ARM tillkännager flaggskeppet Cortex-A72 för 2016 års mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

ARM tillkännager flaggskeppet Cortex-A72 för 2016 års mobiltelefoner

Lagom till att telefoner med ARMv8 ska bli tillgängliga på bred front avtäcker ARM Cortex-A72; andra generationens 64-bitarsarkitektur med markant förbättrad prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir väl att uppgradera till Galaxy Note 6 då

Permalänk
Medlem

Hoppas nästa Nexus kör med denna så blir det en uppgradering (så länge som mobilen kör med <5.5" display )

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Prestandan fortsätter att gå upp vilket är bra men nu får gärna batterierna bli bättre också.

Nu när mobilerna börjar bli såhär kraftfulla skulle man vilja se att Ubuntu for Android kommer tillbaka igen eller något liknande koncept!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Prestandan fortsätter att gå upp vilket är bra men nu får gärna batterierna bli bättre också.

Nu när mobilerna börjar bli såhär kraftfulla skulle man vilja se att Ubuntu for Android kommer tillbaka igen eller något liknande koncept!

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2012/02/android...

http://www.swedroid.se/andromium-vill-forvandla-vara-mobiler-...
Fast jag ser ingen större nytta med det. Sitter man vid en stationär skärm kan man lika gärna ha rejäl hårdvara och synka filerna över molnet/usb kabel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

http://www.swedroid.se/andromium-vill-forvandla-vara-mobiler-...
Fast jag ser ingen större nytta med det. Sitter man vid en stationär skärm kan man lika gärna ha rejäl hårdvara och synka filerna över molnet/usb kabel.

Varför måste man ha rejäl hårdvara? Det är väl ändå bra om man kunde docka in sin telefon och använda den som en dator? Det blir både strömsnålare och ganska effektivt att kunna ha allt på sin telefon.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Att detta kräver åtta cpu-kärnor gör det hela oerhört oattraktivt. NVidia har en betydligt trevligare lösning med två starkare kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut, nvidias denver kärnor är framtiden. Helst med någon FPGA co-processor och superlågenergi "zero MHz kärna" för att köra under tiden telefonen sover.. Sen om det funkar har jag ingen aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför måste man ha rejäl hårdvara? Det är väl ändå bra om man kunde docka in sin telefon och använda den som en dator? Det blir både strömsnålare och ganska effektivt att kunna ha allt på sin telefon.

Mobiler har oftast inte särskilt snabb lagring. Ofta sänks prestandan när de används (de har knappt kylning) så jag tror inte det blir en särskilt "njutbar" upplevelse. Jag ser inte nyttan med det. Istället för att koppla mobilen till dockan kopplar jag den till usb in i datorn och får filerna på en bättre plattform. Energiförbrukningen är kanske en vinst för mobilen men är ju inte så att en genomsnitts dator är extremt energislukande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

ARM v8.1 då? Glömde dom det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför måste man ha rejäl hårdvara? Det är väl ändå bra om man kunde docka in sin telefon och använda den som en dator? Det blir både strömsnålare och ganska effektivt att kunna ha allt på sin telefon.

Håller helt med! Lär väl ta en stund innan man kan lira Battlefield 5 i 4k eller köra tunga nyttoberäkningar på mobilen, men så är ju inte detta något som 90% av datasittarna håller på med heller. Mail, surf, lite bildredigering och musiklyssnade, en film då o då, kanske lite bokförning eller fakturering, är övertygad om att Qualcomms uppföljare med nya A72 kommer klara av allt detta galant i ett paket man kan ta med sig till plugget, fjällen, affärsresan eller spaniensemestern.

På gott och ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Att detta kräver åtta cpu-kärnor gör det hela oerhört oattraktivt. NVidia har en betydligt trevligare lösning med två starkare kärnor.

Varför skulle det? Du kan köra 6 st också. Du kan också köra 2 st. Big.LITTLE är inget krav och tillåter asynkron MP. Nvidia har ingen lösning som fungerar i telefoner än.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Varför skulle det? Du kan köra 6 st också. Du kan också köra 2 st. Big.LITTLE är inget krav och tillåter asynkron MP. Nvidia har ingen lösning som fungerar i telefoner än.

Få mobil-applikationer använder ens mer än en tråd, i praktiken ingen använder 4 eller fler. Därför helt meningslöst att lägga transistorer på massor med kärnor, lägg dem på något som ökar enkeltrådprestanda i stället.

I teorin ska det inte vara en nackdel att fler kärnor än man behöver, men funderar man lite på problematiken kring att skriva en schemaläggare för trådar i ett OS inser man rätt snabbt att det är extremt svårt att designa något som inte aktiverar fler CPU-kärnor än nödvändig men ändå reagerar snabbt med att hantera interaktivt arbete. Resultatet i princip alla OS som existerar idag är att det vid låg last av många olika trådar som kör korta sprintar (extremt vanlig last vid interaktiv användning som i en telefon) körs saker på alla CPU-kärnor, vilket betyder att de inte hinner in i de mer strömsparande lägena emellan.

I värsta fall flyttas trådar runt mellan kärnor då den kärna de körde sist på råkar vara upptagen när tråden blir READY, något som både påverkar batteritid och prestanda negativt då saker är cachat på "fel" kärna.

