Orolig över Temperatur I5 3570k EJ KLOCKAD!

Permalänk
Medlem

Orolig över Temperatur I5 3570k EJ KLOCKAD!

Hej!

Startade IBT (Intelburntest) Kört det ca i en timma.
Nudda precis 79-80 Grader på Maximum Stress Level,
Processorn är inte överklockad och har en Arctic Freezer 13 Kylare.
Har Ett R4 Chassi med två Fläktar Fram och En Bak.

Är detta normala Temperaturer eller är det över Snäppet? Ligger på 100% Cpu Usage Och Physical Memory 88%.

Permalänk
Medlem

är du säker på att den är monterad rätt? låter som att den kanske inte sitter ordentligt då det där låter väldigt högt:) nu vet jag inte hur bra den kylaren är men om den är i klas med min CM 202 hyper evo så borde den hålla betydligt svalare temperaturer:)

hur mycket kylpasta hade du på?:)

Permalänk
Skrivet av eastlin:

Hej!

Startade IBT (Intelburntest) Kört det ca i en timma.
Nudda precis 79-80 Grader på Maximum Stress Level,
Processorn är inte överklockad och har en Arctic Freezer 13 Kylare.
Har Ett R4 Chassi med två Fläktar Fram och En Bak.

Är detta normala Temperaturer eller är det över Snäppet? Ligger på 100% Cpu Usage Och Physical Memory 88%.

låter rätt så höga men inte dödligt höga. kolla kyl pasta så det inte är för mycket på cpu.
förmodar att du bytte kyl pasta när du bytte kylare ?!
kan rekomendera att du testar prime 95 för att se vad dina temps landar på där.

Visa signatur

Fractal define R4 | Gigabyte z97x gaming 3 | Corsair Vengeance Pro Red 16GB 2133MHz | i7-4790k @ 4.8GHz | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB | EVGA SuperNOVA 850 G2 | CPU-kylning: Corsair H100i | Intel 530 Series 120GB X 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

är du säker på att den är monterad rätt? låter som att den kanske inte sitter ordentligt då det där låter väldigt högt:) nu vet jag inte hur bra den kylaren är men om den är i klas med min CM 202 hyper evo så borde den hålla betydligt svalare temperaturer:)

hur mycket kylpasta hade du på?:)

Skrivet av lillman89:

låter rätt så höga men inte dödligt höga. kolla kyl pasta så det inte är för mycket på cpu.
förmodar att du bytte kyl pasta när du bytte kylare ?!
kan rekomendera att du testar prime 95 för att se vad dina temps landar på där.

Kylaren Hade Redan Applicerad Kylpasta, Detta var då för ca 2 år sen, då låg jag på temperaturer runt 19-25 Idle och 50-55 I load Vilket ni nu märker är inte som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eastlin:

Hej!

Startade IBT (Intelburntest) Kört det ca i en timma.
Nudda precis 79-80 Grader på Maximum Stress Level,
Processorn är inte överklockad och har en Arctic Freezer 13 Kylare.
Har Ett R4 Chassi med två Fläktar Fram och En Bak.

Är detta normala Temperaturer eller är det över Snäppet? Ligger på 100% Cpu Usage Och Physical Memory 88%.

Låter ganska normalt om man kört IBT i en timme och låter köra moderkortet på auto vilket det är ställt på default, det ökar volten på cpun mer än vad som behövs då nämligen och ger dig högre temps, så om du kör ett krävande spel istället och kollar så kommer du inte komma nära dom temperaturerna.

Edit: du kan testa att byta kylpasta om du känner för det för att se om du får en förändring.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av eastlin:

Kylaren Hade Redan Applicerad Kylpasta, Detta var då för ca 2 år sen, då låg jag på temperaturer runt 19-25 Idle och 50-55 I load Vilket ni nu märker är inte som vanligt.

om du vill nå lägre temps kan jag rekomendera att byta pastan i så fall. sen som tidigare sagt så når man inte dom tempsen under spelande.

Visa signatur

Fractal define R4 | Gigabyte z97x gaming 3 | Corsair Vengeance Pro Red 16GB 2133MHz | i7-4790k @ 4.8GHz | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB | EVGA SuperNOVA 850 G2 | CPU-kylning: Corsair H100i | Intel 530 Series 120GB X 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillman89:

om du vill nå lägre temps kan jag rekomendera att byta pastan i så fall. sen som tidigare sagt så når man inte dom tempsen under spelande.

Skrivet av Mac83:

Låter ganska normalt om man kört IBT i en timme och låter köra moderkortet på auto vilket det är ställt på default, det ökar volten på cpun mer än vad som behövs då nämligen och ger dig högre temps, så om du kör ett krävande spel istället och kollar så kommer du inte komma nära dom temperaturerna.

Så Egentligen Inga Problem sålänge?

Permalänk
Skrivet av eastlin:

Så Egentligen Inga Problem sålänge?

kort fattat nej. du kommer inte upp i så höga temps under spelande så skulle inte oroa mig allt för mycket. men att byta pasta kan vara en sak att ha i åtanke inom det närmsta, om du nu vill nå lägre temp

Visa signatur

Fractal define R4 | Gigabyte z97x gaming 3 | Corsair Vengeance Pro Red 16GB 2133MHz | i7-4790k @ 4.8GHz | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB | EVGA SuperNOVA 850 G2 | CPU-kylning: Corsair H100i | Intel 530 Series 120GB X 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillman89:

kort fattat nej. du kommer inte upp i så höga temps under spelande så skulle inte oroa mig allt för mycket. men att byta pasta kan vara en sak att ha i åtanke inom det närmsta, om du nu vill nå lägre temp

Hade Tänkt o Byta kylare, GPU, o mer Ram inom kort ändå så.

Tack för All Hjälp!