Permalänk
Medlem

Core i5 4200U (ULV)

Hallå!
Jag tänkte investera i en liten och tyst HTPC och hittade då en liten barebone låda från Kina.
http://www.aliexpress.com/item/Cheapest-Price-High-Speed-Thin...

Den har en Core i5 4200U processor utan fläkt (passiv kylning istället).
Då jag har rätt dålig koll ULV processorer undrar jag hur varma dessa blir, och om dem verkligen klarar att köras med bara passiv kylning.

Är det någon som har en liknande processor, med/utan fläkt som vet runt vilken temperatur dessa håller sig omkring?
Intel NUC har samma processorer i sina, men dem har för tillfälligt fläktar i sina lådor. Dock läste jag att dem nyligen börjat släppa ett par lådor med passiv kylning också, som t.ex deras Akasa Newton Intel NUC version.

Tacksam för feedback.

Permalänk
Medlem

Processorn kommer ju att klocka ner om den blir för varm. Har inte sett någon review där de belastar både CPU och GPU en längre tid och kollar på klockfrekvenserna. Men ska du bara ha den till kontorsarbete, surfa eller som mediadator så skulle jag tro att det fungerar alldeles utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

iom att den har en TDP på 15W dvs strax över vad min atom ligger på som är 10w tdp har jag för mig och den kör jag helt passivt och ligger på ungefär 40°c vid filmtittande med BR material så den borde väl hamna något högre eventuellt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har en 4200U i min laptop. Ligger väl på runt 40c vid surfande osv. utan att fläktarna sticker iväg alt för mycket. När både GPU och CPU belastas samtidigt sticker det iväg snabbt, efter en halvtimme i DAO ligger den på ca 80c med fläktarna i full fräs så jag gissar att den skulle klocka ner sig om du kär passivt.

Permalänk
Medlem

En 4200U börjar klocka ner sig runt 90c+

Ett trick som en del sådana här burkar använder sig av, och även en del laptop är att turbon på CPU slås av när den kommer upp i en viss temperatur också.

Ytterligare ett sätt att hålla ner tempen som man kan göra själv är att sätta maximalt processortillstånd till 99% vilket avaktiverar turbon.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300