FCC omdefinierar bredband till minst 25 Mbps

Permalänk
Medlem

Oavsett vad alla tycker är "bredband" så kvarstår FAKTUM att ÄKTA bredband är en 10Mbit ANALOG signal. och inget annat är bredband. det alla säger bredband åt är och förblir "BASBAND" eftersom det är en DIGITAL signal.

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

Att bara kolla på nerströmshastigheten är korkat, uppströmshastigheten är minst lika viktig för till exempel molntjänster eller jobb hemifrån med VPN och delad desktop.

Permalänk
Medlem

En signal är alltid analog, finns inte digitala signaler. Sedan kan det givetvis bära digital information. Annars håller jag med om att "bredband" är en korkad definition som egentligen inte säger någonting. Ingen bryr sig om ifall sin anslutning kan kallas för bredband eller ej enligt någon godtycklig definition.

Man borde istället dela upp olika anslutningshastigheter beroende på vad de är lämpade för, och utarbeta definitioner som vanliga människor kan relatera till. Man kunde t.ex. utgå från den nedladdningshastighet som krävs för att strömma video i full HD och ange multiplar av den.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se lite mer press på att bygga ut fibernätet här i Sverige. Vår största utmaning är ju vårt avlånga land. Vissa områden har ju katastrofalt dåliga möjligheter till en anständig uppkoppling. Till och med i Stockholm så fastnar man ibland i hus utan fiber. Så sitter man där med sketen uppkoppling via comhem som går ned stup i kvarten. Eller askass ADSL från någon annan leverantör.
Vill inte ens tänka på hur stackarna i småstäder har det. Fy fan.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Skulle gärna se lite mer press på att bygga ut fibernätet här i Sverige. Vår största utmaning är ju vårt avlånga land. Vissa områden har ju katastrofalt dåliga möjligheter till en anständig uppkoppling. Till och med i Stockholm så fastnar man ibland i hus utan fiber. Så sitter man där med sketen uppkoppling via comhem som går ned stup i kvarten. Eller askass ADSL från någon annan leverantör.
Vill inte ens tänka på hur stackarna i småstäder har det. Fy fan.

Håller med, sitter nu i ett bostadsområde i centrala Stockholm där vi inte hört något om fiber. Har max 15mbit/s och pinghopp varannan timme...

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Erick:

Vad gäller definition av bredband tycker jag även man bör ha med att det ej får finnas datamängdsbegränsning.

4G "bredband" tillexempel är ju ett skämt där man teoretiskt kan köra slut på sin månadskvot på några timmar.

Lika så när det ligger begränsningar i antalet anslutningar. 4G har väl inte sällan en begränsning på 16 anslutningar som max samtidigt. Det ger ju "vissa" begränsningar på flera överföringsprotokoll.

Detta är något av det viktigaste, definitivt. Jag skulle kunna acceptera 2/1 mbit per person som definition på bredband så länge det inte finns någon datamängdsbegränsning. Det är inte snabbt men det räcker så länge man inte streamar något nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ladda ned ett 14GB spel from Steam under en halvtimme.

Jojo, men hur ofta laddar man egentligen ner spelen? En gång aldrig mer för MIN del iallafall

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

med en ynklig 256GB SSD ganska ofta faktist ^, 8mbit är patetiskt slött idag.

Permalänk
Medlem

10 Mbps räcker för att kallas bredband i mina ögon. Det är inte en titel som ska utmärka det bästa utan sätta en gräns för där det kan fylla de flesta användningsområden väl. Dock kan jag inte klaga så mycket på att sätta den till 25 Mbps då det driver utvecklingen lite bättre.

Att välja 100 Mbps tycker jag dock är överdrivet och blir mest lite småelitistiskt. Det är mer än de allra flesta kommer att utnyttja ens under kortare stunder så medan det är trevligt att ha (lämnar gott om utrymme för flera användare samtidigt, eller ger snabba nedladdningar av stora filer) känns det inte som någon grundnivå. Vi kommer såklart komma till punkten där 100 Mbps blir nödvändigt men vi är inte där ännu.

Permalänk

Det beror på vad man menar med bredband. För att kunna använda internet till full funktionalitet krävs 10Mbit, men räknar man bredband som en god hastighet så skulle jag säga 50Mbit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoan:

Personligen tycker jag inte hastigheten på linan inte har något att göra med det hela för att definera något som "bredband" det har mer att göra med när man gick ifrån de uppringda internet uppkopplingarna dvs att det var en fast internet uppkoppling, ser ingen som helst andledning varför begreppet behöver utvecklas....

Är inne på samma tankespår. Men hade mobilt bredband några år och när de satte datakvot kallade jag inte det längre för bredband. Så fort man gjorde något tungt blev det att räkna. Steam, Netflix, SVT Play var inget roligt och tänkte köpt en PS4 men drog mig för det då den hade tuggat data om man laddade ner spel. Moblit bredband är för mobiler, inte för en mordern PC eller spel- konsol.

Har nu fiber och det känns som en befrielse. Blev dock ingen PS4 då PC nu har dragit ifrån hästlängder på den grafiska sidan.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Gillade ditt inlägg, mest för att det är precis sådär det är på vissa ställen i Sverige. Där jag bor kunde man endast få ComHem tills för ett par månader sedan.

Visserligen ja, ComHem hus eller sponsrade fiber byggen. Men det är snarare undantag än standard här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av stormense:

Är inne på samma tankespår. Men hade mobilt bredband några år och när de satte datakvot kallade jag inte det längre för bredband. Så fort man gjorde något tungt blev det att räkna. Steam, Netflix, SVT Play var inget roligt och tänkte köpt en PS4 men drog mig för det då den hade tuggat data om man laddade ner spel. Moblit bredband är för mobiler, inte för en mordern PC eller spel- konsol.

Har nu fiber och det känns som en befrielse. Blev dock ingen PS4 då PC nu har dragit ifrån hästlängder på den grafiska sidan.

Mobilt bredband är inte ens för mobiler längre med Netfilx och cloud och andra tjänster så är det onödigt dyrt och alldeles för begränsat även där. Enligt mig i alla fall

Permalänk
Medlem

Allt som inte är riktigt fiber hela vägen borde inte kallas bredband, min åsikt.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Djinn:

Allt som inte är riktigt fiber hela vägen borde inte kallas bredband, min åsikt.

Fiber till datorn och helt optiska nätverk ? Då blir det verkligen inte många som kan säga att de har bredband, det räcker väl med fiber till huset, lite koppar kan man väl acceptera ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Behöver man ett modem är det inte bredband! LAN eller Fiber ska det va

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Nibiru:

Det är väl ingen som har databegänsning på sitt "bredband" i Sverige och det funkar väl hur bra som helst?

Ingen aning. Det sägs att bandbredd (särskilt uppladdning) kostar en del så att då låta folk ladda upp snabbt o hur mycket jäkla mycket de vill måste ju kosta multum för ISP bolagen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airtec:

Oavsett vad alla tycker är "bredband" så kvarstår FAKTUM att ÄKTA bredband är en 10Mbit ANALOG signal. och inget annat är bredband. det alla säger bredband åt är och förblir "BASBAND" eftersom det är en DIGITAL signal.

That made no sense!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fiber till datorn och helt optiska nätverk ? Då blir det verkligen inte många som kan säga att de har bredband, det räcker väl med fiber till huset, lite koppar kan man väl acceptera ?

Menar fiber hela vägen till huset, borde förtydligat det. tex Comhem säger till sina kunder att de har fiber håller absolut inte med.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Klart att ni skulle klara er med mindre än 100/100, webbtv/strömmad video tar inte så mycket, så 30/x (ex 30/10) skulle säkerligen egentligen räcka.
Som fler har sagt så ligger nyttjandet inte ens i närheten av vad kapaciteten kan ge, kollar man ett genomsnitt på en kund som har 100/100 så är det i genomsnitt runt 1 Mbit/s om ens det i månaden (sen finns de ju de kunderna som tankar väldigt mycket torrents osv) men många klarar sig på en bråkdel av 100/100 egentligen.
Ex 30/30 räcker och blir över för en normal familj utan problen i 95% av fallen...

Vi kanske faller utanför de 95%-en
Det händer att vi är tre stycken som spelar online samtidigt som två kollar på något strömmat och digitalboxen gör en inspelning, förutom de minimala mängder data som telefoner och plattor förbrukar med sina statusuppdateringar. Vi skulle kanske klara oss på 50/10 om det vore helt stabilt utan packet loss.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Behöver man ett modem är det inte bredband! LAN eller Fiber ska det va

Du har modem på fiber med. Oftast i form av en "Fiber konverterare"... Eller kör du sfp+ rakt in i alla dina enheter hemma?

Permalänk
Skrivet av Haxxxor:

Du har modem på fiber med. Oftast i form av en "Fiber konverterare"... Eller kör du sfp+ rakt in i alla dina enheter hemma?

I lägenheter går det koppar kabel oftast in i lägenheterna så rent tekniskt behövs inte modem och Fiber konverterare många fall eller ja inget man själv ser.

Men ska man ha andra tjänster som IPtv och telefon så behövs en switch.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Att bara kolla på nerströmshastigheten är korkat, uppströmshastigheten är minst lika viktig för till exempel molntjänster eller jobb hemifrån med VPN och delad desktop.

Asynkront var ju för ADSL, tycker det borde vara synkront nu när det är fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ingen aning. Det sägs att bandbredd (särskilt uppladdning) kostar en del så att då låta folk ladda upp snabbt o hur mycket jäkla mycket de vill måste ju kosta multum för ISP bolagen.

Jo, vill minnas att ISPerna får betala för uppladdad trafik till annat nät.
Men faktum kvarstår, det är inte bredband om det kostar per minut eller MB, eller något liknande.
Då får de sälja det som 256kB mobilt internet, med bara månadsavgift. Men det ser ju ut som skit, så man lurar kunden som jämför mellan ADSL/Fiber mm med fantasisiffror som de endast kan hålla i bästa fall, kortvarigt.
Att man säljer samma kapacitet flera gånger om är fuleriet som måste ta stop.

När HSB satte in 100Mbit för många år sedan så visade det sig vara skräp, då du inte kunde använda 100, utan många gånger fick usel prestanda eftersom nätet ut var överlastat. Det var samma princip att översälja kapaciteten.
Tänker man på det sättet så har jag Gigabit internet hemma... sitter en gigabit nätverkskabel till datorn. Som sen går över till 100Mbit i routern, och ut till nätet. Kan jag sälja det som gigabit till grannen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxxxor:

Du har modem på fiber med. Oftast i form av en "Fiber konverterare"... Eller kör du sfp+ rakt in i alla dina enheter hemma?

Ofta sitter ju en fiber switch som gör om den optiska signalen till elektrisk. Räknar inte en switch som modem.
Jag har denna typen av lösning och 1ms i ping (till de flesta servrar i sverige) vilket man inte får med modembaserade lösningar. I teorin skulle det gå att koppla en fiber direkt in till ett nätverkskort som har en fiberport.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Ofta sitter ju en fiber switch som gör om den optiska signalen till elektrisk. Räknar inte en switch som modem.
Jag har denna typen av lösning och 1ms i ping (till de flesta servrar i sverige) vilket man inte får med modembaserade lösningar. I teorin skulle det gå att koppla en fiber direkt in till ett nätverkskort som har en fiberport.

Du kan bara få 1 ms i ping till andra servrar i Stockholm. Signalen har en hastighet på ungefär 2e8 m/s i fiber vilket intressant nog är ungefär samma hastighet som signalen färdas i en kopparkabel. Det betyder att ljuset färdas ca 20 mil på 1 ms. Så du kan bara få ping på 1 ms mot servrar som ligger i en radie på 20 mil från dig vilket är Västervik i söder, Motala och Karlskoga i väster och typ Söderhamn i norr. Då har vi inte tagit hänsyn till latenser i olika hopp. Ligger de flesta servrar i Sverige i Stockholm?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan bara få 1 ms i ping till andra servrar i Stockholm. Signalen har en hastighet på ungefär 2e8 m/s i fiber vilket intressant nog är ungefär samma hastighet som signalen färdas i en kopparkabel. Det betyder att ljuset färdas ca 20 mil på 1 ms. Så du kan bara få ping på 1 ms mot servrar som ligger i en radio på 20 mil från dig vilket är Västervik i söder, Motala och Karlskoga i väster och typ Söderhamn i norr. Då har vi inte tagit hänsyn till latenser i olika hopp. Ligger de flesta servrar i Sverige i Stockholm?

Aha intressant och fullt logiskt! Då är det nog ofta servrar i Stockholm jag har kontakt med. Sen kan det väl bli lite fördröjningar mellan olika subnät och routrar?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Aha intressant och fullt logiskt! Då är det nog ofta servrar i Stockholm jag har kontakt med. Sen kan det väl bli lite fördröjningar mellan olika subnät och routrar?

Ja varje hopp genom en router eller liknande lägger till fördröjningar. Kör en pathping eller traceroute så ser man snabbt hur många hopp man det är på vägen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Aha intressant och fullt logiskt! Då är det nog ofta servrar i Stockholm jag har kontakt med. Sen kan det väl bli lite fördröjningar mellan olika subnät och routrar?

Avståndet ger den absolut lägsta latensen som är fysiskt möjlig eftersom inget rör sig snabbare än ljuset och latensen ökar lite för varje apparat som signalen passerar i nätverket, signalen går inte heller rakt mellan alla platser.
Du kan ju byta server på Bredbandskollen och mäta så ser du hur latensen ändras av avståndet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nja, inte direkt.
Då kopieringen sköts automatiskt så ligger den ju "alltid" i fas i de flesta fallen, så hastigheten upp spelar mindre roll då om telen synkar en nytagen bild till ett online utrymme, IP kameror kräver inga "löjligt hög hastighet" utan en IP kamera går att köra på gammal ADSL med under 1 Mbit/s upp om man vill det (eller över 3G).
Och med Netflix så skulle ni toppa max 20-30 Mbit/s (5Mbit/s för HD på Netflix som rekkomenderad hastighet, i praktiken betydligt lägre nyttjande).
Och för bluray finns det inga tjänster än så länge, inte ens Netflix stödjer det och det är väll en fråga om de ens inom snar framtid (5-10 år) kommer stödja det i större skala, visst de har "Ultra HD" men endast mot vissa operatörer.
Nja, pingtider är relevant osvsett onlinespel eller inte, för ju lägre ping ju snabbare får du dns svar, svar på en http begäran etc och informationen kan snabbare hämtas.
Sen så på fiber så påverkas inte pingtiderna något nämndvärt om linan fylls, utan det är oftast bara på ADSL, 3G/4G som pingtider påverkas av att linan används, då ADSL, 3G/4G inte är full duplex, och att data som skickas påverkar hastigheten ned, medans det inte gör det på fiber direkt.

Nu vet inte jag vad du har för ip kameror, men det måste vara typ Wanscam eller liknade skit, Jag gick in och kollade på vad våra kräver, original står dom på 7486kbps för 1080P med h264 kodning, alltså närmare 7,5Mbps för 1 kamera, försök streama det med adsl, Visst det går köra med Vdsl2 men då klarar du bara 1 kamera om du inte vill gå ner till substream med allt det betyder. När det gäller synkning av telefon, Nu tar man ju inte bara foton med en telefon, för egen del filmar jag mest, Har du filmat några timmar sammanlagt tex på ungarnas uppvisningar mm blir det stora mängder data vi talar om. Även om du har en ftps app som automatiskt laddar upp filmen och synkar kontinuerligt, vill du ändå inte göra det via telefonen då din förbrukning skulle ta slut omgående så länge du inte har obegränsad data vilket i stort sett ingen operatör erbjuder och att ladda upp flera gig med xdsl är tidskrävande så in i bomben.

Stream: När det gäller netflix, testa att dra ur nätverkskabeln så kommer du märka att det buffrar ganska mycket, För egen del har jag stängt av datorn som agerar router, bytt sladdar och sedan startat den igen utan att sändningen stannat. så visst finns det fördelar om du har en hastighet som tillåter att det buffrar en större mängd data om det skulle uppstå anslutnings problem, dock har jag inte testat svt-play hur dom gör, Det finns andra tjänster där man streamar högupplöst som kräver flera gånger mer data och som gärna skickar ut filmen betydligt snabbare tex plex eller madsonic,subsonic mm ,Ja det går använda transcode men då tappar du kvalitet, När det gäller pingen spelar det ingen större roll om den är på 1 eller 150 när du streamar film, dock kan du kanske klocka tiden det tar byta sida när du surfar jag skulle dock kalla det närmast obetydligt. Däremot, blir pingtider än högre blir det märkbart, om det inte är film du streamar (eller jo starten kanske fördröjs någon sec)

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.