Permalänk
Medlem

Hög temp i7 4790k

Hejsan! Har byggt ny dator

Intel core i7 4790k
Msi z97 Gaming 9 ACK
Corsair vengeance 16gb

Jag är lite orolig för temperaturen på cpun.... Jag använder just nu intels stockkylare och vad jag vet är den inte särskilt bra men hade tänkt uppgradera till en h100i snart.
Min idle temp pendlar mellan 35-45 grader, testade även att köra 100% load i både p35 och occt och efter kanske 7-10 min var jag uppe i ca 87-90 grader.
Kanske ingen bra idé att stresstesta med stockkylaren men vad säger ni?

Jag har dubbelkollat så att kylaren sitter som den ska. Ska kanske prova att sätta dit ny kylpasta

Mvh

Permalänk
Medlem

Aldrig använt stockkylaren då jag har hört från många att det inte är "tillräckligt" för att kyla ner en 4790K så jag rekommenderar starkt att du fixar en h100i. Min är klockad till 4,5 och ger mig en idle temp på 26 grader sen 68-ish under stresstest.

Du kan ju testa montera om kylaren men känns som slöseri med tid om du ändå ska fixa en h100i.

Permalänk
Avstängd

Jag körde stockylarn på min 4790k under en väldigt kort period, Och ja den blir extremt varm med stock cooler
Jag skulle springa och köpa en ny kylare direkt
Annars byt kylpasta

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha! Får tat lite lugnt med den nu sålänge!

Permalänk

Hej.
Om jag får be o låna din tråd lite.

Sitter nämligen i samma båt hära, jag köpte en i7 4790k och ett gigabyte z97x-gaming 3 moderkort.
Min processor är i samma temp som ts, runt 35 - 40 grader i idle (när jag tex bara surfar, skrivande stund)
Startar jag något standar spel som cs:go så går den upp i 70 grader rätt snabbt.
Har för den delen också original fläkten man fick med.

Min fråga är nu: Kan jag sänka vCore volten för att få ner tempen? Original är den på 1.296v.
Vad är max temp man bör komma upp till innan man bör oroa sig?

Är inte så insatt i datorkomponenter har försökt hitta info men inget meningsfullt.

Permalänk
Medlem

du kan sänka volten och få ner tempen men problem kan komma när du fullbelastar datorn då den vill höja volten för att kunna pressa mer ur cpu...
Om in har plats ta en med 2x140 mm fläktar så har ni lite att välja på alternativt en fet luft kylare om du inte gilla vattenkylning
Sitter själv nu med Corsair Hydro H100 cpu är sval har konstant 35 till 40 grader den lägger sig på 40 när jag max belastar datorn har fäktarna på cpu styrning från moderkortet har aggressivt inställt i bios mmm hör inte fläktarna dom ökar inte i fart nå nämnvärt
Corsair fläktarna låter illa så jag har bytt ut mina mot 1800 vrm fläktar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz