Skivspelare --> förstärkare

Permalänk

Skivspelare --> förstärkare

Jag har en Rega-spelare som jag kopplar in i min Dux-förstärkare (Phono-ingången) när jag skall spela mina skivor så blir ljudet inte alls högt, jag är alltså tvungen att ha nästan högsta volym på förstärkaren för att få ut ljudet i högtalarna.

När jag kör via Aux, musik genom mobilen så blir ljudet perfekt och jag behöver inte alls ha speciellt hög volym på förstärkaren.

Är det Phono-ingången det är fel på eller kan det vara något annat? En Riia skall inte behövas om förstärkaren är utrustad med en phono-ingång. Vad kan problemet vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om stärkaren har en phono-ingång så har den ett inbyggt RIAA-steg. Det skulle kunna vara RIAA-steget (RIAA-förstärkaren), som är trasigt.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken typ av pickup? MC-pickup kräver speciellt phonosteg som är anpassat till den lägre utnivån (och den lägre impedansen).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det är originalpickupen som sitter på, tror det är en MC men är inte helt 100. Men eftersom förstärkaren fungerar bra ( förutom phono ) så bör det väll vara den ingången det är fel på.

Ljudet är bra men lågt som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mathias_23:

Det är originalpickupen som sitter på, tror det är en MC men är inte helt 100. Men eftersom förstärkaren fungerar bra ( förutom phono ) så bör det väll vara den ingången det är fel på.

Ljudet är bra men lågt som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev behöver det inte vara något fel om det är en MC-pickup eftersom den har mycket lägre utnivå (finns undantag) och därför kräver phonosteg med MC/MM-omkopplare, där MM är det normala och med betydligt högre utnivå. Jag rekommenderar dig att läsa på om du ska pyssla med vinyl. Det finns massor av fallgropar på vägen till välljud.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Din förstärkare har troligen phonoingång avpassad för MMpickup och din Rega har en MCpickup, därför blir ljudet lägre.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias_23:

Det är originalpickupen som sitter på, tror det är en MC men är inte helt 100. Men eftersom förstärkaren fungerar bra ( förutom phono ) så bör det väll vara den ingången det är fel på.

Ljudet är bra men lågt som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så saknar din förstärkare RIAA-förstärkare. Det finns att köpa separat om du söker lite.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte ta reda på var pickupen heter eller posta bra bilder på den, det kan väl inte vara så svårt att ta reda på vilken princip den använder om man vet vad det är för modell, Ortofon tex kallar ofta sina serier OM eller MC... Vilket ger en rätt bra ledtråd om arbetsprincip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Eller så saknar din förstärkare RIAA-förstärkare. Det finns att köpa separat om du söker lite.

Jag har aldrig hört om en förstärkare med phonoingång som inte har ett RIAA-steg inbyggt.

Phonoingången går ju till RIAA-steget

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Jag har aldrig hört om en förstärkare med phonoingång som inte har ett RIAA-steg inbyggt.

Phonoingången går ju till RIAA-steget

Rätt, att kalla skivspelaringången för RIAA-förstärkare är inte korrekt. RIAA i sig är en förkortning av "Recording Industry Association of America" och i det här fallet en syftning till den frekvenskorrigering som görs i förförstärkaren (http://sv.wikipedia.org/wiki/RIAA-steg). Att folk sedan har börjat att använda RIAA som beteckning till just grammofon förförstärkaren är en historia i sig själv, helt i klass med benämningen HiFi, och dess användning i dag, i olika sammanhang...
Oavsett vad, MC pickup kräver en speciell förförstärkare, långt mer avancerad och känsligare, än MM förförstärkare - som ni kanske ser, så försöker att hamra in FÖRFÖRSTÄRKARE i allas medvetande, för att understryka hur svaga elektriska signaler det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Jag har aldrig hört om en förstärkare med phonoingång som inte har ett RIAA-steg inbyggt.

Phonoingången går ju till RIAA-steget

Min förra hade inte det faktiskt. Den hade Phono ingång samt den extra anslutningen för gemensam gjord, men man fick skruva upp nära max för att höra något.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av biorrith:

Min förra hade inte det faktiskt. Den hade Phono ingång samt den extra anslutningen för gemensam gjord, men man fick skruva upp nära max för att höra något.

Det var inte så att du hade nån modell där man valt att använda instickskort för nivå och impedansanpassning och inte monterat in rätt kort eller konfigurerat inången rätt tex via dipswitchar, det är relativt vanligt att man kan justera ingångens egenskaper på bättre försteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.