Phanteks Enthoo Mini XL

Permalänk
Medlem

Coolt chassi för dubbla system eller enorm vattenkylning med monsta radiatorer. Ska bli skoj och se va the modzoo trycker in i denna, om de recenserar det.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Fångade upp faktumet att chassit rymde två system från att ha skumläst början av artikeln. Så blev halvt förvirrad sen när Jonas i videon inte nämner det på en gång utan bygger upp för en reveal

Men skoj idé! Förväntar mig att nån i galleriet kommer att göra detta riktigt snyggt med två system och en rejäl vatten-loop som inkluderar samtliga komponenter.

Själv är jag nog öppen för idén fast med två mini-itx. Det jag är lite rädd för är att tillverkare tar denna idé och börjar bygga på bredden bara. Inte riktigt såld på kub-formade chassin ännu bara..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Visst men vore det inte smidigare om det bara vore plats för sfx agg där stock?

Eller att dom skickar med en sådan adapter i samma sats för att montere ITX moderkortet :/

Permalänk
Medlem

Streaming dator? mITX med capture card, kanske.
Hade jag användning av ett litet mindre kraftfullt system vid sidan av så skulle detta chassit vara det första jag tittade närmare på.

Visa signatur

[i5 4690K] [R9 270x 2GB] [8GB DDR3]

Permalänk
Medlem

Måste ju vara perfekt om man är 2 kompisar som vill på lan party allt i en låda

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hade jag varit rik och haft "money overflow" så hade jag absolut byggt ett värsting system i detta chassi bara för nöjets skull. Riktigt kul att se något nytt på chassi marknaden! :^)

Permalänk
Medlem

En bra recension på ett ovanligt chassie men snälla, dra ner på användandet av "helt enkelt" xD jag tappade räkningen efter ett tag.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Håhåhå! Vilket frankensteinhopkok! Skulle nästan köpa ett bara för wowfaktorn med dubbla system men förnuftet tar över Många brister tyvärr men går moddare lös lite på denna så blir det nog intressant! Bra och tydlig recension som vanligt

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Bedrägerichassi!

Bättre att ha ett mini-itx chassi på toppen eller jämte sitt standardchassi!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Bedrägerichassi!

Bättre att ha ett mini-itx chassi på toppen eller jämte sitt standardchassi!

Haha, kanske lite väl hårt att kalla det bedrägeri då alla har ett val, men visst, poängen med detta är ju lite svår att se..

Permalänk
Hedersmedlem

Ballt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kul med nytänkande men måste vara något slags rekord i smalt användningsområde Det blir nog ingen storsäljare, men kul att de vågar lansera ändå. Skulle personligen hellre ha server separat än i samma chassi, men är man extremt trångbodd kanske ... För streaming med dubbelsetup vore det ju klockrent, hur många som nu kör det. Nätaggregatslösningen känns inte optimal direkt. Kunde de inte slopat två 5.25"-platser och monterat agget där t.ex.? Där finns ju massor av plats som inte lär komma till användning.

Riktigt bra recension som vanligt men lite konstruktiv kritik: Herr Thörnqvist borde se över sitt användande av uttrycken "helt enkelt" och "överhuvudtaget". Det är något jag tänkt på i många recensioner. Förutom att förekomma alldeles för ofta, så känns de också ofta malplacerade i slutet av meningar. De behövs helt enkelt (pun) oftast inte, utan känns mer som någon slags utfyllnad under övergången till nästa mening. I skrift skulle det se väldigt konstigt ut och låter också i mina öron ofta konstigt i recensionerna. Det verkar vara en dålig vana. Överlag känns det som lite väl mycket omständlighet i talet vilket gör videon lite väl långdragen. Känns som att den utan problem skulle kunna ha varit flera minuter kortare men ändå innehålla precis lika mycket information. Tempot skulle kännas mycket bättre IMO. Det är inte någon dealbreaker på något sätt, men skulle uppleva klippen som betydligt mer behagliga att titta på, men det kanske bara är jag /end of rant

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

OK detta var varken fisk eller fågel, intressant men inget för mig...tror jag.

Börja grunna på slutet, om man nu har 2 system i denna och om man har bara det ena igång, men det är det avslagna som sköter om fläktstyrning via fläkthubben, vad händer då med alla fläktar, går för fullt, eller inte alls.....?

Om man har helt separerade nätagg så kommer dessa stå stilla vad jag förstår.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sjukt kul med något nytt på chassifronten!

Perfekt om man vill ha en server som router/brandvägg och en webb-/fil-/you-name-it-server men inte vill ha flera serverlådor stående hemma!

Permalänk

Man kan ju inte bli annat än sugen på att slänga ihop ett dubbelsystem i detta chassi. Tycket att det är lite väl mycket kritig mot PSU placeringen, det finns ju dels hyffsat kraftfulla SFX-agg och sen så skulle jag nog ändå sleeva egna kablar för att slippa se fula stockkablar...

Drömmer mig bort till en värld med obegränsad mängd pengar, inte CSN bidrag med andra ord... Tänk ett WS system i botten med x99 och ordentligt med kraft för videoredigering och CAD samt ett litet men kraftfullt mITX gamingsystem i toppen. Dubbla vattenloopar osv. MUMS!

Permalänk
Medlem

Jag kan se folk som har en speldator och en inspelnings/Streamingdator som bara vill ha en stor låda att släpa på. Sedan är det ju en viss EP att ha en "multirigg"

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag har ett Antec P180 Mini stående hemma.. MicroATX i ATX-storlek, men knappast plats för ett mITX-system..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om man bara hade haft ett heltidsjobb och lite pengar över....

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag tror att streamare skulle gilla denna typ av chassi. Ett supersystem för spelen, och ett separat system som sköter streamen.

Permalänk
Medlem

Streaming PC på ITX kortet? Skulle kunna vara en smidig lösning i stället för en sepparat dator för det. Även om de flästa av oss inte streamar professionellt så kan det nog vara smidigt.

Edit:
Var inte direkt först med den tanken ser jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jonas - Du har inte fel, men du får också tänka på målgruppen och vilka du och SweClockers representerar Låt mig elaborera.

Min stationära dator är mer eller mindre centralpunkten för uppemot tio andra datorer. Funktioner såsom fildelning, spelserver, renderingsstation, streaming och överklockad tokmaskin ger ingen perfekt upplevelse, utan resulterar i att man ofta få välja det ena eller det andra, och offra strömförbrukning före upptid, redundans före innovation, ljudnivå framför hastighet osv. Jag har helt enkelt byggt en miljö som aldrig körs optimalt.

Ett sekundärt system som skulle kunna ta hand om lite mer rudimentära uppgifter, och som har en fast, säker och strömsnål miljö skulle göra ens liv bra mycket enklare. Och då har inte ens galenskaparen i en kommit fram. Föreställ dig att man har två system, ett är det i min sign, och ett är ex. byggt på en i7 4790t och ett GTX750Ti som kan växla mellan IGPn och sig själv. Utöver detta kommer såklart båda systemen kylas av en gemensam vattenloop, för enkelhetens skull. Rent krasst kommer du inte heller behöva ett till nätagg för det lilla systemet. Det finns väldigt lätta lösningar som låter en köra två moderkort på ett nätagg, och om du har ens lite headroom så kommer du få in ett till system utan att behöva ett kralligare agg.

Nu börjar vi se kostnadsaspekten i det hela. Visst, chassit kostar en del, men inte mer än två alternativa chassin som behövts om man ändå ska ha två system. Om man dessutom delar pump, reservoar, radiatorer, fläktar, styrning, lagring, nätagg, samt ev. skärm, mus och tangentbord med en KVM och Bild i Bild så har man sparat en rejäl slant, för att inte tala om hur kul man fått ha det.

Vare sig man vill ha en snål server, renderingsstation eller om man helt enkelt vill ha en liten extradator för att kunna lana när någon kompis kommer över så kan jag inte se ett bättre alternativ. Speciellt inte om man oavsett behöver två system. Du som ofta tenderar att vilja ha det rent och avskalat förstår säkert känslan.

Det här kommer vara mitt nya chassi tills loopen ska tömmas nästa gång. Närmare nirvana än så här kommer man nog inte. =D

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Nästa version borde inkludera någon form av styrelektronik så att man kan köra både systemen på samma nätaggregat. Annars är det roligt att tillverkare tänker utanför boxen (chassit). Dock så är det nog smartare i dagsläget att helt enkelt köpa två chassin. Men förfinar de konceptet så kan du mycket väl bli skitbra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yes, detta är ju det jag velat ha utan att veta om det.

Server och speldator i ett

Min mini-itx spelburk längst upp och servern med micro-atx längst ner.
Perfekt nu när jag flyttar och får mindre plats för datorer.

Blir ett köp när jag flyttat om en månad.
Underbart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tranky:

Yes, detta är ju det jag velat ha utan att veta om det.

Server och speldator i ett

Min mini-itx spelburk längst upp och servern med micro-atx längst ner.
Perfekt nu när jag flyttar och får mindre plats för datorer.

Blir ett köp när jag flyttat om en månad.
Underbart

Håller med, underbart med en sån här lösning. Blir ett sånt här chassi för mig med.

Edit: Borde fungera smidigt med ett Logitech K480.
http://www.logitech.com/sv-se/product/multi-device-keyboard-k...

Permalänk
Avstängd

Att båda systemen startar samtidigt om de går på samma psu spelar väl ingen roll, ev kan man låta det ena gå i viloläge efter kort tid. Har redan tidigare planerat ett sånt system med dubbla mob på en psu och en liten hemmabygd burk till mina tvillingar som oftas ändå vill köra båda datorena samtidigt.