Når inte maximal hastighet med hempressad ethernetkabel

Permalänk
Medlem

Når inte maximal hastighet med hempressad ethernetkabel

Hej,

Har flyttat in i en lägenhet med 1/1 GBit/s vilket ställer lite högre krav på nätverket. Eftersom jag inte hade någon kabel som var lagom lång till min dator drog jag ethernetkabel från rulle som jag sedan pressade på en kontakt på i varje ände. Kabeln jag hade var tyvärr installationskabel vilket jag vet inte är helt idealt att pressa kontakter på men jag har gjort detta förr med gott resultat (på 100/100-tiden) och jag har en riktig presstång. Jag når cirka med 670 Mbit/s med min egna kabel när jag kör bredbandskollen, med en köpt kabel når jag ca 880 Mbit/s, jag förlorar alltså mer än 200 Mbit/s över min egna kabel. Har pressat om kontakterna två gånger i varje ände (alltså klippt av den gamla och satt på en ny) och varit riktigt noggrann varje gång men det blir inte snabbare än så här.

Nu till det riktigt problemet, jag har lagt typ två timmar på att fästa den här kabeln längs en golvlist med transparent dubbelhäftande tejp och det blev riktigt j*vla snyggt så jag är inte alls sugen på att riva ner den och sätta en ny. Var ligger flaskhalsen? Är det jag som inte riktigt lyckats med någon pressning trots allt eller blir det inte snabbare än så här med de grejorna jag har?

Vänliga hälsningar
Viking

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Hej,

Har flyttat in i en lägenhet med 1/1 GBit/s vilket ställer lite högre krav på nätverket. Eftersom jag inte hade någon kabel som var lagom lång till min dator drog jag ethernetkabel från rulle som jag sedan pressade på en kontakt på i varje ände. Kabeln jag hade var tyvärr installationskabel vilket jag vet inte är helt idealt att pressa kontakter på men jag har gjort detta förr med gott resultat (på 100/100-tiden) och jag har en riktig presstång. Jag når cirka med 670 Mbit/s med min egna kabel när jag kör bredbandskollen, med en köpt kabel når jag ca 880 Mbit/s, jag förlorar alltså mer än 200 Mbit/s över min egna kabel. Har pressat om kontakterna två gånger i varje ände (alltså klippt av den gamla och satt på en ny) och varit riktigt noggrann varje gång men det blir inte snabbare än så här.

Nu till det riktigt problemet, jag har lagt typ två timmar på att fästa den här kabeln längs en golvlist med transparent dubbelhäftande tejp och det blev riktigt j*vla snyggt så jag är inte alls sugen på att riva ner den och sätta en ny. Var ligger flaskhalsen? Är det jag som inte riktigt lyckats med någon pressning trots allt eller blir det inte snabbare än så här med de grejorna jag har?

Vänliga hälsningar
Viking

Det vore ju intressant att börja med att verifiera om problemet öht har med kabeln att göra eller något annat.
Har du möjlighet att göra samma test med en annan kabel?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det vore ju intressant att börja med att verifiera om problemet öht har med kabeln att göra eller något annat.
Har du möjlighet att göra samma test med en annan kabel?

Var kanske lite otydlig Jag har alltså provat att lägga en annan kabel rakt över golvet och koppla in mellan router och dator istället och då får jag genast 880 Mbit/s istället för 670 Mbit/s!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Tveksam på att det skulle göra så pass stor skillnad men är kablarna lika långa?
Annars kan jag inte komma på något annat då det enligt mig är troligare att fabrikens kabel skulle vara felpressad. Möjligen att det skulle vara någon skillnad på vad det är för kabel men det låter också lite sisådär i mina öron..

Permalänk
Medlem

Om du har en kabel som fungerar bra men som du kan avvara, klipp av kontakterna och sätt dit sådana som du använder till den andra kabeln och testa.
Kan du återanvända kontakter du klippt bort? Isåfall testa med dom oxå.
Då kan du ta reda på om det är kabel, kontakt eller för dåligt verktyg.
PS, kabeln som du satt efter listan kan vara skadad oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte sätta dit rätt kontakt (vägguttag) på den om du har limmat fast kabeln så passatt den är bökig att ta loss ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Var kanske lite otydlig Jag har alltså provat att lägga en annan kabel rakt över golvet och koppla in mellan router och dator istället och då får jag genast 880 Mbit/s istället för 670 Mbit/s!

