Apples vinst högst genom tiderna – nu störst inom smarta telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Du menar som alla Android mobiler också gör, samt alla produkter du har i din signatur? Folk måste lära sig att det finns många fler kostnader för produkter är materialet det är byggt av. R&D, marknadsföring, butiker. Det är långt ifrån ren vinst kvar när man dragit av tillverkningskostnaden från priset.

Rörelsemarginalen är 30%. Det räcker som fingervisning för hur mycket vi stoppar i aktieägarnas fickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Rörelsemarginalen är 30%. Det räcker som fingervisning för hur mycket vi stoppar i aktieägarnas fickor.

Utan att veta kostnader för R&D, personal, lagerkostnader, hyror, och andra kostnader, så kan man inte göra så svepande uttalanden som du gör. Det du pratar om är inte ens rörelsemarginal då du endast, genom lösa rykten, vet om vad materialet kostar. Men inte om vad allt annat jag nämnde kostar, vilket är kostnader som uppkommer innan skatt, räntor och vinst. Om du anser att någon som gillar Apple-produkter är en gapande marionett, helt baserat på ett rykte om vad materialet kostar och inget annat, så är det du som är den gapande marionetten åt det andra hållet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Utan att veta kostnader för R&D, personal, lagerkostnader, hyror, och andra kostnader, så kan man inte göra så svepande uttalanden som du gör. Det du pratar om är inte ens rörelsemarginal då du endast, genom lösa rykten, vet om vad materialet kostar. Men inte om vad allt annat jag nämnde kostar, vilket är kostnader som uppkommer innan skatt, räntor och vinst. Om du anser att någon som gillar Apple-produkter är en gapande marionett, helt baserat på ett rykte om vad materialet kostar och inget annat, så är det du som är den gapande marionetten åt det andra hållet.

Jag har inte pratat om något annat än rörelsemarginal. Rörelse och vinstmarginal är nyckeltal som säger en hel del och de redovisas öppet (inte lösa rykten). Det spelar egentligen ingen roll hur kostnaderna är fördelade, jag bryr mig inte om vad Apple betalar i egen utveckling eller till underleverantörer. Man kommer inte ifrån det faktum att 25% av Apple's omsättning går ner i ägarnas fickor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Jag har inte pratat om något annat än rörelsemarginal. Rörelse och vinstmarginal är nyckeltal som säger en hel del. Det spelar egentligen ingen roll hur kostnaderna är fördelade, jag bryr mig inte om vad Apple betalar i egen utveckling eller till underleverantörer. Man kommer inte ifrån det faktum att 25% av Apple's omsättning går ner i ägarnas fickor.

Fast det är ju felaktigt, Apple delar inte ut 25% av omsättningen, utan Apple är rätt restriktiva med aktieutdelning över huvud taget, det var först för några år sedan Apple tog och började dela ut aktieutdelning igen efter ett extremt långt uppehåll.
Större delen av pengarna finns ju kvar inom företaget.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast det är ju felaktigt, Apple delar inte ut 25% av omsättningen, utan Apple är rätt restriktiva med aktieutdelning över huvud taget, det var först för några år sedan Apple tog och började dela ut aktieutdelning igen efter ett extremt långt uppehåll.
Större delen av pengarna finns ju kvar inom företaget.

Exakt så, dvs i ägarnas fickor. Inte i sedlar och mynt utan som kapital i form av tillgångar i företaget (mer än 200 miljarder dollar). Som ägare har dina aktier ett värde motsvarande aktiens andel av företaget. Det står inte Apple fritt att spendera dessa pengar utan ägarnas samtycke. Och ägarna är ägare av ett uppenbart skäl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Exakt så, dvs i ägarnas fickor. Inte i sedlar och mynt utan som kapital i form av tillgångar i företaget (mer än 200 miljarder dollar). Som ägare har dina aktier ett värde motsvarande aktiens andel av företaget. Det står inte Apple fritt att spendera dessa pengar utan ägarnas samtycke. Och ägarna är ägare av ett uppenbart skäl.

Nej, det är inte ägarnas pengar fören Apple gör en eventuell aktieutdelning till aktieägarna.
Och det är i princip upp till Apple själva vad de gör med sitt egna kapital, vilket Apple kan köpa upp företag för (vilket de gör på löpande band), eller göra återköp av aktier, och på så sätt minska antalet utestående aktier och få upp värdet på kvarvarande, eller ge aktieutdelning till aktieägarna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, det är inte ägarnas pengar fören Apple gör en eventuell aktieutdelning till aktieägarna.
Och det är i princip upp till Apple själva vad de gör med sitt egna kapital, vilket Apple kan köpa upp företag för (vilket de gör på löpande band), eller göra återköp av aktier, och på så sätt minska antalet utestående aktier och få upp värdet på kvarvarande, eller ge aktieutdelning till aktieägarna.

