Seg startat nätverkskort, Asus Maximus VII

Permalänk
Medlem

Seg startat nätverkskort, Asus Maximus VII

Har haft problemet sen datorn var ny, gjort lite undersökningar i omgångar men ingen framgång.

Kallstart så efter skrivbordet har dykt upp tar det cirka 12 sekunder innan nätverkskortet hoppar igång, nätverks ikonen har det röda krysset på sig och det står
"inte ansluten - inga nätverk tillgängliga" när man håller musen över.

Från strömsparläge tar det cirka 17 sekunder innan man har tillgång till nätet.

Specs:
Win 8.1
Asus Maximus Gene VII med senaste bios och LAN drivrutiner.
i7 4790K
Corsair PRO 1866MHz 2x8GB
Crucial MX100 512GB
Gigabyte 980 G1

Jag har uppdaterat bios till senaste, problemet har vart likadant under alla bios versioner.

Finns det några inställningar och fixa med? Har aldrig haft detta på tidigare datorer.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Det är inte så att datorn inte är helt klar då? Bara för att du ser skrivbordet så är inte allt klart, när timglaset slutar snurra är det färdigt.

win+r -> msconfig -> startup - kontrollera om du har massor med grejer där och eventuellt om du har applikationer/program som hänger ihop med nätverk (alltså, inte windows egna nätverkshanteringssaker) och se efter om du inte kan isf slippa köra dom.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är inte så att datorn inte är helt klar då? Bara för att du ser skrivbordet så är inte allt klart, när timglaset slutar snurra är det färdigt.

win+r -> msconfig -> startup - kontrollera om du har massor med grejer där och eventuellt om du har applikationer/program som hänger ihop med nätverk (alltså, inte windows egna nätverkshanteringssaker) och se efter om du inte kan isf slippa köra dom.

Nej datorn är inte helt klar när skrivbordet dyker upp, men jag har inte behövt invänta andra processer tidigare innan nätverket hoppar igång.
Jag kikade programmen och det var inte inget konstigt där och inte en massa program.

Jag har aldrig haft så slö uppstart på nätverkskort innan på andra datorer så mest därför jag undrar, känns som den nedprioriteras eller måste vänta på något annat.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Nej datorn är inte helt klar när skrivbordet dyker upp, men jag har inte behövt invänta andra processer tidigare innan nätverket hoppar igång.
Jag kikade programmen och det var inte inget konstigt där och inte en massa program.

Jag har aldrig haft så slö uppstart på nätverkskort innan på andra datorer så mest därför jag undrar, känns som den nedprioriteras eller måste vänta på något annat.

Menar du beroenden? Jo, antivirus och brandvägg ska startas innan nätverkskortet ska startas, exempelvis.
Kolla i tjänsterna och beroenden (jädra meckigt kanske)?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det kan ju lika gärna vara att det bara tar tid att få en IP address.
Har samma MB själv och har inga liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju lika gärna vara att det bara tar tid att få en IP address.
Har samma MB själv och har inga liknande problem.

Vad skulle detta kunna bero på? Ingen annan dator i huset beter sig så.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sweede:

Har haft problemet sen datorn var ny, gjort lite undersökningar i omgångar men ingen framgång.

Kallstart så efter skrivbordet har dykt upp tar det cirka 12 sekunder innan nätverkskortet hoppar igång, nätverks ikonen har det röda krysset på sig och det står
"inte ansluten - inga nätverk tillgängliga" när man håller musen över.

Från strömsparläge tar det cirka 17 sekunder innan man har tillgång till nätet.

Specs:
Win 8.1
Asus Maximus Gene VII med senaste bios och LAN drivrutiner.
i7 4790K
Corsair PRO 1866MHz 2x8GB
Crucial MX100 512GB
Gigabyte 980 G1

Jag har uppdaterat bios till senaste, problemet har vart likadant under alla bios versioner.

Finns det några inställningar och fixa med? Har aldrig haft detta på tidigare datorer.

Har du testat att ladda ner senaste drivrutinen från Intel's hemsida till nätverkskortet, istället för Asus hemsida?
Testa sett en statisk IP-Adress via: Nätverks och delningscenter -> Ändra inställningar för nätverkskort -> Egenskaper -> IPv4 / IPv6 -> Egenskaper.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Problemet löste sig när jag bytte nätverkskabel.

Från en "UTP CAT.5e Rapid Conn" till en "CAT.5e Patch Cable FTP"

Med den nya kabel har jag internet direkt och ingen fördröjning öht. Varför skiljer det sig?

Den enda skillnaden på dom lär väl vara att dom är skärmade/inte skärmade?

Den sega "UTP CAT.5e Rapid Conn" är troligtvis en sladd från ett thompson modem, den vita kabeln med gula kontakter C.

Dold text
Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB