Permalänk
Medlem

Nytt minne, dator bootar ej.

Hej!

Här är mina gamla specs (grafikkortet är alltså utbytt:

jpg images

Jag har precis köpt ett par nya minnesstickor och grafikkort (se nedan) då min dator är ganska gammal och jag tyckte den behövde sig ett nytt ryck och nu jag har problem med att få dem att boota korrekt.
Med de gamla stickorna och fungerar det perfekt och det är inget fel på grafikkortet..
Men det verkar som att något strular med de nya Minnet.

När jag stoppar i båda i t.ex. slot 1&3 / 2&4 så kommer datorn endast så långt som till "modekortsbilden" som är i början när datorn startar.
När jag stoppar i en sticka i t.ex. 1/2/3/4 så kan jag iallafall komma in i BIOS, men jag vet inte vad jag ska göra för att få dem att fungera korrekt.

Har ni något tips på vad jag bör göra?

Stickor:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166606-corsai...

Grafikkort:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/209700-asus_g...

Har kollat runt lite och det verkar som att de inte ska vara några "tekniska problem" Alltså att modekort/processor/minnen inte fungerar med varandra osv..
Så det känns som att det bör vara några BIOS inställningar eller liknande som strular.

Jättetacksam för hjälp!
Mvh, Simon

Permalänk

kolla på din moderkorts manual, där står det hur och var minnerna ska sitta

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Är det olika beroende på vilka minnen man har? För när jag provar fram och tillbaka med de gamla så fungerar juh de gamla i samma socks som de nya inte gör.

Permalänk
Medlem

Börja med att nollställa bios via CMOS jumpern (kolla moderkortshandboken), dra ur strömkabeln efter och tryck på strömknappen en gång medans kabeln är ur för att ladda ur helt.

Testa att starta upp sen (kan vara någon minnesprofil från de gamla minnena som är sparade, alternativt att du köpt DDR3L (1.35V) som inte är kompatibla med minneskontrollern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

Börja med att nollställa bios via CMOS jumpern (kolla moderkortshandboken), dra ur strömkabeln efter och tryck på strömknappen en gång medans kabeln är ur för att ladda ur helt.

Testa att starta upp sen (kan vara någon minnesprofil från de gamla minnena som är sparade, alternativt att du köpt DDR3L (1.35V) som inte är kompatibla med minneskontrollern.

mm, har provat det.. fungerar ej. Brukar minnern sättas på rätt inställningar direkt i BIOS? Eller är det ofta man måste ändra något manuellt?

Permalänk
Medlem

Det är ett MSI P55-CD53 moderkort som du har?

Vad jag kan se på MSI's hemsida så är moderkortet enbart kompatibelt med som högst 4GB DIMM's. Dessutom verkar det som att 1600 MHz minnen kräver en XMP profil på det här moderkortet. Det är vad jag kan läsa mig till i alla fall.

Källa: http://www.msi.com/product/mb/P55CD53.html#hero-specification

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethyr:

Det är ett MSI P55-CD53 moderkort som du har?

Vad jag kan se på MSI's hemsida så är moderkortet enbart kompatibelt med som högst 4GB DIMM's. Dessutom verkar det som att 1600 MHz minnen kräver en XMP profil på det här moderkortet. Det är vad jag kan läsa mig till i alla fall.

Källa: http://www.msi.com/product/mb/P55CD53.html#hero-specification

Det är det modekortet, tror att de menar att de har 4 slots, står "Max Memory (GB) 16" under, vilket är det jag försöker sätta in.
Har provat att sätta på XMP när jag har ena stickan i och det fungerar halft om halft. Då får jag upp en Windowsskärm som säger "windows måste repareras med hjälp utav USB sticka eller liknande" typ. Försöker göra det men den fryser igen vid andra uppstarten....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorkpaz:

Det är det modekortet, tror att de menar att de har 4 slots, står "Max Memory (GB) 16" under, vilket är det jag försöker sätta in.
Har provat att sätta på XMP när jag har ena stickan i och det fungerar halft om halft. Då får jag upp en Windowsskärm som säger "windows måste repareras med hjälp utav USB sticka eller liknande" typ. Försöker göra det men den fryser igen vid andra uppstarten....

Nu antar jag, men kollade du i "Detail"-vyn också för specifikationerna på deras hemsida. Om du väljer "Detail" istället för "Basic" så skriver dem "Supports 1Gb/ 2Gb/ 4Gb DRAM size" under Main Memory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethyr:

Nu antar jag, men kollade du i "Detail"-vyn också för specifikationerna på deras hemsida. Om du väljer "Detail" istället för "Basic" så skriver dem "Supports 1Gb/ 2Gb/ 4Gb DRAM size" under Main Memory.

Ah! Det gjorde jag ej, det skulle juh förklara mycket isåfall :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethyr:

Nu antar jag, men kollade du i "Detail"-vyn också för specifikationerna på deras hemsida. Om du väljer "Detail" istället för "Basic" så skriver dem "Supports 1Gb/ 2Gb/ 4Gb DRAM size" under Main Memory.

Tack så mycket för svaret! Nu slipper jag sitta och grubbla på det