Apples styrelse har ägarnas förtroende att agera enligt givna strategier och så länge de lever upp till kraven från ägarna är allt frid och fröjd. En ägare realiserar sina tillgångar genom att sälja sina aktier och får därmed ut sin del av företagets värde som bestäms av marknaden. Detta gäller för samtliga aktiebolag. Det skulle inte finnas någon skäl till att äga aktier om det inte var så här det fungerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Apples styrelse har ägarnas förtroende att agera enligt givna strategier och så länge de lever upp till kraven från ägarna är allt frid och fröjd. En ägare realiserar sina tillgångar genom att sälja sina aktier och får därmed ut sin del av företagets värde som bestäms av marknaden. Detta gäller för samtliga aktiebolag. Det skulle inte finnas någon skäl till att äga aktier om det inte var så här det fungerade.

Visst, men Apples kapital har inget med aktieägarna i sig att göra, aktieägarna har inte mer pengar än vad de har i värderingen av aktien.
Således så har aktieägarna inget direkt med Apples kapital (kassa/kontanter/tillgångar) att göra.
Och Apple ger ju inte aktieägarna några pengar då en aktieägare säljer sina aktier på börsen, utan det är ju en annan person som tar över de altierna mot pengar till förra aktieägaren, således inget Apple är inblandade i direkt. Om det nu inte är så att Apple gör ett återköp av aktier, då används ju såklart Apples pengar (eller ja, Apple lånar pengar av bankerna för att göra återköpen av aktierna, då majoriteten av "kassan" hos Apple finns utanför USA och då måste beskattas om de tas hem, så det är således mer lönsamt för Apple aty låna pengarna av en bank).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Visst, men Apples kapital har inget med aktieägarna i sig att göra, aktieägarna har inte mer pengar än vad de har i värderingen av aktien.
Således så har aktieägarna inget direkt med Apples kapital (kassa/kontanter/tillgångar) att göra.
Och Apple ger ju inte aktieägarna några pengar då en aktieägare säljer sina aktier på börsen, utan det är ju en annan person som tar över de altierna mot pengar till förra aktieägaren, således inget Apple är inblandade i direkt. Om det nu inte är så att Apple gör ett återköp av aktier, då används ju såklart Apples pengar (eller ja, Apple lånar pengar av bankerna för att göra återköpen av aktierna, då majoriteten av "kassan" hos Apple finns utanför USA och då måste beskattas om de tas hem, så det är således mer lönsamt för Apple aty låna pengarna av en bank).

Du har fått detta lite om bakfoten. Från en aktieägares perspektiv är det oväsentligt vilken form kapitalet har såvida ägaren inte har för avsikt att omsätta sitt kapital i någon annan form. Om Apple gör ett återköp ökar naturligtvis värdet på de resterande aktierna som finns på marknaden.

Vad jag från början ville ha sagt är att jag tycker det är osunt att heja på ett företag såsom om det vore en idrottsstjärna (som genom sina prestationer och sin person tex ses som en förebild). Detta eftersom ett företag i första hand är en vinstdrivande verksamhet, oavsett om vi pratar om Apple, Coca Cola eller Ikea, och oavsett vad företagen vill ge sken av. Det innebär inte att man ska sluta köpa Apples produkter, bara att man ska ha en mer kritisk hållning och inte gå deras ärenden och agera missionär.

Med hopp om en god natts sömn!

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

En kass grej med Android-plattan (Lollipop 5.0.2) som nyss hände är att grabben kört igång Cut the Rope på den och lämnat det igång. Nu när jag hittade den någon timme senare är spelet uppe på den med skärmen igång och batteriet har givetvis gått åt ganska mycket. Något sådant har jag aldrig sett ske på en iOS-enhet.

Fast är inte det väldigt beroende på vilken app man kör om den ska tillåta skärmsläckare eller inte
Jag har vissa spel som man spelat på mobil som går i skärmsläckare (väldigt jobbigt på lite "slöare" spel), sen finns det appar som aldrig går i skärmläge

Vet dock inte om det är något appar kan "styra" på apple osv. Men man kan ju i vilketfall inte skylla på att det är androids fel att batteriet går åt om man lämnar något igång

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Klassiskt Svenskt-svensson tyckande ser jag här, - "det är fult att tjäna pengar" - "det är ännu fulare att tjäna sanslösa pengar"

Så länge Apple forsätter att utveckla och producera apparater av högsta klass som jag i åratal använder med största nöje så kommer jag att stoppa pengar i deras fickor, gladeligen.
Och jag anser dom gjort världen till en bättre plats och jag unnar företaget Apple all välgång, och jag tror att så länge dom fortsätter att tjäna ofantliga summor pengar kommer dom fortsätta satsa stora pengar i att liggs steget före och levererar produkter som "Just Works"

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Klassiskt Svenskt-svensson tyckande ser jag här, - "det är fult att tjäna pengar" - "det är ännu fulare att tjäna sanslösa pengar"

Så länge Apple forsätter att utveckla och producera apparater av högsta klass som jag i åratal använder med största nöje så kommer jag att stoppa pengar i deras fickor, gladeligen.
Och jag anser dom gjort världen till en bättre plats och jag unnar företaget Apple all välgång, och jag tror att så länge dom fortsätter att tjäna ofantliga summor pengar kommer dom fortsätta satsa stora pengar i att liggs steget före och levererar produkter som "Just Works"

Nej, det är inte fult att tjäna pengar, inte ens mycket pengar, det är bara att gratulera Apples aktieägare. Problemet är konsumenter som har ett närmast religiöst förhållande till en i grunden vinstdrivande verksamhet. Då har man som företag verkligen lyckats.

Och det är inte vinsten som används till utveckling och forskning. Vinsten är det som är kvar när alla kostnader är betalda inklusive utveckling och forskning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, har någon påstått något annat?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Skrivet av Gr8t:

Klassiskt Svenskt-svensson tyckande ser jag här, - "det är fult att tjäna pengar" - "det är ännu fulare att tjäna sanslösa pengar"

Så länge Apple forsätter att utveckla och producera apparater av högsta klass som jag i åratal använder med största nöje så kommer jag att stoppa pengar i deras fickor, gladeligen.
Och jag anser dom gjort världen till en bättre plats och jag unnar företaget Apple all välgång, och jag tror att så länge dom fortsätter att tjäna ofantliga summor pengar kommer dom fortsätta satsa stora pengar i att liggs steget före och levererar produkter som "Just Works"

Jag har inget emot Iphone, helt okej mjukvara och hårdvarta.

Men det är detta som blir lite tragikomiskt, att man köper en pryl utan att egentligen behöva den (vet inte en om denna är äkta eller inte):

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att Apple har haft för höga priser men tydligen säljer de telefoner ändå. 150miljarder på ett kvartal. 2015 kan det alltså röra sig om 500 miljarder kronor i ren vinst! Det är ganska absurt att det går att få oljeliknande vinstmarginaler ur en produkt med god hårdvaru-mjukvaruintegration och i stort sett standarkomponenter. Fast till stora delar kan jag också förstå det. Apples processorer har långt bättre singeltrådprestanda än övriga ARM-tillverkare exempelvis vilket gör att telefonerna trots likvärdig tillverkningskostnad är marginellt bättre på det mesta. För datorer och telefoner är Apple premiumtillverkaren nummer ett och då är det inte konstigt att en stor del av världens befolkning som vill unna sig något extra också är redo att betala prispremien som leder fram till den enorma vinsten i kvartalsrapporten. Samsung, Xiaomi mfl får slåss hårt om andelarna i mellansegmentet medan Apple nästan har monopol på premiumsidan.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

En kass grej med Android-plattan (Lollipop 5.0.2) som nyss hände är att grabben kört igång Cut the Rope på den och lämnat det igång. Nu när jag hittade den någon timme senare är spelet uppe på den med skärmen igång och batteriet har givetvis gått åt ganska mycket. Något sådant har jag aldrig sett ske på en iOS-enhet.

Om du startar ett spel på iOS och lämnar det på, vad händer då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Om du startar ett spel på iOS och lämnar det på, vad händer då?

Det som händer är att telefonen släcker skärmen, och spelet stängs ned / läggs i bakgrunden och därmed inte är igång och drar batteri.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

störst innom smarta telefoner? baahhhaha

så vart fan är alla iphone ägare?
Ilök har inte flest användare.

**möjligen flest hjärntvättade användare

dom har troligen sålt mest förra året men inte fan dominerar dom marknaden.

Men hallå----> läs rubriken, det handlar om " vinst " d v s ----> $ Kr peseta £ Lire Złoty!!