De kan ju säkert variera oavsett kabel, vilken tid på dygnet etc etc.
Jag kan själv ha 1gbit/s men där utlovas något mellan 500/1000mbit, då dom inte kan garantera att du får ut 1000mbit konstant. Testa din egna pressade kabel vid olika tidpunkter på dygnet. Och se om de skiljer sig i resultat, såsom 200mbit tex.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har nog ingenting med kabeln att göra om det inte är fel på den och du får t.ex CRC errors så det kommer ske omsändningar. Så länge kabeln kan få 1Gbit länkning och inte 100Mbit så är det nog inget fel med själva pressningen du gjort.

Jag har inte 1Gbit själv men har läst och hört att 600-700 Mbit är rätt vanligt och att det beror lite vilka tider på dygnet som man testar, skulle absolut inte vara primärt att testa din hastighet på kvällstid när de flesta använder sitt bredband.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl ta och mäta inom lanet också för att inte blanda in internet och Bredbandskollen ?
Då får du ett pålitligare värde på vad din kabel presterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Installationskabel skall avslutas i båda ändar av matchande, ofta samma tillverkares, uttag.

T ex schneiders lexcom system har ytterligare dämpning sitter i kontaktdonen i uttaget för att det skall matcha kabeln.

Permalänk
Medlem

Som sagt, något är fel på kabeln eftersom jag har provat att byta den rakt av och får då 200 Mbit/s till, har provat 10+ gånger.

Skrivet av Cryptomast3r:

Installationskabel skall avslutas i båda ändar av matchande, ofta samma tillverkares, uttag.

T ex schneiders lexcom system har ytterligare dämpning sitter i kontaktdonen i uttaget för att det skall matcha kabeln.

Intressant, har lite uttag liggandes, provar att montera de imorgon

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

T ex schneiders lexcom system har ytterligare dämpning sitter i kontaktdonen i uttaget för att det skall matcha kabeln.

Detta tror jag inte på. Har du någon källa på att det skulle vara så?

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av weavex:

Detta tror jag inte på. Har du någon källa på att det skulle vara så?

Tja, efter lite morgon googlande så hittar jag ju mest butiker men nog finns det folk som påstår liknande.. Värkar dock mer vara för att göra kontakt och installation lättare typ som Wago klämmor istället för de där röda (thorix/torix?). Sen vet jag väl inte om jag tror på det heller men det var lite intressant i alla fall.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det finns någon dämpning i uttagen eller ej kan det ju bara bli bättre av att sätta upp dem så jag provar det när jag kommer hem ikväll.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Är det CAT6 kabel du använder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Installationskabel skall avslutas i båda ändar av matchande, ofta samma tillverkares, uttag.

T ex schneiders lexcom system har ytterligare dämpning sitter i kontaktdonen i uttaget för att det skall matcha kabeln.

Du blandar inte ihop det med antennuttag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av weavex:

Detta tror jag inte på. Har du någon källa på att det skulle vara så?

Har gått kurs på förra jobbet för ett instrument för att mäta in installationer. Då fick jag förklarat för mig att tillverkarna säljer ett "system" alltså kabel med tillhörande uttag.

Innan dess trodde jag att uttagen var dumma och bara en ren elektrisk kontakt.
Men jag har kollat lexcom uttagen från Schneider och dom har en form av dämpning för att kontra kabeln. I princip leds ledarna ut på ena sidan PCB't och på motsvarande sidan går ledarna som sedan går ut till kontaktytan i själva uttaget.

Skrivet av mrqaffe:

Du blandar inte ihop det med antennuttag ?

Nej jag är väl medveten om skillnaden.

Permalänk
Medlem

Nu har jag monterat nätverksuttag i båda ändar och får exakt samma resultat. Att det skulle vara fel på kabeln har jag svårt att tro eftersom den nu endast ligger rakt längs en golvlist, inga böjar alls. Det är antagligen så att kabeln helt enkelt inte är bättre, rullen är kanske 7-8 år gammal och från Deltaco. Känner jag mig stark en dag byter jag ut allt mot en ny kabel.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wixia:

Nu har jag monterat nätverksuttag i båda ändar och får exakt samma resultat. Att det skulle vara fel på kabeln har jag svårt att tro eftersom den nu endast ligger rakt längs en golvlist, inga böjar alls. Det är antagligen så att kabeln helt enkelt inte är bättre, rullen är kanske 7-8 år gammal och från Deltaco. Känner jag mig stark en dag byter jag ut allt mot en ny kabel.

Är det en cat 5e och den inte klarar Gbit så är det per definition fel på den eller kontakteringen såvida längden inte är över 100m

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wixia:

Nu har jag monterat nätverksuttag i båda ändar och får exakt samma resultat. Att det skulle vara fel på kabeln har jag svårt att tro eftersom den nu endast ligger rakt längs en golvlist, inga böjar alls. Det är antagligen så att kabeln helt enkelt inte är bättre, rullen är kanske 7-8 år gammal och från Deltaco. Känner jag mig stark en dag byter jag ut allt mot en ny kabel.

Trist, jag som hoppades att de där mirakel kontakterna skulle göra nått annat än bekväm montering/mindre slitage..

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har för vassa böjar på den installerade kablen?
läste något om att du inte får dra den över hörn utan at radien på böjen är ca. 4x diametern.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Var kanske lite otydlig Jag har alltså provat att lägga en annan kabel rakt över golvet och koppla in mellan router och dator istället och då får jag genast 880 Mbit/s istället för 670 Mbit/s!

En köpt kabel rakt över golvet ger bättre prestanda än din egen som du limmat längs en golvlist med (förmodligen) ett antal skarpa böjar och kanske närhet till nätadaptrar.

Eftersom den köpta inte var lagom lång till att lägga längs golvlisten gissar jag på att den är kortare.

Jag tror inte att det är krimpningen som är problemet.

edit, lite längre ner framkom det att det är böjfritt men kabeln är 7-8 år gammal. Är det ens cat 5e?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

En köpt kabel rakt över golvet ger bättre prestanda än din egen som du limmat längs en golvlist med (förmodligen) ett antal skarpa böjar och kanske närhet till nätadaptrar.

Eftersom den köpta inte var lagom lång till att lägga längs golvlisten gissar jag på att den är kortare.

Jag tror inte att det är krimpningen som är problemet.

edit, lite längre ner framkom det att det är böjfritt men kabeln är 7-8 år gammal. Är det ens cat 5e?

Kabeln i fråga är Deltaco TP-40, 24AWG, CAT.5e. Nu är det som sagt två uttag med ca 3 m rak kabel emellan. Något måste vara fel på kabeln, så om jag ska riva ner den kan jag lika bra riva ner allt ihop och köpa en ny fräsch CAT6-kabel för att slippa mer bekymmer. Samtidigt är man sugen på att byta den för att se om det faktiskt hjälper

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör den Deltaco-kabeln i nära hundrametersdragningar över gigabit, fungerar felfritt. Jag tror mer på handhavandefel såsom dåligt utförd eller felaktig kontaktering. Delas paren pga felkoppling kan de fortfarande sända men hastigheten blir därefter pga mycket mer störningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Olika skärmning på kablarna? Kan finnas störningar efter väggen.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag kör den Deltaco-kabeln i nära hundrametersdragningar över gigabit, fungerar felfritt. Jag tror mer på handhavandefel såsom dåligt utförd eller felaktig kontaktering. Delas paren pga felkoppling kan de fortfarande sända men hastigheten blir därefter pga mycket mer störningar.

Intressant! Ja jag är är ju ingen Cisco-certifierad nätverksingenjör men jag tycker att jag borde klara att sätta ett nätverksuttag! Så här ser det ut:

Syns det något uppenbart fel? Att färgerna inte blandas ihop är jag helt säker på.

Kabeln är faktiskt oskärmad. Kan en elkabel i väggen störa så här mycket tex?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wixia:

Intressant! Ja jag är är ju ingen Cisco-certifierad nätverksingenjör men jag tycker att jag borde klara att sätta ett nätverksuttag! Så här ser det ut:

http://i90.photobucket.com/albums/k259/wixia/C4BBB03A-CFAC-43...

Syns det något uppenbart fel? Att färgerna inte blandas ihop är jag helt säker på.

Kabeln är faktiskt oskärmad. Kan en elkabel i väggen störa så här mycket tex?

Har du verkligen använt ett riktigt Krone-verktyg (eftersom det är Kroneplint)? Det ser väldig "geggigt" ut med isoleringen vid kontaktytorna och tveksamt om kabeln är nedtryckt i botten. När jag gör det ser det klart renare ut. Väldigt viktigt att det blir väl utfört för bästa kontakt. Jag hade inte heller tvinnat upp paren så mycket utan försöker alltid ha de tvinnade så långt fram mot plinten som möjligt. Detta visar bara en kontakt, hur är det på andra sidan?

