4690K vs 4790K: Är 4790K värt den extra 1000-lappen? Går det att klocka en ej-K CPU?

Permalänk

4690K vs 4790K: Är 4790K värt den extra 1000-lappen? Går det att klocka en ej-K CPU?

Jag sitter och väger för och emot på 4690K eller 4790K, är det priseffektivt att satsa den extra 1000 lappen, eller kanske en 4790 utan k kan räcka, är den helt låst eller går dom också överklocka.

Rubrik förtydligad
Permalänk
Hedersmedlem

Vad ska du använda den till? Är det mest spel så kör på en 4690K.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

I huvudsak spel? 4690k.

I huvudsak spel, men även streaming eller andra processortunga applicationer? 4790k.

Processorer utan k är helt låsta, det enda du kan göra är att låsa frekvensen i turboläget.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
99:e percentilen

Köp 4790K om budgeten för hela datorn är ca 10 000 kr eller mer och du vill kunna ha datorn i flera år. Om du ändå tänkt uppgradera plattformen igen relativt snart, ta 4690K.

Köp inte en låst CPU oavsett vad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

även om båda är mycket dyrare nu än vad jag tycker är rimligt så hade jag nog kört på en i7 ändå alternativt begagnad, då jag misstänker att under de kommande åren kommer man klara sig fint på en 4 kärnig:D men att prestanda skillnaden mellan i5an och i7an kommer börja utmärka sig med i7ans extra trådar:) annars skulle jag börja snegla på x99 plattformen beroende på hur mycket större prispåslag det blir:)

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad enligt §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Måste dock säga att Hyperthreading inte enbart är en dans på röda rosor.

Finns ett flertal spel där HT faktiskt försämrar spelupplevelsen, och där man rekommenderas att stänga av det i BIOS, samtidigt som antalet spel där HT ger en nämnbar prestandaökning är (vad jag har hört) relativt få.

Några spel jag kan nämna på rak arm där HT ger negativ spelupplevelse är Far Cry 3, CS:GO och även Dying Light (dock kan jag inte personligen styrka fallet gällande DL.)

Själv har jag HT av 95% av tiden. Får processorn att gå någon grad svalare också.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Tack moderator för uppsträckningen ;), jag ville bara vara fyndig men i alla fall, jag spelar mest Bilsimmar, som Assetto Corsa, iRacing, Project Cars, jag kör på tre skärmar, i upplösning 5760*1080. Och jag har börjat märka att min FX8350 med GTX970 orkar inte med då det är många bilar samtidigt eller mycket scenery omkring bilen, och på långt avstånd. Då får jag massiva dippar i FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Måste dock säga att Hyperthreading inte enbart är en dans på röda rosor.

Finns ett flertal spel där HT faktiskt försämrar spelupplevelsen, och där man rekommenderas att stänga av det i BIOS, samtidigt som antalet spel där HT ger en nämnbar prestandaökning är (vad jag har hört) relativt få.

Några spel jag kan nämna på rak arm där HT ger negativ spelupplevelse är Far Cry 3, CS:GO och även Dying Light (dock kan jag inte personligen styrka fallet gällande DL.)

Själv har jag HT av 95% av tiden. Får processorn att gå någon grad svalare också.

jasså hur stora prestanda skillnader pratar vi om då?,
för jag kör alltid med HT på och jag kan inte säga att jag upplevt något märkligt:), för spelen ska väl ändå vara så bra kodade om inte annars windows så att det inte lägger sina båda trådar på 1 kärna? dying light flyter på fint, även om jag kanske skulle behöva ett starkare grafikkort kom igen ny amd!, men jag skulle inte klara mig utan htxD då jag gillar att titta på serier surfa, och annat samtidigt:P

Det var någon annan som förklarade detta för mig nyligen men kan inte minnas nicket nu:P i princip sade han att på nyare operativsystem efter xp så operativsystemet veta att inte lägga om ett spel t, ex använder två trådar så ska dessa inte hamn på samma kärna?:P

ska dra igång dying light och se vilka tråda som används:)

det ser ut som att 5 trådar hos mig används där 1 tråd körs fullt ut i 100% och 4 på 40 - 50%?
Sorry detta stämmer inte då jag tydligen hade skyrim igång ner tabbat i bakgrunden som jag glömt bortxD

annars kan man om ett program strular gå in och setta affinity och bocka i eller av vilka trådar som ska användas så kan ens bakgrundsprogram använda de resterande:D, jag testade med en fx 8120 en gång överclockad till 4.6 ghz och där kunde allt hacka till ibland om man multitaskar som jag gör nu:P därför är det inget annat än en i7a som gäller för mig iaf:)

jag var dumsnål när jag byggde min nuvarande dator då jag kunde fått ett x99 system med 5820k för 1500 kr mer:P