Nvidia G-Sync i bärbar dator utan särskild modul – förvillande likt AMD Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Haha, Multisync innebär inte att man kan ha variabel uppdatering och skicka ut en bild när man känner för det. Multisync betyder att en skärm kan synkronsiera på flera olika scanningsfrekvenser. Har du försökt att byta upplösning på en Multisync skärm? Klonk, säger det sedan darrar bilden i flera sekunder. Att diskret byta uppdateringshastighet är inte det samma som att kontinuerligt variera den. Nej, du har uppenbarligen ingen aning om vad du talar om.


Adaptive sync är inte det samma som linjär synk, har hela tiden sett det som möjligheten att synka med olika tider. Någon som verkligen vet?
Mobiler kör ju med en liknande teknik sen många år tillbaka, men här är det främst i energisparsyfte!
En LCD och liknande fungerar inte på samma sätt som en CRT...

Skrivet av beh:

Men nVidia fick ut sin produkt först, just för att den är properitär och att de inte behövde driva genom en ny ändring av en standard. När respektive företag startade sin interna utveckling vet vi inte. Men tydligen bedömde nVidia att time to market var viktigt.

Fördelen att släppa specifik stängd hårdvara är att man får ut det snabbare än att gå genom ett standardorgan, därav fick Nvidia ut G-Synk först!

Skrivet av beh:

Jag sa inte att iPhone var den första smartphonen, jag sa att de telefonerna som klonat den inte kunde gjort det om den inte fanns. Vi behöver inte radda upp gamla smartphones.

Om man klonar iPhone, betyder det stämning upp över halsen
iPhone är en del av en naturlig utveckling, ingen behöver klona en klon

Förresten Adaptive-Sync fanns redan 2009...
http://www.vesa.org/news/vesa-adds-adaptive-sync-to-popular-d...
Adaptive-Sync is a proven and widely adopted technology. The technology has been a standard component of VESA’s embedded DisplayPort (eDP™) specification since its initial rollout in 2009. As a result, Adaptive-Sync technology is already incorporated into many of the building block components for displays that rely on eDP for internal video signaling. Newly introduced to the DisplayPort 1.2a specification for external displays, this technology is now formally known as DisplayPort Adaptive-Sync.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:


Adaptive sync är inte det samma som linjär synk, har hela tiden sett det som möjligheten att synka med olika tider. Någon som verkligen vet?

  • Multisync - En skärm som kan ta emot och visa signaler med olik uppdateringshastighet och "pixelantal" (h-sync och v-sync). När man har en signal så låser skärmen sig till denna och förväntar sig en ny bild med jämnt intervall. Grafikkortet har ingen möjlighet att plötsligt dra ut på tiden med en bild utan att det blir tearing eftersom skärmen kommer visa bilden så fort den skickas över även om den inte just nu scannar en helt ny bild från toppen. Vid 60 Hz och v-sync på 60 fps fungerar allt perfekt om GPU kan skicka över en bild var 16.67 ms. Tar det längre tid att rendera ut en bild blir det 30 fps (som går att visa med 60 Hz utan problem) och varje bild visas två gånger.

  • Adaptive-sync - Ett tillägg till DP 1.2 som gör det möjligt för grafikkortet att "driva" skärmen såtillvida att när en ny bild är klar så kan den visas direkt, utan att man behöver ta hänsyn till den upppdateringshastighet som skärmen i vanliga fall är "låst till". När en bild är klar kan den skickas till skärmen och visas.

Skrivet av beh:

Men nVidia fick ut sin produkt först, just för att den är properitär och att de inte behövde driva genom en ny ändring av en standard.

Skrivet av Bengt-Arne:

Fördelen att släppa specifik stängd hårdvara är att man får ut det snabbare än att gå genom ett standardorgan, därav fick Nvidia ut G-Synk först!

Ekar det här inne eller? Ho ho?

Skrivet av Bengt-Arne:

Om man klonar iPhone, betyder det stämning upp över halsen
iPhone är en del av en naturlig utveckling, ingen behöver klona en klon

Du menar som Apple Inc. v. Samsung Electronics Co. eller Motorola Mobility v. Apple Inc.?

Skrivet av Bengt-Arne:

Förresten Adaptive-Sync fanns redan 2009...
http://www.vesa.org/news/vesa-adds-adaptive-sync-to-popular-d...
Adaptive-Sync is a proven and widely adopted technology. The technology has been a standard component of VESA’s embedded DisplayPort (eDP™) specification since its initial rollout in 2009. As a result, Adaptive-Sync technology is already incorporated into many of the building block components for displays that rely on eDP for internal video signaling. Newly introduced to the DisplayPort 1.2a specification for external displays, this technology is now formally known as DisplayPort Adaptive-Sync.

Ja, som en del av embedded displayport (eDP) ja. Men inte i DP för externa skärmar. Detta är ju en av orsakerna till varför G-sync för bärbara inte behöver modul, en tillverkare kan ju plocka komponenter som fungerar perfekt i hop: GPU med möjlighet att driva en eDP LCD-Panel med variabel refresh. För att få till något liknande behövs en standard för att skilja komponenter som inte stödjer DP 1.2a och de som stödjer det: Voila Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Mobiler kör ju med en liknande teknik sen många år tillbaka, men här är det främst i energisparsyfte!
En LCD och liknande fungerar inte på samma sätt som en CRT...

Du menar Panel Self Refresh (PSR): http://www.anandtech.com/show/7208/understanding-panel-self-r...

Inte många mobiler som har det nej, men det kommer. Det är precis samma som med laptops, när det är en "self cointained" enhet är det lättre att skeppa produkter som har helt nya teknologier. Att få det att fungera som diskreta komponenter genom en standard är svårare, därför Freesync och G-sync.