Så när det gäller ren vinst, så nog fan dominerar dom marknaden
**Snacka om hjärntvättade användare

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Brukar vara ett argument från någon som inte använt en iPhone på många år. iTunes är ju knappast ett krav och har inte varit det på många år, använder det aldrig.

Hur gör du när du vill lägga in filmer och musik då? Kan man göra som på android och bara köra drag and drop?

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jakelol:

Hur gör du när du vill lägga in filmer och musik då? Kan man göra som på android och bara köra drag and drop?

Vem lägger in musik i mobilen nu för tiden nu när Spotify i princip tagit över.
Finns ingen anledning att lägga in musik då Spotify finns, kan lägga offlinelistor.
Annan musik köps enkelt på iTunes som laddas ner direkt in i mobilen.
Videor streamar man med ex, Netflix, diverse playtjänster etc, eller använder ex VLC och där kan lägga in direkt via en http uppladdning, eller hänta ner filer direkt in i VLC.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Hur gör du när du vill lägga in filmer och musik då? Kan man göra som på android och bara köra drag and drop?

Musikfiler har jag inte ens försökt lägga över. Var längesen jag slutade med musik i filformat, kör Spotify (och vinyl ). För video-media så stödjer de populära mediaspelarna massvis med olika sätt att föra över media till telefonen/plattan utan att behöva använda iTunes, som via FTP, HTTP, SMB...o s v med drag and drop. Och om du hellre vill strömma från din dator så har de stöd för det också. All backup har jag i iCloud och uppdateringar sker också utan iTunes inblandning nu för tiden. Så har inte öppnat iTunes på evigheter, för det är inget jag använder på Mac:en heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Klassiskt Svenskt-svensson tyckande ser jag här, - "det är fult att tjäna pengar" - "det är ännu fulare att tjäna sanslösa pengar"

Så länge Apple forsätter att utveckla och producera apparater av högsta klass som jag i åratal använder med största nöje så kommer jag att stoppa pengar i deras fickor, gladeligen.
Och jag anser dom gjort världen till en bättre plats och jag unnar företaget Apple all välgång, och jag tror att så länge dom fortsätter att tjäna ofantliga summor pengar kommer dom fortsätta satsa stora pengar i att liggs steget före och levererar produkter som "Just Works"

Fult att tjäna pengar? Det många reagerar på är att de tjänar pengar på marknadsföring och genom att låsa marknaden. Hearthstone är ett bra exempel där Apple hindrar Android, det finns en fungerande apk utvecklad av blizzard för mobiler. Men innan de fungerar på iPhone kommer den inte släppas på live market.

Trots att det fungerar, med blizzards egen apk på mobiler.

Att Apple "just works" är ju en fråga om vad du gör. Som gamer och manganörd har jag ingen användning för Apples grejer. Varken Hearthstone eller de streamtjänster jag använder för manga/anime finns till Iphone.

Så nej, Apples produkter fungerar till det du använder dem till men i mina händer fungerar inget av det jag är ute efter. Så "doesn't work" eller "just works, one way".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandite:

Jag har också gått från iOS till Android nyligen. iOS är betydligt mer polerat, men om det är nåt jag inte saknar så är det iTunes!

Det är väl ingen som använder iTunes idagsläget? Kan knappt komma ihåg sist jag använde det. Kan det vara 2010-2011?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pg_ice:

störst innom smarta telefoner? baahhhaha

så vart fan är alla iphone ägare?
Ilök har inte flest användare.

möjligen flest hjärntvättade användare

dom har troligen sålt mest förra året men inte fan dominerar dom marknaden.

De finns förvisso fler iPhone-användare än Samsung-användare och Samsung är ändå störst på androidsidan. Så ja, man kan med all säkerhet säga att Apple dominerar smartphone-marknaden med sin iPhone. Sen att det finns femtioelva miljarder kinesmodeller som kostar ett par hundralappar att köpa och som drar upp marknadsandelarna för android är ju en annan sak, sen om det är så mycket att hurra över vette fan.

Nog fan dominerar Apple marknaden sett till vinst, antalet användare och kundnöjdhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jakelol:

Hur gör du när du vill lägga in filmer och musik då? Kan man göra som på android och bara köra drag and drop?

Vi iFånar fyller inte telefonerna med musik och filmer eftersom att det finns något som kallas "streaming" och "molntjänster" som funkar bra såvida man inte bor i någon liten sameby i lapplandsfjällen.

