Permalänk

Ska man hoppa på DDR4-tåget?

Tjenamors alla på Sweclockers!

Jo, har länge nu funderat på att hoppa på DDR4 nu när jag ändå ska byta upp mig från mina lite äldre komponenter. Har haft detta i tankarna när jag fick reda på DDR4 tidigt under 2014. Visserligen är det lite dyrt, det packet jag har skrapat ihop på prisjakt ligger på 8k svenska riksdaler, men jag tycker att det kab vara värt det.

Men när jag pitchar iden för vänner och bekanta så får jag väldigt mycket negativ respons och att det är en dum ide. Så innan jag bestämmer mig så ville jag bara höra med folket här, vad ni tycker: Är det värt det eller inte?

Visa signatur

|| Fractal design XL R2 Titanium || Asus p8p67 Deluxe || Intel Core I5 3470 3,2GHz || 12GB RAM || Asus Radeon R9 280x Top-CUII || Samsung EVO 480 250GB SSD, WD 500GB, Seagate 1500GB ||

Permalänk
Medlem

I dagens plattformar hade jag inte kört på det som casual user.
Skylake, zen plattformar så jag kollat på det.
Jag e casual gamer. Hade jag varit entusiast hade jag kanske kollat på det idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Entusiast

DDR4 är definitivt inte "värt det" utan helt enkelt ett måste om man ska köpa de senaste Intel-processorerna.
DDR4 må köras i snabbare hastighet just nu än DDR3 men timings på DDR4 är just nu väldigt höga medan DDR3 vinner på den punkten så high end DDR3 är ungefär lika bra som DDR4 kan man säga.

Detta kommer ju såklart att förändras i framtiden men just nu så är DDR4 generellt ingenting man tappar hakan åt utan någonting som bara råkar krävas för Intels senaste processorer

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar_Wolter:

Tjenamors alla på Sweclockers!

Jo, har länge nu funderat på att hoppa på DDR4 nu när jag ändå ska byta upp mig från mina lite äldre komponenter. Har haft detta i tankarna när jag fick reda på DDR4 tidigt under 2014. Visserligen är det lite dyrt, det packet jag har skrapat ihop på prisjakt ligger på 8k svenska riksdaler, men jag tycker att det kab vara värt det.

Men när jag pitchar iden för vänner och bekanta så får jag väldigt mycket negativ respons och att det är en dum ide. Så innan jag bestämmer mig så ville jag bara höra med folket här, vad ni tycker: Är det värt det eller inte?

Du har inte så mycket val. Beroende på vilken plattform du har/väljer just nu så är du tvungen att använda antingen DDR3 eller DDR4.

I nuläget:
Haswell: DDR3
Haswell-E: DDR4

Skylake ska väl fungera med båda, låter det som, så när vi kommer dit så har du väl någon form av möjlighet att välja antar jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du har inte så mycket val. Beroende på vilken plattform du har/väljer just nu så är du tvungen att använda antingen DDR3 eller DDR4.

I nuläget:
Haswell: DDR3
Haswell-E: DDR4

Skylake ska väl fungera med båda, låter det som, så när vi kommer dit så har du väl någon form av möjlighet att välja antar jag.

En fråga. Kommer skylake få egen socket?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

En fråga. Kommer skylake få egen socket?

Ja, ny socket till skylake, 1151.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

En fråga. Kommer skylake få egen socket?

Det förutsätter jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

DDR3 och DDR4 är ganska likvärdiga i prestanda så på det viset spelar det ingen roll
Det beror helt på vilken plattform du väljer:
AMD och Intel 1150 - DDR3
Intel 2011-3 - DDR4

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

DDR4 är definitivt inte "värt det" utan helt enkelt ett måste om man ska köpa de senaste Intel-processorerna.
DDR4 må köras i snabbare hastighet just nu än DDR3 men timings på DDR4 är just nu väldigt höga medan DDR3 vinner på den punkten så high end DDR3 är ungefär lika bra som DDR4 kan man säga.

Detta kommer ju såklart att förändras i framtiden men just nu så är DDR4 generellt ingenting man tappar hakan åt utan någonting som bara råkar krävas för Intels senaste processorer

Okej tack. Jag antar att jag fortsätter med DDR3 så länge då, då jag storsätt bara spelar ändå. Dessutom, som student har man inte mycket pengar.

När man ändå är här då, något som ni skulle rekommendera? Då är det CPU MoBo och RAM som ska bytas.

Visa signatur

|| Fractal design XL R2 Titanium || Asus p8p67 Deluxe || Intel Core I5 3470 3,2GHz || 12GB RAM || Asus Radeon R9 280x Top-CUII || Samsung EVO 480 250GB SSD, WD 500GB, Seagate 1500GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar_Wolter:

Okej tack. Jag antar att jag fortsätter med DDR3 så länge då, då jag storsätt bara spelar ändå. Dessutom, som student har man inte mycket pengar.

När man ändå är här då, något som ni skulle rekommendera? Då är det CPU MoBo och RAM som ska bytas.

Intel har inte gjort några större hopp i prestanda på flera år och den trenden kommer att fortsätta.
En begagnad 3770k med lite överklockning och du behöver inte byta moderkort på flera år till.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Om du har en budget på 8.000kr tror jag det är dummt i dagsläget.
Om du hade en större budget på typ 16-25.000 så hade jag kanske sagt satsa på Socket 2011-3 med DDR4.. men med 8.000 riksdaler så nja.

Skrivet av Oscar_Wolter:

Tjenamors alla på Sweclockers!

Jo, har länge nu funderat på att hoppa på DDR4 nu när jag ändå ska byta upp mig från mina lite äldre komponenter. Har haft detta i tankarna när jag fick reda på DDR4 tidigt under 2014. Visserligen är det lite dyrt, det packet jag har skrapat ihop på prisjakt ligger på 8k svenska riksdaler, men jag tycker att det kab vara värt det.

Men när jag pitchar iden för vänner och bekanta så får jag väldigt mycket negativ respons och att det är en dum ide. Så innan jag bestämmer mig så ville jag bara höra med folket här, vad ni tycker: Är det värt det eller inte?