***

Ett inlägg raderat i enlighet med §1.6 i reglerna:

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du verkligen använt ett riktigt Krone-verktyg (eftersom det är Kroneplint)? Det ser väldig "geggigt" ut med isoleringen vid kontaktytorna och tveksamt om kabeln är nedtryckt i botten. När jag gör det ser det klart renare ut. Väldigt viktigt att det blir väl utfört för bästa kontakt. Jag hade inte heller tvinnat upp paren så mycket utan försöker alltid ha de tvinnade så långt fram mot plinten som möjligt. Detta visar bara en kontakt, hur är det på andra sidan?

***

Ett inlägg raderat i enlighet med §1.6 i reglerna:

Jag har inte ett äkta Krone-verktyg utan en kopia av ett sådant jag köpt på Kjell men det borde duga. Kan fotografera den andra kontakten ikväll men den är enligt mig likvärdig. Det som är konstigt är ju att jag får exakt samma hastighet med uttagen som jag fick med kontakter pressade på kabeln vilket trots allt ändå får mig att misstänka att något är fel med själva kabeln.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wixia:

Jag har inte ett äkta Krone-verktyg utan en kopia av ett sådant jag köpt på Kjell men det borde duga. Kan fotografera den andra kontakten ikväll men den är enligt mig likvärdig. Det som är konstigt är ju att jag får exakt samma hastighet med uttagen som jag fick med kontakter pressade på kabeln vilket trots allt ändå får mig att misstänka att något är fel med själva kabeln.

Kan givetvis vara fel på kabeln men använder du ett Krone-verktyg (eller som ser ut som ett och inte är helt kass) så använder du det fel. Kabeln ska inte orma sig så mycket när den pressas ned och isoleringen ska inte plattas/smetas ut som den gjort på dina bilder. Det ser nästan ut som om den är nertryckt med en skruvmejsel.

Ett riktigt verktyg har tryckavkänning och man trycker ned det i en enda lång och snabb kontinuerlig rörelse tills det klickar till, då blir det perfekt i 49 fall av 50. Ibland kan det ändå bli en miss och se ut som på din bild, men då tar man bara fram kroken, drar loss och gör om.

Visa gärna bild på ditt verktyg så att vi kan utesluta fel där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Intressant! Ja jag är är ju ingen Cisco-certifierad nätverksingenjör men jag tycker att jag borde klara att sätta ett nätverksuttag! Så här ser det ut:

http://i90.photobucket.com/albums/k259/wixia/C4BBB03A-CFAC-43...

Syns det något uppenbart fel? Att färgerna inte blandas ihop är jag helt säker på.

Kabeln är faktiskt oskärmad. Kan en elkabel i väggen störa så här mycket tex?

Elkablar kan störa väldigt mycket, faktiskt. Om kabeln ska ligga nära elkablar, så borde den vara skärmad. Elkabeln också, men det är ju inte lätt att byta i efterhand alltid.

Du har inte gjort 100% korrekt enligt bilden. Hur illa resultat man får är svårt att bedöma dock.

När det gäller den yttre isoleringen: den ska skalas av så nära anslutningspunkten som möjligt. Ju längre du går med nakna twisted pair, desto större risk att störningar sprids i kabeln. Dessutom ska den yttre isoleringen inte tryckas ihop så där hårt med buntbandet. Om du deformerar kabeln, så blir resultatet sämre. Du ska inte se det som en dragavlastning. TP-kablar tåler inte att dragavlastas, de ska bara fästas på plats väldigt försiktigt. I Svensk Standard står det till och med att buntband är förbjudet att använda, man ska använda kardborrband. I ditt fall hade jag helt skippat att fästa den alls, låt den hänga fritt i skalet/paren bara. Paren sitter fast ganska bra i en sån plint.

Paren: paren ska vara twisted så nära anslutningspunkten som det bara går, då det är just twistningen som gör att störningar jämnas ut och kan korrigeras genom lite "magi" i mottagaren. Här kan millimeter göra stor skillnad.

Böjradie och förläggningssätt: se till att vara försiktig när kabeln dras ut och läggs på plats. Tillverkarens specifikation för böjradie ska följas även vid utläggning. Om du får en knut och råkar dra till, så kan det resultera i en förstörd kabel. Då får du slänga den och göra om, tyvärr.