Surfplattemarknaden minskar för första gången någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I min värld har surfplattor alltid saknat syfte. Förstår inte vad folk använder dem till.

Skrivet av Batman:

Problemet jag haft med surfplattor, ända sedan dom kom, är att det känns som en handikappad dator. Den klarar det mesta, men inte riktigt allt.

Skrivet av Buio:

Lär väl vara Windows 10, och senaste Intel-CPU för plattor/bärbara åtminstone. Men jag är också lite intresserad. Har inte skaffat en platta än. Men känner att Surface Pro är lite väl dyra, även om det förstås är lockande med full Windows-kompatibilitet.

Dessa argument har jag kännt fram tills jag snubblade lite på en Windows platta. Jag tänker väljer någon form av hybrid lösning när Windows 10 kommer, både för att GPU/GPUerna i dessa har blivit så enormt mycket bättre på 2-3 år, Windows 10 är betydligt mer genomtänkt för detta och JUST för att jag KAN köra den som en komplett dator om jag vill.
Är i mina ögon den perfekta lösningen.

Sen kommer fördelen vara att med Windows 10 så tror jag fler tillverkare kommer satsa på det, vilket gör att den överdyra surface pro kommer få hård konkurrens. Inga tvivel på att man får prestanda och kvalitet man betalar för, men jag behöver inte i5a i min surfplatta, när dual pentium datorn på jobbet klarar allt.

I dagsläget har jag 2 plattor, Android, ena är en skräp sak från kina för 400kr, andra är en lite mer påkostad 10" som jag fick i present. Visst gör den det den ska, men jag tycker inte riktigt om dem.

Den billiga använder jag dock som kalender på jobbet. Bara står med laddare i, och kalendern öppen när jag vill. Tyckte det var bättre än att ha en 1 veckas version i papper, där man inte kan planera både jobb och hem.
Eftersom dessa synkar med telefon och plattan hemma så har jag möjlighet att ha koll och påminnelser överallt, vilket behövs

Permalänk
Medlem

Jag har en Xperia Z2 Tab, helt perfekt för grabben att leka med då och då. Själv använder jag den mest för Hearthstone, slösurf och att kolla på film/tv i sängen.

Skrivet av Lifooz:

Precis vad jag har sagt hela tiden, ändå har folk käftat emot och menat att mobiler och surfplattor till barn, är guds gåva från ovan.
Barn är dessutom känsliga och i sitt utvecklingsstadie skall dom inte hållas med elektronik, utan istället läsa böcker och leka med leksaker.
/Lifooz

Nu är ju dock inte Strålskyddsstiftelsen (till skillnad från Strålsäkerhetsmyndigheten) en seriös, vetenskaplig organisation utan en grupp foliehattar som inte kan någonting om hur strålning fungerar i verkligheten.

Permalänk

Gjorde en kompromiss jag och skaffade en one+ (Jag var väldigt skeptisk mot storleken , då jag var en som körda X10mini stenhårt innan min S3lte) ser ingen anledning till att skaffa en otymplig läsplatta. använder knappt laptopen längre då den är för jobbig att starta. Hemma så sitter man stationärt, det känns bättre på något sätt!? Får man abstinens efter datorn så kör man OVPN och/eller splashtop som funkar skitbra på en såpass stor telefon.

Körde Tab 3 på jobbet men förstod inte riktigt vitsen med att ha den, vad fan gör man på en surfplatta som man inte gör på telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I min värld har surfplattor alltid saknat syfte. Förstår inte vad folk använder dem till.

Slösurf och Kindle

Permalänk
Medlem

Surface pro är väl den enda man är lite sugen på annars klarar man sig bra med mobil + dator tycker jag (frugans gamla släpbara hänger med ibland på resor...).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I min värld har surfplattor alltid saknat syfte. Förstår inte vad folk använder dem till.

Jag använde min (första generationen Nexus 7) till bokläsning, uppslagsverk och lite annat ditt och datt då och då.

Den fungerade bra som bokläsare (även om en "riktig" med e-ink är mycket bättre lämpad för det, batteritidsmässigt), men allt annat som krävde inmatning sög röv. Touchtangentbord är de sämsta som någonsin funnits.

Den har samlat damm länge nu, sedan jag skaffade en ASUS T100 hybrid istället. När det är dags för inmatning så är det ett fysiskt tangentbord som gäller, och jag använder den betydligt mer än jag någonsin använde plattan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

tills surface pro kom

Ja och nej, tycker jag. Vi har flera Surface Pro 3 på kontoret och även om de är skitbra i teorin så har touchpaden frustrerande dåliga drivrutiner och tangentbordet är lite för skrangligt för att jag ska känna mig stabil och produktiv. Förstår verkligen inte varför det är så svårt att få till touchpads på Windows-datorer, är det något allmänt tjafs med drivrutinsmodellen eller köper Apple upp all vettig hårdvara för touchpads?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Antar att folk kanske börjar förstå mer vad man har en platta till, men lägger upp min lista:

- Används som kokbok när jag lagar mat. Tänk en laptop i samma läge, inte så smidigt.
- Kollar på serier i sängen.
- Läser en bok.
- Perfekt för resehandlingar, servicefolket får lättare att läsa
- Slösurf i soffan sängen
- Spela hearthstone
- Anteckningar
- Bankärenden
- Träningsappar
osv

Många utav dessa saker går ju att göra på en dator/laptop, men känns inte alls lika smidigt.

Permalänk
Medlem

Har 2 surfplattor, använder dem aldrig.. Mobilen är smidigare för saker som inte kräver dator.

Permalänk
Medlem

Många verkar ha svårt att förstå, att bara för att de själva finner surfplattor meningslösa så innebär det inte att de är just detta. Snarare visar försäljningen (även om marknaden nu 2015 är rätt mättad) i många miljoner enheter räknat att de är allt annat än meningslösa.

Laptop + surfplatta FTW för min del. Båda fyller sina specifika syften klockrent.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Fördelen är att du missar inga säkerhetsfixar, dom görs tydligen ändå oavsett version enligt vad jag hört. Har inte hört Appel köra samma grej.

Hur går det ihop? Om man går bakåt i versionnummer så borde ju knappast senaste säkerhetsfixarna finnas med? Som att rolla bakåt flera månader med ett operativsystem och tro att säkerhetsuppdateringarna däremellan fortfarande ska finnas kvar?

Permalänk
Medlem

Beror kanske på att de flesta familjer i industriländer antagligen är inne på sin 3:e eller 4:e surfplatta?
Smärre överdrift, men jag tror att marknaden kanske är lite mättad just nu + att Air2 (i Apples fall) var ganska "MEH". Jag tror att Air3 får bjuda på fler nyheter, om det ens är möjligt, för att folk ska uppgradera sina redan väl fungerande paddor.

Jag kör iPad3 och iPadAir dagligen och även om det är rejäl prestandaskillnad på dem så räcker t.ex. 3:e gen fortfarande mer än väl.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Många verkar ha svårt att förstå, att bara för att de själva finner surfplattor meningslösa så innebär det inte att de är just detta. Snarare visar försäljningen (även om marknaden nu 2015 är rätt mättad) i många miljoner enheter räknat att de är allt annat än meningslösa.

Laptop + surfplatta FTW för min del. Båda fyller sina specifika syften klockrent.

Har aldrig fattat grejen med en android/apple platta. Som spel platta eller folk som har små iphones kanske det finns nån vits i att kunna surfa lite smidigare men för alla som har en ordentligt sizead telefon så blir det ju bara ytterligare en grej att hålla på att uppdatera, ladda och släpa runt på utan att man får några extra funktioner ut ur det hela.

Galaxy Mega 6,3 är perfekt storlek på tycker jag, synd bara att de inte släpper en motsvarande med lite spänstigare hårdvara. Men det är väl för att hålla liv i surfplattmarknaden man bara erbjuder småtelefoner..

Sony Z4 ultra plz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Har aldrig fattat grejen med en android/apple platta. Som spel platta eller folk som har små iphones kanske det finns nån vits i att kunna surfa lite smidigare men för alla som har en ordentligt sizead telefon så blir det ju bara ytterligare en grej att hålla på att uppdatera, ladda och släpa runt på utan att man får några extra funktioner ut ur det hela.

Galaxy Mega 6,3 är perfekt storlek på tycker jag, synd bara att de inte släpper en motsvarande med lite spänstigare hårdvara. Men det är väl för att hålla liv i surfplattmarknaden man bara erbjuder småtelefoner..

Sony Z4 ultra plz!

Nexus 6 är ju ungefär lika stor.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vill ha en surfplatta då de verkar jäkligt praktiska. Kan ju ligga i sängen/soffan o surfa, youtube o grejer. Sen på spelklubben (Warhammer Fantasy o brädspel) kan man läsa regelböcker o så. Enda problemet e priset. Jag vill inte betala så mycket (vem vill det egentligen?) så kommer vänta helt för länge.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Segas:

Hur går det ihop? Om man går bakåt i versionnummer så borde ju knappast senaste säkerhetsfixarna finnas med? Som att rolla bakåt flera månader med ett operativsystem och tro att säkerhetsuppdateringarna däremellan fortfarande ska finnas kvar?

Vissa säkerhets patchar ska tydligen göras oavsett OS version man kör. Som uppdateras i bakgrunden. Sen vad och hur vet jag inte. Men ja hört det, men inte hittat något som bekräftar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Vissa säkerhets patchar ska tydligen göras oavsett OS version man kör. Som uppdateras i bakgrunden. Sen vad och hur vet jag inte. Men ja hört det, men inte hittat något som bekräftar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv aldrig hört talas om det, men det lät intressant om än konstigt.

Permalänk
Avstängd

Har Note 3 som jag är mycket nöjd med och köp av surfplatta vore helt onödigt, många med c.a 5.5 skärmar och över som tänker likadant.

Permalänk
Medlem

Tycker de är besvärliga att skriva på o hålla i samtidigt (10"). Får man ändå lägga den på ett bord så kan jag ju lika gärna använda en laptop.

Hur gör ni som tycker de är kanonbra?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att försäljningen minskar är för att alla som har behovet redan köpt en och nöjer sig med en iPad 1. Det betyder inte att surfplattan är död, tvärtom. Ta mina föräldrar t.ex. De har inte ens någon dator längre utan sköter allt via sin iPad.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Tycker de är besvärliga att skriva på o hålla i samtidigt (10"). Får man ändå lägga den på ett bord så kan jag ju lika gärna använda en laptop.

Hur gör ni som tycker de är kanonbra?

Som fjärrkontroll funkar surfplatta helt okej :)Men hade varit rätt dyr sådan, om jag hade köpt den själv (tok för klen till något annat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag använder min surfplatta för att surfa, se på youtube och netflix. Detta kan jag göra när jag är på muggen eller i dushen eller när jag lagar mat. Tom i sängen när jag ligger i fosterställning. Förstår inte de som inte kan se fördelarna med en platta. Jag skulle ha svårt att gå tillbaka till hur det var innan.

Edit 1. Direkt kommentar till nyheten. Jag sitter själv fortfarande med ipad 1 och jag tycker att den duger alldeles utmärkt till de aktiviteter jag har listat ovan.
Nog för att nya applikationer börjar strula på första generationen. Blocket har t ex slutat stödja Ipad 1. men för rent surf och youtube finns det ingen anledning att uppgradera.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10