Begagnad dator, stänger av spel och blåskärm

Permalänk
Medlem

Begagnad dator, stänger av spel och blåskärm

Jag köpte en ny dator igår från en snubbe som hade köpt denna på Inet för typ 8000,- och han har haft den i fyra år. Jag är inte SUPERhaj på datorer och hårdvara här så nu får ni hjälpa mig på svenska språket.

Tanken med datorn är att jag ska ha den till streaming men när jag streamar med Twitch stänger broadcasten ned själv och gnäller om en dll-fil som är kopplad till processorminnesfel. Okej, tänkte jag, laddade ned lite olika program för att kolla processorn och minnena, tex Prime95 i det här fallet - blåskärm. Igår innan jag installerade alla senaste drivrutiner så hann det ändå dyka upp ett error på #2 och efter några sekunder blåskärm. Idag efter ominstallation av W7 och nyaste drivrutiner, blåskärm nästan direkt. Jag har försök kolla i BIOS om det är någon överklockning som är galen, men jag kan ju fan inget om sådant här. Spel stänger ned sig och kraschar. Skyrim kraschar nästan direkt utan någon varningsruta nu idag, igår kunde man kanske spela i 5-15 minuter utan problem och sen samma sak som idag.

Det är en Intel i5 3570K förövrigt.

Här har vi lite printscreens som talar om ungefär vad problemet är:

Detta är den totala informationen som jag kan ge. Om ni behöver mer info om BIOS-inställningar och eller OS-inställningar så kirrar jag printscreens eller svarar på allmäna frågor. Jag vill bara att min nya burk jag egentligen inte hade råd med ska funka.

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS om du hittar restore default values eller ngt liknande.
Eventuellt finns det en knapp på moderkortet som heter reset/clear bios.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Kollar det nu, xFade

Permalänk
Medlem

Prova kör ett minne åt gången i prime95, samt ta hem crystal disk info för att kolla så hårddisken är okej.
Du kan även prova koppla bildskärmen direkt moderkortet för att utesluta om det är fel på grafikkortet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör en memtest nu också, för att.
Hur kopplar jag direkt till moderkortet? Jag ser bara 4 ingångar med DVI och en med mini-HDMI nere vid PCI-platserna.

Permalänk
Medlem

Felkod 101 för lite vcore? Har du köpt en K-processor så är den förmodligen instabilt klockad från förra ägaren. Som sagt tidigare nollställ BIOS, ta ut batteriet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Divil:

Felkod 101 för lite vcore? Har du köpt en K-processor så är den förmodligen instabilt klockad från förra ägaren. Som sagt tidigare nollställ BIOS, ta ut batteriet.

Japp, 101 är ett tecken på låg Vcore.

Jag säger som ovanstående, gå in i UEFI/BIOS och tryck på "Reset to Defaul", alternativt plocka ur batteriet i 5minuter.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Hoho, Divil, nu får du vara snäll mot mig, hur ser detta batteriet ut?

Permalänk
Medlem

Hittade inget reset-alternativ när jag letade i BIOS listorna, så jag får väl pilla i burken. Något jag ogärna gör utan antistat-armband egentligen men.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns instruktioner i moderkortsmanualen hur du flyttar en bygel eller kortsluter två punkter för att nollställa BIOS, då slipper du ta bort batteriet.

OBS! Att ta bort batteriet fungerar enbart om du tar bort strömkabeln till nätagget också och väntar ca 1 minut på urladdning eller trycker på ON.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tackar, Multiman.En fråga bara, hur kan batteriet vara kopplat till processorn sådär? Jag är bara nyfiken då jag vill förstå detta bättre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dixetia:

Tackar, Multiman.En fråga bara, hur kan batteriet vara kopplat till processorn sådär? Jag är bara nyfiken då jag vill förstå detta bättre.

Inställningarna i BIOS sparas bl.a på batteriet, plockar du ur det i några minuter så återställs det automatiskt.
Det ska finnas en Reset To Default i BIOS också, under "Exit" alternativen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixetia:

Tackar, Multiman.En fråga bara, hur kan batteriet vara kopplat till processorn sådär? Jag är bara nyfiken då jag vill förstå detta bättre.

Det är inte kopplad till processorn, utan till bios chippet, det är där för att inställningar inte skall försvinna mellan varje gång datorn startas.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dixetia:

Tackar, Multiman.En fråga bara, hur kan batteriet vara kopplat till processorn sådär? Jag är bara nyfiken då jag vill förstå detta bättre.

Jag vet inte om jag förstår din fråga egentligen.

Batteriet håller inställningarna i BIOS, som i sin tur är som moderkortets operativsystem och sköter den närmaste kommunikationen mellan delarna, innan du startar det vanliga operativsystemet (windows osv).

Om datorn är fyra år kan saker vara slitna eller trasiga. Jag blir alltid nervös när jag ser nyköpta, begagnade datorer som krånglar direkt. Kan du lista alla delar som sitter i, inklusive näraggregatet? Vad säger förre ägaren? Problem? Varför sålde han?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag är nog blind, men jag hittar inget runt litet batteri. Sitter det under processorfläkten? >_>

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dixetia:

Jag är nog blind, men jag hittar inget runt litet batteri. Sitter det under processorfläkten? >_>

Lista dina komponenter så kan vi se vart batteriet sitter.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jo jag är också nervös, sen skulle jag få tillbaka 2k av honom av köppriset, och det kan jag väl köpa helt enkelt.
Jag kan lista iallafall 80% av allt i burken, har ju gått på IT-gymnasiet för några år sedan så
Han sålde för att han ska till Los Angeles i maj och ska bo där. Han har aldrig pillat i burken själv, hävdar han. Han hade lite samma problem med spel *efter* att han installerade W8.1, men nu är ju operativsystemet installerat till W7 och jag har tagit bort partitioner och formaterat så det luktar lite skitsnack nästan.

http://i.share.pho.to/46195405_o.jpeg
Bild känns enklare.

Sammanfogat inlägg, det går bra att lägga till information i ett befintligt inlägg (klicka på redigera)
Permalänk

Utan att granska bilden så oerhört noga, så ibland sitter de la rätt bra dolt under grafikkorten.

Googlade snabbt , verkar som den sitter där emellan PCie slotsen.
http://eu.msi.com/media/product/five_pictures7_100001_2012032...

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hittade det, det sitter under grafikkortet

Permalänk
Medlem

Nu är allt resetat enligt bios. Ska testa med prime igen och se om något faktiskt har hänt.

Eller borde jag göra något annat först?

Permalänk
Medlem

Jag TROR att det funkar nu! Prime har inte stängt ned sig hitills(2 min+).
Fyfan vad goa ni är! Tack!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dixetia:

Jag TROR att det funkar nu! Prime har inte stängt ned sig hitills(2 min+).
Fyfan vad goa ni är! Tack!

Om det fungerar problemfritt nu så hade du tur att problemen endast låg i mjukvaran.

Lycka till!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Skulle W8.1 kunna göra detta med en PC? Ändra inställningarna åt helvete när det gäller minnena? Jag är nyfiken på om det kan vara OS:et som fuckade upp datorn lite.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dixetia:

Skulle W8.1 kunna göra detta med en PC? Ändra inställningarna åt helvete när det gäller minnena? Jag är nyfiken på om det kan vara OS:et som fuckade upp datorn lite.

Det kan bli lite problem ibland, men oftast beror det på utdaterade drivrutiner och ev. en gammal bios-version.

Tog en titt på bilden, nog en bra ide att städa lite Observera att dammsugare är no go (risk för ESD-skador), köp tryckluft på burk.

Testa att ladda hem HWMonitor och ta en titt på temperaturen, det kan ju tänkas att problemen är värmerelaterade.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Passade på att fixa bildlänken, välkommen till Sweclockers btw.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av blåskärmar om du inte kör en dålig ssd är att minnen krånglar oftast alternativ grafikkort kan vara drivrutiner. Inte vart med än så länge att något annat ställ till blå skärmar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Min erfarenhet av blåskärmar om du inte kör en dålig ssd är att minnen krånglar oftast alternativ grafikkort kan vara drivrutiner. Inte vart med än så länge att något annat ställ till blå skärmar

Ibland kan en formatering räcka också

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det kan bli lite problem ibland, men oftast beror det på utdaterade drivrutiner och ev. en gammal bios-version.

Tog en titt på bilden, nog en bra ide att städa lite Observera att dammsugare är no go (risk för ESD-skador), köp tryckluft på burk.

Testa att ladda hem HWMonitor och ta en titt på temperaturen, det kan ju tänkas att problemen är värmerelaterade.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Passade på att fixa bildlänken, välkommen till Sweclockers btw.

Jag har faktiskt tryckluftburkar på inköpslistan. Man kan köpa det på typ Biltema eller?
Som sagt så verkade batteriuttagandet göra susen, även om jag tycker att burken är lite varm också. Ska köpa tryckluft idag eller imorgon och blåsa rent.

Och tackar tackar!

Permalänk
Medlem

edit: såg att det hade löst sig roligt att höra:D

Jag skulle dock rekommendera omedelbar utbytning av stock kylaren om ekonomin tillåter såklart;), till cpun så får du nog ett tystare system också:)
min psersonliga rekommendation går till Cooler Master Hyper 212 Evo:) extremt prisvärd. klarar min 4790k med en dit moddad extra fläkt på 4.8 Ghz under 78 grader:) så den borde din 3570k så högt du kan övercklocka den:)

börja med att välja i bios "ställ in optimiserade inställningar eller liknande sen uefi bios måste man oftast ändra till Advanced för att hitta det under exit fliken:), pröva höja vcore lite, kolla inställningarna på minnet om de är 1.5 V minnen eller 1.65 V, jag vet att nyare cpuer från intel inte alltid lirar med 1.65 V minne, annars som många säger pröva blåsa om datorn men innan du gör det se rill att dragit hem alla drivrutiner du nehöver efteråt för att komma igång efter du blåst om, ta ut alla minnen och pröva med 1 taget och se om det funkar,

funkar inget av detta pröva uppdatera bios också:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dixetia:

Jag har faktiskt tryckluftburkar på inköpslistan. Man kan köpa det på typ Biltema eller?
Som sagt så verkade batteriuttagandet göra susen, även om jag tycker att burken är lite varm också. Ska köpa tryckluft idag eller imorgon och blåsa rent.

Och tackar tackar!

Kjell.com, Jula, Inet, Komplett, Teknikmagasinet, dvs. lite överallt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

edit: såg att det hade löst sig roligt att höra:D

Jag skulle dock rekommendera omedelbar utbytning av stock kylaren om ekonomin tillåter såklart;), till cpun så får du nog ett tystare system också:)
min psersonliga rekommendation går till Cooler Master Hyper 212 Evo:) extremt prisvärd. klarar min 4790k med en dit moddad extra fläkt på 4.8 Ghz under 78 grader:) så den borde din 3570k så högt du kan övercklocka den:)

börja med att välja i bios "ställ in optimiserade inställningar eller liknande sen uefi bios måste man oftast ändra till Advanced för att hitta det under exit fliken:), pröva höja vcore lite, kolla inställningarna på minnet om de är 1.5 V minnen eller 1.65 V, jag vet att nyare cpuer från intel inte alltid lirar med 1.65 V minne, annars som många säger pröva blåsa om datorn men innan du gör det se rill att dragit hem alla drivrutiner du nehöver efteråt för att komma igång efter du blåst om, ta ut alla minnen och pröva med 1 taget och se om det funkar,

funkar inget av detta pröva uppdatera bios också:)

Ha ha Sirme, extra glad idag eller? x8

Sorry för OT