Permalänk

H80i hög Temperatur

Tjena!

Jag har ett problem med min H80i vattenkylare. Tillsammans kör jag ett par noctua-NF f12 PWN fans.
Mina temperaturer ligger på 70 grader när jag kör spel med ingen overclock och jag har försökt lista ut vad det kan vara och jag kom på att jag ej har någon "backplate" på moderkortekt på baksidan. Anledningen för det är för att det sitter ett litet "Plastskydd" runt sjävla CPU baksidan så jag ej får åtkomst till det. Jag har försökt att ta bort det men det är omöjligt och jag vill ej dra för hårt för risken e att moderkortekt går sönder.

Plastsaken är antagligen Backplaten till min förra kylare Corsair H70 som jag fick med när jag köpte datorn.

Vet någon hur jag kan sätta på "Backplaten" på moderkortet eftersom det är antagligen problemet.

Här är en exempel bild om hur min ser ut: http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/water_cooling/H70...

Min setup:
i7 4790k
Asus Z87-A

Tack sålänge!!

/Jacob

Visa signatur

i7 4790k (4,6GHz) | EVGA GTX1080 FTW | Asus Z87-A | SSD 850 Evo 500Gb , Kingston 128Gb | SSHD Baracuda 3TB | H80i Cooler w/Noctua fans | Asus PB287Q 4k |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vänta, hur har du lyckats montera en H80i utan att använda backplaten?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jacooob17:

Tjena!

Jag har ett problem med min H80i vattenkylare. Tillsammans kör jag ett par noctua-NF f12 PWN fans.
Mina temperaturer ligger på 70 grader när jag kör spel med ingen overclock och jag har försökt lista ut vad det kan vara och jag kom på att jag ej har någon "backplate" på moderkortekt på baksidan. Anledningen för det är för att det sitter ett litet "Plastskydd" runt sjävla CPU baksidan så jag ej får åtkomst till det. Jag har försökt att ta bort det men det är omöjligt och jag vill ej dra för hårt för risken e att moderkortekt går sönder.

Plastsaken är antagligen Backplaten till min förra kylare Corsair H70 som jag fick med när jag köpte datorn.

Vet någon hur jag kan sätta på "Backplaten" på moderkortet eftersom det är antagligen problemet.

Här är en exempel bild om hur min ser ut: http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/water_cooling/H70...

Min setup:
i7 4790k
Asus Z87-A

Tack sålänge!!

/Jacob

Undrar jag med, om du har installerat h80i utan backplate så tycker jag att du ska göra en ominstallation innan din processor kokar.

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Skrivet av eqquattro:

Undrar jag med, om du har installerat h80i utan backplate så tycker jag att du ska göra en ominstallation innan din processor kokar.

Nu har jag gjort allt och följt instruktionerna noga och lagt på extra thermal paste. Dock ligger mina temperaturer på 45 C när jag inte kör något spel eller någonting. Jag har T om nya fans Noctua F12 PWN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k (4,6GHz) | EVGA GTX1080 FTW | Asus Z87-A | SSD 850 Evo 500Gb , Kingston 128Gb | SSHD Baracuda 3TB | H80i Cooler w/Noctua fans | Asus PB287Q 4k |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacooob17:

och lagt på extra thermal paste.

extra? du tog väl bort den gamla noggrant och la på mycket lite ny?

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacooob17:

Tjena!

Jag har ett problem med min H80i vattenkylare. Tillsammans kör jag ett par noctua-NF f12 PWN fans.
Mina temperaturer ligger på 70 grader när jag kör spel med ingen overclock och jag har försökt lista ut vad det kan vara och jag kom på att jag ej har någon "backplate" på moderkortekt på baksidan. Anledningen för det är för att det sitter ett litet "Plastskydd" runt sjävla CPU baksidan så jag ej får åtkomst till det. Jag har försökt att ta bort det men det är omöjligt och jag vill ej dra för hårt för risken e att moderkortekt går sönder.

Plastsaken är antagligen Backplaten till min förra kylare Corsair H70 som jag fick med när jag köpte datorn.

Vet någon hur jag kan sätta på "Backplaten" på moderkortet eftersom det är antagligen problemet.

Här är en exempel bild om hur min ser ut: http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/water_cooling/H70...

Min setup:
i7 4790k
Asus Z87-A

Tack sålänge!!

/Jacob

Tja! kolla denna tråd snubbe med liknande problem, finns många som har haft problem på nåt vis med hydro-installationer.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

kort sagt så kan det hjälpa på dagens moderkort med en extra bricka under backplatens redan befintliga bricka.

Plus en video på samma sak: http://www.youtube.com/watch?v=5JeFHtQQoCE

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

exakt, missade lite av det väsentliga när ja skulle leta opp länkar osv.
men som förre skribent så är det oftast 2 klisterlappar som man sätter på för att skydda moderkort mot belastning.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av Jacooob17:

Nu har jag gjort allt och följt instruktionerna noga och lagt på extra thermal paste. Dock ligger mina temperaturer på 45 C när jag inte kör något spel eller någonting. Jag har T om nya fans Noctua F12 PWN.

Skickades från m.sweclockers.com

45 grader är fortfarande ovanligt varmt för oklockad processor på idle. Jag använder h80i och får 30~33 grader vid idle på en överklockad 4790k så något är fel i din kylning.

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Medlem
Skrivet av eqquattro:

45 grader är fortfarande ovanligt varmt för oklockad processor på idle. Jag använder h80i och får 30~33 grader vid idle på en överklockad 4790k så något är fel i din kylning.

Ja som konstanterats har, så använder TS fel backplate. De olika kylarna har olika backplates med olika långa skruvar.

TS, lirka försiktigt bort din gamla kylares backplate, och sätt dit den som tillhör H80i. Gärna med de plast skruvarna som följde med, och tänk på att vrida backplaten åt rätt håll(finns en utskärning i den).

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Jacooob17:

Tjena!

Jag har ett problem med min H80i vattenkylare. Tillsammans kör jag ett par noctua-NF f12 PWN fans.
Mina temperaturer ligger på 70 grader när jag kör spel med ingen overclock och jag har försökt lista ut vad det kan vara och jag kom på att jag ej har någon "backplate" på moderkortekt på baksidan. Anledningen för det är för att det sitter ett litet "Plastskydd" runt sjävla CPU baksidan så jag ej får åtkomst till det. Jag har försökt att ta bort det men det är omöjligt och jag vill ej dra för hårt för risken e att moderkortekt går sönder.

Plastsaken är antagligen Backplaten till min förra kylare Corsair H70 som jag fick med när jag köpte datorn.

Vet någon hur jag kan sätta på "Backplaten" på moderkortet eftersom det är antagligen problemet.

Här är en exempel bild om hur min ser ut: http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/water_cooling/H70...

Min setup:
i7 4790k
Asus Z87-A

Tack sålänge!!

/Jacob

Skrivet av fAkkFejz:

Tja! kolla denna tråd snubbe med liknande problem, finns många som har haft problem på nåt vis med hydro-installationer.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

kort sagt så kan det hjälpa på dagens moderkort med en extra bricka under backplatens redan befintliga bricka.
http://forum.corsair.com/v3/attachment.php?attachmentid=11932...

Plus en video på samma sak: http://www.youtube.com/watch?v=5JeFHtQQoCE

Skrivet av 47:an:

Det skall gå att dra bort det gamla fästet, det är limmat och sitter väldigt hårt. När jag bytte kylare tog jag i ena änden och drog långsamt.

Innan du lägger på ny pasta bör du ta bort den gamla och göra rent

Skrivet av Carlj:

Ja som konstanterats har, så använder TS fel backplate. De olika kylarna har olika backplates med olika långa skruvar.

TS, lirka försiktigt bort din gamla kylares backplate, och sätt dit den som tillhör H80i. Gärna med de plast skruvarna som följde med, och tänk på att vrida backplaten åt rätt håll(finns en utskärning i den).

Hej Jacob,

Här har du fått massa bra svar. Börja med att ta bort den gamla backplaten, den sitter nog fast litegrann i skyddskuddarna, om den sitter väldigt hårt så försök få in en pincett eller något smalt under den för att hjälpa till lite.

Sätt sen dit backplaten för H80i som de står i anvisningarna, kolla även att du sätter backplaten åt rätt håll.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan