNR är inget annat än en parameter av flera som påverkar, är den bara tillräcklig så är den i de flesta fall närmast ointressant och "tillräckligt bra" börjar det bli vid 70dB.

Dessutom så brukar ju spelljudkortstillverkarna sällan redovisa hur de mätt eller om de ens mätt utan bara redovisar en siffra på en ren ickrets som inte är applicerad i en helhetslösning, de flesta analogstegen i datorerna är ganska mycket skräpigare än de i externa enheter men de brukar marknadsföras med mycket bättre data än ljudmässigt betydligt bättre externa ljudkort från de som tillverkar delar för musikproduktion och hifi och det beror många gånger på att de mer ljudinriktade tillverkarna mäter seriöst och inte bara presenterar en siffra från en kretstillverkare på en krets som inte sitter applicerad med analogdel och strömförsörjning.

Det är ju också ganska vanligt med problem pga olika jordpotential med interna ljudkort och att de påverkas väldigt mycket av andra komponenter i datorn tex ett grafikkort som dränker det med både rf och ger en massa rippel i strömförsörjningen, jag har inte sett nån ljudkortstillverkare som redovisat data när det förekommer annat än perfekta förhållanden för omgivningen

Det kommer många trådar om hur man får bort störningar av olika typer från interna ljudkort, men det är sällan (aldrig ?) jag har läst att nån har fått ljudproblem tex pga belastningen på grafikkortet eller en hårddiskkontroller när de använder en extern dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

SNR är inget annat än en parameter av flera som påverkar, är den bara tillräcklig så är den i de flesta fall närmast ointressant och "tillräckligt bra" börjar det bli vid 70dB.

Dessutom så brukar ju spelljudkortstillverkarna sällan redovisa hur de mätt eller om de ens mätt utan bara redovisar en siffra på en ren ickrets som inte är applicerad i en helhetslösning, de flesta analogstegen i datorerna är ganska mycket skräpigare än de i externa enheter men de brukar marknadsföras med mycket bättre data än ljudmässigt betydligt bättre externa ljudkort från de som tillverkar delar för musikproduktion och hifi och det beror många gånger på att de mer ljudinriktade tillverkarna mäter seriöst och inte bara presenterar en siffra från en kretstillverkare på en krets som inte sitter applicerad med analogdel och strömförsörjning.

Det är ju också ganska vanligt med problem pga olika jordpotential med interna ljudkort och att de påverkas väldigt mycket av andra komponenter i datorn tex ett grafikkort som dränker det med både rf och ger en massa rippel i strömförsörjningen, jag har inte sett nån ljudkortstillverkare som redovisat data när det förekommer annat än perfekta förhållanden för omgivningen

Det kommer många trådar om hur man får bort störningar av olika typer från interna ljudkort, men det är sällan (aldrig ?) jag har läst att nån har fått ljudproblem tex pga belastningen på grafikkortet eller en hårddiskkontroller när de använder en extern dac.

Ah. Såpass.
Tack!

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.