Skämtåsido. Vill man ha "drag and drop" i iOS så antingen jailbreakar man, något som vilken teknisk okunnig person som helst klarar av att göra och använder en filhanterare. Eller så använder man tredjepartsappar som gör det möjligt att föra över filmer och musk trådlöst från datorn till telefonen via appen som sedan kategoriserar och sorterar dina filmer och låtar snyggt och prydligt i appen. Visst låter det fantastiskt? Och inget som helst behov av iTunes någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vem lägger in musik i mobilen nu för tiden nu när Spotify i princip tagit över.
Finns ingen anledning att lägga in musik då Spotify finns, kan lägga offlinelistor.
Annan musik köps enkelt på iTunes som laddas ner direkt in i mobilen.
Videor streamar man med ex, Netflix, diverse playtjänster etc, eller använder ex VLC och där kan lägga in direkt via en http uppladdning, eller hänta ner filer direkt in i VLC.

Den musiken jag vill ha finns inte på någon streaming tjänst. Då jag vill ha 13-1400-tals musik av Ensemble Organum (alla deras album) och alla epistlar av Bellman, har varit tvungen att köpa olika cd's av den musiken jag vill ha för att sedan lägga på mobilen.
Så med andra ord behöver jag kunna lägga musik på mobilen lätt då jag inte luyssnar på mainstream musik.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Den musiken jag vill ha finns inte på någon streaming tjänst. Då jag vill ha 13-1400-tals musik av Ensemble Organum (alla deras album) och alla epistlar av Bellman, har varit tvungen att köpa olika cd's av den musiken jag vill ha för att sedan lägga på mobilen.
Så med andra ord behöver jag kunna lägga musik på mobilen lätt då jag inte luyssnar på mainstream musik.

Du borde prova Google Music. Plats för 20 000 låtar, så kan du streama det. Väldigt bra när du inte har plats för 20 000 låtar på telefonen, eller råkar vara på jobbet eller hemma hos en kompis och vill spela upp en låt.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

fattar verkligen inte varför apple har sånt jävla överpris.
Jag menar, jämför samsung galaxy s5 och iphone 6 16gb.
samsung galaxy s5 kom ut officiellt 2014/2/24 och iphone 6 2014/9/9.
Iphone 6 är sämre men också dyrare än S5an.
Det är riktigt stört att dem går med så stor vinst,
tror knappast att iphone 6 är dyrare att tillverka än S5an.

Därför att Apples affärsmodell går ut på att släppa mjukvaran gratis eller mot en högst symbolisk summa, för att sedan ta vinst på hårdvaran.

Så har den sett ut sedan decennier tillbaka. De gör ingen hemlighet av att ta ut enorm profit på hårdvaran - inget annat företag kommer i närheten deras balansering mellan priset de tar kontra värdet på komponenterna.

Citat:

When did Apple adopt this business model? It started with the iPod in 2001. Prior to the iPod, MP3 players had been hideous and hard to use; they looked like compact disc players or bricks. The iPod had far less storage than they did. It was far more expensive, at $399. And suddenly everyone wanted one.

Two years later, Steve Jobs introduced the iTunes Store, selling songs for 99 cents a pop. That seemed low at the time, and I'll never forget what Jobs told me when I pointed that out. "The dirty little secret of all this is there's no way to make money on these stores," he said — because 65 cents of each song went straight to the music company. The rest barely covered Apple's overhead. Why not jack the price? "Because we're selling iPods," Jobs says, grinning.

http://mashable.com/2013/10/23/apple-free-software-expensive-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vem lägger in musik i mobilen nu för tiden nu när Spotify i princip tagit över.
Finns ingen anledning att lägga in musik då Spotify finns, kan lägga offlinelistor.
Annan musik köps enkelt på iTunes som laddas ner direkt in i mobilen.
Videor streamar man med ex, Netflix, diverse playtjänster etc, eller använder ex VLC och där kan lägga in direkt via en http uppladdning, eller hänta ner filer direkt in i VLC.

De som har för bra hörlurar för att inte kunna undgå Spotifys ljudkvalitet kör andra sätt, t ex på fil eller iTunes Match / Google Play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

De som har för bra hörlurar för att inte kunna undgå Spotifys ljudkvalitet kör andra sätt, t ex på fil eller iTunes Match / Google Play.

Ett svagt argument när vi det är smartphones vi pratar om skulle jag säga. Är det så att du inte anser att Spotifys 320 kbps räcker till är väl sannolikheten stor att du har lurar som knappast kommer till sin fulla rätt på en smartphone ändå. Personligen kör jag mer Sennheiser Momentum Over-ear som väl får anses som bra lurar anpassade för att just användas mobilt och har absolut inget emot ljudkvaliteten som Spotify erbjuder.