Även om ARMs (eller rättare sagt Linaros) global task scheduler i teorin finns så fungerar den sådär i praktiken än så länge. I detta fall har man ännu en dimension att ta hänsyn till: är det en interaktiv tråd där latens är viktig och därför ska man ta "stora" kärnan direkt, eller är det något som kör i bakgrunden som ska gå på "lilla" kärnan? Hur länge ska något få köra på den "lilla" innan man flyttar det? etc. Än så länge har Apples, Qualcomms och till viss del Nvidias designer som tar hand om hela spektra visat sig bättre i praktiken än big.LITTLE.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Få mobil-applikationer använder ens mer än en tråd, i praktiken ingen använder 4 eller fler. Därför helt meningslöst att lägga transistorer på massor med kärnor, lägg dem på något som ökar enkeltrådprestanda i stället.

I teorin ska det inte vara en nackdel att fler kärnor än man behöver, men funderar man lite på problematiken kring att skriva en schemaläggare för trådar i ett OS inser man rätt snabbt att det är extremt svårt att designa något som inte aktiverar fler CPU-kärnor än nödvändig men ändå reagerar snabbt med att hantera interaktivt arbete. Resultatet i princip alla OS som existerar idag är att det vid låg last av många olika trådar som kör korta sprintar (extremt vanlig last vid interaktiv användning som i en telefon) körs saker på alla CPU-kärnor, vilket betyder att de inte hinner in i de mer strömsparande lägena emellan.

I värsta fall flyttas trådar runt mellan kärnor då den kärna de körde sist på råkar vara upptagen när tråden blir READY, något som både påverkar batteritid och prestanda negativt då saker är cachat på "fel" kärna.

Även om ARMs (eller rättare sagt Linaros) global task scheduler i teorin finns så fungerar den sådär i praktiken än så länge. I detta fall har man ännu en dimension att ta hänsyn till: är det en interaktiv tråd där latens är viktig och därför ska man ta "stora" kärnan direkt, eller är det något som kör i bakgrunden som ska gå på "lilla" kärnan? Hur länge ska något få köra på den "lilla" innan man flyttar det? etc. Än så länge har Apples, Qualcomms och till viss del Nvidias designer som tar hand om hela spektra visat sig bättre i praktiken än big.LITTLE.

GTS och task scheduling överlag är ett problem, men det betyder inte att att du måste köra big.LITTLE eller att du behöver 4+4. Sen är det upp till leverantören/enheten hur SoC:en ska konfigureras i slutändan. Qualcomm satsa uteslutande på 4+4 för 810/high-end, vilket kanske inte var lyckat.

Permalänk
Avstängd

CPU-prestanda är det minst intressanta i mobiler...ge oss skärmar med lägre strömförbrukning!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Processorprestandan i mobiler ökar med raketfart. Vore kul om samma hände på stationära....

Fast va ska man med prestanda i mobiltelefoner?? Fattar ärligt talat inte.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Få mobil-applikationer använder ens mer än en tråd, i praktiken ingen använder 4 eller fler. Därför helt meningslöst att lägga transistorer på massor med kärnor, lägg dem på något som ökar enkeltrådprestanda i stället.

I teorin ska det inte vara en nackdel att fler kärnor än man behöver, men funderar man lite på problematiken kring att skriva en schemaläggare för trådar i ett OS inser man rätt snabbt att det är extremt svårt att designa något som inte aktiverar fler CPU-kärnor än nödvändig men ändå reagerar snabbt med att hantera interaktivt arbete. Resultatet i princip alla OS som existerar idag är att det vid låg last av många olika trådar som kör korta sprintar (extremt vanlig last vid interaktiv användning som i en telefon) körs saker på alla CPU-kärnor, vilket betyder att de inte hinner in i de mer strömsparande lägena emellan.

I värsta fall flyttas trådar runt mellan kärnor då den kärna de körde sist på råkar vara upptagen när tråden blir READY, något som både påverkar batteritid och prestanda negativt då saker är cachat på "fel" kärna.

Även om ARMs (eller rättare sagt Linaros) global task scheduler i teorin finns så fungerar den sådär i praktiken än så länge. I detta fall har man ännu en dimension att ta hänsyn till: är det en interaktiv tråd där latens är viktig och därför ska man ta "stora" kärnan direkt, eller är det något som kör i bakgrunden som ska gå på "lilla" kärnan? Hur länge ska något få köra på den "lilla" innan man flyttar det? etc. Än så länge har Apples, Qualcomms och till viss del Nvidias designer som tar hand om hela spektra visat sig bättre i praktiken än big.LITTLE.

Dold text

Snart kör troligen Nvidia 4+4 big.LITTLE A57/A53 i Shield Tablet också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Snart kör troligen Nvidia 4+4 big.LITTLE A57/A53 i Shield Tablet också.

Yepp. Läser man vad AnandTech kom fram till kring Denver så var väl slutsatsen lite att det hela har potential men just nu är det mest något som ger bra resultat i många benchmarks men som inte alls når samma nivå i "riktiga" applikationer.

Man kan säga att Nvidia lyckades än mer förstärka det som redan finns mellan ARM Cortex A15/A57 och Silvermont/Jaguar, de förra ser riktigt bra ut i många benchmarks mot de senare men i lite mer avancerade applikationer, framförallt om det är mycket oregelbunden minnesaccess, så är de senare brutalt mycket snabbare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer